Skaffa hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Puma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 154
P

Puma

Jag har väldigt länge velat ha en hund.
Jag funderar dock på om min livssituation är tillräckligt för att fylla hundens behov.

Jag bor idag i en lägenhet (70 kvadrat) med sambo och två katter. Jag jobbar väldigt långa dagar när jag jobbar (12 timmar), sambon har dock kortare dagar då han pluggar, och kommer hem tidigare.
Varannan vecka jobbar jag endast två dagar. Den andra veckan jobbar jag 5 dagar varav 2 är på helgen (= sambon hemma).
Det är alltså 10 vardagar i månaden hunden skulle bli påverkad av mitt jobb. Min mamma bor i närheten och är hemma hela dagarna. Hon skulle absolut kunna tänka sig att agera dagmatte, men hon är osäker på om hon vill ta hem hunden till sig då hon har två katter som är lite äldre och aldrig har träffat en hund. Hon skulle dock med lätthet kunna gå hem till mig och ta ut hunden på promenader flera gånger om dagen (eventuellt kan den kanske vara hos henne med, men det vet vi ju inte)..

Skulle detta kunna fungera överhuvudtaget.. ?
Jag vet väl innerst inne att det inte är optimalt, men jag vill gärna höra era inputs på det hela.

Sv: Skaffa hund?

Spontant så låter det väl väldigt lovande, i alla fall om övriga inblandade vill motionera/aktivera hunden de dagar du jobbar 12-timmarspass.

Bara att du redan nu har tänkt så längt tycker jag verkar lovande. Det är aldrig "rätt läge" att skaffa hund, man gör helt enkelt plats i livet för en;)

Låter som ett smidigare upplägg än att jobba 9-17 mån-fre. :)

Jag har haft hund i ganska många år som singel och varit beroende av hundpassning, dagmatte och dagis och mitt heta tips är att du tar det lite i beaktande när du väljer ras. Det är betydlig enklare att hitta passning (och behålla den) till en "användarvänlig" ras. Det jag menar är, är du beroende av andra för att få det att funka - välj en hund som funkar med det upplägget. :) Det gör livet mycket enklare.

Fundera igenom hur du gör under valpperioden, räkna med att dröjer ett halvår innan hunden är mogen nog att vara själv längre stunder. Ibland går det snabbare, ibland tar det ännu längre tid och även här finns olika tendenser mellan raser. Om du inte satsar på vuxen omplacering förstås.

Vad vill du ha för hund? *nyfiken*

Bara att du redan nu har tänkt så längt tycker jag verkar lovande. Det är aldrig "rätt läge" att skaffa hund, man gör helt enkelt plats i livet för en;)

Joho, som student på distans eller "luftigt" program med mycket självstudier. :D Perfekt tidpunkt för valp.

Hej!

En hund tar ju väldigt mycket tid, och vill ha kärlek.
Jag jobbar minst 4 timmar, så min hund klarar sig.
Men 12 timmar..

Om din sambo är hemma, gå det ju. Och du har din mamma i närheten.

Man vill ju också mysa med hunden själv när dom är så små. :)

Låter som ett smidigare upplägg än att jobba 9-17 mån-fre. :)

Jag har haft hund i ganska många år som singel och varit beroende av hundpassning, dagmatte och dagis och mitt heta tips är att du tar det lite i beaktande när du väljer ras. Det är betydlig enklare att hitta passning (och behålla den) till en "användarvänlig" ras. Det jag menar är, är du beroende av andra för att få det att funka - välj en hund som funkar med det upplägget. :) Det gör livet mycket enklare.

Fundera igenom hur du gör under valpperioden, räkna med att dröjer ett halvår innan hunden är mogen nog att vara själv längre stunder. Ibland går det snabbare, ibland tar det ännu längre tid och även här finns olika tendenser mellan raser. Om du inte satsar på vuxen omplacering förstås.

Vad vill du ha för hund? *nyfiken*

Det låter ju inte som det kanske är helt kört då, även om det är en hel del mer som jag måste ta i övervägande. Vet inte om jag känner mig helt okej med att lämna hunden ensam när jag jobbar ifall det inte skulle funka att ta hem den till mamma, även om den skulle kunna få 2-3 promenader av henne under dagen.
Måste även diskutera mer med sambon, om det överhuvudtaget ska bli någon hund så vill jag att vi båda är på det klara med att vi delar på ansvaret och att han också är motiverad.

Har mina funderingar på att om det blir hund skaffa en vuxen omplacering. Men jag har förståss inte funderat klart än. Men som det ser ut nu kommer jag på mest fördelar med en vuxen.

Vad jag skulle vilja ha för hund är jag inte riktigt säker på än, men har alltid varit sugen på en pinscher (mellan). Dock är jag väldigt förtjust i cocker spaniel också. Måste nog dock läsa på lite mer om fler raser innan jag skulle kunna bestämma mig tror jag. Vill ju ha en hund som passar vår livssituation och som vill göra samma saker som jag vill :)

Nu vet jag inte vart du bor men är det inte allt för ödsligt är det inte alls omöjligt att hitta en deltidsdagmatte/husse för de dagar du jobbar långa dagar. Eller kanske någon annan hundägare att byta passning med, tex en sån som jag som har skola vissa dagar i veckan eller liknande.

Sånt brukar lösa sig men det kräver lite pyssel och är något man behöver vara inställd på att acceptera innan så det är jättebra att du funderar på allt redan nu. :)

Jag skulle aldrig ha självdisiplin nog att plugga om det fanns en valp i samma hem:o

Vad jag skulle vilja ha för hund är jag inte riktigt säker på än, men har alltid varit sugen på en pinscher (mellan). Dock är jag väldigt förtjust i cocker spaniel också.

Åh, pinscher :love:
Jag har DP, men kan absolut tänka mig att skaffa pinscher i framtiden. De är väldigt, väldigt roliga hundar.

Skulle detta kunna fungera överhuvudtaget.. ?

Ja, varför inte? Det hänger på dig att hunden får det som den behöver även när du jobbar, hunden ska helst inte vara ensam mer än c:a 5 timmar per dag (valpen mycket kortare förstås). Men det behöver inte vara något större problem. Lösningarna för de flesta av oss är hunddagis, dagmatte, vänner och släktingar. Det du ska tänka på är att du själv ska vilja ägna tid åt hunden 7 dagar i veckan, för om det känns som en uppoffring blir det inget vidare för någon av er. Och om det är du som vill ha hund kan du inte bygga det hela på att sambon ska ta hand om hunden.

Försök lev med hunden i tanken ett tag och tänk dig in i situationen. Hur hade den här dagen sett ut om du hade haft hund. Den ska passa in i ditt dagliga liv. VILL man leva med hund så löser man de olika problemen vartefter de uppkommer.

Men då vill man ju ligga brevid med näsan inborrad i pälsen och sniffa på valplukten:love:

Jag tror aldrig jag varit så nöjd med livet som när valpen kom hit. Dessa underbara valpar:love:

KL

Hoppas det är OK att jag svävar ut lite här... Jag bara undrar hur folk har möjlighet att ha hund om man jobbar? Hunden bör inte vara ensam längre än 4 timmar, och det är ju få arbetsgivare som accepterar att man har med sig hunden på jobbet, och med många yrken är det i alla fall omöjligt. Vissa pendlar till jobbet, dvs. har inte 5 min hem och kan rasta på lunchen. Har släktingar/vänner hunden hela dagen? Jobbar inte de? Kommer de hem till er och rastar dem?

Jag väntar själv på rätta läget att skaffa hund, vill göra bort längre resande och sådant först samt skaffa mig en stadig inkomst och ett stadigt liv i allmänhet för att kunna ha en hund med allt vad det innebär. Men det känns som att jag aldrig kommer ha tid, och aldrig ens kommer kunna göra tid för en hund. Visst om man har nära till jobbet, men sådant kan ju snabbt förändras och ens hela livssituation kan ju ändras från en dag till en annan i värsta fall. Jag skulle inte känna mig bekväm med att lasta över hunden på andra människor heller. Hunddagis gillar jag inte heller. Ev. kommer jag börja plugga snart, 5 år, och då känns det ju som det skulle funka att ha skaffa hund. Men då tänker jag att "jaha, efter de där 5 åren, var kommer jag jobba, kommer jag kunna ha hund då också?" osv.

KL

Hoppas det är OK att jag svävar ut lite här... Jag bara undrar hur folk har möjlighet att ha hund om man jobbar? Hunden bör inte vara ensam längre än 4 timmar, och det är ju få arbetsgivare som accepterar att man har med sig hunden på jobbet, och med många yrken är det i alla fall omöjligt. Vissa pendlar till jobbet, dvs. har inte 5 min hem och kan rasta på lunchen. Har släktingar/vänner hunden hela dagen? Jobbar inte de? Kommer de hem till er och rastar dem?

Jag väntar själv på rätta läget att skaffa hund, vill göra bort längre resande och sådant först samt skaffa mig en stadig inkomst och ett stadigt liv i allmänhet för att kunna ha en hund med allt vad det innebär. Men det känns som att jag aldrig kommer ha tid, och aldrig ens kommer kunna göra tid för en hund. Visst om man har nära till jobbet, men sådant kan ju snabbt förändras och ens hela livssituation kan ju ändras från en dag till en annan i värsta fall. Jag skulle inte känna mig bekväm med att lasta över hunden på andra människor heller. Hunddagis gillar jag inte heller. Ev. kommer jag börja plugga snart, 5 år, och då känns det ju som det skulle funka att ha skaffa hund. Men då tänker jag att "jaha, efter de där 5 åren, var kommer jag jobba, kommer jag kunna ha hund då också?" osv.

Jag tror att man oftast måste acceptera att någon annan (partner, dagmatte, hunddagis...) till viss del kommer att ha hand om hunden, såvida man inte är lyckligt lottad och kan ha med hunden på jobbet.

När jag jobbade så hjälptes kompisen, hennes dåvarande sambo och jag åt att passa våra hundar. Jag jobade deltid (vilket iofs inte berodde på hundarna) med flexibla tider, kompisen pluggade och sambon jobbade skift så vi gick omlott rätt mycket, hundarna behövde sällan vara ensamna mer än någon/några timmar per dag och det fixar de flesta hundar med lite träning.

Numera är jag hemma hela dagarna så ur hundsynpunkt är det ju inga problem. Kompisen har börjat jobba (dagtid), hennes nuvarande särbo jobbar natten så de går omlott.
Måste någon av dem jobba över så hoppar jag in, antingen lämpar särbon in hundarna här på väg till jobbet eller så puttrar jag hem till honom. (Det är egentligen lättare att passa dem hos honom eftersom han har inhägnad trädgård där hundarna kan drälla runt.)
Jag tycker att det funkar bra så och hundarna trivs, i synnerhet som de får träffas och umgås en hel del :).

Vänta på rätt läge, då får du vänta hela livet ;) som Migo säger , man gör likosm plats för dem. Jag har pusslat en del, de har kunnat vara med på jobbet, mamma är dagmatte (elelr nattmatte då ;) ) Har vänner som kan ha dem ibland (jag jobbar ju helg med, vilket är smidigt ur hundpassningssynpunkt) Jag har alltid jobbat heltid.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka