Skaffa hund medan man pluggar?

Gabriol

Trådstartare
Startar min tredje tråd här inom loppet av en vecka nu, men det blir ju så många frågor som kommer upp när man funderar på valpköp. ;)

Tycker ni att det är bättre att vänta med att skaffa hund tills man pluggat klart och fått fast jobb?

Jag pluggar nu och har 1.5 år kvar. Jag pluggar på heltid men har bara 3 dagar schemalagda i veckan, och går aldrig längre än till kl 14 dom dagarna. Detta innebär ju att jag har en del tid över, vilket ju behövs om man har en unghund hemma. Så när jag är färdig med utbildningen och kanske får ett heltidsjobb så har jag ju en vuxen hund som redan är grundtränad.

Väntar jag med att skaffa hund så har jag ju då kanske ett heltidsjobb och då lite mindre tid till hunden, under den perioden den behöver mest tid, dvs det första året. Inte för att jag tänker att den inte kräver tid sen, men jag tänker på det här med rumsrenhet, ensamhetsträning etc.

Eftersom jag går en djurutbildning och planerar att jobba med djur så kommer det ju antagligen vara möjligt att ha med hunden på jobbet sen.

Jag resonerar med mig själv fram och tillbaka över detta, ska jag vänta eller inte?
Hur har ni gjort och vad tycker ni är bäst? :)

Sv: Skaffa hund medan man pluggar?

Jag har hunnit skaffa två hundar under min studietid. Först Cerberus direkt när jag hade börjat plugga. Fast jag var hemma betydligt mer än två dagar i veckan. Jag läste allt jag kunde hemma och gick bara på det som var obligatoriskt vilket var kanske 3 timmar i veckan eller varannan vecka. Då hade jag valpvakt.

I höstas skaffade jag så en valp till Zoria. Cerberus var två då, och jag läste fortfarande så lite som möjligt i skolan utan var hemma mest. Jag delade dock lägenhet då med en kompis som var arbetslös så valpis fick bara stanna hemma med honom.

Jag tycker det är superbra att skaffa valp när man pluggar bara man är beredd att offra att leva fattig och inte vara ute och festa och så som många andra är. För mig handlar det ju om en prioriteringsfråga och jag vet att jag kommer lösa allt när det väl dyker upp. Som jobb och så. Nu gör jag praktik och då är hundarna hos dagmatte om dagarna.

Så. Har man bara en plan för valpis dom timmar man faktiskt måste vara i skolan, och så att ekonomin håller, så är det ju bara att tuta och köra. :)

Jag ser ingen anledning till att vänta tills man skaffat fast jobb och håller med Galathea.

Själv har jag två hundar, en äldre tik och hennes dotter - och jag är absolut inte färdigutbildad. Det fungerar finfint för oss och framtiden? Tja, jag vill få det att fungera och tänker därför se till att lyckas med det också.

Håller med förgående talare och vill tillägga att du måste ha en buffert på kontot! Det har du säkert redan tänkt på men ville bara påpeka :) Även om hunden är försäkrad kan det komma oväntade utgifter.

Jag pluggar och har en hund, har bil också o det blir inte mycket över till fest/kläder. Men jag tycker hund är viktigare :)

Jag tycker också det är ultimat att skaffa hund när man pluggar! Det finns, precis som du säger, mer tid till att träna och vara med valpen än när man har ett jobb. Jag skaffade min när jag började studera och det var då på distans det första halvåret. Sen började jag studera på högskolan och har gjort det i snart två år. Perfekt! Jättemycket tid att träna och tävla, behöver sällan någon hjälp från dagmatte och har en hund som är otroligt väl grundtränad just för att det har funnits tid.

Det jag vill tillägga är att man ska vara noggrann i sitt val av hund.
Det ska man ju så klart alltid vara!
Men det är lite speciellt när man studerar och är hemma mycket.
Om man baserar sitt hundintresse på den tid man har över nu under studieperioden kan man nog sitta lite illa till när man sedan börjar jobba och inser att orken inte riktigt räcker till.
Så det gäller att vara ärlig mot sig själv! Bara en tanke jag hade :)

Bättre att skaffa nu, när du har gott om tid. Du har ju en plan för hur det blir med ensamhet etc även när du börjar jobba.

Jag skaffade hund förra våren, med 2 år kvar på min utbildning. Kommer också troligtvis kunna ha med mig hunden sen.

Edit: Kan tillägga att tidigare under utbildningen hade jag inte velat/kunnat. Då ville jag prioritera att kunna festa, sitta i skolan dygnet runt och kunna leva allmänt oplanerat. Givetvis hade det gått att omprioritera om hunden redan hade funnits där.

Och buffert, som sagt.

Senast ändrad:

Jag skaffade hund en månad in i utbildningen. Han var 2.5 så inget valppass. Det har gått jättefint med allt. Har ett par föreläsningar i veckan à tre timmar och då kan han vara ensam alt. så är min sambo hemma. Har funderingar på att skaffa en till nästa år om allt med hundägandet känns lika perfekt som det gjort hittills.

De allra flesta av mina vänner passar gärna hund, jag har kompisar med bil som ställer upp om det krisar med vet-besök och ett konto tillägnat hunden samt naturligtvis försäkring. Tycker att studentlivet inbjuder till hundägande och mitt liv ser jag kantat av hundar så jag får helt enkelt göra val utefter det även efter studierna.

Fråga till er som pluggar.

Vad pluggar ni till, hur kommer hundägandet se ut senare när ni fått arbete?

Jag funderar på o plugga, har valp nu och det är ju inte svårt när man bara har en hund i framtiden, sambon kan ju ta honom på jobb sen men två hundar kan bli lite svårt och jag vet ju inte om det blir något arbete där jag kan få ta med mig hunden/hundarna. Hur gör man då? Är det inte ett risktagande?

Jag pluggar till sjuksköterska, har två terminer kvar nu. Efter att jag har tagit examen hoppas jag att jag kan få ett fast jobb så snart som möjligt och att jag och min pojkvän då kan köpa ett hus och snabbt som sjutton få upp en hundgård.. Tills dess får jag förlita mig på hundvakter.

Jag tror att saker ordnar sej. Det finns dagmattar, det finns hunddagis, man kan pussla ihop det tills man hittar någon permanent lösning.
Jag själv skulle ju inte vilja ha ett jobb där jag inte kan ha med mej hunden och där jag är borta 8-16 varje dag.
Det är delvis därför jag har valt ett jobb där jag jobbar både dagar/kvällar/nätter och helger.

Inte ens när man har fast jobb kan man känna sej helt lugn och luta sig tillbaka och tro att man har det fixat för sej de närmaste 15 åren- i samhället vi lever i finns det ju tyvärr inte längre några såna garantier..

Självklart ordnar saker sig i längden :laugh:

Hundgård har jag också tänkt på men det beror också på vad för slags hundar man har. Det är ju så mycket enklare med hunddagis/dagmatte om man också har en vuxen hund.

Det är dock intressant att även diskutera detta, man kan ju inte bara tänka nu och idag. Idag är jag ju arbetslös och har tid. Men om ett år förhoppningsvis pluggar jag, men hur ser då min vardag ut? Det är sådana frågor jag tycker är också viktigt att ta med.

Jag pluggar till biolog och kommer som sagt förhoppningsvis/förmodligen kunna ha med mig hunden men det beror också på var jag får jobb/inom vad.

Jag är klar till sommaren 2011. Då har sambon drygt 3 år kvar av sin utbildning, som inte har så mycket schemalagt.

Sen löser det sig. Det finns dagmatte etc som sagt. Givetvis är det bra att tänka på (särskilt med flera hundar där "det löser sig" kanske inte alltid är så enkelt), men när man väl har hunden hos sig ser man ju till att det fungerar.

I framtiden (x antal år) kanske det blir flera hundar och då också deltid på en gård (typ...) där de ev. behövs i arbetet och om inte annat ändå kan vara med.

Jag läser internationella relationer och framtiden är något oviss pga att jag själv är osäker på om utbildningen är rätt. Möjligens kommer jag att läsa miljö istället eller helt byta riktning till djursjukvårdare. Minst sagt förvirrad matte just nu.

I vilket fall som helst, så ska hunden ha det bra oavsett vad jag ska hitta på vare sig lösningen är i hunddagis, dagmatte, sambo med andra jobbtider, jobb hemifrån eller hund med mig på jobbet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar