Sv: Skadad bil
Har råkat ut för detta....min medryttare red tillsammans med en annan....samma väg som de ofta tar,
De travade lungt, min häst var nr 2, på en smal enskild väg på höger sida (som en traktorväg ungefär)
Min häst blev rädd av ett ljud från hö sida & skuttar till med baken mot vä sida & där står en bil parkerad & blir träffad av en hov
det blev ett jack i dörren(väldigt liten bil)....ca 2mm från fönstret....(kunde gått riktigt illa)....tur i oturen.
Min medryttare talade om detta direkt när hon kom tillbaka & vi åkte bort & fotade & pratade med ägaren.....om att det löser sig nog med försäkringsbolaget - bytte adresser & nummer...allt var lugnt å fint.
Skadan gick på bilägarens försäkring, inget konstigt med det
....men de var en nybilsgaranti & självrisken var hög 5000:-.....detta såg vårt Försäkring som en ren olyckshändelse - som det absolut var.....så bilägaren vart inte glad & nöjd direkt då han fick stå för kalaset själv enligt vårt Försäkringsbolag!!!!
De försöke med att ge mig räkningen & ville att jag skulle betala...funderade på att betala ca 1500:-
som jag ändå skulle lagt ut på min självrisk.....men de vart riktigt otrevliga & började
hitta på en massa saker....som att medryttaren kom i full fart & tappade kontrollen av den
"okontrollerbara vilda ledarhästen" (detta sa de även inför ordförande också)....jisses....min 23 år gammal gubbe (hästen alltså) som gått
samma väg i 4 år.....De kallade oss till tingsrätten
Även om de som stod parkerad mot körriktningen på vänster sida på enskild väg där parkering inte var ok överhuvudtaget (kollade med kommun, polis,
de såg ingenting själva fast de sa det (blåljög helt enkelt)- att de kom i full fart osv.....upptäcktes klart & tydligt då de trodde de red från andra hållet än vad de red............ops!!
De hade utgått från att jag bedrev "riskfylld verksamhet"...vilket inte är fallet utan ren Hobby....& trodde förmodligen att de skulle få ett skadestånd ungefär!
Vi hade gärna gått vidare om det inte varit så att "fallet" förmodligen inte skulle tas upp förren om kanske 1 år....eller inte alls då detta var ett "små mål" eller vad de kallade det....& vi skulle absolut fått rätt då vi hade vittnen....men "Ordföranden" avrådde då det skulle kosta mer än det smakade.....då alla inblandade skulle vara lediga från jobb då det säkert tog en hel dag & att vi inte blir av med det "psykiskt" på länge.....han frågade om det var värt det & undrade om vi kunde gå med på halva summan.....vi gav med oss & betalade det & gick vidare.....faktiskt rätt skönt men lite surt ändå
Men jag råder alla att
alltid rida med förstånd & hålla till höger på vägarna & sakta ned vid möten....då det inte är en "riktig väg" så gjorde man inte det ibland.....men alltid vid möte....men hade min medryttare inte kunnat bevisa detta så hade det kunnat setts som oaktsammhet & vi hade blivit ersättningsskyldig via försäkringsbolaget (vilket vi trodde att det skulle göra i vilket fall)....inte så mycket i självrisk visserligen, men det kan ju vara en olyckligare händelse....en cyklist eller (ve & fasa) någon med barnvagn som passerat i just det läget..................