Sv: Livet efter knäledsinflammation
*halvt knapplån*
Vet inte om någon kommer ihåg oss eller är intresserade om fortsättningen, men gör en kort uppdatering ändå.
Efter ridförbudet vilade Lidos, bortsett från lite skrittpromenader, under 1 ½ månad. I slutet på juli testade vi körning, vilket han tyckte var väldigt roligt. Började försiktigt och körde 2-3 gånger i veckan, korta rundor mest i skritt. Trappade upp både tempo och längd på rundorna (dock aldrig mer än 2 kördagar i rad) efterhand som han orkade mer. Varvade med promenader, arbete för hand och löslongering och för första gången under min tid så tog han galoppen klockrent vid longering.
När det var snö och is så vilade han på vardagarna och fick komma ut på promenad eller lugn körtur under helgerna. Vintern blev dock kort i år och efter 3-4 veckor körde vi igång igen, lite lugnare i början och ökade travsträckorna efterhand. Under den mörka årstiden tappade han bort galoppen vid longering, vilket kunde bortförklaras med att hästen ogillar att springa när han inte ser ordentligt (även om vi var på en belyst ridbana). För någon vecka sedan märkte jag att svansen inte hängde riktigt rakt när han skrittade och vid en närmare titt så såg jag att han svängde hela baken mer åt höger. Syns inte lika tydligt i trav, men rörelsemönstret ser ju lite annorlunda ut då i största allmänhet.
Hästen skoddes för 1 ½ vecka sedan och surade då på hovslagaren när han drog höger bak framåt, dvs samma reaktion som tidigare. Han har blivit skodd 2 gånger utan någon sådan reaktion, men förra veckan var den som sagt tillbaka. Skorna har inte hunnits slitas något än, men om man tittar på sömmarna så är de nedslitna till skons nivå på utsidan av hoven medan insidan fortfarande har sömhuvudens om sticker upp en bit från skon. Syns mest på vänster bak, men även lite på höger.
Den utstickande tungan har aldrig ändrats och inte surandet på sadel (numera sele) heller. Känns som att det inte går att bortförklara med "gammal vana" längre.
Veterinärbesök är inbokat men just nu känns det inte så positivt, även om hästen springer glatt när vi är ute och inte är synbart halt (det var han iofs inte tidigare heller). Vid longering får han ett lite kortare steg med vänster bak om tempot blir för lågt eller volten för liten. Får se vad veterinären säger om 3 veckor. Jag hinner fundera en väldans massa innan dess...