Skaffa egen häst?

millan10

Trådstartare
Hej!
Det är ju några år kvar innan man kan skaffa egen häst, men jag ville endå gärna ha svar på några frågor: (om det är okej;))

1. Om man aldrig har haft egen häst innan, vad ska man tänka på då?

2. Skulle en som aldrig haft häst innan klara av att sköta ca 2-4 st? Som mest 6? Hade isåfall tänkt skaffa mig så pass stora hästar så att jag kan klara av dom utan problem, tex: Haflinger, fjording, shettis... ca den storleken.

3. Hur mycket kostar det att ha en shettis el ponny i månaden/år?

4. Hur fixar man det här med pengar? Klarar man så pass många hästar med två vanliga löner?

5. Ska man skaffa barn efter att man har köpt hästar el ska man skaffa det innan? Vilket är bäst? Är båda bra??

6. Hur länge ska en häst gå i hagen?

7. Har ni några bra förslag på raser som är runt 120-150cm i mankhöjd?

Jag har ridit i ca 5 år (och ska fortsätta). Har lite koll på hur man gör sakerna. Ville bara veta vad ni säger. Tacksam för svar!

Sv: Skaffa egen häst?

Att omge sig med hästkunniga människor som kan hjälpa en. Oavsett hur länge man hållit på med hästar är man aldrig fullärd, och det är bra att ha andra hästmänniskor runt sig man kan fråga om råd. Speciellt viktigt är det när man är "nybörjare".

2. Skulle en som aldrig haft häst innan klara av att sköta ca 2-4 st? Som mest 6? Hade isåfall tänkt skaffa mig så pass stora hästar så att jag kan klara av dom utan problem, tex: Haflinger, fjording, shettis... ca den storleken.
Har du aldrig haft häst tidigare rekommenderar jag inte att skaffa så många hästar samtidigt. Tycker du ska börja med en och ha den inackorderad i ett stall med andra hästkunniga personer. Det är mycket man ska hålla reda på när man har egen häst, och ju fler du har, desto fler saker ska du hålla reda på. Är man ovan är det lätt hänt att det blir för mycket och man missar saker. Oavsett storlek på hästarna är det ändå hästar, och ska skötas därefter. Det är inte mindre jobb bara för att det är en shettis.

Har aldrig haft en shettis så vet inte på rak arm. De äter ju inte lika mycket som stora hästar så foderkostnaden går ju ned. Men den ska fortfarande verkas, vaccineras, ha utrustning som passar, ha försäkring, foder osv osv. Min stora häst (varmblod på 173 cm) kostar i genomsnitt 3500 kr i månaden, och då räknar jag inte med någon stallhyra iom att hästen står hos mina föräldrar där de är snälla och jag slipper betala hyra. Men mat, strö, hovslagare, försäkring osv osv går på ca 3500 kr i månande. Sen ska man ju ha en buffert ifall hästen blir sjuk. En shettis som blir sjuk är precis lika dyr som en stor häst som blir sjuk.

4. Hur fixar man det här med pengar? Klarar man så pass många hästar med två vanliga löner?
Det beror på hur mycket lön man har, och hur pass snålt man är beredd att själv leva. Det är inte ovanligt att folk som har hästar får leva fattigt någon månad eller två ifall det blir oväntade utgifter i form av att hästen kanske blir sjuk osv osv. Räkna hur mycket som blir över varje månad efter att alla era vanliga räkningar är betalda, och räkna sedan hur långt dom pengarna räcker.

5. Ska man skaffa barn efter att man har köpt hästar el ska man skaffa det innan? Vilket är bäst? Är båda bra??
Jadu, båda häst och barn innebär höga utgifter, även om en häst i regel är dyrare än ett barn. Skulle vilja säga att det är individuellt vad man föredrar. Det som däremot är värre är tiden och orken. Att bli förälder är ingen dans på rosor, och man ska både orka och ha tid för både barnen, hästen och samtidigt sköta sitt jobb. Det är väldigt vanligt att folk säljer sina hästar när de får barn just för att tiden och orken inte räcker till.

Man ska sträva efter att ha dem ute så länge som möjligt. På sommaren går våra hästar ute dygnet runt, och på vintern är de ute mellan 12 och 14 timmar beroende på väder. Är det hemskt dåligt väder, kallt och ruggigt får de komma in i stallet lite tidigare.

120-150 cm är en enorm skala där en myriad av olika raser faller in. Runt 120 har vi ju welsh-ponny, de finns även i en storlek som är 130-140 cm och den stora varianten, Welsh Cob, blir från 140 upp till 155. Vi har även New Forest, Connemara, Islandshästar, Russ, Datormoore, Svensk Ridponny, ja listan kan göras hur lång som helst. Det enklaste är att du googlar på ponnyraser så får du upp alla olika ponnyraser och kan läsa om dem.

Satsa på en häst som är utbildad och kanske tävlad, då har du en häst att lära dig av och utvecklats med. Vill du tävla så kan du göra det ect.

Visst kan man men varför så många på en gång?
Jag hade nog satsat på ett färre antal så man får mer tid för dem.

Beror helt på kostnad för stall, resor till och från stall, vad den äter osv.

Har man eget stall så gör man kanske det. Men hyr man platser så blir det ju rätt dyrt. Sedan beror det helt på hur man lever i övrigt. Man får prioritera rätt mycket och kanske avstå vissa saker.

Tror det är samma lika, allt handlar om planering och som sagt prioriteringar.

Så länge som möjligt är ju det bästa. Men alla stall har olika tider och
det beror ju också på vilka tider man själv har. Arbete, skola osv.

Islandshäst är det första jag tänker på men vad vill du ha hästen till?
Vilken/vilka inriktningar har du? Hoppning/dressyr/körning osv.

Islandshäst är det första jag tänker på men vad vill du ha hästen till?
Vilken/vilka inriktningar har du? Hoppning/dressyr/körning osv.

Jag som har erfarenhet av både ponny/storhäst & islandshästar skulle INTE rekommendera en islandshäst som första häst. Även om många är lunga och passar i psyket så är det mycket med gångarterna.. Man kan lätt "förstöra" en hästs gångarter och på sikt sliter det mycket på hästen.
Det är inte "bara" att få den gångarten man önskar OCH sen finns det mycket olika taktfel som en islandshäst kan få -väldigt lätt.

Hej!
Det är ju några år kvar innan man kan skaffa egen häst, men jag ville endå gärna ha svar på några frågor: (om det är okej;))

JAg tycken er viktig sak som man vanligtvis INTE tänker ¨på är att bara en själv är den som rider hästen! Alltså allt du gör får avtryck på hästen i stora drag. Har du ex. medryttare gör det kanske inte något att du inte kanske kan rida hästen i form, att du kanske inte ger optimala hjälper osv. Hästen rids ju då av dens ägare och förblir "densamma". Om du ex. är lite hård i handen utan eftergift kommer hästen bli mindre känslig i munnen. Hade du ridit bara 1-2 gånger i veckan had edet inte gjort så stor skillnad.
Så rida för tränare regelbundet är bäst så du också inte plockar på dig massa egna olater (såsom raka armar, framåtlutad) och får hjälp om det behövs.

Annars är det som ovan skrivit, ha kunniga hästmänniskor omkring dig så du KAN fråga om saker när du behöver det. Även att du har "modet" att fråga hästägare, veterinärer och tränare om hjälp.

Har du tiden så tror jag nog absolut det skulle gå. Det krävs ju mycket mer, då man måste lära sig rida och läsa av flera olika hästar. Men absolut kan man klara av det!

Min ponny kostar ca 40000 skulle jag nog gissa på. Vet itne säkert dock..

Prioriterar man så klarar man nog det :). Man ska alltid kunna betala ev. veterinärsavgifter. Sen beror det på vilket stall du väljer och hur mycket du väljer att göra själv. Ju mer saker du sköter själv, ju billigare blir det!

För ung för att svara på det ;)

Beror på hästen, men så länge som det är möjligt skulle jag säga. Bara den inte fryser på vintrarna, alltid har tillgång till vatten och har KOMPIS ute. in går ute ca. 6-7 timmar året om då jag har henne (hyr), men skulel gärna vilja han henne ute längre. Är det en lättfödd eller fånghäst ska man ju begränsa utevistelsen, eller ha en gräsfri hage.

Finns massor! Fjording, Welsh, New Forest, haflinger, svensk ridponny, korsningar osv. Sen är vissa i större riskzon att få fång och annat, vissa är ju känsligare än andra osv. Men att enbart tänka på raser rekomenderas nog inte :).

Jag har ridit i ca 5 år (och ska fortsätta). Har lite koll på hur man gör sakerna. Ville bara veta vad ni säger. Tacksam för svar!]

svar ovan :)

Jag som har erfarenhet av både ponny/storhäst & islandshästar skulle INTE rekommendera en islandshäst som första häst. Även om många är lunga och passar i psyket så är det mycket med gångarterna.. Man kan lätt "förstöra" en hästs gångarter och på sikt sliter det mycket på hästen.
Det är inte "bara" att få den gångarten man önskar OCH sen finns det mycket olika taktfel som en islandshäst kan få -väldigt lätt.

Hmm ja det har du nog väldigt rätt i.
Så långt tänkte inte jag, fokuserade bara på storleken.

Om jag skaffar häst är det mest till att rida turer i skogen, hoppa lite, lite dressyr och sånt. Inget tävlande alltså.

Tror jag isåfall först skaffar två hästar. I shettis och en annan som jag kan rida. Sen kanske jag skaffar fler. Undrar mest bara om man skulle kunna klara av det.

1.Att det tar tid och kostar pengar. Är man väl medveten om vad som krävs ekonomiskt och tidsmässigt är man ganska bra förberedd. Det är mkt arbete som många hästägare inte tänker på, detsamma gäller kostnaderna. För övrigt är det bra att förbereda sig gällande stallplatsen. Hitta ett stall som uppfyller dina krav avseende hästhållning, syn på hästskötsel, avstånd, kostnader, träningsmöjligheter och arbete. Läs på lite om försäkringar och ta hjälp av någon kunnig vid själva köpet så att du inte blir lurad. Omge dig av kunnigt folk som du litar på, man kan och vet inte allt utan behöver någon att rådfråga. En bra tränare är guld värd liksom en erfaren stallägare. Ta kritik på ett bra sätt och ha inställningen att du kan lära dig av allt som sker och sug åt dig kunskapen som andra besitter.

2.Förstår inte riktigt frågan.

3.En ponny kostar också pengar. Grovfoder kostar ca 2-3;-/kg och det är ju bara att multiplicera med antalet kg som hästen äter och därefter multiplicera med 30 dgr så får du en ungefärlig månadskostnad. Strö kostar också pengar, varierande beroende på sort. Kraftfoder, hovslagare, avmaskningar, vaccinationer, tandläkare samt ev. massör/kiropraktor m.m. Det är omöjligt att säga vad det kostar generellt. Det beror på individen, vart man bor, kontakter m.m. m.m. Har man eget stall tillkommer el, vatten, reparationer, massor av målarfärg, stängselmaterial, förbrukningsartiklar och gödselhantering.

4.Ja, det är ju det man måste veta innan ;) Alla löser det nog på olika sätt beroende på vad man har för förutsättningar.

5.Omöjligt att svara på eftersom det är högst individuellt. Jag har alltid haft häst och kommer alltid att ha. Har inte skaffat barn ännu men det kanske kommer.

6.Så länge som möjligt. Optimalt skulle jag säga är 16 timmar per dygn men det beror på hästen, stallmiljön, vad hästen används till, vad den har för behov m.m. m.m.

7.Mellan 120-150cm är ju ett väldigt brett spann och rymmer de flesta raser från russ till halvblod. Vad ska du använda hästen till? Leta hellre efter en individ som passar dina önskemål än efter en speciell ras.

Mvh JV

Att det är dyrt! Det kostar så otroligt mycket mer pengar än man tänkt sig! Man kan lite grovt räkna ut ungefär vad det kostar med stallhyra + foder, men det är så mycket annat... Jag köpte min första häst i november och är fortfarande förtvivlad över hur dyrt det är. Hästen ska vaccineras och avmaskas, den kanske ska klippas, täcken behövs tvättas och man inte har egen maskin, den ska försäkras, den behöver ett nytt täcke, den trivs inte på bettet och du behöver prova nya, hästen växer ur sadeln så du måste ta ut en sadelprovare... Det är dyrt,dyrt,dyrt!
Sen ska man se till att omge sig med folk som haft häst tidigare. När jag köpte min första häst tänkte jag: "Jag har vunnit regionala tävlar, hallå, jag är ju liksom bäst, jag har ridit och hållit på med hästar i 15 år." Tjejen som hade häst i samma stall var självlärd och hade inte ridit så länge. Men OJ så fel jag hade! Hon hade haft häst i 2 år och var EXPERT jämfört med mig! Så det är verkligen jätteviktigt!

Som de andra har skrivit, börja med en i taget... Det är nog att hålla reda på! Gärna en foderhäst till att börja med, så du har chansen att "prova på" innan du köper en "på riktigt".

Vår shettis äter ca 5 kg hö om dagen, lite kraft och mineraler, boxhyra på 700 och hovslagare snitt 400 per månad, och försäkring. Det brukar snitta runt 1600 i månaden, för alltid är det något man måste köpa; ett nytt regntäcke till hösten, pälsglans, ett schabrak, vad vet jag...

Jag klarar av mitt varmblods kostnader på mitt CSN, ca 8000 kr i månaden. Det är tight, men det går ihop. Du klarar säkert av så många hästar rent ekonomiskt, men det är 6 hästar som ska pysslas om och grejas med... Tror nog snarare tiden är ett problem!

Jag skaffade min häst först, och har inga planer än på barn, så det vet jag faktiskt inte ;)

Absolut så mycket som möjligt! Våra går ute från 06.00 till 22.00 oktober till april (med undantag om det är riktigt kallt eller dåligt väder, då kan de få komma in lite tidigare) och dygnet runt från maj till september.

Som nån annan skrivit, fokusera mer på individ än ras :)

Stort lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar