Ska vi träna bäckenbotten ihop?

SaraXX

Trådstartare
Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon hets?!?

Så. Yngsta fyllde 9 i vintras. Jag tänker att det kanske inte är förhastat att börja nu. Någon mer "nyförlöst" som vill, så att vi kan tipsa, peppa, tjata, klaga, fira?

Vad är det som gör att det är så himla svårt för mig att ta tag i det mer organiserat? Jag har problem med ansträngningsinkontinens, så det skulle verkligen höja min livskvalitet att få till det (jag har sökt för det och det ska räcka med knipövningar för att fixa).

Buke-systrar, help!
Ska vi börja imorgon?
 
Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon hets?!?

Så. Yngsta fyllde 9 i vintras. Jag tänker att det kanske inte är förhastat att börja nu. Någon mer "nyförlöst" som vill, så att vi kan tipsa, peppa, tjata, klaga, fira?

Vad är det som gör att det är så himla svårt för mig att ta tag i det mer organiserat? Jag har problem med ansträngningsinkontinens, så det skulle verkligen höja min livskvalitet att få till det (jag har sökt för det och det ska räcka med knipövningar för att fixa).

Buke-systrar, help!
Ska vi börja imorgon?
Ja! 2,5 år sen jag fick barn och tränade nog seriöst första månaden (veckan?) eller så efteråt. Insåg nyligen att det inte var tillräckligt så jag är gärna med här och blir påmind! :D
 
Ja! 2,5 år sen jag fick barn och tränade nog seriöst första månaden (veckan?) eller så efteråt. Insåg nyligen att det inte var tillräckligt så jag är gärna med här och blir påmind! :D
Jag fick tips om någon app, som jag har glömt bort nu. Har du något sånt?
 
Kom ihåg att avslappning efter knip är lika viktigt som knip :) -Överspänd bäckenbotten kan ställa till det rejält.

..Och om man har levatorskador ska knipet ske i samråd med duktig gynekolog eller fysioterapeut med bäckenbotteninriktning.

Det var mina fem ören, smyger ut ur tråden igen, ta hand om era bäckenbottnar ❤️
 
Kom ihåg att avslappning efter knip är lika viktigt som knip :) -Överspänd bäckenbotten kan ställa till det rejält.

..Och om man har levatorskador ska knipet ske i samråd med duktig gynekolog eller fysioterapeut med bäckenbotteninriktning.

Det var mina fem ören, smyger ut ur tråden igen, ta hand om era bäckenbottnar ❤️
Avslappningen är inga problem här. :angel:
Men bra input!

Vad är levatorskador? Smyg inte ut, det här var ju jättebra råd. :)
 
Haha - det är snart 24 år sen jag fick barn, så "borde" kanske träna bäckenbotten!?! :D Skämt åsido så har jag aldrig haft några problem relaterade till min bäckenbotten, men gick igenom en hysterektomi i våras så "borde" kanske ännu lite mer nu (fortfarande inga problem dock). Är aktiv i vardagen (har gård med hästar), tränar en del (ffa löpning) men just bäckenbottenträning har varit skitsvårt att få till! Jag var lite duktig precis efter hysterektomin, men nu har det fallit i glömska - igen!! Så ja, jag är nog gärna med och tränar :)
 
Jag har diverse kvarvarande muskelskador efter förlossningen för 11 år sen, har ett ganska dåligt knip (ansträngningsinkontinens de senaste åren), men har behövt vara försiktig med bäckenbottenträning eftersom jag fått ont av det. Nu har jag under våren gått hos en riktigt duktig fysioterapeut som lärt mig hitta hur jag slappnar av ordentligt mellan varje knip genom att ballongandas ner i bäckenbotten och jag har kunnat stegra knipträningen utan att få mer ont. Så är man det minsta tveksam kring om man kniper rätt och om man ev. har skador/överspänning att ta i beaktande så är en fysioterapeut inriktad på bäckenbotten guld värt! Många kan man söka till själv utan remiss.
Det är också mycket lättare att få träningen att bli av när man har ett återbesök i framtiden hos nån som kommer att fråga hur det gått.
 
Fick barn för sex veckor sen, har snarare problem med att slappna av ordentligt i bäckenbotten.. Tar gärna emot tips på lösningar där!
Jag ligger på rygg, tar långa djupa andetag och låter hela magen fyllas ut som en ballong åt alla håll (inkl ner i bäckenbotten) på inandning. Försöker sen få in samma känsla i även i vardagen, t.ex. när jag märker att jag spänner mig när jag står upp.
 
Vad är levatorskador?
Det är en förlossningsskada där muskelgruppen som kallas levatorn är skadad. Det finns levatorskador som går att laga genom operation, men det man ofta menar med levatorskada är att levatorn släppt på ett sätt som inte går att operera (annat än på försök utomlands). Det kan dock hjälpa att stärka upp andra delar av bäckenbotten med träning/operation. Med levatorskada får man ofta symptom som dåligt knip, vidhet, tampong på sned, ibland smärta och svårt att belasta bäckenbotten, och större risk att få framfall. Symptomen kommer ibland först ett antal år efter förlossningen för att ens hela muskler kunnat kompensera tidigare. På bakingbabies.se finns massor av superbra info om både förlossningsskador och bäckenbottenträning.
 
Jag kniper redan men vill få till bättre knip! Framförallt skulle jag vilja kunna separera områdena bättre än vad jag kan idag. Tyvärr känns det som jag har något framfall på väg i framväggen på slidan men har ca 2 års väntetid på att få kollat om det är sant eller ej :banghead:
 
Jag vill hänga på. Fick barn för 7 och 4 år sedan, tränade bäckenbotten lite efter förlossningarna men tyckte inte att det gjorde nån direkt skillnad. Har lite ansträngningsinkontinens (tror inte att jag kan springa t.ex, har å andra sidan inte prova på länge 😅) Har tänkt att jag borde göra ett ordentligt försök och om det inte hjälper söka vård för inkontinensen.
 
Någon som har erfarenhet eller har hört något om Emsella? Är det hittpå eller funkar det faktiskt?
Ingen egen erfarenhet, men det jag hört om det är att det ger effekt liknande vanlig bäckenbottenträning, men bara kortsiktigt, så man måste fortsätta med behandlingen för att bibehålla effekt, och då blir det ju väldigt dyrt.
Sen är jag lite skeptisk till det där att det sägs motsvara sjuttielvahundra knip och hur det egentligen går ihop. Det är ju inte så att knipträning är the more the merrier, utan det kan ju verkligen bli för mycket och ge motsatt effekt, som all styrketräning.
 
Vart hos barnmorskan på efterkontroll, och då kollar hon knipet. Hon sa att det viktigaste är att man kniper "symmetriskt" eller hur jag ska säga, lika från alla håll. Jag har nog inte sån kontroll att jag vet exakt hur jag kniper :o
Men knipet var det inga fel på. Testade uthålligheten också och efter ca trettio sekunder tyckte bm att det räckte.
 
Ingen egen erfarenhet, men det jag hört om det är att det ger effekt liknande vanlig bäckenbottenträning, men bara kortsiktigt, så man måste fortsätta med behandlingen för att bibehålla effekt, och då blir det ju väldigt dyrt.
Sen är jag lite skeptisk till det där att det sägs motsvara sjuttielvahundra knip och hur det egentligen går ihop. Det är ju inte så att knipträning är the more the merrier, utan det kan ju verkligen bli för mycket och ge motsatt effekt, som all styrketräning.
Ja, det låter minsann lite konstigt. Tack för input!
 

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 162
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp