skaffa hund, för och nackdelar med dessa raser...

laeikinois

Trådstartare
hej! en framtidsdröm jag har är att skaffa mig en liten lagom stor hund. det lär inte bli inom närmsta året troligtvis, men på längre sikt, då känns det bra och börja "kolla läget" redan nu och börja läsa på.;)
mina tre favoritraser jag har är kinesisk nakenhund, dvärg pinscher och australiensk kelpie.
jag har aldrig haft hund innan, dock bekanta och släktingar som har så helt oerfaren är jag nog inte. men skulle vilja veta lite för och nackdelar med dessa tre hunddraser. alla tre raser har jag sett och träffat minst en av irl, och fått "bra vibbar" från det. är någon av raserna "lättare" eller finns det några typiska fallgroppar man kan åka dit på som "fösrsta hundägare?"
sjukdommar och annat, beteende, barnvänlig...(?)

varför jag fastnat för dessa tre hundraser är bland annat, utseendet, och storleken. lite lagom stor. de verkar vara pigga och glada alla tre hundraserna.
jag vill inte ha en liten "handväske-hund" och inte heller en stor hund. utan en mindre.
självklart skiljer det sig från individ till individ, men lite överlag om hundraserna borde gå att nämna.
all info och erfarenhet av er vill jag gärna höra!:)
Mvh Laeikinois

Sv: skaffa hund, för och nackdelar med dessa raser...

tillägg...
kelpien som jag fattat det är som en liten "brukshund/vallhund", som jag har fattat det, av de hundar jag träffat så kräver de rätt mkt stimulans.
då det är främst en sällskapshund och promenadkompis jag är ute efter så är jag lite osäker på kelpien, om den verkligen kan passa mig. pinschern har jag inte alls mkt koll på, förutom det jag sökt på nätet. nakenhunden verkar vara den som bäst verka passa mig, av den infon jag hittat/av de jag träffat.
tänkte det kunde vara bra att nämna.^^ men vill gärna veta mera, och höra lite för och nackdelar!

eller om ni har adra hundraser ni kan tipsa om.^^

Senast ändrad:

Kan inte särskilt mycket om raserna men min spontana reaktion är att kelpien kräver för mycket.
Sen skulle jag aldrig vilja ha en kines. Som jag har förstått det så avlas nakenheten fram på samma gener som ger tandlossning. Att satsa så mycket för att få en snygg hund tycker jag låter oseriöst.

Du får hoppas att någon som kan mer om raserna tittar in i tråden :)

Om du skriver vad du har för önskemål utseendemässigt och vad du kan erbjuda hunden så kan du säkert få en hel rad rasförslag att titta närmare på :)

En Kelpie är en hund som kräver mycket stimulans och är därmed en opassande sällskapshund.

Hos Dv. Pinschern vet jag att det finns mentala problem i rasen med aggression och rädslor.
Kinesens avel verkar inte jätteroligt, vet att det var någon tråd för ett tag sen om att valpar dör varje gång man parar för att få fram en nakenkull? Tror det var något åt det hållet iaf.

Är det en korthårig hund du vill ha? Petit Brabancon kanske kunde vara något för dig isf.

Jag har två dvärgpinschrar, som är VÄLDIGT olika varandra. De är från samma uppfödare, men är inte släkt och kommer från hela olika linjer, från olika länder. Jag skaffade dvärgpinne som förstahund, trots att flera avrådde mig - och jag har inte ångrat mig en sekund, det är helt rätt hund för mig.
Däremot är det inte en ras jag rekommenderar till folk i allmänhet.

Jag var väldigt noga med mentaliteten, och letade efter rätt uppfödare snarare än rätt hund. :) Det som var viktigt för mig var att hundarna användes till något (i det här fallet viltspår och utställning), att de hade känd mental status, att det fanns utställningsmeriter och att de levde ett normalt familjeliv. "Våra" uppfödare visade sig vara två helt fantastiska, engagerade och varma människor, och det avgjorde saken. Det här är något jag tycker att man ska göra och undersöka noga oavsett vilken ras man är intresserad av.
Om du vill veta mer om mina pinnar kan du googla på "Billy och Ivan karlstad"

Om jag inte hade valt dvärgpinscher så hade jag nog kollat vidare på whippet eller italiensk vinthund, bedlingtonterrier eller irländsk- fox- eller airedaleterrier, dansksvensk gårdshund, mellanpudel, dvärgschnauzer eller chinese crested.

Försök att inte tänka "Jag vill ha en sån här sorts hund", utan i stället "Vilken sorts hund vill ha mig som ägare?".

svarar båda...
oj, det om nakenhunden visste jag inte.:s
jo, jag tror/vet väl också att kelpien är en krävande hund som sagt, men den är himmla snäll och fin, de jag träffat iaf.^^

jag vill ha en liten lagom stor hund, ungefär som de raserna jag räknade upp. absolut inte långhårig. kort eller liknande den kinesiska nakenhunden är mera rätt. ingen skällig hoppande sak. hund som typ jack russell tilltalar mig inget alls. eller typ dansk gårdshund.
lite nättare i typen, älskar raser såsom dobbermann, saluki. och även typiska "kamphundraser" gillar jag med, (typ mastiff, bullterier och liknande)men skulle dock aldrig skaffa en vad jag vet i nuläget.;)

som mitt liv ser ut nu har jag inte möjlighet att ha en stor och väldigt krävande hund, det få bli i framtiden när jag lever på min drömgård mitt ute på landet och har ett mera aktivt liv.;) nu vill jag mera ha sällskap, och en huhnd som man kan ta med på både kortare och lite längre promenader, lite lydnadsträning och kanske agillity... en kompis att ha roligt med helt enkelt!:)

Jag har två dvärgpinschrar, som är VÄLDIGT olika varandra. De är från samma uppfödare, men är inte släkt och kommer från hela olika linjer, från olika länder. Jag skaffade dvärgpinne som förstahund, trots att flera avrådde mig - och jag har inte ångrat mig en sekund, det är helt rätt hund för mig.
Däremot är det inte en ras jag rekommenderar till folk i allmänhet.

Jag var väldigt noga med mentaliteten, och letade efter rätt uppfödare snarare än rätt hund. :) Det som var viktigt för mig var att hundarna användes till något (i det här fallet viltspår och utställning), att de hade känd mental status, att det fanns utställningsmeriter och att de levde ett normalt familjeliv. "Våra" uppfödare visade sig vara två helt fantastiska, engagerade och varma människor, och det avgjorde saken. Det här är något jag tycker att man ska göra och undersöka noga oavsett vilken ras man är intresserad av.
Om du vill veta mer om mina pinnar kan du googla på "Billy och Ivan karlstad"

Om jag inte hade valt dvärgpinscher så hade jag nog kollat vidare på whippet eller italiensk vinthund, bedlingtonterrier eller irländsk- fox- eller airedaleterrier, dansksvensk gårdshund, mellanpudel, dvärgschnauzer eller chinese crested.

Försök att inte tänka "Jag vill ha en sån här sorts hund", utan i stället "Vilken sorts hund vill ha mig som ägare?".
tack för ditt svar. men får jag fråga varför du så strkt avråder någon att skaffa en dv.pincher?(bara nyfikien)

svarar båda...
jag vill ha en liten lagom stor hund, ungefär som de raserna jag räknade upp.
som mitt liv ser ut nu har jag inte möjlighet att ha en stor och väldigt krävande hund, det få bli i framtiden när jag lever på min drömgård mitt ute på landet och har ett mera aktivt liv.;) nu vill jag mera ha sällskap, och en huhnd som man kan ta med på både kortare och lite längre promenader, lite lydnadsträning och kanske agillity... en kompis att ha roligt med helt enkelt!:)

Stora hundar behöver definitivt inte vara mer krävande än små. Här hemma är det den lille som kräver mest;)

Jag har lite svårt att greppa hur mycket aktivering du vill ge. Försök specisera.
Kanske skulle en staffe passa dig... Alltså Staffordshire bullterrier.
De är ju verkligen inte nätta som en saluki:D men du skrev att du kunde tänka dig en "bull-hund". Staffen är en aktiv sällskapshund. Förarvek, tyst och barnvänlig. Den kräver dock att du ägnar dig åt mer än bara promenader, men nöjer sig med att aktiveras på hobbynivå inom tex agility eller lydnad.

Det handlar mycket om att dvärgpinnarna är lite... speciella.
De är skarpa, men känsliga.
Jämfört med andra hundar i samma storlek är de ganska annorlunda, många tror att det är en rolig och snygg sällskapshund och förstår inte att hunden har ett ganska utpräglat vaktbeteende, är mer eller mindre som en radar och har ett ganska stort kontrollbehov. De skäller och larmar och många har en låg stresströskel. Det är mycket energi på liten yta, mer än vad många tror. De är väldigt signalkänsliga och uppfattar ofta sig själva som poliser och ordningsministrar. Deras blotta uppsyn kan vara provocerande för andra hundar. Det här är en generalisering, givetvis finns det även andra varianter.

Däremot älskar de dig, din säng och din närhet.
De vill gosa och sova under täcket och vara nära och ta sovmorgon.

Det är inte så att jag alltid avråder från dvärgpinscher.
Det handlar mycket om vilket ledarskap, tålamod och förståelse personen i fråga har. Dessutom vilken stimulans man kan erbjuda, hur intresserad man är av mentalitet och vad man har för erfarenhet. Det är mycket som ska falla på plats :)

De Chinese Crested som jag har träffat, bland annat har grannarna tre stycken, är extremt skälliga, men samtidigt riktigt charmiga fast ganska reserverade.

Jag har en Dansk Svensk Gårdshund är rekommenderar gärna rasen. DSGn ska enligt rasbeskrivningen vara robust och får inte uppfattas som elegant. Både Kinesen och Dvärg Pinschern är mindre och lättare än DSGn, jag uppfattade det som att du inte ville ha en så´n hund. De är lättlärda, går gärna på promenad och älskar sin familj.

Vad är det du vill göra med hunden? Får inte en riktigt klar uppfattning om vad du kan erbjuda för aktivering. De raser du räknat upp är ju väldigt olika... Två av dom är ju små, vilket du inte vill ha?

Vad vill du ha för egenskaper på hunden och vad kan du erbjuda den för liv?

Jag tror inte att kelpien är så extremt krävande som vissa här inne (på forumet) utmålar den att vara men den behöver nog mer än vad du skriver här för att må bra.

Stora hundar behöver definitivt inte vara mer krävande än små. Här hemma är det den lille som kräver mest;)

Jag har lite svårt att greppa hur mycket aktivering du vill ge. Försök specisera.
Kanske skulle en staffe passa dig... Alltså Staffordshire bullterrier.
De är ju verkligen inte nätta som en saluki:D men du skrev att du kunde tänka dig en "bull-hund". Staffen är en aktiv sällskapshund. Förarvek, tyst och barnvänlig. Den kräver dock att du ägnar dig åt mer än bara promenader, men nöjer sig med att aktiveras på hobbynivå inom tex agility eller lydnad.
svar på citat och halft kl...
kände att det började bli lite rörigt så ska försöka reda ut lite...;)

att jag vill ha en mindre hund handlar mer om att jag t.e.x reser med tåg en del, och vill inte ha en stor hund som tar plats. och jag trivs bättre med mindre hundar, inte så att jag är rädd för större, men trivs inte lika bra med stora hundar.
man ska kunna ha den i knät, men den ska ha hyffsat mkt energi för att kunna orka med långpromenader och gärna lite annan aktivering såsom lydnadsträning och kanske agillity på hobbynivå. jag brukar gå in till centrum i stan, och det är ca 3 km enkel väg, så en hund som klarar det fram och tillbaka och kanske mer. jag brukar ta en prommenix varje dag, brukar gå rätt raskt och vara ute mellan 30-60 min, ibland mer eller mindre.
typ chihuahua är en aldeles för liten hund (handväske-hund enligt mig.) men typ kinesisk nakenhund och pincher känns mera lagom i storlek.

ett par bekanta till mig har två kin. nakenhundar, och de är hur trevliga och roliga som helst, så jag har fått mkt bra intryck av den hundrasen, därför är jag rätt fast där. men om nu aveln är så utflippad så känns det som att man får tänka om... pincher har jag innan hört om att de lätt blir stressade, kan vara lite speciella i psyket... och iom att jag har ett litet barn och så, så känns inte en sån hund så lämplig. en mera stabil och barnvänlig hund söker jag.

och självklart ska hunden inte vara helt tyst, men inte en som skäller 24/7.(sen är väll det väldigt individuellt och beror väll mkt på ägaren också...)

De Chinese Crested som jag har träffat, bland annat har grannarna tre stycken, är extremt skälliga, men samtidigt riktigt charmiga fast ganska reserverade.
de jag har träffat är motsattsen, skäller lite, visst. men väldigt sociala, hoppar fram och vill hälsa och riktiga busfrön.:)

Jag har en Dansk Svensk Gårdshund är rekommenderar gärna rasen. DSGn ska enligt rasbeskrivningen vara robust och får inte uppfattas som elegant. Både Kinesen och Dvärg Pinschern är mindre och lättare än DSGn, jag uppfattade det som att du inte ville ha en så´n hund. De är lättlärda, går gärna på promenad och älskar sin familj.
nja... av lite olika anledningar har jag fått lite men för livet av sånna+jack russell hundar, så en sån vill jag absolut inte ha.:crazy:
men tack för tipset ändå!:) men storleksmässigt och så så är det nog nått sånt jag letar efter ja.

Vad är det du vill göra med hunden? Får inte en riktigt klar uppfattning om vad du kan erbjuda för aktivering. De raser du räknat upp är ju väldigt olika... Två av dom är ju små, vilket du inte vill ha?

Vad vill du ha för egenskaper på hunden och vad kan du erbjuda den för liv?

(läs även inlägg 14, mkt ges svar på där.)
jag är väll konstig, men kjag tycker jag har svarat och berättat om det mesta. men jag kan ta det en gång till.:)

jag vill ha en sällskapshund som inte kräver för mkt. som är barnvänlig, och social.
jo, de rasena jag räknade upp spretar nog lite ifrån varandra. men så som jag ser det är det väll främst kelpien som sticker ut(?). en bekant till mig har en sån, den är väldigt lugn och trevlig. å andra sidan finns ett par andra vi känner, som har lite uppfödning av denna rasen (aust. kelpie), de använder sina på sin gård som vallhundar osv... och på de märker man att de har ett stort lager av energi, och det tror jag inte att jag skulle kunna tillgodose i dagsläget (eller närmsta tiden framöver).

jag är inte så jätteinsatt i "hundvärlden" så de hundarna jag räknade upp i översta inlägget är de som jag känner till som passar in bäst på det jag söker. det måste inte bli nån av dem jag skaffar mig tillslut, så kan nån berätta om en annan hundras som kan passa så tipsa mig gärna.:)

Jag tycker ingen av raserna verkar passa in särskilt bra rent spontant. Kelpien kräver mer, dvärgpincher är rätt skarp, hoppig och skälliga och Kineser upplever jag som ganska tråkiga (avsaknad av spunk och allmänt ointresserade, andra änden av skalan jämfört med dvärgpincher) och dessutom med tveksam avel.

Jag skulle föreslå Lancashire Heeler, Dansk/svensk gårdshund, Dvärgschnauzer och även Korthårig chihuahua om ni kan komma över storleken.

Dvärgschnauzer passar in på det du/ni som ägare kan erbjuda. Även storleken är smidig, inte för liten men fortfarande så att den kan transporteras i väska utan problem (får oftast flyga i kabinen till exempel). De varnar ofta med skall (har vakthund i sig) men jag upplever de inte som skälliga. Det är en trimras så gillar man inte pälsvård kanske det inte är den perfekta rasen, men det går även att lämna bort för trimning och då har man inte mycket jobb själv.
Annars kanske pinschern (mellan) kan vara något? Ungefär samma mentalitet som dvärgschanuzern men utan pälsvården och stabilare mentalt än dvärgpinschern :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Min bästa lilla vän fyller 16 år den 29:e december och jag inser att hon kanske inte kommer att finnas här så väldigt länge till. Hon är...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 393
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2