skada i hage-ansvar?

jinx

Trådstartare
Den här frågan grundar sig på en händelse, där jag personligen (tack och lov) inte var inblandad. Vi är några som diskuterar ansvarsfrågan och vi kan inte komma överens riktigt. Få se om nån här kan reda ut det.
Händelsen:
Stina har inget bete till sina hästar. Hon frågar Maja om hon får ha sina ästar på hennes bete. Det får hon för en symbolisk summa.
På Majas bete finns Majas egna två hästar. Man släpper in Stinas första häst. De piper lite, men inga utfall. Man släpper in nästa häst, samma sak där. Så släpper man slutligen in häst nummer tre. Allt lugnt. Lite lärakänna-pip och lite viftande med framben, men absolut inget bråk.
Efter ett par dagar hittar man en av Stinas hästar med brutet ben i hagen. Veterinär konstaterar att hästen troligen har ramlat och gjort sig så illa. Hästen kan inte räddas. Veterinären understryker dock att han ser att det inte är en sparkskada.
Frågan är, kan Maja som ägare av hagen lastas för detta rent juridiskt och försäkringsmässigt?
Hoppas att det inte går att läsa mellan raderna vad jag tycker, vill gärna höra era åsikter, fakta eller rentav erfarenheter av detta.

Sv: skada i hage-ansvar?

Nej Absolut inte.Olyckan är framme mer än så är det inte, olyckan kunde ha hänt ändå. Vad knasigt jag skrev men ni fattar.
OLYCKHÄNDELSE!

Jag vet inte, men jag vill gärna veta då jag har haft uppe liknande diskution med en annan inackordering i stallet..

Nej Absolut inte.Olyckan är framme mer än så är det inte, olyckan kunde ha hänt ändå. Vad knasigt jag skrev men ni fattar.
OLYCKHÄNDELSE!

Om vetrinär inte kan avgöra om det är skada från häst eller inte då?

Var och en slapper ju sin hast pa bete PA EGEN RISK! Vad djur gor med varandra pa ett bete kan ju faktiskt inte djuragarna goras ansvariga for och inte djuren heller.

Djur ar djur liksom och ibland hander det helt enkelt olyckor det far man rakna med.

/KT

Ja eller hur så tyckte jag med, ingen vill ju att en annan hästska skadas ...,

Men om den andra hästägaren anser att det är den som äger den hästen som orsakat skadan som ska betala, har h*n rätt eller fel? Är lite nervös över detta då jag inte ens är säker på om h*n har sina hästar försäkrade..

Det tror jag inte, som sagt, alla släpper ju sina hästar på egen risk, och i detta fal var det ju till och med den drabbade som bad om att få släppa sina hästar där. Olyckor kan ju alltid hända, och därför finns det försäkringar. Eftersom det inte var en sparkskada så är det väl ren och skär otur, och det kunde ju ha hänt vart som helst.

Dom har ingen rätt att kräva något av häst ägaren alls, som sagt har dom inte hästen försäåkrad är de faktiskt deras problem.

I denna fråga så är de int ehästarna som skadat varandra utan hästen bröt benet av olycks händelse.

Jag vet, jag glider från lite, men tycker det är lite relaterat.. (Hoppas TS kan förlåta mig..)

Nej för tusan, Meemisen, det är okej. Men jag tror att det är skillnad i ansvarsfrågan om min häst skadar din eller om din häst själv ramlar omkull och bryter sig. Bara så vi gör skillnad på det, men visst är det relaterat. Hoppas att vi båda får svar.

Tack va du är snäller!!
Jag tror också det, men just nu går jag och är livrädd(andra hästägaren har en tendens att skylla allt på alla andra med) Vill ju inte vakna en morgon med en vet. räkning på 20" precis.. :crazy:

Du kan slappna av som Kung Tulle skrev att de är på eget ansvar att ha hästar ihop hon kan inte skyllapå någon å ingen kan ju styra hästen å som jag skrev ingen vill ju skada någon annas häst så de är ingen fara men kan förstår din oro.

Det känns ganska läskigt.. Vad gör man om det händer något? Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

Vilken lag??
Jag tycker att det är upp till var och en att ha sin häst försäkrad, och försäkringsbeloppet väljer man ju mer eller mindre själv (hästens marknadsvärde) Visserligen har en del försäkringsbolag nu en försäkring som även täcker skada på tredje part som jag tycker är väldigt bra i nödfall, men var och en står ju för sin egen hästs försäkring, och den måste ju gå in i dessa lägen.

Du menar att min försäkring ska täcka om min häst skadar någon annans?

kl

Enda gången som jag anser att det inte det inte är helt på egen risk är:

Som vi hade en hästägare som släppt sin häst hos oss och var medveten om att den hade problem att fungera normalt i en flock. Men inte berättade det innan den släpptes, utan släppte hästen och ägaren stack hem fort som bara den innan hästen hann börja jaga resten av flocken.

Tog ca 30 min innan hästen började jaga flocken så pass att den ena hästen gick omkull ett flertal gånger, och hästen fortsatte jaga fast den var så trött att bakbenen knappt löd den längre. Vi hade efter detta en hel flock med hästar som sprungit så pass att dom var tjocka i benen dagen efter.

Och efter att vi lyckats sära på den och resten av flocken, ringer vi hästägaren som säger att hon tyckte att hästen borde ha lärt sig vid det här laget att den får ju alltid gå själv efter att den gjort så.
Tycker det är så otroligt nochalant och ansvarslöst mot övriga hästägare att släppa den utan att meddela att det varit problem tidigare.

Vid ett sådant fall anser jag att denna hästägare hade varit skyldig att ersätta om det blivit några skador på våra övriga hästar.

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar