skada i hage-ansvar?

Sv: skada i hage-ansvar?

Jag är ganska säker på att oavsett om benet blivit avsparkat eller om hästen bara trillat så kan inte betesägaren lastas.
Förutsatt att skadan inte beror på att hon varit försumlig på något vis, typ låtit det vara ett jättedjupt hål i hagen utan att informera om det eller försöka hindra hästarna från att trampa ner i det.

Man släpper ihop hästar på egen risk, och hade benet blivit avsparkat tror jag att kanske ägaren själv skulle lastas.

Jag har hört flera historier där hästar som gått tillsammans läääänge och som aaaldrig bråkar(men dock busar) tyvärr har råkat sparka av ett ben eller busat och landat så det vridits av.

En olycka händer så lätt, jag skulle inte klandra någon annan än möjligen hästen som inte lyckades hålla ordning på benen.

Du menar att min försäkring ska täcka om min häst skadar någon annans?

Den extra försäkringen som nämndes omfattar skada på annan PERSON som hanterar hästen. Typ om stallägaren skadas av min häst vid utsläpp, eller om medryttaren ramlar av.

Jag tror ingen försäkring täcker vad min häst kan orsaka på annans häst. Jag kan nog dock bli ersättningsskyldig om jag är slarvig med min elaka häst och stängslar dåligt och så rymmer den och skadar någon annans häst. Men då får jag betala själv, det tror jag ingen försäkring omfattar då jag varit oaktsam.

Det tycker jag också, men rent juridiskt gäller det då att bevisa att hästen brukar göra så. Hade skador uppstått hade ägaren säkert inte erkänt?

Det kan väl vara svårt att bevisa VILKEN häst som ev skulle åstadkommit en skada, om det t ex finns fler i en hage. Det kan ju faktiskt vara så att även två hästar från samma ägare, och som känner varandra väl KAN sparka åt varandra med olyckligt resultat.

Och i just det här fallet var det ju inte en sparkskada enligt veterinär.

Är en hästägare försumlig, kanske släpper in en häst som man VET ofta sparkar och ger sig p andra, och inte berättar det då blir det annorlunda. Om man kan bevisa det förstås.

I det här fallet så ville hästägaren själv att hästarna skulle gå på bete där. Och allt verkar vara en ren olycka.

Jag lät en annan tjej ha sina hästar på bete med min häst förra sommaren. En av hennes hästar attackerade min (när vi såg på), och min häst hade två skadade bakben. Jag fick betala vet.räkning på ca 3500, trots att alla visste att hennes häst hade gjort skadorna. Skitsurt för mig, men så är det nog tyvärr.

Jag förstår att det känns surt.
Jag är bara rädd att h*n ska säga att det är min hästs fel om vi inte vet, nu går ju hästarna jättefint tillsammans men man kan ju aldrig vara säker.. Han har aldrig skadat någon innan men om olyckan skulle vara framme känns det jobbigt när jag inte ens vet om dom är försäkrade..

Du menar att min försäkring ska täcka om min häst skadar någon annans?

N jag skrev tredje part syftade jag i huvudsak på människor (okej, jag vet att det kom ifrån tråden lite, men tycker ändå att det är en bra försäkring..)
Min åsikt är ändå att man själv ansvarar för sin häst och dess hälsa, och det inkluderar en ordentlig försäkring som täcker eventuella skador. Den som väljer att ha sin häst lågt försäkrad för att slippa betala dyra premier får tyvärr lida när/om det händer något.

Men om den andra hästägaren anser att det är den som äger den hästen som orsakat skadan som ska betala, har h*n rätt eller fel? Är lite nervös över detta då jag inte ens är säker på om h*n har sina hästar försäkrade..

Tss rent juridiskt har dom inget att komma med om det inte kan BEVISAS att hastagaren orsakat skadan med uppsat!

Tex att det finns vittnen pa att hastagaren sagt att den ska slappa in sin hast som ar kand for att vara en mycket slagsmalsbenagen hast i hagen med syfte att den ska banka skiten ur den andra hastagarens hast.

Och sant ar narmast omojligt att bevisa!

Daremot kan man ju for att visa GOD VILJA erbjuda sig at betala for halva den andre hastagarens sjalvrisk om det orsakats nagon storre skada, om det kan bevisas att ens hast gjort illa en annan hast.

/KT

Senast ändrad:

kl

Enda gången som jag anser att det inte det inte är helt på egen risk är:

Som vi hade en hästägare som släppt sin häst hos oss och var medveten om att den hade problem att fungera normalt i en flock. Men inte berättade det innan den släpptes, utan släppte hästen och ägaren stack hem fort som bara den innan hästen hann börja jaga resten av flocken.

Tog ca 30 min innan hästen började jaga flocken så pass att den ena hästen gick omkull ett flertal gånger, och hästen fortsatte jaga fast den var så trött att bakbenen knappt löd den längre. Vi hade efter detta en hel flock med hästar som sprungit så pass att dom var tjocka i benen dagen efter.

Och efter att vi lyckats sära på den och resten av flocken, ringer vi hästägaren som säger att hon tyckte att hästen borde ha lärt sig vid det här laget att den får ju alltid gå själv efter att den gjort så.
Tycker det är så otroligt nochalant och ansvarslöst mot övriga hästägare att släppa den utan att meddela att det varit problem tidigare.

Vid ett sådant fall anser jag att denna hästägare hade varit skyldig att ersätta om det blivit några skador på våra övriga hästar.

/Camilla

fy FANKEN! :eek::mad:

Även om hästen konstaterat hade fått benet avsparkat är detta med att släppa ihop dem en gemensam överenskommelse. Man tar en kalkylerad risk. Hästägaren har ju givetvis ett ansvar för sin häst att kontrollera stallet/hagarna/anläggningen där man väljer att ställa hästen.

Så oavsett orsak så måste mitt svar vara: ingen skuld, ingen skyldighet - that´s life with horses.

Senast ändrad:

Självklart bygger det kalkylerade risktagandet på att man har fakta för att kalkylera risken.

Som ansvarskännande hästägare/handhavare är det väl inte aktuellt att låta sin häst jaga runt efter andra (det kan ju hända både den egna och andras hästar olyckor med detta!).

I det fallet hade jag faktiskt krävt ersättning från hästägaren till den ilskna besten. Det MÅSTE vara oaktsamhet.

Om man vållar någon annan en skada genom vårdslöshet blir man skadeståndsskyldig. Om en häst har ramlat i en hage är man i normalfallet inte att anse som vårdslös på något sätt. Det kan dock finnas undantag, tex om markägaren vet att det finns ett gammalt borrhål i hagen men underlåtit att upplysa den andre om det och om det går att konstatera att detta hål orsakat olyckan.

Som ni ser är det väldigt långsökt att tänka sig att markägaren skall vara ansvarig för en sådan här olycka. Däremot kan han/hon bli ansvarig om staketet är undermåligt eller liknande och hästar därför skadat sig eller rymt och skadat egendom.

/Jenny

Detta hände mig förra sommaren. Jag hade 2 sommarhästar gående tillsammans med våra hästar i hagen. På kvällen tog vi hem den ena av våra hästar. På morgonen när vi kom upp så stod våran häst med brutet ben . Det var en sparkskada. Han har ju blivit sparkad av någon av sommarhästarna , men jag skulle aldrig komma på att säga att det var deras fel. Jag lärde mig en läxa och nästa gång jag tar emot hästar på bete för kortare tid så släpper jag nog dom i en hage för sig själva

Det känns ganska läskigt.. Vad gör man om det händer något? Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

Vad jag förstår av huvudinlägget så kunde vet konstatera att den skadade hästen inte blivit sparkad? Och att ingen heller vet vad som egentligen hände?
Hur skulle då man kunna bli betalningsskyldig, om det bara är spekulationer om hur det verkligen gått till.

Nej oroa dej inte tycker jag.

Genom att de var mina hästar de handlar om så kan jag intyga omjust detta att vetrinären onstaterade att benet inte varavsparkat utan snarare att hästen tappat balansen vridit sig illa. Hagen är genom gådd å mina hästar har gått där med andra på bete i många år nu så de är enligt mig en olycks händelse men jag blev påhoppad av en person som sade att de var mitt fel de hela som hänt osv så vi blev lite oäskra å frågade er här.

Är jätte tacksamma för svaren jag fått.

Hästarna lämnades lugnt betande så de är en ren olyckshändelse de som hände. Sorgligt å tragisk men nu vet jag att de verkligen inte är mitt fel å jag kan aknske sova ordetnligt å sluta klandra mig själv.
tack alla.

Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

Hon kanske vet vem jag är, och att mitt försäkringsbolag (=hemförsäkringen) betalade ut 25000 kronor sedan min häst sparkat en annan häst i samband med hopsläpp.

Jag orkar inte dra hela historien igen. men sök på strikt hästägaransvar så får du fram de trådar jag skrivit i.
Olyckan inträffade i april 2003, och vid årsskiftet 2003/2004 stod det klart att försäkringsbolaget betalade.

Efter den händelsen kommer jag aldrig att släppa mina hästar tillsammans med andras.

Immer

Hur fungerara tex Agrias "drulleförsäkring". Den täcker i alla fall om hästen skadar ryttare eller annan människa som kommit i vägen.

För er som tar emot hästar på bete eller liknande måste det vara möjligt att skriva någon rad i avtalet om att utsläpp i flocken sker på egen risk.

Hur fungerara tex Agrias "drulleförsäkring". Den täcker i alla fall om hästen skadar ryttare eller annan människa som kommit i vägen.

Vet inte riktigt hur Agria Incident fungerar (har ingen häst just nu och håller mig inte helt ajour med försäkringarna av förklarliga skäl), men det var den jag syftade på som ersätter skada på tredje person. Tyvärr räknas inte hästar i samma hage (eller hästar öht) som "tredje person"

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar