skaffa hund :)

M

miss_strandberg

Ska troligtvis skaffa hund och funderar lite på ras.
Var helt säker förut om att jag ville ha en rottweiler men har ändrat mig nu och kollat på lite mindre hundar.
Funderar på någon slags Papillonblandning, någon som har erfarenhet av den rasen?
Något annat förslag på liten ras?

Sv: skaffa hund :)

Papillonen är ju bara helt underbar. En stor hund i en liten kropp. Såg en blandning mellan papillon och lhasa apso, den var så gudomligt sööööt så det går inte att beskriva.

Hej. Jag har 4st. Jackrussellterrier.
Dom är helt super, lättlärda, kloka. Vaktar huset. Glada individer.
man blir glad av denna lilla hund. Söta är dom med.

Jag vet en liten hund ;)
En leonberger, dom är små dom....:love:
och goa..:(

Ungefär vilken storlek på hund vill du ha?
Långhårig eller korthårig?
Vad vill du göra med den?
Hur mycket aktivitet?

:p

Jag har två pappisar. Och har haft två innan. Det är en jättehärlig ras. De är intelligenta, aktiva, tåliga, lättlärda, sociala och allmänt lätta att ha med att göra.

Jag har verkligen hittat "min" ras. Trots att de är så små är de skitsmarta och aktiva. Man kan ha med dem på nästan allt. Min tränar lite trix, är sällskap, stallhundar, följer med på ridturer(springer med bredvid/bakom) och seglar.

Skulle man vara sjuk eller inte orka göra så mycket någon dag så klättrar de inte på väggarna för det. Samtidigt tycker de att det är roligt att lära sig saker, röra sig och leka.

Jag föreslår nog en Cavalier King Charles Spaniel. Grannen har två underbara Cavaliers (mor & dotter) och dom är helt perfekta. Tack vare brorsans ex-flickväns föräldrar fick jag upp ögonen för Cavaliers för cirka 10 år sedan och efter att ha läst en hel del om rasen brukar jag nu beskriva den som en "Golden i mini-format" - har psyke som påminner om en Goldens och precis lika lättlärd. Dessutom är ju Cavaliers mycket mindre och lätta att ta med sig. Dom älskar att röra på sig (som alla andra hundar) och är en ras som går väldigt bra ihop med andra hundar & barn. Enda nackdelen med Cavaliers, om jag nu ska nämna en, är att dom kräver mer pälsvård än t.ex en Rottweiler. :)

Min lillasyster köpte sig en blandning med pappilon (75 %) och yorkshieterrier (25 %) som sedan visade sig bli ganska stor :crazy:
så jag rekommenderar en renrasig pappilon i så fall så man vet vad man får :angel:

Annars tror jag att det är en trevlighundras bara man fostrar den som en stor hund.

Lycka till med ditt hundval!

Jag föreslår en affenpinsher, liten raggig och inte en hund som "alla" har. Det registreras ca 50 valpar årligen i sverige.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 133
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 662
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka