skadad hörntand.

H

hillevie

min ena devon hoppade ner från kylen till bänkskivan för att hoppa vidare ner till golvet, men "missade" lite grovt (han ÄR klumpig :crazy: ) och slog i huvudet/hörntanden i bänkskivan så det gick av en bit av tanden.

det blödde lite, en liten stund från "spetsen" av tanden där den bröts (gick av max 1 mm). han äter som han ska och verkar inte längre ha ont av det.

är det någon som har erfarenhet av liknande ? vad/om det kan leda till för problem ? ska givetvis ringa veterinären i morgon, men det vore intressant att höra om andras erfarenheter.

Sv: skadad hörntand.

Har aldrig sett att det blött från tanden, men många äldre bondkatter har ju brutna hörntänder... Antar att det känns ordentligt om den är bruten in till pulpan, efterson katter (väl?) har likadana tänder som vi. Brukar iaf va vanlig tandläkare på djursjukhus. Troligen måste den bli lagad eller utdragen för att den inte ska bli infekterad.

Min kisse fick avslagen spets på hörntanden, och den är nu utdragen av vet. De rekommenderar att man hör av sig ganska omgående, även om det inte ser ut att vara någon fara. Men eftersom det blödde så ska du nog kolla upp det, för det kan vara en skada högre upp, i käken. Det går på försäkringen, det är ju en olycka.
Min fick nämligen en böld i munnen, troligt orsakad av den avslagna tanden som startat en blödning och infektion, hon svullnade upp i hela ansiktet :(

Åtminstone två av mina fyra har avslagna hörntänder (har inte hunnit kolla den fjärde i munnen än). Det har inte veterinären gjort något åt, men då var skadorna gamla, och de har inte haft några problem av det. Jag tycker du ska kolla upp det för säkerhets skull, som tidigare sagt kan den vara av så pulpan blottats, eller så kan han ha fått en skada i käken. Katter är dåliga på att säga att de har ont.

svarar alla :)

tack för att ni delar med er av era erfarenheter :)
har pratat med veterinären och ska dit och kolla upp honom i nästa vecka.

han är väldigt klumpig även om han "glömer" det mellan gångerna ;)

Har också en riktig klumpeduns här, han höll precis på och ramlade omkring för att han försökte hoppa upp på datorskärmen. Man blir så himla orolig varje gång, även om det för det mesta går bra.

Vad bra, man vet ju aldrig med de små liven, de säger ju inte AJ...

Min visade inget först, pulpan var inte blottad osv. Men en blödning hade ändå startats i munnen på henne, så man kan aldrig vara nog försiktig. :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 784
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Det var längesen jag skrev här nu, och jag vet egentligen inte varför...men jag behöver någonstans att ventilera och jag glömmer aldrig...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 306
Senast: Sonic76
·
Katthälsa I tisdags kom min katt, bondkatt 14 år som var ren innekatt till 11års ålder och nu är både inne och ute, in och haltade betydligt, men...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Kilauea
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud