skaffa islänning

V

vide

en kompis till mig funderar på att skaffa en islandshäst som är 17 år fast på foder då. han är en 4-taktare..

hon red en islänning som liten men skulle vilaj fräscha upp minnet litegranna.. nån som kan ge henne lite tips?

Sen en egen fråga från mig(som bara suttit på islänningar en gång å det var på min första termin på ridskolan å han kunde bara skritt trav å galopp;)..)

Hur får man en islänning att tölta?:S

det heter fyrgångare! :-) inte fyrtaktare,
det är om motorcyklar man säger att de är fyrtaktare.. :cool:

Din kompis bör nog ta lektioner på islandshäst innan hon köper en egen. Trådar med tips som kan hjälpa henne finns i mängder (lite beroende på vad hon behöver hjälp med). Leta!

När man sätter igång hästen i tölt, förbereder man genom att göra halvhalter så hästen kortar up sig och trampar under sig bättre med bakbenen. Sedan slappnar man av i handen och rider framhästen med sätet och skänkel i tölt. För att upphålla tölten rider man aktivt med sätet och gör halvhalter. Hästar är olika svåra/lätta att rida i tölt, men fyrgångare (om de är rena) har generellt sett lättareför tölt (och i höge tempin)än femgångare. Men mycket beror också på hur hästen är tränad och ryttarens kunskaper.
Är man inte erfaren inom islandshästridningen är en fyrgångare bättre att börja med.

Lycka till!

/Malin

min kompis ska inte köpa en islänning utan ta hand om en under ett år när ägaren är bortrest.
Jo det tycker jag med att hon borde, men finns inget ställe att rida lektioner för på minst 10 mils avstånd:(
däremot har vi en stallkompis som har haft en islänning tidigare och har lovat att hjälpa henne om det blir problem.

ja nu verkar det som att hon ska få ta hem hästen under ett år..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV