Skador av låga trakter?

misscocos

Trådstartare
Hejsan

Jag har en häst som har problem med låsningar i länden. Han har fått ET behandling för fyra veckor sedan, men har nu börjat "vika sig", alltså "ducka" för tryck på länden igen, precis som han gjorde innan. Han hade en rätt rejäl låsning så ET sa att det skulle ta ett par gånger innan det blir borta ordentligt, så det är inte konstigt att det visat sig igen. Mycket berodde antagligen på illa liggande sadel.
Efter ET stod han två veckor, och de sista två veckorna har jag skrittat korta turer i skogen barbacka.

Vad jag nu börjat fundera på är om det kan ha något samband med hans låga trakter? Känner att min koll på hästens anatomi är bristande, så jag tänkte fråga här. Hovslagaren tyckte att hans trakter var såpass låga att han behövde sätta dit kilsulor vid nästa skoning.
Kan detta på något sätt påverka hans problem med ryggen?
Någon annan som har någon tanke?

MVH

Sv: Skador av låga trakter?

Kan ju vara mycket saker när det handlar om ryggen. Min häst hade också låsningar och det visade sig bero på att han har artros i SI-leden. En ordentligt veterinärundersökning kan ge dig svaret på om nånting sånt ligger bakom.

Som föregående sa så kan det beror på väldigt mycket saker, en illasittande sadel är troligt, alternativt att hästen inte arbetar ordentligt med ryggen....men fler orsaker kan finnas.

Låga trakter och kilsulor är oftast en sämre kombination. Kilsulor ökar i regel trycket på trakten vilket lätt resulterar i förstörda trakter och risken för senskador och dylikt ökar. Detta pga att hästar är byggda olika och en del har låg trakt, om man då på något sätt "bygger upp" trakten på dem så kan diverse vinklar i benen bli fel i jämförelse till hur hästen är byggd, därtill kan då senor, ligament och leder ta stryk då de måste arbeta i fel ställning.
Varför så många hovslagare har fått för sig att kilsula "rättar" till det vet jag inte, har något med Svenska hovslagarskolans och veterinärers tanke om att alla hästar ska se ut på ett visst sätt, utan att tänka ett steg längre på hästens hållbarhet och anatomi.

Detta är vad min hovslagare som jobbat både här och i USA har sagt när jag tog frågade honom om varför det förespråkas om att alla hästar ska verkas med "kort tå och hög trakt".

Visserligen kan det hända att en häst som naturligt har höga trakter får nedslitna trakter av utomstående faktorer, och då bör man utreda detta.

Senast ändrad:

Tack så mycket för svar :D

Jo, det låter ju faktiskt logiskt när du säger det. På något sätt måste det ju ändå påverka resten av hästens kropp, när man plötsligt "bygger om" hovarna.
Måste ju bli som för oss människor egentligen om någon som aldrig gått i klackskor i hela sitt liv plötsligt börjar använda det dygnet runt;) Det måste ju kännas rätt konstigt!

Men vad tror ni, tror ni att det kan påverka ryggen? Skadorna efter sadeln tar nog ett tag att få bort, men det här kanske också kan påverka?

Enbart kilsulor är sällan en bra lösning. Minns hur man inom travet försöktre lösa allehanda problem med dessa. Det brukar oftast som skrevs här tidigare, resultera i för mycket tryck på trakten. Låga trakter i sig är oftast ett problem om tån är för lång.
Börja i första hand med att se till att få din häst verkad och skodd i balans.

Han har varit illa skodd tidigare, så min hovslagare håller på att "rätta till" hovarna nu...

Men frågan var inte om kilsulornas varande eller icke varande, utan om ni tror att det kan påverka min hästs rygg ;)

Låg trakt i kombination med lång tå är ingen höjdare. Hästen avslutar steget för långt fram och belastningen blir knasig. Gå omkring i träskor med låga klackar så märker du hur det påverkar.

När hoven lutar bakot så får hästen bära sin vikt i kotleden och det är då böjsenor och gaffelband som får ta hela smällen. Och inte kan hästen komma undan genom att rulla över tidigre för tån är i vägen. Visst ska strålen gå i marken, under full belastning och det gör den om trakten är lite högre men framförallt längre bak på hoven. Och kommer trakten längre bak så kommer bredaste stället på hoven att vara längre bak och då tycker jag att det ser ut som om strålen klarar av att vara högre och bredare.

Inte har jag upplevt att nån kunnat skarva på trakten på min häst med något gott resultat. Men det har löst sig skälv med att korta tån så mycket det bara går. Och att vara lite försiktig med hur mycket det tas undertill.

Tittar man noga på de som "USA" verkar och får fina resultat så är det mest att de nog har andra referenser än vi har här i travverkningens förlovade land. Sen om man kortar tån, lägger på sko som inte går under hela tån eller tåriktar på annat sätt har mindre betydelse. Det viktiga är att hästen bär sin vikt med hovarna och inte med lederna samt att de kan rulla över där de vill.

Min häst hadde låga trakter som var rejält understuckna, och där fick jag i "läxa" av hovslagaren att med ett bågfilsblad såga på platten längs skon en gång i veckan för att snabba på att det växte ut nytt horn där bak. Och det fungerade jättebra.

Ptr

Som en tidigare sa så bör hästen balansskos, självklart så kan en obalanserad häst som påfrestas genom träning ta skada och i slutändan så är det i regel, bog, höft och rygg som tar skada.

Några mm snett på hovarna blir till cm uppe i bog/höft, och vad några cm fel kan göra för slitage behöver jag knappast förklara=P

Så självklart kan hästens skador härstamma från dålig skoning och felbelastning.
Men kolla upp hästen, diskutera med din hovslagare kring hans ide och om det inte är bättre med att som en tidigare sa runda av skon i tån och sko den något tillbaka dragen. På så sätt får hästen överrullningen där den naturligt har den och trakten slipper allt tryck.
En undersökning som du själv kan göra gällande detta är att kolla på hästens skor innan omskoning, om den har slitit på tån mer än på resten av skon så är dess överrullningspunkt längre bak.

Har själv ett fullblod med understuckna trakter som balansskos på detta vis pga överrullningen. Gjorde enorm skillnad sedan min nuvarandra hovslagare balanserade upp honom. Det har nu gått ca 2 år och hovarna är betydligt finare utan "sammantryckta" trakter. Dessutom så rör sig hästen betydligt bättre.

Kolla skons slitage samt gåefter hästen och titta på spåren, är inte lätt när det är fruset, så ser man både vilka spår hästen går i. Omnågon fot konsekvent går innanför huvudspåret eller om det går rakt på ett höger och ett vänsterspår. En annan grej som vi som inte jobbar med det och inte har så tränade ögon kan titta efter är hur hästen ställer upp sig, hellst lös så att amn inte påverkar den. Stå hästen med benen rakt ner? Vill den gärna hitta nånstans där den kan vinkla ner tårna i underlaget för att stå bekvämt? Vill den ha ena benet längre fram eller sätter kanske ena benet i sidled lite grann.

Ovanstående har bara betydelse om det är konsekvent. Men är det det så är min uppfattning att hovslagare brukar vara både intreserade och tacksamma för den informationen. Om inte annat som en bekräftelse på hur de tycker att hoven ser ut.

Ptr

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka