Skaffa hund?

Sv: Skaffa hund?

Vår familj är lite inne på att skaffa hund nu när vår gamle vän Sixten katt avlidit.
Blir det så kommer vi att ha en hund av rasen lagotto, troligsvis hane. Kanske kommer vi skaffa en kisse samtidigt.
Jag letar runt på internet efter info och tips och råd. Men jag tänkte att jag kunde ta till lite hjälp från buke också!
Jag har en del frågor, och dessa är;
1. Hur mycket äter en hund av rasen lagotto? Kostnad/månad?
2. Ska vi skaffa valp eller en lite äldre hund? Jag och min bror kommer hem mellan 13.00 och 16.00 på vardagar. Det kommer att bli mest mitt ansvar att gå ut med hunden osv. Är det aktuellt att skaffa en valp, eller kräver det för mycket tid och jobb? Kan man lämna en valp hos dagmamma?
3. Hur mycket kostar en lagotto från uppfödare?
4. Jag kostar försäkrin och vilken ska man ha?
5. Om man ska gå valpkurs, måste det vara en vuxen som förare då?
6. Andra för och nackdelar?
7. Ungefär vad kostar en hund i månaden?

TACK
/ Norah

2. Jag ska tycker att om ni kan ska ni ta en 8 veckors valp för det är väldigt bra att börja träna från början.
4. Hmm jag vet inte riktigt men Agria :P våran uppfödare hade redan skaffat grunden på en otroligt bra försäkring men du kan ju kolla på deras hemsida lite.
5. Jag går på Valpkurs nu och är 13 år så det är allt inget problem, men det är nog bra om en vuxen från familjen sitter och kollar ¨på samtidigt:)
7. Oj det beror nog väldigt mycket på ras. en större hund behöver ju mer mat medans en mindre ras inte behöver lika mycket, sen om man ´köper ett jätte stort paket från början är det nog inte riktigt månadskostnad. (leksaker och godis köpoer man inte jätte ofta, i allefall inte vi)

MVH Clara

hemlig; tack för ditt svar!
Hur gammal är en valp när den skiljs från sin mamma?

CoopervsJimmy; Vi har hört med alla andra som skaffat hund och det är alltid nåt med "mamma var arbetslös, pappa är sjukskriven så han är hemma" osv, så man får ju inget svar på hur dom löst det! Vi hade ju helst skaffat valp men det är ju det med att vara hemma som är problemet.

hemlig; tack för ditt svar!
Hur gammal är en valp när den skiljs från sin mamma?

CoopervsJimmy; Vi har hört med alla andra som skaffat hund och det är alltid nåt med "mamma var arbetslös, pappa är sjukskriven så han är hemma" osv, så man får ju inget svar på hur dom löst det! Vi hade ju helst skaffat valp men det är ju det med att vara hemma som är problemet.

Problemet med att vara hemma löser ni genom att köpa hund på sommaren med semestrar och sommar lov.

Det var vad vi sa också, men uppfödaren vi har hittat ska få valpar till våren. Kommer inte dom vara leveransklara innan sommaren då?
Men blir det senare så är det ju jättebra!
Annars har vi tänkt på påsk, att ta ledigt en eller två veckor efter/innan påskveckan, om det skulle vara sån tur att dom är klara då.
Menmen, vi får lösa det på nåt sätt!
Hur länge behöver man vara hemma med en redan vuxen hund? Jag menar innan dagmatte/husse är aktuellt?

Hej!
Jag umgås med en del lagotton. Det jag har märkt av de jag träffat har varit att de är väldigt tuffa, hårda och lite "på". De är inte världens lättaste hund men ger man sig fasiken på det så ska det inte vara något problem.

Det som jag vill varna mest för är att man måste rensa öronen (rycka ut håret) på dem! Många som köper lagotto, pudel osv. har ingen aning om att håret växer även därinne och att det blir otroligt mycket. Har sett en hel del hundar som haft stora tovor i öronen för att deras ägare inte hade en aning om att man skulle plocka i dem.

Jag skulle ge en vuxen hund åtminstone 1 vecka hemma med mig innan jag lät den vara själv. För att lära känna och för att den ska känna sig trygg. En valp ska vara minst 8 veckor när den flyttar.

Senast ändrad:

En eller två veckor plus ett påsklov är på tok för lite för att vara hemma med valp. Däremot om ni har en annan lösning med dagmatte e d som ska ta över sedan, så funkar det nog, då får ju den lille i alla fall några veckor helt hemma. Men i övrigt kan man inte räkna med att lämna hunden några längre stynder förrän den är uppemot åtta, tio månader. Vid drygt ett år bör de vara mogna för att klara den tid en vuxen hund klarar; dvs MAX 6 h per dag, och inte 6h / dag 5 dagar i veckan.

Vuxen hund o påsklovsvarianten låter rimlig, däremot tycker jag.

Lycka till!

Hejsan!
Jo, dagmatte ska vi ju ha! Vi ska fråga runt här i området nu och se om någon är intresserad av att ha hund på dagarna. Att lämna en vuxen hund hemma under tiden hade vi inte heller tänkt, det är alldeles för elakt.
Men du menar att du tror det skulle gå om man var hemma påsklovet+två eller tre veckor till, och under den tiden tränade på att vara ensam och att vara hos dagmatte?

Tack för era svar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka