Skaffa hund... Vad ska man kunna egentligen? Raser?

gul_zebra

Trådstartare
Nu ska jag ju inte skaffa hund direkt sådär, men nån gång i framtiden när jag har egen lägenhet och sådär skulle en vovve sitta fint.
Men det står så mycket överallt, vad är det man bör kunna när man skaffar första hunden egentligen? Vad är viktigast liksom?

Vet ni någon ras som dels passar nybörjare, är korthåriga/har lättskött päls och som ofta brukar gå bra ihop med smådjur? Skulle aldrig offra mina små råttor för en vovve ju :p

Nåja. Det må inte vara bråttom men massor av hjälp skulle sitta fint :)

Det viktigaste är sunt förnuft, en vilja att lära och någon hundkunnig att vända sig till.

Vad det gäller ras tycker jag att du skall satsa på någon lättförd ras ur gruppen sällskapshundar. T.ex en pudel som du håller kortklippt. Då slipper du mycket av pälsvården, pälsfällning och har dessutom flera storlekar att välja mellan.

Bra att tänka på som nybörjare är att välja en relativt stor ras (numerärt) så att du kan välja en uppfödare nära dig. Det är också ofta bra att välja en kennel som inte har så många kullar per år. De mindre kennlarna har ofta mer tid och lust att hjälpa till. Var noga med att välja din uppfödare, och tala om att du är nybörjare som vill ha hjälp, råd och stöd.

Se till att gå kurser med din hund. Valpkurs och vardagslydnad naturligtvis, men vilken kurs som helst är utvecklande för er samvaro. Det spelar ingen roll om du är intresserad av att tävla eller inte, gå kurser i allt som du tycker verkar kul; agillity, spår, kantarellsök, lydnad, apportering, cirkuskonster, bruks.... You name it!

Första hunden skall man inte räkna med blir en stjärna på något, så passa på att botanisera i alla dicipliner. Nästa hund kan du då skaffa med siktet inställt på att bli riktigt bra i den/de gren/grenar du fallit för.

Och sist men inte minst: Alla hundar behöver mer än bara promenader och fysisk motion. Hjärnan behöver aktiveras vilken ras man än väljer.

Lycka till!

Viktigast tycker jag är att du är öppen och villig ta emot hjälp och råd, alla är vi "nybörjare" någon gång. Med lite hjälp, kurser tillsammans med hunden osv kommer det säkerligen gå alldeles utmärkt :)

Finns många fina raser, det låter som du ska ha en ur sällskapskategorin. Jag kan starkt rekommendera chihuahua, finns ingen underbarare ras enligt mig.... lätt och ta med överallt också :D

Tack för svaren :)

Brukar det finnas folk/kennlar som kan sälja vuxna hundar och inte valpar? Bortsett från omplaceringar och så, det är det ju självklart att det finns. Men som exempel nån pensionerad avelshund eller något annat? Har sedan länge varit bestämd på att skaffa en vuxen hund först och få lite hundvana innan jag ger mig in på att skaffa valp :)

Om du först bestämmer dig för vilken/vilka raser du kan tänka dig vara intresserad av så kan du sedan gå in på rasklubbsidorna på nätet. Ofta hittar du anonser om omplaceringar eller vuxna till salu. Där säljs vuxna hundar av olika skäl, ändrade förhållanden, allergier, färdig avlat etc. Se till att du träffar hunden och ägaren innan du bestämmer dig bara, då brukar det gå bra.

Räkna med att få betala minst halva valppriset för en hund med många år kvar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 237
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar