Skaffa hund och jobb?

M

Mustaschen

Jag har länge velat skaffa hund nu när jag bor själv men har ett problem. Med mitt jobb så arbetar jag 7-9 timmar om dagen och har precis börjat så jag kan inte få betald semester nu under sommaren. Jag har nämligen hittat en fin tös jag vill rädda som jag tror skulle passa mig riktigt bra men hur är det egentligen med den första perioden som man har hunden hemma hos sig? De jag känner som har skaffat hund har antingen kunnat ta med hunden på jobbet eller har tagit ledigt under första perioden. Är det ett måste? Kommer jag kunna skaffa hund då jag har det här jobbet? Vill verkligen se att den hunden kommer hem till mig så jag vill inte vela över det för länge men vill å andra sidan inte heller skaffa en hund under fel förhållanden.
Berätta gärna hur du/ni gjorde med den första hunden.

Sv: Skaffa hund och jobb?

Även om du skulle kunna ta ledigt första perioden så tycker inte jag att du kan ha hund eftersom du har så långa arbetsdagar.
Utan då får du skaffa dagmatte/husse eller ha hunden på dagis.

Hur har du tänkt lösa det när du jobba så många timmar som du gör? Dagmatte? Dagis? Ingen hund mår bra av att vara hemma själv 7-9 timmar/dag.
Jag skulle ta obetald semester ett par veckor, sedan börja med att vänja hunden vid att vara hos dagmatte/dagis.

har du så långa arbetsdagar och efter det transportsträcka dit och hem (vilket i regel tar minst en kvart, i många fall längre tid) och ska para ihop det med en hund så blir det svårt. det är inte rekommenderat att lämna en hund ensam mer än 8 timmar om dagen och det är ofta rätt svårt att kombinera ett heltidsarbete om man samtidigt är ensamstående eller liknande.

hemma hos oss har vi klarat oss genom att jag studerar på vardagarna och arbetar på helgerna (14-timmarsskift). tanten arbetar på vardagarna (9 timmar plus närmare 2 timmars pendlingstid) och är ledig på helgerna, så det går ihop ganska bra. Jag har sällan mer än 2-3 timmars lektion om dagen och i värsta fall så är det dubbeldagar på 6 timmar. då åker jag hem på lunchen och rastar vovven.

att försöka rädda en hund i ditt läge är med andra ord inget jag skulle vilja rekommendera även om viljan och tanken är väldigt god.

Jag kan bara svara för mig själv som också är ensamstående. Om jag inte hade haft möjligheten att ha med mig hundarna i lastbilen så hade jag aldrig kunnat ha hund. Dels för att jag inte hade haft den tiden jag velat ge hundarna och för att jag aldrig haft "råd" med hunddagis. (Råd hade jag haft, men jag tycker det finns vettigare saker att lägga pengarna på :angel: )
Har man råd med hunddagis eller kan lösa det med hundvakt om dagarna så tycker jag absolut att man kan skaffa hund under dom omständigheterna. Däremot så tycker jag att du ska se till att vara ledig första månaden med hunden.

Jag tycker att ska en hund lämnas ensam mer än 6 timmar varje arbetspass, ska man INTE ha hund. Punkt. Detta även om man skulle ha mer även 6 timmars arbetstid och gå hem på lunch. Du kan inte ta igen förlorad tid på ledig dag/helg.
Om inte hunden lever med andra hundar i hundgård, står den ensam är det samma sak. Hundar är flockdjur.
Som någon skrev tar du hunden, MÅSTE den ha dagmatte/hunddagis.

Jag har tagit jobb som gör att jag har tid att ha djur, annars är jag utan husdjur.

Hur ser ni alla på att ha fler hundar ensam hemma om de får komma ut på promenad på lunchen?

Låt oss säga att man är borta ca 9 timmar om dagen?

Hur ser ni alla på att ha fler hundar ensam hemma om de får komma ut på promenad på lunchen?

Jag skulle inte klara av att ha det så jämt. Helt oavsett hur hunden mår så fixar inte jag att komma hem helt slut efter ett arbetspass och mötas av en hund som först har sovit 8-10 timmar på natten (från sista rastningen till första) och sedan legat ensam i 9 timmar till på dagen med bara en kort rastning. Dessutom tycker jag inte heller att det är schysst mot hunden att begära att den ska ligga och bara sova så pass stor del av dygnet.

Jag dömer dock inte andra som gör så.

Man får ju välja ras efter förutsättningar.

Nattsömn på 8-10h vore rena drömmen, här sover vi tills tidningsbudet kommer vid 3.20 och kvällsrastning är vid 23. Tur att husse tar den :crazy:

Skulle aldrig förekomma om jag så har 2 eller 15 hundar.

Beror väl på om man har en bra hundgård, men inomhus så håller jag med dig.

kl
Nån skrev i tråden att rekommenderad tid för att vara ensam är 8 timmar, vilket inte stämmer, det är 5 om jag minns rätt, dessutom skall ensamtiden räknas ihop, så även om de får gå ut o kissa mitt i så är det inte lämpligt.

Jag skulle aldrig ha de så. Tycker att det är på tok för lång ensamtid för hunden. Allra helst om det är 5 dagar i veckan! Jag skulle aldrig lämna min hund så länge ens en enstaka gång. Jag skulle inte göra det även om jag hade flera hundar.

Varför ska man skaffa hund om den ändå ska vara ensam nästan halva dygnet undrar jag.

Senast ändrad:

Hade jag suttit i din situation så hade jag inte skaffat hund, för inte nog med att man helst ska vara med hunden en tid när den införskaffas så den får etablera sig, den behöver också få vara med sin ägare än att vara med hundvakt eller sitta på dagis halva dygnet. Att lämna en hund ensam 7-9 timmar mår den inte bra av, det är heller inte lagligt.

När vi skaffa hund så jobbade jag 13 timmar och likaså gjorde min man men fördelen med oss är att han jobbar natt och jag jobbar dag, vilket betyder att jag slutar när han börjar så på så sätt är våran hund aldrig ensam mer än de 30 min det tar för mig att ta mig hem igen.

Jag hade inte velat skaffa hund på det sättet. Är det en valp eller en vuxen hund? Vill du ha den bara för att "rädda" den eller är det den ras du faktiskt vill ha och som passar dig?

Första hunden skaffade jag som valp när jag satt hemma och skrev klart mitt exjobb, och efter det hade sommarlov och pluggade på distans. Numera jobbar jag, nästa valp kommer jag ta ledigt i början, betalt eller obetalt beroende på anställningsform just då. Nu när jag jobbar på dagarna är hundarna hos dagmatte/husse.

Fick hem en unghane på drygt 10 mån som jag ska bo här ett par månader när ägaren är ute och reser. Han kom hit för en månad sen, jag var ledig i några dagar runt påsk, sen har han fått hänga med i vardagen med dagmatte etc. Det funkar visserligen men man vill ju ha all tid ihop i början tycker jag.

Nej, jag tycker inte det är okej.
Jag har samma tid som gräns nu när jag har två hundar som med en. Visst har de utbyte av varandra men det är fortfarande ensamhet.

Jag har nog formulerat mig illa eftersom de flesta inte svarat på det jag undrar... Antalet timmar jag jobbar är inte det relevanta med tanke på att jag bland annat aktivt söker nytt jobb och innan dess planerar att gå ner i tid. Då jag nämnde det var det då jag trodde att hunden skulle flytta hit under sommaren då jag arbetar som jag gör nu. Hunden kan kommer dock först i höst och då har jag förhoppningsvis ett nytt jobb men i alla fall färre timmar och har dessutom en "daghusse" åt hunden. Att hunden skulle vara ensam hemma är INTE vad det handlar om.

Jag är mer nyfiken på den första tiden med hunden. Som sagt kan jag inte få ut betald semester och har inte råd att vara borta från jobbet hur mycket som helst. Hunden är 6 år så det är ingen valp som måste tränas från början. Så det jag undrar är alltså hur mycket tid som behövs på ett ungefär i början när man har skaffat hund. Vad rekommenderar ni med andra ord? Och ha i åtanke just att semestern är obetald men jag vill ändå ta tid till hunden.

Även om hunden är vuxen och väl ensamhetstränad så kan den behöva en ensamhetsträning light när den kommer hem till dig. Det fick alltid min gammelman även vid flytt och då var ju vi människor ändå de samma men ljuden och hemmet var ju nytt. Jag skulle inte vilja ha mindre än fyra veckor på mig. Först två veckor bara för att lära känna hunden och sedan två veckor som man börjar lämna den korta stunder. Kommer hunden inte lämnas ensam alls skulle ju kanske två veckor räcka men det skulle inte kännas bra i magen för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka