RebusL
Trådstartare
Jag tror inte riktigt att poängen med mitt inlägg gick fram. Det jag tycker att du ska fundera över, som är utan tidigare kunskap om hund och med rejäl hundrädsla i bagaget, är om du fixar att hantera en hund som kanske blir svår att hantera i möten med andra människor tex. Kan du hantera skärpa och rädsla hos hunden (som för många ovana kan se ut som aggressivitet) om det kommer? Jag är väldigt förtjust i spetsar och urhundar men citerar fritt @Sel ovan: man bör vara tvärsäker innan man tar hem en urhund. Gillar man den typen av hund är de fantastiska förstås om man får tag i ett bra exemplar och kan hantera dem.
Då förstår jag Ta
Ja det skulle inte förvåna mig om dem skulle vilja xD Apportera är ju ändå rätt roligt! Meja, mina svärföräldrars labb är rätt dålig på det hittills, hon springer gärna efter och hämtar leksaken, men en få kämpa en del om man vill ha den tillbaka för att kasta igen, haha. Men labbar kanske inte är så mycket för att apportera annars?Tack
Jag skulle dock säga att alla retrievrar behöver och bör få apportera - mängden och svårigheten varierar dock väldigt men jag märker helt klart att om jag inte tränar apportering med Svansson på typ en vecka utan gör annat, så hittar han på egna saker att apportera (gärna viktiga papper, plånböcker och strumpor). Så även showavlade vill bära grejer