Sv: Skadad?
Jag har skrivit att jag har fått henne kollad av veterinär som även tar in och röntgar. så ja jag vet att det inte är något allvarligt efter olyckan. Men för att uppdatera er alla här så har jag pratat med en terapuet som ska titta på henne hur hon rör sig samt att veterinären som då tydligen är en hemma veterinär som lika gärna kan ta in och röntga henne, har tittat på henne igen och de anser inte att hon markerar alls, utan att det är en tristess grej, en häst som har kommit på att om jag haltar hoppar hon av och leder hem mig igen så slipper jag bli riden ensam, slipper lämna hagen och hästkompisarna och min MAT!!!
men men är bara jag som inte kan något alls och som rider en skadad häst!
startade tråden för det stod still i mitt huvud och i min veterinärs huvud, men jag ska hälsa honom att han nog ska sluta jobba då de inte kan något. Har fått en del råd om terapuet och en del saker man kan testa med hästen för att hon inte ska tycka det är lika tråkigt längre... så vi får väl se hur det utvecklas
Har du de facto rönktat hästen? Om inte så är det väl totalt orelevant huruvida veterinären tekniskt sett kan röntka? Jag har haft att göra med många veterinärer, alla kompetenta och utbildade. fått råd allt från att "har du inte bråttom, låt hästen gå och slå dank i hagen och se om det blir bättre ngn månad", till diagnos på allvarlig ledinflammation/pålagringar vid klinik besök, som en sådan ordinerad "slå dank i hagen" ALDRIG kunnat läka - och därmed SÅ glad att jag inte tog de rådet utan åkte in. Ju längre en skada får gå odiagnosticerad/obehandlad - desto större effekter i fråga om att kunna läka. Kroppen börjar kompensera/försöka avlasta skadan, med andra påföljder som följd, coh det blir sen som ett plockepinn i hästkroppen, och väldigt svårt att veta för veterinären vad som orsakar det ena eller det andra, och kunna diagnosticera och läka.
A och O ang. skador på häst är att ALLTID undersöka veterinärt först. Varför går du och letar upp terapeuter som ska titta? Ingen seriös terapeut behandlar en häst med problem utan att veterinär utrett den först. Det räknas INTE till att en hemma vet tittat på den på stallplan! Förstår du vilka problem det kan innebära om en terapeut hittar ngn låsning eller annat och rättar till detta, utan att se att detta härstammar från ett medicinskt problem/skada först? Ring vilken veterinär som helst och fråga, om du inte kan använda vanlig logik att förstå vad som händer.
jag läser av ditt svar att du inte gillar svar du fått i tråden. Och jag ser inte vart du verkligen tar tag i saken och tar hästen till klinik.
ang. Bojs råd, så håller jag med, dock ser jag det inte som unikt för en islandshäst att de är smärt tåliga, det är MÅNGA hästar, och mycket beror på individ, vilken typ av häst det är, oavsett ras.
nej, du har inte skrivit vilket ben, även detta är orelevant, för med den skada du beskriver kan det bli så att hästen avlastar skadan och som påföljd får en hälta på ngt annat ben, då den försöker kompensera.
ta in hästen till klinik som sagt. ngt annat finns inte på kartan om den känns knackig, efter den skada du beskriver dessutom. vad är det du går omkring och väntar på skall hända?