Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skadad?

Ingen som har sagt att du behöver köpa storyn heller, eller någon annan heller för den delen, jag har redan kommit ganska långt med råden jag fått här och jobbar vidare själv med utredning på annat håll... uppdaterar här med jämna mellanrum hur hon har det. Ska se hur det är med henne imorgon då ja inte sett henne sedan i fredags när ja släppte ihop henne med fem nya hästar. så man får se hur hon har det nu

Men om hästen markerar på benet så är den ju inte fräsch nog att ridas.

Och som sagt. Hade du pratat med kliniken hade de garanterat inte nekat dig.
ALLA besök innebär en inkomst till kliniken. Inte sjutton tackar de nej till pengar!

JO jag har pratat med klinik, och JO trots att hon markerar av den anledning av sin balförskjutning kan hon ridas. Och ska ridas för att hon ska kunna räta upp sin hov,ben. Det är det mer än en veterinär som sagt och som tittat på. Annars hade där snart bara funnits ett alternativ kvar på denna dam om man inte gjort något åt hoven,hovarna. detta slapp vi.

Tidigare i tråden så nämner jag min basjkirvalack... Honom köpte jag också halt... Köpte med hjärtat och inte med hjärnan...döm mig om ni vill....men jag älskar honom och så ÄR det bara! Jag har ALDRIG ångrat mitt galna köp av honom! Jag har kollat igenom hela honom på klinik, scintat, röntgat mm mm men tyvärr hittar man ingenting?! Jag har haft veterinärer, massörer, equiterapeuter mfl som behandlat, letat och funderat.

Jag har haft honom i 12år och ibland har han varit bra och ibland har han varit hängig. Jag har kommit fram till ett "system" som fungerar för honom, det innebär att han aldrig rids mer än varannan dag, noga me ridtäcke BT, han måste hållas smal får aldrig bli för tung, skos ofta mm mm. Det är ett evigt pyssel och jag har för länge sedan konstaterat att detta är en konvalecent häst som bara kan ridas efter hans egna förutsättningar. Det senaste rönet är att problemet sitter i magen?! Ja ja...vi får väl se...

Det jag vill komma fram till är att det är ett evigt pyssel och oro med en sådan här häst och det kan vara så att det finns flera olika problem som var och en för sig inte är så alvarliga men tillsammans blir det problem och eventuellt genererar det nya problem.

Jag säger inte att din häst är som min utan vill mer peka på att det finns fall där det är nästintill omöjligt att hitta "roten till det onda". Som ägare har man då ett stort ansvar... och det är hela tiden en avvägning om vad som är ok att utsätta sin pålle för och man måste ständigt ha koll på att hästen inte lider och har kroniskt ont... för då måste man faktiskt ge sig och avliva sin häst... urrrk....

Jag följer tråden med spänning:)!

Ingen som har sagt att du behöver köpa storyn heller, eller någon annan heller för den delen, jag har redan kommit ganska långt med råden jag fått här och jobbar vidare själv med utredning på annat håll... uppdaterar här med jämna mellanrum hur hon har det. Ska se hur det är med henne imorgon då ja inte sett henne sedan i fredags när ja släppte ihop henne med fem nya hästar. så man får se hur hon har det nu

istället f ör att undvika att svara på frågan varför du inte utreder din häst så kanske du skulle fundera på varför du startar en tråd där du bara vill ha råd efter en viss linje, dvs att det är en bra ide att skita i att reda ut hästen och ta till alternativ metoder istället.

Men inte är det väl någon som säger att hon ska skita i att utreda hästen genom röntgen och undersökning hos veterinär? Det säger vi väl allihop att TS ska, och som det verkar är det också gjort? Eller:o?

Läs igen. TS skriver att hästen enligt veterinär inte behöver utredas för ngt trots att TS har en känsla av att ngt är fel, som INTE har att göra med den skada hästen röntkas för. Istället vill hon anlita equiterapeut, och säger att kliniken vägrar utreda hästen annat än att standardkolla den gamla redan dokumenterade skadan.

Okej, ja det verkar llite som om hon kan vara som din häst. Om jag försöker komma och vilja rida henne mer än typ tre dagar i veckan får man jaga henne i hagen annars kommer hon själv och är då överlycklig. Idag kom hon springande av sig själv då ja inte har varit där och ridit henne sedan i torsdags. Det var inga som helst problem att rida henne idag hon var inte halt överhuvudtaget någonstans hon va hur trevlig son helst att rida.

Jag har kanske skrivit konstigt innan inte vet jag? men självklart utreds min häst jag är inte rent pantad. Är väldigt mån om alla mina djur. Men det jag menar är att då hästen var inne ja nu kan ja inte kolla datumet då mina saker ligger nerpackade eftersom att jag ska flytta. Men hon är helröntgad och veterinären anser/ansåg inte att det var lönt att göra det igen när han kollade hennes sneda ben sist, sen behöver ni ju inte tro att de bara röntgar benet varje gång utan då hon har gått i ungefär 5 år med en sned hov och har snedbelastat så kollar de även ryggen och lite annar när hon har varit på kontroll för att se så det inte har blivit fel någon annan stans. men de har inte hittat något.

Och där brukar inte vara något som helst fel på alternativa metoder vid undersökning varken av oss själva eller våra djur så länge man märker att där blir skillnad.

Min smådjursveterinär säger att där inte är något fel på min hunds höfter trots att hon börjar halta efter en timmes promenad, men efter att ha provat olika naturläkemedel för artroser och leder så har hennes ligamenten blivit bättre och min hund tävlar idag i agility utan problem.

jobbar vidare själv med utredning på annat håll

har jag skrivit innan mackan, det har du tolkat till att jag ensam och då en eqterapuet utreder ingen annan... det är ganska fel, då där är två olika veterinärer också inkopplade. den ena tog prover senast idag från ett sår hon fått på ryggen som jag inte sett tidigare, utan troligen någon form av ohyra hon fått i vinterpälsen.

Du är VÄLDIGT svår att förstå sättet du skriver på, halvryckta meningar och lite kryptiska korta svar emellanåt, så det är därför det blir svårt att avse vad du menar.

Iallafall så enligt veterinärer är hon återställd efter att ha fått penicillin och omvårdnad i 2 veckor, det hade inte blivit så allvarligt ändå.

Hemmaveterinär, vet inte om man kallar en veterinär för det... Men om man efter att ha pratat med djursjukhus om detta och velat komma in på röntgen och de säger att om din "hemmaveterinär" tittat på det och undersökt hästen behöver du inte komma in, där finns inget annat vi kan göra. De har kollat på journalen från veterinären som behandlat och sagt detsamma....

detta kan man inte tolka på n gt annat sätt än att hästen INTE utretts på klinik, utan hemma på gårdsplan, så den historien du redogör för nu, ger en helt annan bild.

Senast ändrad:

Jo, jag vet att mitt sätt att skriva är lite luddigt, jag har inte så lätt för att uttrycka mig i skrift alltid. jag kommer på saker efterhand i mitt huvud och då kan jag utan att tänka på det börja att skriva på nästa stycke utan att jag har skrivit färdigt det tidigare.

Jag ska se hur hon känns igen imorgon, men det verkar som att hon har kännts konstig för att skorna har tryckt för mycket på henne. Eller ja den skon som sitter på den sneda hoven, då den hade rätats mer än vi trodde denna gången. Men vi får se hur hon känns imorgon.

Ville bara skriva att jag red en tur med henne i tordags, då markera hon ingenting på något av benen, utan tog snällt betet ifrån mig och sprang en bra bit innan jag fick kontakt med henne igen, så nu verkar min gamla bestämda dam vara tillbaka. Så det lutar nog åt att det har varit för små skor och för långa hovar. Va ute på en två timmars tur i blandad teräng, mot slutet snubblade hon en del men då va hon så trött och hade ingen kondition kvar alls, så hon behöver nog tränas en del.

min reaktion är stackars häst!
En häst som inte varit okej rider man inte i två timmar.
Ta stackarn till klinik, borde va spöstraff att hantera djur som du gör. Bara skylla ifrån sig o snacka en massa skit!

Jag blir också helt chockad.

framför allt rider man väl inte en häst som varit ofräsh, och har konstaterade anledningar att regelbunet röntkas på klinik för en deffekt som orsakar problem, i TVÅ timmar fast den inte är igång, och tycker att det är naturligt att den snubblar och är trött.

Ja, ni får tycka vad ni vill men att hon markerat och varit på regelbundna röntgen undersökningar är inte något som gjort att jag inte kunnat rida henne. då ni tycker att hon ska till klinik för att frisksörklaras så ska man väl också kunna tro dem där och kunna rida henne om de säger att man kan det??? hennes balförskjutning har inte gjort att det är skadligt att rida henne. Det enda det hindrar henne ifrån är att hon kommer aldrig någonsin till att kunna bli en tävlingshäst eller annat, utan bara vanlig "hemmahäst".

Jag skulle aldrig få för mig att vara taskig mot min häst, och rider henne inte när hon inte klarar det. Ja jag tycker det är normalt att man blir trött när en kondition och träning inte är på topp men det kankse bara är vi människor som blir trötta då? att hon snubblar har med hennes hov att göra då den hamnar lite snett i nedtrampet när hon är trött därav enbart skritt när hon börjar bli trött.

Fick svar på de senaste undersökningarna igår och de visar ingenting så hon har enligt kliniker och andra ingen åkomma mer än att hon är till åldern och har fått ganksa många föl.

min reaktion är stackars häst!
En häst som inte varit okej rider man inte i två timmar.
Ta stackarn till klinik, borde va spöstraff att hantera djur som du gör. Bara skylla ifrån sig o snacka en massa skit!

Har aldrig överhuvudtaget försökt att skylla ifrån mig. Utan har sagt att hon håller på att utreds av veterinär, men hur man tolkar är ju upp till alla.

Ja, ni får tycka vad ni vill men att hon markerat och varit på regelbundna röntgen undersökningar är inte något som gjort att jag inte kunnat rida henne.

Markeringar kommer av smärta. Man rider inte en häst som har ont. Framför allt inte tills den blir slutkörd.

Nej, markering kan komma av annat än smärta också, markeringen har kommit av en balförskjutning, alltså en snedbelatsning, ingenting som gör ont alls på henne. DET ÄR KONSTATERAT AV VETERINÄRER PÅ KLINIK!!!!

Har tidigare ridit henne mer än två timmar, men har börjat sätta igång henne lite sakta igen, vilket innebär att ja jag rider henne tills hon är trött, och har lite svårare för att sätta sitt ben rakt, men för att där ska byggas rätt muskler igen så krävs det också att man rider henne!

stackars stackars häst.

en häst som inte är fräsh, som har en konstaterad defekt som orsakar orenhet och snubblighet. och är ur kondition. den tar du ut på ett tvåtimmarspass tills den börjar snubbla och halta.

om du läser på lite om fysiologi och träning, så lär du dig att du bygger inte upp ngnting genom att överanstränga hästen utan istället bryter du ner dess vävnader, styrka och muskulatur.

sorry, men oavsett vad du tror att du vet, så är det ren och skär djurplågeri.

stackars stackars häst.

en häst som inte är fräsh, som har en konstaterad defekt som orsakar orenhet och snubblighet. och är ur kondition. den tar du ut på ett tvåtimmarspass tills den börjar snubbla och halta.

om du läser på lite om fysiologi och träning, så lär du dig att du bygger inte upp ngnting genom att överanstränga hästen utan istället bryter du ner dess vävnader, styrka och muskulatur.

sorry, men oavsett vad du tror att du vet, så är det ren och skär djurplågeri.

:bow::bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka