Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skadad?

Glömde förresten skriva mackan att om jag försöker rida in på den vägen där hon gick omkull har jag en häst som stegrar sig och sticker hem... dock inte om jag rider brevid vägen på gräset då kan hon gå förbi där.... så de kan göra mer än att bara uppleva och känna... de tänker de också!

kan man genom att ta ut en sådan terapuet få fler råd av en som tittar på henne och kanske kan mer än MIG, så kan jag kankse komma någonstans med det och som det står över så behandlar de inte om det är en veterninärs område.

Jag hade inte startat en tråd om råd om jag inte varit säker på att där inte är en allvarlig ledskada på henne efter olyckan!

Och hur kan du vara säker på det, är du veterinär? Knäskador är oerhört känsligt då det inte sällan blir pålagringar om skadan uppkommit nära en led.
Ta in hästen och röntka, och åtminstånde låt klinik veterinärerna bedöma hur hon rör sig, eftersom du inte ens verkar vara säker på detta själv.

en hemma vet vet inte ett SKIT vad som finns innuti knät, oavsett vad de säger.

Jag har skrivit att jag har fått henne kollad av veterinär som även tar in och röntgar. så ja jag vet att det inte är något allvarligt efter olyckan. Men för att uppdatera er alla här så har jag pratat med en terapuet som ska titta på henne hur hon rör sig samt att veterinären som då tydligen är en hemma veterinär som lika gärna kan ta in och röntga henne, har tittat på henne igen och de anser inte att hon markerar alls, utan att det är en tristess grej, en häst som har kommit på att om jag haltar hoppar hon av och leder hem mig igen så slipper jag bli riden ensam, slipper lämna hagen och hästkompisarna och min MAT!!!

men men är bara jag som inte kan något alls och som rider en skadad häst!

startade tråden för det stod still i mitt huvud och i min veterinärs huvud, men jag ska hälsa honom att han nog ska sluta jobba då de inte kan något. Har fått en del råd om terapuet och en del saker man kan testa med hästen för att hon inte ska tycka det är lika tråkigt längre... så vi får väl se hur det utvecklas

samt att veterinären som då tydligen är en hemma veterinär som lika gärna kan ta in och röntga henne, har tittat på henne igen och de anser inte att hon markerar alls, utan att det är en tristess grej, en häst som har kommit på att om jag haltar hoppar hon av och leder hem mig igen så slipper jag bli riden ensam, slipper lämna hagen och hästkompisarna och min MAT!!!

Man kan inte bestämma själv vilka svar man vill ha på ett diskussionsforum. Då blir det ju inte några diskussioner.

Du får ta det som du vill men jag tror inte att hästar fungerar så som du skriver. Jag har svårt att tro att de börjar halta för att man ska hoppa av. Jag tror snarare att hon i så fall skulle ha mer bråttom hem.

jag har nästan lika svårt att tro att en veterinär verkligen skulle säga så.

Vad bra att du nu fått hjälp med att "nysta" rätt på pållans problem:). En bra veterinär och en bra equiterapeut är "guld värt"! Det låter märkligt att hon skulle börja halta på "pin ki".... Det skulle jag ta med en stor "nypa salt" om jag var du. I min värld så fungerar hästar inte riktigt så...Inte alls faktiskt!

Nåväl, försök att inte bli upprörd när du får inlägg på tråden som gör dig arg... det är alltid så... Av vissa får man inte riktigt hjälp och svar på sina frågor utan blir lätt bara "tillplattad" och "skriven på näsan". Det är DIN tråd och DU plockar det du vill ha ur den:)?

Bra att du uppdaterar så man slipper sitta nyfiken:)

/Lycka till:laugh:

Satt och läste igenom tråden här igår, bara lite så jag vet att det blir disskussioner tråden och det är det jag vill ha för att få fler tips och ideér om man vad man kan hitta på med henne.

Men jag såg också att alla har bara tagit för givet att hon känns halt på det benet som hon har haft en skada på sedan innan, jag har aldrig skrivit vilket ben hon kändes halt på då jag ibland kan tycka det är på ett av frambenen och ibland på ett bakben, jag vet alltså inte.

Samt ja då jag tror det är en trisstess grej så borde hon ha mer bråttom hem, vilket hon har det är enda gången hon ökar från skritt eller tölt till galopp, det är när hon känner igen sig och är på väg mot hagen igen, då taktas det och hon springer i riktigt bra fart....

För att du ska förstå hur svårt det kan vara med signaler från en islänning när det gäller smärta, var med en stallkompis in till klinik med en häst. Hästen hade varit slö i ridning, men ej halt. Böjprov gjordes på alla fyra utan indikation, både högt och lågt var UA. För säkerhets skull röntgade man, men veterinär trodde mer på någon infektion framför fysisk skada i ben och avsikten var att ta blodprov efter röntgen.

Det behövdes inte, hästen hade akut spatt och avlivades sedan. Men bara den smärtan måste ha varit kännbar, alla glidleder var nedbrutna och såg ut som trasiga bomullstussar i hasleden. Men trots det inte en min vid börjprov, här borde man fått fram både kotledshälta och eller knäledsreaktion.

Islänningar är svåra att se på om de har ont, antingen måste man ha erfarenhet eller känna hästen väldigt väl. Är man minsta osäker, rådgör hellre en gång extra och känner man på sig att något är på tok så ordna med en utredning.

Någonstans i din tråd får jag en uppfattning om att du har en känsla av att något inte står rätt till, jag skulle lita på den känslan om jag vore du.

Ja jag vet att en islänning kan vara svår många islänningar går tills de stupar utan att visa att de har ont, jag håller på med utredning på henne men just nu står det stilla... den enda som "rider" henne just nu är min treåriga dotter som sitter på henne och åker ca en kvart två gånger varannan vecka, då hon inte förstår och min häst ändå behöver komma ut från hagen.

Visst känns det som om någon inte stämmer men jag tror det kan vara lite mig också som det inte stämmer med då jag har blivit "rädd" för att rida efter olyckan, och då man inte är van att rida ensam så känns allting konstigt. Men under utredning rider jag inte henne något speciellt....

Jag har skrivit att jag har fått henne kollad av veterinär som även tar in och röntgar. så ja jag vet att det inte är något allvarligt efter olyckan. Men för att uppdatera er alla här så har jag pratat med en terapuet som ska titta på henne hur hon rör sig samt att veterinären som då tydligen är en hemma veterinär som lika gärna kan ta in och röntga henne, har tittat på henne igen och de anser inte att hon markerar alls, utan att det är en tristess grej, en häst som har kommit på att om jag haltar hoppar hon av och leder hem mig igen så slipper jag bli riden ensam, slipper lämna hagen och hästkompisarna och min MAT!!!

men men är bara jag som inte kan något alls och som rider en skadad häst!

startade tråden för det stod still i mitt huvud och i min veterinärs huvud, men jag ska hälsa honom att han nog ska sluta jobba då de inte kan något. Har fått en del råd om terapuet och en del saker man kan testa med hästen för att hon inte ska tycka det är lika tråkigt längre... så vi får väl se hur det utvecklas

Har du de facto rönktat hästen? Om inte så är det väl totalt orelevant huruvida veterinären tekniskt sett kan röntka? Jag har haft att göra med många veterinärer, alla kompetenta och utbildade. fått råd allt från att "har du inte bråttom, låt hästen gå och slå dank i hagen och se om det blir bättre ngn månad", till diagnos på allvarlig ledinflammation/pålagringar vid klinik besök, som en sådan ordinerad "slå dank i hagen" ALDRIG kunnat läka - och därmed SÅ glad att jag inte tog de rådet utan åkte in. Ju längre en skada får gå odiagnosticerad/obehandlad - desto större effekter i fråga om att kunna läka. Kroppen börjar kompensera/försöka avlasta skadan, med andra påföljder som följd, coh det blir sen som ett plockepinn i hästkroppen, och väldigt svårt att veta för veterinären vad som orsakar det ena eller det andra, och kunna diagnosticera och läka.
A och O ang. skador på häst är att ALLTID undersöka veterinärt först. Varför går du och letar upp terapeuter som ska titta? Ingen seriös terapeut behandlar en häst med problem utan att veterinär utrett den först. Det räknas INTE till att en hemma vet tittat på den på stallplan! Förstår du vilka problem det kan innebära om en terapeut hittar ngn låsning eller annat och rättar till detta, utan att se att detta härstammar från ett medicinskt problem/skada först? Ring vilken veterinär som helst och fråga, om du inte kan använda vanlig logik att förstå vad som händer.

jag läser av ditt svar att du inte gillar svar du fått i tråden. Och jag ser inte vart du verkligen tar tag i saken och tar hästen till klinik.

ang. Bojs råd, så håller jag med, dock ser jag det inte som unikt för en islandshäst att de är smärt tåliga, det är MÅNGA hästar, och mycket beror på individ, vilken typ av häst det är, oavsett ras.

nej, du har inte skrivit vilket ben, även detta är orelevant, för med den skada du beskriver kan det bli så att hästen avlastar skadan och som påföljd får en hälta på ngt annat ben, då den försöker kompensera.

ta in hästen till klinik som sagt. ngt annat finns inte på kartan om den känns knackig, efter den skada du beskriver dessutom. vad är det du går omkring och väntar på skall hända?

Senast ändrad:

Ogillar inte några svar jag får, men man tycker olika allihopa. Ja hade kliniken velat ha in henne hade jag redan varit inne med henne men de vill inte ha in henne.

Ogillar inte några svar jag får, men man tycker olika allihopa. Ja hade kliniken velat ha in henne hade jag redan varit inne med henne men de vill inte ha in henne.

Och då rättar jag dig igen. INGEN klinik vägrar mottagning av häst om ägaren insisterar på en utredning av hästen. Det falller på hästägarens ansvar om ngt känns fel, och kliniken tar emot vilken häst som helst om ägaren säger att de vill ha en utredning. att ringa och vända och vrida och försöka få dem att ge en diagnos över telefon kan dock dessvärre leda till såna svar som du tolkat som att de VILL inte ha in henne. det är DITT ansvar och DITT beslut att ta in hästen och ingen klinik kommer vägra ta emot!

Har aldrig försökt få en diagnos verkar över internet eller över telefon, vad gäller att hon kan kompensera en hälta så vet jag det då denna har kompenserat en hälta i ungefär två års tid, vilket är inne och röngas ungefär en gång varannan månad så snart dags igen... men ja kommer fortsätta uppdatera här efter hand som jag får svar på olika tester och prover som görs under hennes utredning.

ang. Bojs råd, så håller jag med, dock ser jag det inte som unikt för en islandshäst att de är smärt tåliga, det är MÅNGA hästar, och mycket beror på individ, vilken typ av häst det är, oavsett ras.

Ja du detta är rätt rastypiskt, och rasen är också allmänt avskydd hos veterinär på klinik just pga detta.;) Hur vad det nu, men fan också nu får jag en sån igen som inte tänker visa om den har ont även fast den går på tre ben.:rofl:

Men visst finns det individer av andra raser som är smärttåliga också, men generellt så är rasen väldigt tålig och bara därför så är den egentligen inte en nybörjar ras fast den i mångt och mycket ofta figurerar som sådan.

Har aldrig försökt få en diagnos verkar över internet eller över telefon, vad gäller att hon kan kompensera en hälta så vet jag det då denna har kompenserat en hälta i ungefär två års tid, vilket är inne och röngas ungefär en gång varannan månad så snart dags igen... men ja kommer fortsätta uppdatera här efter hand som jag får svar på olika tester och prover som görs under hennes utredning.

Hur menar du då att kliniken skulle "vägra" att ta emot hästen?

Så du menar att hästen redan var halt när den gick omkull?!

Huemm... När jag köpte henne var hon halt och har åkt till klinik ett par gånger för att röntga benet. Men när hon gick omkull va hon inte halt, hon är däremot sned i ena hoven vilket gör att hon har lite lättare än en "vanlig" att gå omkull, jag håller som sagt på att räta en balförskjutning på henne, kan vara den också som gör att hon känns konstig då det är nästan dags för nya skor, eller ja hon fick nya skor i torsdags men har inte kommit utanför hagen sedan dess, ska ta ut och kolla henne imorgon igen...

Hon kan väl så att säga markera en del på det benet vilket hon även gjorde när hon gick omkull då hon inte är van att sätta det benet rakt utan har hela tiden kunnat vrida den... :confused::confused: svårt att förklara....

Om hästen har en skada sen tidigare så pass grav att det innebär regelbundna klinik besök med röntken så förstår jag ännu mindre varför du säger att kliniken vägrar ta emot hästen för koll ang. det du nu har en känning är ngt fel.

då den tar tid att räta hennes ben då hon gått med balförskjutning länge har de velat ha koll på det så att det inte har gått så långt att hennes led är vreden, skadad för alltid, då hon är på sådan kontroll med jämna mellanrum har de inte velat ta emot henne extra då ja hade dessa känningar även vid förra besöket, men inte då heller syntes något på röntgen, utan de kunde bara säga att allt ser bra ut och att hoven är så gott som återställd

fast som sagt, ingen klinik vägrar ta emot en häst för utredning, om ägaren insisterar. Utöver det verkar det oerhört märkligt, om du argumenterar att du känner ngt som kan vara ett HELT annat problem än just den hoven, att de skulle stirra sig blinda på den och inte se till helheten och därmed göra en komplett utredning på hästen. Jag köper faktiskt inte storyn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka