Ska vi spinna vidare på fölen???

Minimimått för en fölningsbox för en ponny kat C är 7,5 kvm, kortaste sidan 2,5m. För kat D är minimimåtten 8,5 kvm, kortaste sida 2,6m. Din box på 3,2 x 2,75 ger alltså 8,8 kvm och uppfyller minimimåtten. Om du väljer att få en sen fölning för att stoet skall föla ute gissar jag att det blir ganska trångt i boxen på vintern, du får dessutom en längre uppstallningsperiod innan det är dags att vänja av fölungen. Jag skulle göra tvärtom, låta stoet föla tidigt och slippa ha sto + föl gå tillsammans en stor del av stallperioden.

Hlsn Helena

I år ska jag också våga mig på att betäcka för första gången! Jag har (snart) ett fullblodssto (som tillhör pooh) efter Baffin- Tammerfors.
Jag har inte riktigt bestämt mig för hingst ännu, men det står mellan Casir Ask, Robin Z och Cagliostro.
Jag har ännu några dagar på mig att bestämma :D

Mina sent födda föl stallas upp i egen(na) box(ar) på nätterna ca 8-9 tim från ca 4-5 mån ålder och går med stona på dagarna, alla nöjda och glada och inga trånga 'grisiga' boxar! :)

Mitt sto fick ej föl i år, skall gå 6-årschampionatet istället.

Stam: Derwen Tennessee Express RWD 3 - Derwen Quartz
Ras: Welsh cob
Skall betäckas med: Tyrrestrup´s Highlight RWD 19
Varför: De passar varandra perfekt hätstamningsmässigt och båda föräldrarna har mycket gott temperament och hög ridbarhet
:love: :d

Lånar din knapp

:banana: Kommer att bli följetång och hejjar ramsor även nästa år. Vad roligt.

1. Skall ni betäka om? Nej, inte i år. Hon ska tävlas ett par år till. Sen kanske det blir ny fölis.

2. Med vem? Hon är dräktig med Aerline H nu.

3. Vad är det för ras? Stoet är reggat svenskt halvblod men har 50 % engelskt fullblodsinslag. Hingsten är reggad svenskt halvblod men är ju inte särskilt svensk i sin stam, har en hel del inslag av holländskt blod bl.a.

4. Stamen på era ston? Maraton-Shantung xx-Floribunda xx

Motivera gärna också varför ni valt ljust denna hingst.
Han kompletterar mitt sto med storlek och lite mer massa (hon är liten & ädel), bra temprament (hon är ngt vass), god hoppkapacitet (har stoet oxå) samt goda gångarter (stoet har normala med plus för galopp & skritt).

Ja vi ska betäcka om

1. Ridponny Small-Land stam betäckas med Speyksbosch Dancer, har föl e. Feno-Me vid sidan

2. Ridponny e. Sweet Reclaim** betäckas med S. Dancer har föl med Downland Wild Fowler vid sidan

3 Halvblod e. Tamburin-Herkules betäckas med Downland Jaguar WSB väntar föl e. Ravell

4 Welsh e. Balans betäckt med Downland Jaguar WSB

5.Halvblod Bourbon- Labrador ska betäckas med Metall eller Bocelli har svårt att bestämma mig!

6, Ev ett Hblsto till att betäcka....

Fölen finns på http://go.to/arhultsdressyr

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?