Skada i tass?

Muninna

Trådstartare
Hej, min hund har fått en skada i tassen som har resulterat i att ena (framtån) har blivit dryga cm längre än tån bredvid. Tån är rak och ligger korrekt mot marken men leden ("knogen") som håller upp tån är lägre än de andra lederna. Troligtvis är det en sena som gått av.

Nu till frågan är det någon annan som har haft en hund som har drabbats av det här?
Och har eran hund drabbats av komplikationer av att tån är längre som tex att tån fastnar och går av, snedbelastningar eller pålagringar?

Hej, min hund har fått en skada i tassen som har resulterat i att ena (framtån) har blivit dryga cm längre än tån bredvid. Tån är rak och ligger korrekt mot marken men leden ("knogen") som håller upp tån är lägre än de andra lederna. Troligtvis är det en sena som gått av.

Nu till frågan är det någon annan som har haft en hund som har drabbats av det här?
Och har eran hund drabbats av komplikationer av att tån är längre som tex att tån fastnar och går av, snedbelastningar eller pålagringar?
Vad säger veterinären ? Dom bör ju kunna ta reda på exakt vad som är av eller inte :)

Vad säger veterinären ? Dom bör ju kunna ta reda på exakt vad som är av eller inte :)
Den första vet kliniken konstaterade att man inte gör något åt senor som gått av hunden får leva med ena tån längre än den andra. Vid behov så kan man amputera tån i ett senare skede om det uppstår komplikationer.

Den andra kliniken säger att det troligen är av en sena. Dom uteslöt benbrott vilket aldrig var troligt (tyvärr) då han inte är/ var svullen. Närmaste röntgen som röntgar mjukdelar är i Strömsholm ca 100 mil enkel resa. Det finns även en i Uppsala men det är längre väntetid dit.

Remiss skickad till Strömsholm för konsultation och ev besök för operation. Men i väntan på att dom får tid att titta på remissen så hinner nog hunden dö av ålderdom. Sen känns det inte aktuellt att operera nu då det gått så lång tid och han nu är hältfri.

Tror säkert att Strömsholms veterinär kan säga exakt om något är av eller inte, bara av att höra beskrivningen av hur tassen ser ut. Jag kan säkert också få veta namnet på senan. Dom kan säkert också komma med någon form av prognos på hur hundens framtid ser ut opererad eller inte.

Eftersom kontakten med Strömsholm dröjer så frågar jag alltså här om det är någon annan som har erfarenhet av liknande skada och hur dom valde behandla hunden.

Den första vet kliniken konstaterade att man inte gör något åt senor som gått av hunden får leva med ena tån längre än den andra. Vid behov så kan man amputera tån i ett senare skede om det uppstår komplikationer.

Den andra kliniken säger att det troligen är av en sena. Dom uteslöt benbrott vilket aldrig var troligt (tyvärr) då han inte är/ var svullen. Närmaste röntgen som röntgar mjukdelar är i Strömsholm ca 100 mil enkel resa. Det finns även en i Uppsala men det är längre väntetid dit.

Remiss skickad till Strömsholm för konsultation och ev besök för operation. Men i väntan på att dom får tid att titta på remissen så hinner nog hunden dö av ålderdom. Sen känns det inte aktuellt att operera nu då det gått så lång tid och han nu är hältfri.

Tror säkert att Strömsholms veterinär kan säga exakt om något är av eller inte, bara av att höra beskrivningen av hur tassen ser ut. Jag kan säkert också få veta namnet på senan. Dom kan säkert också komma med någon form av prognos på hur hundens framtid ser ut opererad eller inte.

Eftersom kontakten med Strömsholm dröjer så frågar jag alltså här om det är någon annan som har erfarenhet av liknande skada och hur dom valde behandla hunden.

Jag har ingen erfarenhet av något sådant, tror aldrig att jag ens hört talas om det. Men jag tänker att det förmodligen kan vara en bra idé att prata med en sjukgymnast? Gissningsvis blir belastningen och rörelsemönstret ganska påverkat, det kanske kan kompenseras i viss mån genom riktade övningar?

Min hund skadade tassen för ett par veckor sedan och trots att den inte alls var svullen visade röntgenplåtarna en tydlig fraktur.

Jag har ingen erfarenhet av något sådant, tror aldrig att jag ens hört talas om det. Men jag tänker att det förmodligen kan vara en bra idé att prata med en sjukgymnast? Gissningsvis blir belastningen och rörelsemönstret ganska påverkat, det kanske kan kompenseras i viss mån genom riktade övningar?
Jag hade heller aldrig hört talas om det förrän det hände min hund. Nu har jag hört talas om några "likadana" skador av hundfysioterapeuten som hunden har börjat simma och få laser hos, knappt jag hade hört talas om såna heller tidigare :D .

Enligt vet två så kan det hända att hunden klarar sig bra bara tån inte pekar nedåt eller rullar ihop sig under tassen.
Jag tror också att det är troligt med felbelastningar och det är säkert det som är mest farligt i längden, men visst måste dom lättare kunna fastna i saker eller lättare bryta av den då den sticker ut. Men den sticker kanske ut för lite för det, hoppas jag.

Jobbigt läge. Hoppas dom får grepp om vad som felas och att det kan rättas till. Risken med en lång tå är väl att den lättare skadas igen, riskerar att släpas osv. Hoppas det ordnar sig.

Hur gammal är hunden? Tänker på konvalescenstiden efter en eventuell operation. Kanske är det bättre att amputera tån än att det blir sned/felbelastning?

Hejsan nu har jag pratat med Strömsholm, nästan tre veckor efter dom fick remissen. Det enda dom kunde erbjuda var en tid för röntgen och undersökning. Innan undersökning så kunde dom inte sia om vad som hade hänt och inte heller hur det kommer att påverka hunden i framtiden.
Eftersom hunden är inte har ont så är det helt uteslutet att utföra någon som helst operation. Och det känns rätt ointressant att åka 100 mil enkel för nyfikenhetens skull. Så jag hoppas på att veterinär 1 har rätt och att hunden kommer att klara sig bra med sin långa tå.

Rent allmänt så kan jag känna att det inte är bra att en hund ska gå nästan tre veckor och vänta på att veterinärkliniken som har fått remissen hör av sig. Som amatör så tror jag att det är svårare att tex sy ihop en avsliten sena efter så lång tid. Vi har en bra djurskyddslag men inga veterinärer som hinner/ vill / har kompetensen att undersöka djuren.

En skadad eller avsliten böjsena brukar je dessa symtom. Det är ytterst svårt att sy ihop igen om inte skadan är färsk.
Hunden kan leva utan problem - det brukar enbart vara ett kosmetiskt problem. Felbelastning brukar inte uppkomma om bara en tå är skadad. Om det skulle vara så att tån lätt fastnar så kan man behöva amputera tån, men oftast gör man inget alls. Det är viktigt att hålla klon kort på den drabbade tån.

Min greyhoundtik hade en avsliten böjsena på en tå bak. Inga problem till vardags, pensionerades såklart från racingen men levde gott i tre år till innan hon togs bort av delvis andra orsaker. Frågan är dock om hennes onda höft till viss del berodde på ett något ändrat rörelsemönster eller om det var andra orsaker.

Kan tillägga att jag nästan uteslutande har träffat på vallande hundar med denna typ av skada och alla har kunnat arbeta som vanligt trots det :)

Hade en schäfer som skar av en sena vid 1 års ålder, och fick en längre tå och blev plattfot. Fick höra att det funkar bra när han är ung, men det kommer att visa sig vid äldre att han snedbelastat. Nu blev han bara 3 år av andra orsaker, men man kunde se att han redan då såg lite låghalt ut då.

Hej. Min unghund har skadat en böjsena i en klo. Tog 4 långa månader innan diagnos. Besökte Stefan Rosén på Redog som hittade felet. Hon får nu laserbehandling, använder skor på baktassarna samt viktmanchetter. Har blivit så mycket bättre. Haltar inget längre.

Liknande trådar

Hästvård Och hästägare är det svårt att bedöma vilken hovis som har rätt. Vill inte på något sätt peka ut någon utan det känns som om detta är...
2
Svar
20
· Visningar
6 168
Senast: Zandrah
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 371
Senast: Ingela_S
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar