Ska vi spinna vidare på fölen???

1. Skall ni betäcka om?
Ja

2. Med vem?
Garizim ox (Rashid x Indian Shade / Ghazal)

3. Vad är det för ras?
Arabiskt Fullblod

4. Stammen på era ston?
Alla ston är Arabiska Fullblod

Sto 1. Red Baron x Indra / Nimran
Sto 2. Ghazal x Mykene / Bajano
Sto 3. Shakespeare x Galadriel / Red Baron

Motivera gärna också varför ni valt ljust denna hingst.
En hingst av rätt och riktig modell med prestationer i galopp, 100% engelska blodslinjer varav 98,03% crabbet, givetvis är han avelsvärderad!

Lånar din knapp:

Vad härligt det är att det är så många som skall betäka om. Tänk vi får en följetång med föl och hejjar remsor även nästa år. :bow: Lycka till nu alla och att era ston blir dräktiga.

Har ett annat sto som jag eventuellt ska betäcka. Vi får väl se när jag har tänkt igenom det ordentligt.

en kul tråd!
Jag tänkte betäcka om, iallafall två av stona, det tredje stoet får tävla lite igen.
Har bara fått ett föl än, en hingst e Lambourghini, vänat en till efter honom, och en efter Bocceli.
Hingstarna jag tänkte använda i år är Sir Schölling och Ragazzo.
Stammen på stona är
e Lombard-Sombrero
e Lombard-Madrigal
e Lambert- Sweet mahruu xx :D

1. Skall ni betäcka om?
Japp. Betäcktes första gången igår m tokbrunstigt sto (30dagarsbrunsten)!! :)

2. Med vem?
Hamilton 904 (halvblod)

3. Vad är det för ras?
Stoet är vbl och hingsten halvblod. Jag tror på kombinationen med rätt material! :)

4. Stammen på era ston?
E: Ametist Gelj (Lep Hanover - Scotch Victor) UE: Junior Nibs Song UUE: Senator Martin

Stoets mamma är ELIT och stoet själv har fått framgångsrika avkommor, inkl tre exporter. Stoet har även själv presterat, aldrig varit skadad eller sjuk och sen hon sattes i avel '90 har hon fått föl varje år m start '91(förutom två år, '99 o '03), totalt 12 föl! Hennes egen mamma gick med föl när hon var 25.

Har valt Hamilton 904 (f '91) eftersom han är otroligt snygg, korrekt, ädel, vackert huvud, lagom stor (ca 166 cm?) med mkt bra temperament och egna framgångar på tävlingsbanorna. Han har redan fått ett antal avkommor som visat framfötterna. Och så är han hopp/fälttävlan! Sen att han har en snygg färg (varmt rödfux) med mkt vita tecken (sabino) är ju bara en bonus. :)

1. Skall ni betäka om?
Har inte varit dräktig i år, men ska betäckas nu.
2. Med vem?
Danone stod högst på listan, men eftersom han inte verkar kunna bli tillgänglig så lutar jag åt Métall.
3. Vad är det för ras?
Sv hbl
4. Stamen på era ston?
Amiral - Herkules - Kaifas

Har tittat på ovanstående hingstar då typen är helt rätt för mitt sto. Högställda med bra halsar.

Men hade inte du ett welsh-sto som du betäckte med Hamilton ? Eller var det nån annan ?

Ska ej betäcka om, utan hon ska gå kvaliten som 5-åring. Nu är hon dräktig med Fire ox (Ramses-Dardir-Count Orlando).
Stoet är halvblod e Waliant (Weltmeyer)-Magini-Caracas.

Ni som nu har fått föl eller skall ha. Några frågor.

1. Skall ni betäka om? Ja, står på station nu.
2. Med vem? Hade tänkt använda Welt Hit II men eftersom hanbara finns på fryst fick jag snabbt hitta en reserv. Det blev Rubinrot. Dräktig new forest ska inte betäckas om, har för många ponnyer redan.....
3. Vad är det för ras? Svenskt halvblod
4. Stamen på era ston? Magritte-Nepal-Utrillo

Motivera gärna också varför ni valt ljust denna hingst.
Bra gång, stor, säljbar avkomma, i mina ögon, den bästa svenskägda dressyrhingsten för tillfället.

Det stämmmer! Jag har även ett welsh-sto som jag betäckt med Hamilton, av samma orsaker som jag valde honom till den stora. Så förhoppningsvis blir det två föl nästa år! :)

1. Skall ni betäcka om?
Ja, sex ston ska betäckas i år, varav två 3-åringar och ett sto som är sålt som avelssto och där köparen väljer hingst.
2. Med vem?
Jag har inte helt bestämt mig ännu, men det blir i alla fall ett par med Metall och kanske någon med Camaro M eftersom de ser ut att ha gått bra på 3-årstest hittills. Vi väntar ett Bocelli-föl och det kan jag tänka mig att göra om, om fölet blir till belåtenhet. I år har vi ett Rubinrot-föl som ser väldigt trevlig ut, så det kan säkert bli aktuellt igen. Jag brukar inte bestämma mig helt förrän i sista sekunden.
3. Vad är det för ras?
Halvblod
4. Stammen på era ston?
Master-Happy Day-Ciceron (såld)
Sack-Martini-Flamingo (3-åring)
Martini-Flamingo-Unikum (Elit-sto som är mor till ovanstående och dotter till nedanstående..)
Flamingo-Unikum-Logik (Elit-sto som är mor och mormor till ovanstående)
Rubignon-Ampere-Chagall (3-åring)
Happy Day-Furidant-Varolio

Björnvarps Gård

Re: Garizim

Garizim är en härlig hingst! Kände honom 1990-92 när jag red hos Mona Smedman, Efraimsbergs Stall. Han var så cool! När Mona och jag var ute och red så gick han plötsligt av stigen - rakt ut i skogen. Jag avvaktade och tänkte att "jag ska se vart han ska". Så ställde han upp sig och kissade... Han ville inte att det skulle stänka på benen så då var det bättre att stå i mossan...

Jag är ny här, och hoppas på överseende om jag klantar mig - är inte så van vid det här med 'trådar' osv...
Jag har ett NF-sto och ett shetlandssto som jag funderar på att betäcka med NF-hingsten Thor och WM-hingsten Diablo.
Mitt dilemma är att NF-stoets box inte är så stor (3,2 x 2,75) och jag har aldrig haft föl. Synpunkter? Föla ute?

1. Skall ni betäka om? Ja
2. Med vem? Cuper
3. Vad är det för ras? Halvblod
4. Stamen på era ston? Pik Trumpf - Magnifique - Astronaut

Gillade Cuper skarpt på hingsttåget. Lätt högrest modell, hoppade som en katt och har mjuka lätta gångarter. Bör passa mitt sto perfekt.

Maja är på seminstation just nu, missade ju ägget på 30 dagars, så vi gör ett nytt försök. Cardento är den lycklige, så jag hoppas verkligen det går vägen den här gången eftersom han inte verkar så länge i aveln i år. Maja är e. Magini - Imperator. Att valet föll på Cardento är givet, en mycket bra hopphingst med förstklassigt blod, dessutom fick Maja en Cardento dotter förra året som verkar mycket lovande hittils.
Däremot funderade jag på om jag skulle skifta till dressyr i år, Maja är väldigt allround och har även tävlat i dressyr. Då hade jag valt Metall, en riktig läckerpudding tycker jag.... Går det att ympa ston.... :confused: :confused:

Nej då, jag är fullt nöjd med valet jag gjort :D
Lycka till ni alla som är iväg med era tjejer.
Nina

Jag har ett sto dräktigt med Cornetto som ska föla i Juni och ett annat sto som inte fått nått föl iår.

Sto nr 1 är betäckt med For Feeling och ska dräktighetskontrolleras i nästa vecka.
Sto nr 2 ska betäckas med Ohorn om fölningen och allt går bra!

Båda är halvblod
Sto 1 e. Ramiro Z - Tolbert
Sto 2 e. Robin Z - Deadley Nightshade xx

Jo jag skall betäka om. Med Davenir :love: Blev helfrälst på visningen i Tingsryd, så jag bokade honom på plats.

Ja, han är superhärlig, väljer verkligen sina 'pissoarer' ännu.. han fyller 25 år på Lördag (fast han ser ut som 15) :love:

Ps) Betäcker du NF-stoet i Juni så kan hon föla utomhus :)Ds.

Våra ston har inte fölat i år men kommer att betäckas båda två nu;

Vårt sto Guinness-Arram kommer att betäckas med Metall

och vårt andra sto Maraton-Gaspari betäcks med Rubinrot

men det har inte varit helt lätt att bestämma..men så här blir det nog i alla fall..tror jag...:)))

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!