Ditt sista stycke är intressant. Mina mor- och farföräldrar var väldigt olika på det sättet när jag och mina syskon (mina kusiner på båda sidor är mycket yngre) växte upp. Alla fyra var hyfsat jämngamla, under 60 år allihop och jag var första barnbarnet på båda sidor. Mormor var hemmafru och morfar egen företagare som jobbade helt och hållet hemifrån, farmor och farfar yrkesarbetade på ett jobb de var tvungna att gå till varje dag och vara borta åtta timmar. Mormor och morfar hade fortfarande minderåriga, hemmaboende barn dessutom.Nu är jag ju lyckligt barnfri och planerar att så förbli, så jag förstår om mitt perspektiv blir lite skevt i frågan. De enda personen jag känner som faktiskt skaffade barn själv (adopterade två barn med stora behov), gick olyckligt bort i cancer vilket såklart innebar tragedi för barnen. Så jag har inte så mycket solskensperspektiv på frågan, dessvärre.
Men hur som helst: som redan dykt upp i tråden kommer ju "nätverksperspektivet" in, att det är vanskligt att skaffa barn själv om man inte har ett starkt nätverk som kan ställa upp. Det där tycker jag är väldigt knepigt. En av mina närmsta vänner går med samma funderingar som dig och hon hade ett "snack" med sina närmsta vänner där hon rent ut frågade vad hon kunde räkna med från oss. Hon ville ju helt enkelt veta hur hennes nätverkskapital såg ut, så att säga. Jag fick vara ärligt och säga att hon inte kan räkna med någonting utöver vad vår vänskap redan omfattar. Jag tycker inte att det ingår i en normal vuxen vänskapsrelation att agera stödfamilj, barnpassare eller extraförälder på något vis. Om man nu inte tycker att det är lajbans och skitkul, men man kan ju inte förvänta sig det av sina vänner.
Jag kan tycka att det är en märklig sak att fråga sina föräldrar också. Normalt "far- och morföräldra"-ansvar är väl en grej, men att be dem ställa upp och substituera en annan förälder... jag menar, det är nog väldigt svårt för många föräldrar att säga nej i en sådan situation, och därmed hindra sina barns "dröm", men det kanske är riktigt vad man har tänkt sig att lägga sina pensionärsår på. Sen finns de nog de som gladligen ägnar all sin vaken tid åt barnbarn, men jag tror man måste ta ett lång funderare på var ens egna föräldrar befinner sig, hur deras livssituation ser ut, och vad en sådan fråga till dem skulle innebära och vilka krafter som påverkar hur de svarar.
Mormor och morfar ställde alltid upp när vi var små, mamma jobbar i vården med allt som hör till det med obekväma arbetstider och pappa reste väldigt mycket i jobbet under en kanske tioårsperiod. Utan överdrift vet jag att vi hade kunnat ringa morfar mitt i natten och han hade kommit, utan att knorra eller ställa en enda fråga. Farmor och farfar kunde aldrig göra det, för de orkade inte passa små barn när de jobbat en hel vecka. Och jag förstår det.
Jag tycker absolut det är en viktig sak att ta i beaktande om man går i samma tankar som TS. Jag kan dock hålla med @Flixon angående att det kanske inte är som en ställföreträdande förälder mormor och morfar (i det här fallet, eftersom det är en kvinna som skriver) ska vara i barnets liv utan som ett stöd för mamman om hon verkligen måste få hjälp och avlastning på ett sätt där den andre föräldern annars vanligtvis hade varit första tänkbara kandidat, som sjukhusvistelse eller en jobbresa man måste åka på eller så.