Skaffa hund? ta sig vatten över huvudet?

En liten fråga, tiken den äldre hunden verkar ganska nöjd med bara att "lalla" runt på gården lös och vill gärna vara i närheten, hanen - 4åringen har lite mer energi och springer gärna lite längre bort, dock har han hittils inte sprungit iväg utan kommer när jag ropar på honom, jag har tillochmed vågat ha honom lite utan "järnkoll" och han har kommit inom 5min när jag ropat på honom. men jag funderar, det känns lite som han behöver lite mer aktivitet än att bara springa lös på egen hand? annars skulle jag gissa att han kommer hitta annat "roligt" tex jaga katter osv och troligen söka sig längre borg. finns det saker man kan aktivera dem med utan att man själv behöver vara involverad, har slängt ut lite godis på gräsmattan som de får leta efter men det brukar gå ganska snabbt att hitta. de tycker det ju är ganska tråkigt att hänga med mig när jag packar höpåsar och mockar :p blir nog lite bättre när jag kan rida ut med dem.
 
Hur långt bort är han om det tar 5 minuter att komma på inkallning? :eek:

Kasta ut godis och låta dem leta är ju ett enkelt sätt att få dem att jobba med hjärnan, Gör det svårare genom att låta det ligga längre innan de får leta, kasta ut det i besvärligare terräng, gömma det på flera olika höjder, (tex klämma fast i barken på ett träd)... Det kan också vara så att du behöver träna på att han ska hålla kontakt med dig innan du kan släppa honom vind för våg och själv ägna dig åt annat. "Tappa" godis ur fickorna när du mockar tex, så det är lite lönsamt och spännande att ha koll på vad du gör.
 
Hur har de funkat lösa i tidigare hem? En bc-karelarblandning som ger sig ut på egna rundor låter som en mardröm för viltet i trakten...

Har de varit med (lösa?) på ridturer förr? I liknande miljö? De sätter inte efter uppslaget vilt?
 
Det kanske är dumt av mig att släppa dem innan man har befäst inkallningen helt, Men hanen är ganska flockbunden och tiken kommer alltid snällt när jag ropar (med någon liten fördröjning ibland) - och då brukar han hänga på henne. De som hade dem innan har sagt att de gått lösa men att hanen någon gång ibland stuckit iväg - troligen efter vilt - och kommit tillbaka en stund senare. Eftersom vi har dem på "prov" vill jag ändå testa lite. vi gick en promenad i skogen förra veckan och båda hundarna var lösa - de följde oss snällt - men när vi nästan var hemma så stack hanen iväg och kom inte på inkallning - var borta i ca 5-10min. när han väl dök upp igen så tog jag med tiken in och så fick han sitta ute och gnälla i ca 10-15min. dagarna efter har han kommit direkt när jag ropat på honom. Jag har även försökt att leka mer med honom på gården och även tränat inkallning med beröm, lek och godis som belöning. tycker det har funkat bra. han vill vara till lags men har som ni förstår en hel del energi och ibland är det svårt att få honom att fokusera på det jag vill :) jag har inte ridit med dem och komme rinte rida lös med dem i början.
 
när han väl dök upp igen så tog jag med tiken in och så fick han sitta ute och gnälla i ca 10-15min.

Vad tänker du att detta ska ha för "effekt"?

Om han släntrar iväg, sätt på en långlina istället som får hänga lös efter honom så att du har en säkerhet. Att få sticka iväg lös är otroligt självbelönande för en hund och det kan vara enormt svårt att få bort.
 
Vad tänker du att detta ska ha för "effekt"?

Det enda jag kan tänka mig, och som jag använder tekniken för, är om jag vill att hunden ska bevaka dörren för att jag ska slippa kalla i evigheter när det är dax att komma in.

Om han släntrar iväg, sätt på en långlina istället som får hänga lös efter honom så att du har en säkerhet. Att få sticka iväg lös är otroligt självbelönande för en hund och det kan vara enormt svårt att få bort.

Håller med. Och att hunden drar på vilt är ju inte försvarligt.
 
Det kanske är dumt av mig att släppa dem innan man har befäst inkallningen helt, Men hanen är ganska flockbunden och tiken kommer alltid snällt när jag ropar (med någon liten fördröjning ibland) - och då brukar han hänga på henne. De som hade dem innan har sagt att de gått lösa men att hanen någon gång ibland stuckit iväg - troligen efter vilt - och kommit tillbaka en stund senare. Eftersom vi har dem på "prov" vill jag ändå testa lite. vi gick en promenad i skogen förra veckan och båda hundarna var lösa - de följde oss snällt - men när vi nästan var hemma så stack hanen iväg och kom inte på inkallning - var borta i ca 5-10min. när han väl dök upp igen så tog jag med tiken in och så fick han sitta ute och gnälla i ca 10-15min. dagarna efter har han kommit direkt när jag ropat på honom. Jag har även försökt att leka mer med honom på gården och även tränat inkallning med beröm, lek och godis som belöning. tycker det har funkat bra. han vill vara till lags men har som ni förstår en hel del energi och ibland är det svårt att få honom att fokusera på det jag vill :) jag har inte ridit med dem och komme rinte rida lös med dem i början.

5-10 min är länge att vara borta. Vad gjorde ni när han inte kom på inkallning?

Mina wachtlar hinner iväg 1km och tillbaka när de driver vilt i 10 min..
 
uppdatering, hanhunden fick åka hem - då han även visat aggressiva tendenser när han mötte andra hundar ute. De ska försöka omplacera honom och jag hoppas han får ett aktivt hem för han är en jättetrevlig hund om man vill ägna sig helhjärtat åt sin hund :)

Tiken är kvar och det blev jättestora förändringar åt det positiva hållet när hanen åkte. Våra katter som varit på helspänn och knappt velat gå nära hundarna - nästan tjoade - "faran är över" och redan dagen efter var de framme vid grinden och spanade in tiken, de vågade ganska snart in i köket och nu har maktbalansen ändrats och tiken går försiktigt runt i huset och undviker katterna så gott det går. De reser lite ragg när hon kommer för nära men är annars avslappnade.

Tiken håller sig oxå mer i närheten när vi är ute och föredrar att vara i närheten av stallet där hon kan leta upp hästarnas matrester - :p jag föredrar det framför att hon äter hästbajs - kanske även därför hennes mataptit har gått ner lite - hon kastar sig inte över maten och kan lämna kvar och äta upp senare. men har läst och hört att det kan bli så när de blir ensamma.

Jag provade att rida ut med henne - i longerlina eftersom jag är lite osäker på hur hon är vid hundmöten - har inte mött så mycket hundar - och vill att lydnaden ska sitta till 110% om jag ska ha henne lös - vill inte att hon springer fram och hälsar utan att jag säger att hon får det. Tror absolut inte hon är aggressiv mest nyfiken och glad att träffa andra hundar. lite trassligt var det och får öva lite grundläggande kommandon både med häst och hund :)

Så vi är jättenöjda med hur det blivit :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 199
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 412
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp