Sv: Skaffa hund
Nejdå, det behövs faktiskt inte så mycket mental träning. Ang. motionen brukar man säga att det är omöjligt att trötta ut en staff fysiskt..
Men jag tycker ändå inte att det behövs så värst mycket där heller. Det som är så skönt med staffar är att de vill vara med på allt. Man kan vara jätteaktiv ena dagen och ligga och lata sig den andra. De har inte utpräglade jakt- vakt- eller vallinstinkter. Och det är inte heller en brukshund, men man kan hålla på med sånt om man vill, vet många hundar som tycker det är jättekul att spåra. Många håller på med lydnad och agility också. De är förvånansvärt spänstiga.
Rasen har tyvärr gått från att vara väldigt frisk till lite sjukligare. Så det bästa är att köpa från uppfödare som röntgat föräldrarna (HD & AD), helst ögonlyst också. Demodex är ganska vanligt, seriösa uppfödare ska inte avla på hundar med demodex men jag vet inte riktigt hur det är med den saken.. Den mentala biten är bra iaf, de anses ha väldigt stabilt temperament.
Finns så många fördelar.. Nu skriver jag bara om min hund eftersom hon är den enda staffen jag har mycket erfarenhet av, men jag tror att hon är väldigt typisk i sitt beteende.
En grej som jag tycker är väldigt bra är att hon är så modig. Nya människor, djur, ljud osv, allt är spännande och ska undersökas. Skönt med en hund som inte blir rädd så fort det händer något nytt. Fast det kan också vara en liten nackdel, hon kan vara lite för modig för sitt eget bästa, så man blir lite rädd att hon ska göra illa sig. Om man råkar trampa henne på tassen är det inte hela världen (vet inte hur många gånger jag råkat göra det..
) Hon är självsäker, GLAD, charmig, älskar människor, busig, pigg, lat (ibland). En riktig livsnjutare.
Lite nackdelar då.. Kan vara lite väl människoälskande. Ibland när man går förbi folk ute blir hon så glad och hoppig och vill springa fram och pussas.
Det kan vara lite jobbigt, men jag har hellre en hund som är så än en som är alldeles för reserverad.
Hon kan vara otroligt retsam och jobbig. Ibland när hon är på bushumör är det jättekul när matte säger NEJ, och så får hon fnatt och springer runt runt och hör ingenting. Fast det har ju sin charm det också. :smirk:
När hon var liten liten valp var hon väldigt (kanske extremt..) okänslig. Hon brydde sig inte alls om man tog henne i nackskinnet, hon tyckte bara det var en kul lek som gick ut på att hon skulle bråka och bitas (på lek alltså.. Hon har aldrig varit aggressiv på något sätt, jag tror nästan inte hon KAN bli arg). Finns ju hundar som piper högt när man tar tag i dem, tror att Selma skulle ha skrattat högt om hon kunde.
Kan inte komma på så många nackdelar. Har man lätt att få nervsammanbrott är inte staff någon bra hund. Min uppfödare sa att vill man bli gråhårig över en natt ska man köpa staff. Jag förstod inte vad hon menade då men nu vet jag precis.
Kan skriva hur mycket som helst, du får fråga om det är något speciellt du undrar över.
Några länkar:
http://www.ssbtk.nu (svenska staffordshire bullterrierklubben. Läs gärna RAS som finns där någonstans, den är väldigt sammanfattande och ger en bra bild av hur rasen är just nu)
http://www.staff.se (staff-community)
http://hem.passagen.se/selmastaff (Selmas hemsida, har tyvärr ingen info om rasen där)