Skaffa hund? ta sig vatten över huvudet?

Smulan75

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om att ta över en hund och är sugen på att tacka ja, men tvekar då jag undrar om jag tar mig vatten över huvudet - mest tidsmässigt.

Egentligen har jag intalat mig att jag är en kattmänniska - katter är ju så "lätta" att ha att göra med - sköter sig själva och så, vi har för näravarande 4 katter som är både ute och inne. Jag är uppväxt med hund i mitt föräldrarhem, men efter jag flyttade har jag inte haft hund och på senare år så skaffade jag katt istället vilket "passade" mig bättre. jag har ju alltid tänkt att när man blir pensionär ska man nog skaffa en hund igen ... när man har tid över.

Detta är en par år gammal hund (så valpperioden är över) som ett par bekanta har, nu ska de skilja sig och flytta från sin gård. hunden är en bordercollie korsning. De vill helst att hunden ska få bo kvar på en gård där den kan vara ute mycket och röra på sig. Hunden är snäll och kan vara ute på deras gård lös utan att springa iväg och vad jag gissar så får den inte så jättemycket aktivering idag. Jag vet ju att det är en väldigt energisk ras som kräver mycket aktivering och som kan bli lite av en "enmanshund". Men samtidigt är det en ras som jag alltid kunnat tänka mig att ha.

Jag och sambon + min 13åriga dotter bor på en liten gård (liten som i lite mark), med 4 katter och 3 hästar. Jag tänker mig att hunden kan vara med mig ute när jag sköter stallsysslorna, följa med när man rider ut eller rider i paddocken och på så sätt få största delen av sin aktivering, sambon har ju drömt om får ganska länge men inte fått "ändan ur" - skulle det bli så hade det ju varit extra roligt att ha en hund som ev kan hjälpa till lite. Jag har en 13årig dotter som velat ha hund sen hon var liten - så hon kommer säkert engagera sig. Jag & sambon jobbar heltid, men han börjar ofta senare och jag slutar tidigare varannan vecka - när jag har min dotter - men jag har flextider och kan anpassa mig. Vi kan även ganska lätt bygga en hundrastgård.

Även om det är en "uppfostrad" hund inser jag att det kommer krävas mer tid i början att "vänja" den vid oss och att få den "formad" efter hur man själv vill ha den. Den är ju van vid både katter och hästar, vilket är en klar fördel och kan den "röra sig fritt" utan att springa iväg är det ju oxå perfekt.

Så vad tror ni tar jag mig vatten över huvudet? kom gärna med feedback.
 
Jag tänker att det låter som att ni har väldigt bra förutsättningar. Dock tycker jag att det är viktigt att alla i familjen, även ni föräldrar, verkligen vill ha hund. Har man viljan och passionen så prioriterar man hunden och avsätter tid utan att det känns som en belastning. Vill man inte ha hund egentligen är nog risken större att hunden bara blir ännu ett "måste" och det känns orättvist mot hunden, då kanske den ska få komma till en annan familj som verkligen längtar efter hund?
 
Det är inte så sannolikt att en bc blandis har alla delar på rätt plats för att kunna lära sig att valla, dessutom kan det vara väldigt svårt att komma med på kurs.
 
Jag tycker det låter som att ni har bra förutsättningar för att det ska bli en fin familjemedlem :)
Kanske kan ni få ha hunden på prov några månader innan ni bestämmer er?
 
Jag hade en bc-korsning förut (bc - labbe) och hon var fullständigt ointresserad av vallning och får. Hon hängde dock gärna med på låånga ridturer i ur och skur. Enda gången hon vallade var när det var kattbråk utanför, då öppnade jag dörren så att hon kunde jaga iväg inkräktare och valla in mina katter för inspektion. Saknar henne :heart
 
:) tack för svar, ok vallning kanske är lite långsökt, varken jag eller sambon kan något om vallning - men det var bara en tanke. Det hade varit en kul grej - det får bli ett plus i kanten om det nu skulle bli av med får. Valla katter låter dock väldigt bra!! en sån vill jag ha! :D

Jag har funderat om det att kunna ta den på prov men känner att det känns så taskigt mot hunden ifall den skulle behöva byta hem igen. Men tanken är ju att det ska funka. Tror ni det kan bli problem med tanke på att han bor bara ca 2km bort nu - att han springer hem till sin gamla gård?

Självklart ska alla i familjen vara överrens om att vi skaffar hund isåfall. Dottern skulle nog bara bli glad - men förväntar mig inte att hon kommer bidra mer än lite ibland. - tonårsdotter :p ;) i min värld så är det alltid de "vuxna" som har det yttersta ansvaret för djuren, även om barnen kan hjälpa till och i prinicp se djuren som sina.

Vi är ganska ytligt bekanta med de som har hunden idag så jag vet inte riktigt vad de har för syn på uppfostran. Jag har bara träffat hunden en gång och jag gillade den direkt. Lite väl exalterad över främmande men stannade snällt i hallen när den blev tillsagd.

Är det mer saker man behöver tänka på - jag är ofta ute och släpper ut hästarna på morgonen så morgonpromenaden blir då. - semestrar åker vi inte så mycket på både med tanke på hästar och katter som det är idag, hm ja större bil - det är nog det som kanske blir den största förändringen vi behöver göra, jag har en sedan och en sambon har en skåpbil :p ;)
 
Jag har funderat om det att kunna ta den på prov men känner att det känns så taskigt mot hunden ifall den skulle behöva byta hem igen. Men tanken är ju att det ska funka. Tror ni det kan bli problem med tanke på att han bor bara ca 2km bort nu - att han springer hem till sin gamla gård?

Att ta en hund på prov är inte taskigt och inte värre än att vara hundvakt en lite längre tid ;)
 
Att ta en hund på prov är inte taskigt och inte värre än att vara hundvakt en lite längre tid ;)

Det är klart :)

Jag tror de enda "familjemedlemmarna" som har något att invända är katterna! :D de har hittils fått vara ensamma i huset - De är vana vid hundar - har träffat hundar till och från men aldrig bott med någon hund. fördelen är ju att de kan ju alltid gå ut ;)
 
Tror inte det är några bekymmer
Valla ska du dock inte räkna med.
Jah har en vallhundmix och det enda han gör likt vallning är och smyga och bita hundkompisar i tassarna vid lek när han vill flytta dom.
 
Det är klart :)

Jag tror de enda "familjemedlemmarna" som har något att invända är katterna! :D de har hittils fått vara ensamma i huset - De är vana vid hundar - har träffat hundar till och från men aldrig bott med någon hund. fördelen är ju att de kan ju alltid gå ut ;)
Jag har själv haft en unghund utlånat till en vän i 3 månader, men då hon inte fungerade med den äldsta hunden i hushållet fick hon åka iväg och provbo hos en annan familj. Detta är då en svårare hund som kan vara känslig med nya människor, nya rutiner osv men det har gått fantastiskt bra och hon kommer stanna i detta hem :) Så saker kan bli kanonbra om man bara provar och skulle det inte gå, ja då har man i alla fall försökt :)
 
Tja behöver inte fundera mer, de hade ändrat sig om hunden. Jag blir lite fundersam över folk som frågar om man vill ta över deras hund men sen uppenbarligen inte har bestämt sig :p
 
Jag var väldigt besviken över hunden som vi inte fick, faktist mer än jag trodde jag skulle bli. Jag hade ställt in mig på att bli hundägare igen. så jag har kollat lite hundannonser ... och imorgon kanske det blir av ändå. och nu tar jag nog inte mig bara vatten över huvudet utan hoppar i utan flytväst med förbundna ögon ;) Tja jag sa till sambon - jag är för "ung" för att nöja mig med det jag har ;)
 
Jag var väldigt besviken över hunden som vi inte fick, faktist mer än jag trodde jag skulle bli. Jag hade ställt in mig på att bli hundägare igen. så jag har kollat lite hundannonser ... och imorgon kanske det blir av ändå. och nu tar jag nog inte mig bara vatten över huvudet utan hoppar i utan flytväst med förbundna ögon ;) Tja jag sa till sambon - jag är för "ung" för att nöja mig med det jag har ;)
Lycka till :)
 
Jag var väldigt besviken över hunden som vi inte fick, faktist mer än jag trodde jag skulle bli. Jag hade ställt in mig på att bli hundägare igen. så jag har kollat lite hundannonser ... och imorgon kanske det blir av ändå. och nu tar jag nog inte mig bara vatten över huvudet utan hoppar i utan flytväst med förbundna ögon ;) Tja jag sa till sambon - jag är för "ung" för att nöja mig med det jag har ;)
Spännande! Vad är det för hund?
 
Tack, det är två blandrashundar, tiken - 9år, är labrador, schäfer, BC, hanen är 4 år och är korsning BC/siberian husky. Tiken har nog fått mycket labrador är ganska lugn och gillar vatten ;) Hanen är mer energisk - konstigt eller hur ;) jag har haft dem hemma sen i lördags

ihopsläppet med våra katter gick åt skogen - jag tar på mig det. men igår kom katterna in igen så de är instängda i sovrummet för tillfället tills vi fått upp grindar till köket - då kommer hundarna vara instängda i köket/tvättstugan, tills de hunnit vänja sig. kom gärna med tips :) eller om det finns bra trådar - obs har googlat en hel del och hittat massa bra tips som typ - skaffa hundvalpar och kattungar- få tips om vuxna djur som man ska försöka få att samsas. Hundarna är mer vana vid katter än katterna är med hundar, katterna har träffat hundar - som varit på besök, och även träffat hund inne - men då kopplad. Hundarna har bott med katter men tycker uppenbarligen att okända katter är ok att jaga.

Hundarna har sprungit en del lösa, springer gärna lite för långt bort på gården så kräver en hel del passning men kommer ofta tillbaka ganska omgående nrä man ropar på dem. Tiken äter gärna hästbajs och kräktes lite inne :p så får nog öva lite på att inte göra det ;) annars är de jättetrevliga, väluppfostrade och snälla. Jag har oroat mig lite för hur ofta de egentligen behöver gå ut men hittade en bra tråd här på buke :D har en arbetslös 20åring som bor i närheten som ska gå ut med dem mitt på dagen och var ute idag. till våren ska jag smöra med sambon så han bygger en hundgård - fram tills dess får de vara inne i huset på dagarna.
 
Vår hund jagar gärna okända katter i obevakade ögonblick, men inte våra två egna katter (en som hunden vuxit upp med och en jag hade med mig hit för 2,5 år sedan).
När jag flyttade hit med mina katter fick de ett eget rum på övervåningen där de kunde dra sig undan, vår hund stannar för kompostgaller så ställde dem med en liten smal gång i dörrhålet där katten kunde gå emellan.

Det tog dock 1,5 ÅR innan en av katterna kom överens med hunden (eller ja, innan katten slutade gå undan så hunden slutade bry sig så gick det prima. Katten var dock aldrig rädd bara höll sig på behörigt avstånd.). Den katten är ändå född och uppvuxen bland stora hundar.
Den andra katten vantrivdes så med hund så henne fick jag omplacera mha katthemmet hon kom från.

Så var beredd på att ha tålamod ;) Är inte katterna skräckslagna brukar det gå bra till slut. Men se till att katten har plats att komma undan på där hunden inte kan nå dem. Och det är big NO-NO för hundarna att jaga katten/katterna, alltid.
 
jag och sambon som inte är överrens om barnuppfostran ;) är dock rörande överrens om att ska man lära hundar att inte jaga katter så gäller det alla katter. det är ju inte så kul om man ska åka hem och hälsa på någon och ens hundar börjar jaga deras katter. Katterna är ute idag, bara lillkatten är inne i vårat sovrum - hon är den som verkar vara mest rädd - stack iväg och var borta över en natt - hon brukar alltid komma in annars. jag öppnade sovrumsdörren för att gå in där och hon fräste och ställde sig i försvarställning direkt när hon såg hundarna. hundarna var nyfikna men höll sig i skinnet när jag sa till dem. Vi ska som sagt var skaffa grindar till köket. vi ska bara hitta gångjärn - vi har grindarna men slängde de gamla gångjärnen som satt i väggen :p Igår och imorse var hundarna lösa med mig på gården och höll sig i närheten - nyhetens behag har nog lagt sig lite :) de fick sitta i stallet när jag red. Tiken la sig ner och slappnade av direkt, hanen hade svårare att slappna av. Nu till nästa projekt att få dem att inse att hästbajs inte är ok att äta :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 198
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 412
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp