Skaffa Katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare zeemee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 2 808
Z

zeemee

Nu verkar det som att min hund kommer flytta till mina föräldrar på heltid, min pappa går i pension snart och min hund mår mycket bättre om hon får vara med honom på äventyr istället för att följa med mig till jobbet eller vara hemma på dagarna.
Men hur ska jag klara mig utan djur i lägenheten?!
Har funderat på att skaffa en innekatt istället, har varit kattvakt tidigare så jag vet väl ungefär vad det innebär...

Nu till min fråga: Har ni bra tips på ras? Jag vill ha en kelig katt, lekfull och nyfiken. Tänkte på Norsk skogskatt, men jag har fått för mig att de är ganska tillbakadragna av sig i sin natur. Stämmer det?

/ZM

Sv: Skaffa Katt

Hej

Varför inte ta en katt från något katthem,då vet de på hemmet ju ungefär vad det är för typ av katt du får med dig hem,en del katter gillar att vara innekatter,andra vill ut,en del kan vara ensamna andra inte,dessutom gör du ju en god gärning mot någon av de stackars hemlösa katterna...
Dessutom är de kastrerade,vaccinerade och märka för det mesta vilket ju är en fördel.

Raskatter är jag inte alls bra på så den frågan får någon annan svara på...ville bara ge ett tips

mvh Zaria fd Piglet81

Jag kan bara hålla med faktiskt. Har jobbat med hemlösa djur och det finns en sån otrolig mängd mysiga kissar som måste avlivas för att ingen vill ha dem. :cry: Om du hittar ett katthem, fråga personalen om katternas personlighet, eller berätta ungefär vad du letar efter så kan de nog ge dig en fin katt som passar dig. Mina två bondkatter skulle jag inte byta för vilken raskatt som helst. :love:

Skogisar är trevliga, sällskapliga och lekfulla katter, om man gillar semilånghår. (Själv avskyr jag allt vad påtvingad pälsvård heter, då skaffar man en ras som bara borstas för att det är mysigt :idea: )

Notera bara att det stavas skogkatt, utan s. Lite elakt kan man säga att de flesta om påstår sig ha en skogs katt isjälva verket har en semilånghårig huskatt.

Är du intresserad av olika raser rekommenderar jag att du går till en kattutställning, tittar på katterna och pratar med uppfödarna. Det finns många vackra och trevliga raser, man skulle lätt kunna skaffa sig en hel kattkoloni... ;)

Ojsan. :o
Skogkatt hette det visst.

De är trevliga, har varit kattvakt åt en sån tidigare och jag blev helt kär. Iaf tills han rev ner allt jag hade i fönstren. :)

Nu har jag varit inne på kks.nu och en liten hemlös kattunge kommer antagligen få ett nytt hem hos mig nästa vecka. :bump:

Jag tror att i princip vilken ras som helt skulle kunna passa in på din beskrivning. Frågan är hurpass aktiv katt vill du ha? Vill du ha en lugnare sak, eller något lite mer aktivt? (Dvs vill du behålla blomkrukorna hela, eller bryr du dig inte om det... ;) )
Vilka raser är du rent spontant intresserad av?

Tillbakadragna??? ABSOLUT INTE :rofl:
De är väldigt sociala kissar, nästan lite jobbiga ibland för de vill ju kela när man tex. tittar på favvisprogrammet och helt plötsligt har man en katt i synen istället för Tv'n :D
Jag har till och med 2 katter som dreglar när de kelar så gott tycker de att det är....

Skogisar behöver ingen direkt pälsvård :D det är en av fördelarna med dessa "tåliga" katter, jag badar inte ens dem innan utställn utan drar igenom dem med kardan innan och jag har alltid fått excellent för deras päls ;) Sedan såklart borstar man med men det är väl då som du sa, i kel syfte :love:

SÅ nu har jag gjort bort mig igen här på Kattforumet. :o
Den katten jag hade hand om under några veckor var iaf tillbakadragen, men han kanske var mer undantag än regel då. :)

Nädå, du é inte bortgjord ;) alla har ju olika personlighet precis som oss, men på det stora hela är det en jättesocial ras :love:

Lycka till med nya familjemedlemmen. :bump:

Jag vill ha en katt som tycker det är kul att leka med mig, men som lämnar mina blommor och dess blomflugor ifred... Eller så får jag ordan så hemmet blir blomfritt. ;)

Tack, tack!
Ska ordna med kort så fort h*n kommer. :)
När är en katt fullvuxen förresten? Hur stor är en katt på ca 6 månader?

/ZM

Det varierar nåt otroligt med storleken, jag har en hane på FEM månader hemma som är lika stor som mina vuxna skogisar, det hänger på generna...undrar var det ska sluta :eek:

Att dom ska lämna blommor ifred är en ren önskedröm, en dröm som sällan slår in.
Tänk på att många blommor är giftiga, så glöm murgröna mm och framför allt julstjärnan i jul. Den är farlig.

Antingen Nico på den här sidan: http://www.kks.nu/

Eller Tiger på den här sidan: http://www.kks.nu/

Har också haft kontakt med ett katthem i Stockholm, ang en sköldpaddsfärgad hona på ca 2 år.

Ska fundera ett tag till innan jag går vidare... Känns bra att skaffa en vuxen katt iaf, enligt katthemmen är de lugnare och dessutom vet jag ju mer vad jag får för personlighet.
Ska titta på honan här i stockholm i nästa vecka, gillar vi varann blir det nog hon, i annat fall ngn av de andra.

Har du ngt förslag på en annan?

Okej... :crazy:
Ser ut som att jag kommer införskaffa plastblommor till jul då. ;)

Kul att du ska skaffa katt :)

jag har två busar hemma. den ena är skogkatt/burma och den andra har jag hjälpt från ett katthem. Mitzi den första katten är 6 månader nu och hon är inte så stor men jag tror inte heller att hon kommer bli så mycket större. det beror ju på raserna och om det är en hon eller hankatt. Topzi däremot som bara är ca 16 v ser ut att kunna bli mycket större, hon är grövre i kroppen. De skiljer även väldigt mycket i psyket. Mitzi är jättelugn (eller smidig ;) ) har aldrig rivit ned ngt eller hängt i gardinerna, men det är däremot Topzi expert på :cry: men topzi är också mycket mer gosig och kelig mot va Mitzi är. Brukar kalla Mitzi för bitchi istället för hon kan vara en riktig bitch i bland :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
32
· Visningar
1 447
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 808
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka