Sv: skaffa hund, för och nackdelar med dessa raser...
Jag har 2 st dvärgpinscher, far och son, och de är mina 4:e och 5:e dvärgpinschrar. Jag kan inte tänka mig att byta till en annan ras. Mina är båda öppna glada hundar som lika gärna går en liten rastrunda på ½ timme som att de hänger med på en runda på 1 mil. De tycker båda det är skitkul att träna t ex lydnad och rallylydnad, även lite agility ibland. Viltspår gillar de också skarpt. Om det ösregnar eller är smällkallt ligger de gärna under en filt eller täcke hela dagen.
Om du med hoppiga menar att de går upp på benen när de ska hälsa, så gör alla småhundar det. Men jag brukar säga att jag hellre har en hund som hoppar upp på folk än att de backar undan och inte vill hälsa. Om någon är finklädd får man hellre hålla tillbaka dem just då. Skälliga? De brukar bli vad man gör dem till om man säger så. Är man noga från början och berömmer tysthet, så brukar det bli bra. Båda mina kan skälla när någon kommer cyklande på trottoaren utanför (de kan se ut genom fönstret 2 meter från trottoaren), men om det ringer på dörren och någon kommer in så står de tysta och viftar på svansarna och vill hälsa.
Oavsett vilken ras man väljer så är det allra viktigaste att man ser upp med mentaliteten. Kolla hur det har gått på MH och eventuell korning på föräldrar och andra släktingar. Kolla på rasklubbens web site om uppfödaren finns med i deras register. Åk runt och träffa uppfödare som föder upp den ras du bestämmer dig för. Köp valp där hundarna är som du tycker att du vill att din valp ska vara som vuxen. Åk gärna även till någon/ett par hundutställningar och träffa vuxna hundar från olika upfödare, då får man en uppfattning om hur hundarna är på andra ställen än hemma.
De 3 raser du funderar på är helt olika. Kelpie är en vallhund som i regel behöver väldigt mycket sysselsättning och det fordras i princip att man gör rätt från början eftersom de lär sig felen minst lika snabbt som det som är rätt. Det kan ibland vara svårt att kanalisera energin på rätt sätt så att de inte börjar valla cyklister/joggare och liknande. Även jag har hört att nakenhundarna ofta har tandlossning och även att de ofta inte får full uppsättning tänder. Man måste även tänka på att de bränner sig lika lätt på solen som vi gör, ska man vara i solen länge måste de ha tröja/täcke på som skyddar för solen.