Skaffa barn för att...

Linda.B

Trådstartare
Få pengar och vara "ledig" vad tycker ni om folk som skaffar barn av de anledningarna?

Vi var på semester på Ölands djurpark där vi hyrde en stuga som vi delade med sambon's bror med tjej - De ska visst ha barn. Ingen i sambon's närhet gillar denna tjej då hon har ett konstigt sätt, inte gör rätt för sig och vill inte arbeta.

Att hon inte gör rätt för sig är att hon inte vill vara med och betala gemensamma kostnader (För hon måste kunna leva själv) som hyra, mat, telefon & internet. Sambon's bror är även allergisk men under det senaste året har hon dragit hem tre katter, varav ena katten kostade 7,000 kr, då fanns det pengar.

Jag är inte den som pratar skit om folk jag inte känner, men under Ölands-vistelsen såg jag verkligen vad hon var för typ av person och hon sa nästan rent ut att hon vill ha barn för då får man en summa pengar i månaden och hon får vara ledig - Sedan kunde de skaffa ett andra barn så får hon vara hemma yttligare.

Blir så irriterad på folk som resonerar så - Visst trodde jag också att barn bara åt & sov att man hade hur mycket ledig tid som helst, men det var ju inte riktigt sant. Att vara förälder är ju ett heltidsarbete dygnet runt.

//Linda

Sv: Skaffa barn för att...

Tråkigt resonemang :(

Och nästan tvärt emot hur jag resonerar. Jag hade ganska hög ersättning, men tyckte det var fattigt att vara hemma mina 2,5 år. Vill gärna ha flera barn just nu, men vill spara lite pengar först.

Dessutom tycker jag det är konstigt om hon får ut mer pengar med fp, än om hon jobbar? Men hon kanske aldrig har jobbat och inte har något att jämföra med?

När jag var mammaledig tog jag ut mellan fyra-fem dagar i veckan, och fick ut runt nio tusen på det (tror jag). Nio tusen är inte lite när man har dubbla inkomster, men med häst, hund och ständigt pågående husrenovering hade vi hög månadskostnad från början.

Jag skulle gissa att hon tillhör undantagen.

Det KAN också vara så att hon uttrycker sig illa; att hon egentligen längtar efter just barn och att ledigheten och pengarna är en slags bra "bieffekt". Men att hon uttrycker sig så att det låter som att huvudskälet är ett annat. Ibland finns också människor som bara vill "provocera".

Hursomhelst så lär hon ju upptäcka med första barnet att det inte är någon semester att vara barnledig. Förhoppningsvis skärper hon sig då.

Skaffa barn för att få pengar och vara ledig :rofl: Hon har inte tänkt på att hon bara får 80% av sin SGI (Och SGIn är väl 97% av årsinkomsten?) Och dessutom att man inte får hur många dagar som helst.

Och man får ju vara så himla mkt ledig när man har barn, man får ju inte ens gå på toa ifred!

Skaffa barn för att få pengar och vara ledig :rofl: Hon har inte tänkt på att hon bara får 80% av sin SGI (Och SGIn är väl 97% av årsinkomsten?) Och dessutom att man inte får hur många dagar som helst.

Och man får ju vara så himla mkt ledig när man har barn, man får ju inte ens gå på toa ifred!

Och jobbar hon inte så att hon inte har inkomst så blir inte SGI särksilt hög.... Man hon kanske hade jobb?

Alltså, på sätt och vis förstår jag, men jag vet ju inte om min tanke är densamma som hennes om hemmavarande.

Jag har inte jobbat just någonting, har bara haft kortare sommarjobb och nu senast innan FL så pluggade jag, därför har jag "ingen" SGI, jag lever på 180:- om dagen och tar ut 5 dagar i veckan. Det ger ungefär 2-3000 kronor i månaden efter skatt.

Jag "tycker om att vara hemma" och av den anledningen är det ju "skönt" eller vad man nu ska säga att ha barn, man har ju en "godtycklig anledning" att vara hemma då. Ledig vette katten dock! ;) Man har hur mycket tid som helst att göra saker på men så lite pengar att göra saker för!!
Det är ju skit rent ut sagt att ha så lite pengar att röra sig med. Av den anledningen skulle jag hemskt gärna jobba.

Sambon tjänar bra och av den anledningen klarar vi oss som det är i dagsläget och även om jag hemskt gärna skulle vilja ha nummer två (och tre och fyra...) på en gång så fungerar det inte. Jag måste jobba upp en hyffsad SGI innan jag får vara hemma och vara "ledig" igen. Jag klagar inte på något sätt dock! Det ska bli riktigt skönt att komma hemifrån och tjäna pengar. Bara jag hittar någonstans att jobba...

Spännande när hon fattar att man inte är så himla LEDIG när man har en liten. Hoppas hon växer med uppgiften o blir en bra mamma. Just nu låter hon ganska omogen...

blir nog en chock för henne när hon är hemma med en 9 månaders som behöver aktivering :p Eller för den del med en nyfödd med kolik..

jaa.. (det kan jag iof tänka på ibland fortfarande när man har en jobbig period med sömnbrist och gnälliga ungar.. :p)

Jag tycker de är naiva för de vet helt klart inte vad de snackar om. Ledig? Jojo... Stor summa pengar? Ja, allt är ju relativt men man blir ju inte rik av barnbidraget och om denna tjej är arbetsskygg antar jag att hon inte har någon vidare SGI.

Sånt sjukt resonemang kan verkligen reta gallfeber på folk:devil:

En person i min bekantskapskrets tyckte också att det var en jättebra idé att skaffa barn för att få hjälp av soc att skaffa lya, bobidrag, få pengar samt slippa tänka på varesig studier eller jobb för att skaffa sig ett liv.

Det senaste jag hörde från det hållet var att denna person fått för sig att föräldrar har "rätt till 2 veckors semester" (barnfria veckor alltså) och att det i princip var farmors eller mormors skyldighet att avlasta! Haha, SÅ skönt var det alltså att vara ledig:rofl:

Nä alltså, det finns bevisligen idioter men även såna som uttrycker sig klumpigt och faktiskt inser att barn skaffar man inte av ekonomiska skäl. Tjejen du berättar om kan ju tillhöra vilken som av dessa kategorier.:cool:

Oj, tror hon själv på detta? Ekonomiskt är det ingen lysande affärsidé, och "ledig"? När man är förälder är man det på heltid, och lite till! Visst, är man två kan man kanske vara lite ledig, men ändå:crazy:

Spännande när hon fattar att man inte är så himla LEDIG när man har en liten. Hoppas hon växer med uppgiften o blir en bra mamma. Just nu låter hon ganska omogen...

Nu kanske inte det är fallet just här, men jag kan absolut förstå detta med att det lockar att vara ledig - från arbetet. Om vi skaffar barn så är faktiskt föräldraledigheten något jag ser fram emot, att vara ledig från ett visserligen kul men mellan varven väldigt krävande jobb med enorma prestationskrav. Efter ett halvår hemma så tror jag att jag kommer tycka det är jättekul att komma tillbaka till arbetet igen, men det är ju en väldigt annan typ av arbete att ta hand om ett barn och att ha ett jobb. Helt enkelt skönt att byta syssla för ett tag, varva ner lite och tänka på annat än jobbet dag och natt.

Oj, tror hon själv på detta? Ekonomiskt är det ingen lysande affärsidé, och "ledig"? När man är förälder är man det på heltid, och lite till! Visst, är man två kan man kanske vara lite ledig, men ändå:crazy:

Man är ju ledig från arbetet. Ungefär som att det inte är semester att vara på jobbet heller, men man är ledig från barnen.

En person i min bekantskapskrets tyckte också att det var en jättebra idé att skaffa barn för att få hjälp av soc att skaffa lya, bobidrag, få pengar samt slippa tänka på varesig studier eller jobb för att skaffa sig ett liv.

"Tyvärr" är det ju så att allt löser sig lättare om du har barn. Min moster är över 40 och har inga barn. Hon har haft ett rent helvete att få en lägenhet när hon skulle flytta (inget soc-fall) medans hennes vänninor i samma situation har fått lägenhet eftersom de har barn. Man blir ju lite "viktigare" i samhället när man har barn, har man inte det får man klara sig själv (överdrivet).

Och med ledig är jag övertygad om att hon menar ledig från jobbet. Till arbete räknas ju det som du får betalt för. Jag har ju haft semester i två veckor nu och även den dagen jag behövde storstäda och hade massa ärenden räknar jag ju som ledig eftersom jag inte var på jobbet.

Sen att man blir "rik" på att få barn kan man ju undra vad hon fått ifrån. Kommer hon inte ihåg vad hon själv kostade? Jag är inte speciellt bortskämd med saker och liknande men jag har ju kostat betydligt mer än 950:- (som barnbidraget var då iaf) i månaden. En av andledningarna till att jag inte vill ha barn är ju just kostnaden så lite lustigt att hon resonerar tvärt om:grin:

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 841
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 785
Senast: Cissi_ma
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 685
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar