Skaffa hund medan man pluggar?

Gabriol

Trådstartare
Startar min tredje tråd här inom loppet av en vecka nu, men det blir ju så många frågor som kommer upp när man funderar på valpköp. ;)

Tycker ni att det är bättre att vänta med att skaffa hund tills man pluggat klart och fått fast jobb?

Jag pluggar nu och har 1.5 år kvar. Jag pluggar på heltid men har bara 3 dagar schemalagda i veckan, och går aldrig längre än till kl 14 dom dagarna. Detta innebär ju att jag har en del tid över, vilket ju behövs om man har en unghund hemma. Så när jag är färdig med utbildningen och kanske får ett heltidsjobb så har jag ju en vuxen hund som redan är grundtränad.

Väntar jag med att skaffa hund så har jag ju då kanske ett heltidsjobb och då lite mindre tid till hunden, under den perioden den behöver mest tid, dvs det första året. Inte för att jag tänker att den inte kräver tid sen, men jag tänker på det här med rumsrenhet, ensamhetsträning etc.

Eftersom jag går en djurutbildning och planerar att jobba med djur så kommer det ju antagligen vara möjligt att ha med hunden på jobbet sen.

Jag resonerar med mig själv fram och tillbaka över detta, ska jag vänta eller inte?
Hur har ni gjort och vad tycker ni är bäst? :)

Sv: Skaffa hund medan man pluggar?

Jag har hunnit skaffa två hundar under min studietid. Först Cerberus direkt när jag hade börjat plugga. Fast jag var hemma betydligt mer än två dagar i veckan. Jag läste allt jag kunde hemma och gick bara på det som var obligatoriskt vilket var kanske 3 timmar i veckan eller varannan vecka. Då hade jag valpvakt.

I höstas skaffade jag så en valp till Zoria. Cerberus var två då, och jag läste fortfarande så lite som möjligt i skolan utan var hemma mest. Jag delade dock lägenhet då med en kompis som var arbetslös så valpis fick bara stanna hemma med honom.