Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är ju något som är mellan läkare och mormor såklart, men känner jag moster rätt kommer hon göra allt för att försöka lägga sig iMen det är bara läkare som kan besluta om antidepp, det ska anhöriga inte kunna styra. Det låter inte troligt att någon skulle få det så tätt efter en stroke som ställt till det i skallen på henne, skulle jag tro.
Sedan får du nog förstå och acceptera att dina mostrar är där. Det är ju deras mamma det handlar om. Vore det min mamma skulle jag också vilja vara där så mycket jag bara kunde.
Då kan jag säga att personalen sa att de inte var därDet är klart att du kan ringa personalen och fråga om de är där men de kanske är precis utanför när du ringer så det är ju tyvärr ingen poäng.
Det verkar ju positivt med alla framsteg. Jag hoppas att det fortsätter så och att hon snart är igång.
Men som du beskrev det så sa hon att du ju kunde vara hos mormor på vardagarna när de andra jobbar. Det tolkar jag som omsorg om mormor, då får hon sällskap fler timmar på dygnet.Nej det är ju något som är mellan läkare och mormor såklart, men känner jag moster rätt kommer hon göra allt för att försöka lägga sig i
Samtidigt är det väl bara hennes energi det drabbar eftersom läkaren förhoppningsvis är professionell och struntar i eventuella försök.
Klart de ska vara där! Har absolut inte sagt något annat! Det har jag ju mer än full förståelse för, varenda sekund de har med varandra är ju värdefull för dem också. Antar jag
Men det var ju moster som sa att jag inte borde vara där samtidigt som dem...som inte borde vara där så mycket
Även det beslutet får vara mormors, vill hon att jag kommer tillbaka dagen efter gör jag det, vill hon att jag ska gå efter 15 min så gör jag det, vill hon att jag stannar så gör jag det.
Nej. Så var det inte, utan hon tyckte att jag inte behövde vara där samtidigt som "vi andra" (fast det är alltid någon där så att vara där när ingen annan är det blir liksom svårt...) för att hon tyckte att det var för mycket "Du behöver kanske inte vara där varje dag?".Men som du beskrev det så sa hon att du ju kunde vara hos mormor på vardagarna när de andra jobbar. Det tolkar jag som omsorg om mormor, då får hon sällskap fler timmar på dygnet.
Din moster kan inte bestämma över din mormors boende.Mååånga känslor nu och jag måste få ur mig dem mer sammanhängande än inlägg på fb.
Igår var det vårdplanering, och då svämmade bägaren över rejält vad gäller moster. Det första hon sa när hon såg mig "Vad gör du här?? Jag trodde det bara skulle vara närmast anhöriga!"
Mormor ville ha mig där, och jag ser mig definitivt som en av de närmaste anhöriga. Jag är den som är där mest, jag är i behov av all information jag kan få. Både för min egen och för mormors skull. Och så vill jag ju såklart höra vad logoped, läkare och sköterskan säger. Och om det stämmer överens med det jag ser.
Jag sa tydligen en hel del bra och vettiga saker (att jag är intelligent vet t.o.m jag...men där har nog släkten missbedömt mig rejält) varpå sköterskan bekräftade och sa "det märks att du har varit med förut" (vilket jag iofs inte har) för du har helt rätt i det du säger" och mosters reaktion var nog inte så diskret som hon trodde
Jag är otroligt bra på att läsa av folk, det vet jag, och där ingår även mormor. Visst är det svårt, men jag upplever ändå att det är lättare för mig att förstå och kommunicera med henne. Hon har flera gånger fått till tydliga meningar "jasså, säger du det...?" blev väl typ reaktionen
Men mötet gick i alla fall bra, hon har fått en PEG i magen, det har krånglat en hel del för henne och här om dagen fick de byta den p.g.a att den hade åkt ur men det gick bra och hon mår mycket bättre nu.
Hon är betydligt piggare, hjälper till efter bästa förmåga när hon vill ha hjälp, eller komma upp (! bara det, förut behövdes i princip övertalning) och häromdagen sa hon att hon ville att vi skulle gå ut.
Först tänkte vi dagrummet, men då frågade personalen om hon inte ville sitta på balkongen, då sken hon upp som en sol
Så där satt vi, mormor och jag. Jag drack kaffe, hon åt kräm med grädde, var glad och verkligen njöt
De sa att hon börjar få lite, lite mer funktion i den förlamade sidan och att allmäntillståndet förbättrats avsevärt. Så himla skönt att få det bekräftat.
Nästa vecka, eller i mitten av veckan efter ska vi prata igen om det är läge med flytt till korttidsboende, personalen är högst optimistisk om att hon kommer kunna flytta hem igen. Moster har redan bestämt sig för att det inte kommer bli så. Men det kan väl inte hon bestämma?
Så länge mormor har glädjen, gnistan och viljan kvar är allt möjligt. Faktiskt.
Och sen frågade de om vi ville ha något samtalsstöd, anhöriggrupp, kurator eller liknande...moster ba "nä vi två döttrar har ju stöd av varandra, så det går bra."
Alltså jag vet att jag är ensam i det här, hon behöver ju inte slänga det i ansiktet på mig.
Där välte bägaren. Jag fick nog.
Skickade sms och skrev att hon kan ju höra av sig när hon ska vara där så vi inte behöver vara där samtidigt, men att hon får finna sig i att jag är med på möten.
Inget svar.
Ett lååångt inlägg på fb (oh yes, jag vet, man ska inte ta personliga konflikter öppet på fb men i det här fallet kändes det legitimt ändå. Inte minst eftersom jag inte fick/fortfarande inte har fått svar på sms:et)
Sen tog jag bort både henne och inlägget. Nu vill jag inte ha henne i mitt liv mer än nödvändigt.
Nåja, vi kämpar vidare. Ska se om vi kan sitta ute en stund idag också
Nej, hon kan ju inte det. Och det är en enorm tröst...men samtidigt tror jag hon kommer ta till alla medel för att övertala mormor, så att hon får som hon vill. Jag hoppas hon misslyckas, men vet att hon kommer försöka så långt det bara går...tyvärr.Din moster kan inte bestämma över din mormors boende.
Eller hålla sin åsikter för sig själv, iaf inför mormor.Nej, hon kan ju inte det. Och det är en enorm tröst...men samtidigt tror jag hon kommer ta till alla medel för att övertala mormor, så att hon får som hon vill. Jag hoppas hon misslyckas, men vet att hon kommer försöka så långt det bara går...tyvärr.
Så jag hoppas att vi andra, tillsammans med vårdpersonal, kan få henne att förstå att det faktiskt inte är något hon kan säga till om. Att det bara är för henne att lägga ner det och använda energin till att hjälpa istället.
Vad gullig du ärHimla skönt att det blivit bättre, har tänkt på er mycket
Men vill mormor att moster är där? Moster verkar inte bry sig så värst mycket om vad mormor faktiskt vill, typ att hon inte ska få komma hem.
Om mormor säger till personal att hon inte vill ha henne där(möten) så kommer hon inte in.
TRÅKIGT att moster är en sån knäppgök, jag hade troligtvis strypt henne längesedan.
Hoppas allt fortsätter bra
Exakt. Hon borde veta bättre, eftersom hon anser sig veta bästEller hålla sin åsikter för sig själv, iaf inför mormor.
Så länge personalen anser att din mormor är redig och kan svara för sig själv så kommer nog inte moster nånstans.Vad gullig du är
Jag vet inte, det är ju ändå hennes döttrar så jag tror hon blir glad när moster kommer dit, men troligtvis önskar att hon åker hem lite tidigare eller bara slutar "hålla på". Det ska fixas, smörjas, ändras, lyftas (ben och arm alltså, inte hela mormor...) o.s.v. o.s.v.
Inte så hon frågar innan eller accepterar om mormor säger nej..."nä men det är bra för dig förstår du, mamma lilla". Det är det säkert, men hon orkar ju inte hur mycket som helst och de delarna tar ju personalen hand om på bästa sätt.
Sen har ju vi fått tips och råd om vad/hur vi kan göra när vi är där, men det betyder ju inte att vi måste "bara för att". Jag anser att säger hon nej, så är det nej.
Och hon ska bannemig inte förminskas på det sättet (jag har sagt vad jag tycker och tänker om förminskandet och att de pratar över huvudet på henne o.s.v.) det är inte ok.
Mormor kommer aldrig att säga det, dels för att ingen frågar, dels för att ingen tar det på allvar (personalen kan ju fråga, men är nog kanske rädda att de gör fel, att hon säger nej fastän hon ändå vill, och det kan ju såklart variera från dag till dag, beroende på dagsform. Bäst vore väl kanske om hon ringde och frågade först så hon inte behövde åka i onödan)
Jag varken stryps eller slåss, annat än möjligtvis mentalt/verbalt, men jag är färdig med henne nu. Knäppgök är vad hon är.
Tack för omtanken