skada i hage-ansvar?

Sv: skada i hage-ansvar?

Självklart bygger det kalkylerade risktagandet på att man har fakta för att kalkylera risken.

Som ansvarskännande hästägare/handhavare är det väl inte aktuellt att låta sin häst jaga runt efter andra (det kan ju hända både den egna och andras hästar olyckor med detta!).

I det fallet hade jag faktiskt krävt ersättning från hästägaren till den ilskna besten. Det MÅSTE vara oaktsamhet.

Anser också att detta måste vara oaktsamhet, fast behöver ju inte fundera vidare på det för ingen av hästarna fick allvarligare skador som tur var. Så kräver ingen ersättning av henne men om det hade det krävts vetrinärvård till någon av hästarna så hade jag gjort allt som stått i min makt för att hon skulle ersätta det.

Det som är tråkigt är ju att jag blir ju väldigt rädd för att släppa ihop mina hästar med andras efter ett sådant tillfälle. För mig är det en självklarhet att berätta om det tidigare varit några problem. Men vet nu att det är det tydligen inte för alla :crazy:

/Camilla

Det tycker jag också, men rent juridiskt gäller det då att bevisa att hästen brukar göra så. Hade skador uppstått hade ägaren säkert inte erkänt?

Förmodligen hade ägaren inte erkänt precis som du säger men går alltid att hoppas. Hade i just det här fallet förmodligen inte varit så svårt att bevisa, har efteråt fått veta att det är flera stycken i min bekantskapskrets som sett den hästen bete sig så förut. Tyvärr fick jag inte veta det förrän efter vi provat släppa in hästen hos oss.

/Camilla

Min häst vart sparkad i hagen av en en annan häst ,och jag /veterinären beslutade att avliva honom.

Allt gick på min försäkring och forsäkrings bolaget nämde aldrig den andra hästens ägare . att den skulle vara skyldig mig någonting

Man måste göra skillnad på vad folk tycker och vad lagen säger!

Det finns en jättebra bok skriven av advokat Lars Deckeman som avhandlar många juridiska frågor. Har inte lusläst den själv så jag vet inte om svaret på din fråga går att läsa i den.

Här finns en länk till adlibris där den finns att köpa för 115:-

http://www.adlibris.se/searchresult...en&title=h%e4sten+och+lagen&fromproduct=False

Sedan tror jag att det inte spelar någon större roll om en skada uppkommit från en spark av en annan häst i samma hage eller ett fall/snedtramp...
När man släpper sin häst i en hage med andra hästar torde man vara medveten om ev. risker och därmed ha sin häst försäkrad! Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att kräva något av en annan hästägare för att min och dennes häst busat/bråkat, då får man ha sin häst i en separat hage/byta hagkompis anser jag.

Utan att läsa tråden för att färgas av andras åsikter.

Man släpper sin häst i hage på eget bevåg. Det är levande varelser, inte cyklar, de gör som de själva vill. Man kan inte lasta någon annan. Man kan helt ärligt inte ens lasta hagens ägare om staketet är dåligt och hästen rymmer och blir påkörd eller liknande, man har eget ansvar för att kolla staket t ex.
Om vet dessutom säger att det inte är en sparkskada så förstår jag inte varför men ens blandar in andra hästägaren??

De är inte hästägaren som ifråga sätter mig någonting utan de är en annan person som belastar mig med att de var mitt fel jag var en idiot för man släpper inteihop hästar de sk agå brevid i flera dagar osv, jag försökte förklara att så går de oftast inte till men då var jag dum i huvidet för de visste ju alal att man gjorde å de hela som hänt var mitt fel...

Förstår du varför jag ifråga satte vad som kan vara rätt å fel? Ingen kul anklagelse alls..

Men hästägaren har inte hört av sig jag sk aringa henne tänkte jag när allt lagt sig de är så sorgligt de hela, men deär ju en olycks händelse.

Har ägares häst blivit skadat utan att du ringt henne? Det tycker jag är rätt illa. Dock så tycker jag inte att det som hänt är ditt fel. Det är bara sånt som händer med hästar.

Till tråden i allmänhet:

Jag trodde att det var allmänt sett och kännt så att släpper man ihop hästar kan det hända olyckor, och det är inte något som man kan lasta den andra hästens ägare för, om nu alla hästägare är med på att släppa ihop hästarna. Om min häst skulle få sitt ben avsparkat av en hagkompis så skulle jag självklart gråta ögonen ur mig, men aldrig kunna få det till den andra hästens ägares fel, samma sak om min häst sparkade av någon annan hästs ben, jag skulle gråta och må jättedåligt över det, men att det skulle vara mitt fel, det tycker jag då inte. Det är sånt som händer. Hästar är levande djur med egna personligheter och man kan inte kontrollera allt dom gör i hagen.

Dock är det viktigt att vara ärlig om sin häst och hästens beteende så man vet hur man bäst ska släppa ihop den med resten av flocken. På sommaren brukar vi ha en stor sommarhage, och helt enkelt bara släppa in den nya hästen, och har aldrig än haft någon olycka. Så länge det finns tillräcklgit med utrymme att röra sig på så brukar det vara lungt. På vintern när hagarna är mindre brukar de få stå i hagar bredvid varandra tills de ser ut att komma överrens, sedan släppa ihop dem. Har också alltid funkat felfritt.

Oj de hela missuppfattades jag hade nog lite brott.

Ägaren till hästen var där när vi hittade den i hagen så hon vet vad som hänt men orkade inte vara med när han vandrade vidare.
Jag vill ringa henne för att höra hur de är med henne och hur hon känner gentimot mig. Hon sade att de inte var någon fel att ingen hade skuld till de som hände.

Jag tycke rochså de gäller att vara ärlig när man ska släppa ihop hästar men en del som man läst är tydligen inte de,vad de nu ska tjänas på att inte vara ärlig.

Vi har släppt ihop hästar med mina å min häst med andra så de har alltid fungerat smärtfritt.

Varför skulle hon kunna ansvara för vad som hänt med hagägarens häst? Det låter helt orimligt för mig. Båda hästägarna var överens om att deras hästar skulle gå tillsammans i hagen. Olyckor kan hända och hur hemskt det än är så kan ingen människa ansvara för det. Det är inte logiskt (för mig)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar