Ska vi skämmas..eller?

Sv: Ska vi skämmas..eller?

Hört i förbifarten
O jag älskar mina hästar så och är så rädd om dom så jag har redan täckat dom med vintertäcket (Sagt i början på sept när det var 15 grader varmt ute) speciellt nu när stoet ska föla NÄSTA år.
Detta sagt av en kvinna i 40 årsåldern född o uppvuxen m hästar ute i bushen, tävlar på "klubbnivå".
AAAAAAAAHHHHHHHIIIIIII

martha skrev:
Men frågan kvarstår ändå...varför mestandels full o halvblod??
Anta att beteendestörningarna (varför överhuvudtaget kalla det för olater? Precis som om det är hästen som är dum) är ett sätt för hästen att hantera stress och frustration som uppstår då den av någon anledning är hindrad att utföra naturliga beteenden. I såfall kan man tänka sig att olika hästar är olika bra på att hantera den här stressen, de är helt enkelt olika mycket stresståliga. Det kan ju också finnas skillnader i hur hästen hanterar den här stressen. Om den inte skaffar sig en beteendestörning kanske den kan stressa extremt mycket under tiden man tränas eller helt enkelt bara stå och glo på ett apatiskt sätt. Antagligen är stresstålighet och sätt att hantera stress till viss del ärftligt, och därför finns det skillnader mellan raser.

Man kan se det här hos andra djur också, t ex mjölkkor. Oavsett ras används de ju på samma sätt och hålls i liknande miljöer. Trots det är det mycket vanligare med beteendestörningar hos jerseykor än hos SLB och SRB. Jerseykorna har en högre aktivitetsnivå än SRB och SLB, de är liksom lite mer "vakna", ungefär som att jämföra ett fullblod med ett halvblod. Jag antar att det är sådana, mer "alerta" djur som har svårare att hantera den stressen som kan uppstå då de inte får leta föda eller röra på sig så mycket som de egentligen skulle behöva. Inte för att travare skulle vara mer tröga i huvudet än andra hästar (bäst jag passar mig här), men de kanske inte är lika känsliga för den här typen av stress helt enkelt.

Travaren tränas hårt och får sin endorfinkick av träningen. Fullbloden tränas oftast inte lika hårt, förutom i löpen, och står inne i boxen mera. Det är iaf min erfarenhet, kanske det inte funkar så överallt men iaf på de ställen jag sett. Därför behöver travare inte lägga sig till med beteendestörningar. Fullblod som har ett ännu större behov av att få utlopp för sin överskottsenergi (står högre i blod, får mer kraftfoder etc ) får mindre träning och stimulans vilket leder till beteendestörningar. Det är min teori. Sedan kan ju aveln också spela in, travare avlas mer på psyke än fullblod.

Japp, magsår kan göra att hästen krubbiter! Hästen får lindra smärtan genom att krubbita. Tänk vilket djurplågeri att sätta på krubbitarrem för att förhindra det då!

Tillbaka till pudelns kärna alltså;

För att kunna hjälpa en häst med en beteendestörning till ett drägligare liv måste man alltså försöka luska ut vad som är FEL. Utan den kunskapen blir det ju omöjligt!

En häst som har magbesvär kan du ju släppa ut på dygnet runt-bete och den krubbiter fortfarande, om den fortfarande har magbesvär!

Varför är så många så enkelspåriga?? Ni som har kontakt med krubbitare, ta reda på så mycket fakta ni bara kan, så får ni lättare att fundera ut vad som är galet för just DEN hästen. Och rätt ställe för sådan fakta är någonstans där man kan ta reda på källan till informationen och utvärdera den... (läs: inte på ett anonymt forum men kanske hos t ex SLU)

Men oavsett vad som är fel så hävdar jag bestämt att krubbitarrem är rakt igenom en idiotgrej!!! Hästarna sväljer inte luften, den vänder i halsen, kan alltså inte orsaka några problem för magen. Enda nackdelen är att tänderna slits ned=sätt något mjukt där hästen vill bita!
Remmen hindrar symptomen, men tar inte bort orsaken... Alltså bara ett sätt att stilla sitt eger dåliga samvete och blunda för sanningen.

Beteendestörningar utlöser hormoner som ger hästen en vällustkänsla, det är därför det är lika beroendeframkallande som knark... Men ta inte ifrån hästen den metod som den hittat för att hantera sin situation! (det är en annan sak om den väver, eftersom det skadar benen)

Min senaste krubbitare bet väldigt lite sen jag fått honom och anpassat situationen till det han verkade behöva. Det var lätt att se vilka situationer som utlöste bitandet hos honom, och att sedan undvika att han hamnade i såna situationer. Jag skulle aldrig sätta på en krubbitare någon rem, för mig är det djurplågeri, det gagnar inte hästen på något sätt.

Ni som säger emot, ta gärna del av de senaste forskningsrönen. Jag vet att detta är en känslig potatis, men desto viktigare att alla ser till att uppdatera sina kunskaper på området med jämna mellanrum. Fråga alltid folk NÄR och VAR de lärt sig en viss sak. Saker och ting kan ju ha förändrats..

I de stall där krubbitning är vanligt har man hittat följande gemensamma faktorer:
Lite eller ingen utevistelse
Lite eller ingen kontakt mellan hästarna
För liten stråfodergiva (man tror att högpresterande hästar kan leva på enbart kraftfoder... något som hästens foderspjälkningssystem inte ens är anpassat för att bryta ned. För mkt fett och stärkelse)

Det är väldigt svårt att "bli av med" krubbitning, men om man hittar och tar bort den utlösande orsaken/orsakerna så avtar problemen ofta. Men när hästen blir stressad tar den till den metod den lärt sig ger den "tröst". (t ex när fodringen börjar men den hästen har ännu inte fått mat, utsläppet har börjat men den hästen är kvar inne, det är oroligt i stallet mm mm)

Hakar på tråden. Är det inte så att även om orsaken är borta så försvinner inte beteendestörningen. Den är befäst .

busfro skrev:
Varför är så många så enkelspåriga?? Ni som har kontakt med krubbitare, ta reda på så mycket fakta ni bara kan, så får ni lättare att fundera ut vad som är galet för just DEN hästen. Och rätt ställe för sådan fakta är någonstans där man kan ta reda på källan till informationen och utvärdera den... (läs: inte på ett anonymt forum men kanske hos t ex SLU)

Ni som säger emot, ta gärna del av de senaste forskningsrönen. Jag vet att detta är en känslig potatis, men desto viktigare att alla ser till att uppdatera sina kunskaper på området med jämna mellanrum. Fråga alltid folk NÄR och VAR de lärt sig en viss sak. Saker och ting kan ju ha förändrats..

I de stall där krubbitning är vanligt har man hittat följande gemensamma faktorer:
Lite eller ingen utevistelse
Lite eller ingen kontakt mellan hästarna
För liten stråfodergiva (man tror att högpresterande hästar kan leva på enbart kraftfoder... något som hästens foderspjälkningssystem inte ens är anpassat för att bryta ned. För mkt fett och stärkelse)

HIttar inte mkt info på SLU, läst det som står men inga nya teorier utan bara det vanliga vi povat.
Saker behöver inte bli bättre för att det är nya grejer. Nya rön funkar ibland men är ofta dåligt utvärderade.

Av faktorerna du räknade upp som gemensama stämmer inga in på hästen i stallet.
Dynet runt ute, stora hagar, kompisar, mycket stråfoder(får enbart en symbolisk summa kraftfoder)

Jag kan inte komma på några orsaker i hans fall mer än invant mönster. Han gick som hingst länge och var rätt besvärlig, stod inne för mycket och bet. Det var långt innan han kom till oss och i hans fall nu tror jag bara det är en dålig vana.

Som några är inne på är det nog inte ridhästarnas vardag som felar i de flesta fallen, utan någon annan bakomliggande orsak.

Som ni säger har ni aldrig sett dessa ovanor bland travare, och inte jag heller, trots att jag rände runt i travstall för jämnan när jag var yngre.

Dock ser man måååånga ridhästar som väver, krubbiter osv - trots betydligt längre utevistelser i hagar än travarna, samt i större, mer omväxlande hagar tillsammans med hästkompisar istället för ensamma (som fallet var där jag sprang runt och var i vägen iaf). Underligt det där.

Är det felaktig utfodring som spökar? För lite grovfoder? För mycket energi? :confused:

Men att travisar inte så ofta har olater, det tycker inte jag är ngt konstigt alls.
För det första så är "travnissar" inte på ngt sätt rädda att ha sina hästar i hagar. Och hagarna är ytterst sällan leråkrar på 3x3 meter.
Travhästar blir ju även pga att de börjar "jobba" så tidigt rejält aktiverade också. De får "mental gymnastik".
"Travnissar" överfodrar inte heller sina hästar på kraftfoder, som många "ridnissar" gör.
Många ridhästar får ju kraftfoder som är lagom till typ Butterfly Flip i tävlingssäsong, sedan promenadrids hästen.
Och till sist så känner jag ingen "travnisse" som snålar med höet till sina hästar! Resultat = hästen har i stort sett alltid ngt att plocka med.

Min erfarenhet är att ju högre hästen står i blod (du nämnde ju fullblod, xx), desto mer måste även hästens hjärna "motioneras".
Och eftersom det som du säger, så pass mkt fullblod korsas in i halvbloden, så måste de ju ha mer och mer "hjärngympa" för att funka bra mentalt.

Tränas och "hålls" galoppörerna och travarna på samma sätt på Jägersro då?
Jag har haft kontakt med en tjej som äger fullblodsgallopör, och jag kan ju säga att jag blev mörkrädd när jag hörde vilka träningsmetoder många hade för galoppörerna! ::crazy:
Och hur många galoppnissar som ansåg de som inte använde de metoderna, var helt ute och cyklade...
Tex högiva. De flesta tränare ansåg 7 kg (!!) kraftfoder och 3 kg hö/dag helt normalt.
Sedan kliar de sig i skallen och undrar varför över 90% (!!) av fullblodsgalloppörerna har magsår...:smirk:

alisson skrev:
Jag kan inte komma på några orsaker i hans fall mer än invant mönster. Han gick som hingst länge och var rätt besvärlig, stod inne för mycket och bet. Det var långt innan han kom till oss och i hans fall nu tror jag bara det är en dålig vana.
Jag håller med, har hästen väl fått in beteendestörningen i sin repertoar är det svårt att få bort den. Däremot tycker jag att det är fel att kalla det dålig vana, precis som om det var hästen det var fel på.

Jag vet inte om man helt och hållet känner till mekanismerna för hur detta fungerar i hästen, men vad jag hört så tror man att vissa nervbanor i hjärnan blir mer känsliga och att beteendet sätts igång lättare och lättare för varje gång. Det har också diskuterats om stereotypierna gör att hästen får "belöning" i form av högre halter av endorfiner, en typ av "belöningshormon". Har hästen väl vant sig vid att få dessa hormoner då den t ex krubbiter, blir de ett behov hos hästen. Det är samma hormoner som man kan känna efter att man tränat hårt och som delvis gör att vissa människor blir träningsnarkomaner.

Tittar man på hästen och funderar på i vilka situationer den krubbiter ser man ofta att det är situationer som innebär en viss stress för hästen. Det kan vara då den väntar på att bli fodrad, eller då den just ätit upp sitt kraftfoder (=SLUT! Hästen är mätt men den har fortfarande behov av att utföra ett ätbeteende), då den väntar på att få komma ut på morgonen, då den ställs in i boxen efter ett träningspass utan att ha hunnit varva ner tillräckligt mycket. Självklart vill vi inte att våra hästar ska bli stressade på grund av sättet vi hanterar dem och därför bör man ta reda på vad som gör att hästen sätter igång att krubbita, alltså även efter att den "blivit fast" i beteendestörningen.

Jag tror att en av orsakerna till att beteendestörningar är vanligare hos halvblod än hos varmblod är att halvbloden oftare står i inhyrningsstall där man inte har riktiga rutiner för utfodring, utsläpp, m.m. När ägaren kommer/ går får hästen en liten slatt betfor för att den tycker att det är så gott och en annan häst får det inte utan får titta på/ lyssna när den andra äter. Någon häst ska stå inne medan de andra går ut, etc. Plus att vissa halvblodsägare inte ännu har fattat att man inte kan banta en häst genom att ta bort större delen av grovfodret och all ströhalm, och öka kraftfodergivan.

kopparbergTex högiva. De flesta tränare ansåg 7 kg (!!) kraftfoder och 3 kg hö/dag helt normalt. :[/QUOTE skrev:
Så hade travarna på valla det när jag var där. Heller inga hagar och kördes ett pass om dan, enbart på banan. Då var det tvååringar.

Nu måste jag också kasta mig in i tråden.
Med tanke på de fodergivorna är det inte så konsigt att fullbloden får magsår...

Många vill bara väl tror jag (inom hobbyvärlden) men vet för lite och/eller blundar inför det de inte vill veta.
Mina hästar har hyfsat vettiga rutiner - så vettiga jag kan f¨dem där jag står och stallet är trivsamt. De har inte de största boxarna, men godkända. De får frukostkraft inne, sedan går de ut ca kl 7 med sitt silage. Ju kallare desto er silage. STor hage som aldrig blir helt upptrampad, bara vid grinden. Sedan går de ute hela dagen och pillar i gräset och busar med varandra. Kommer in runt kl 18, och är vädret bra går de ut efter ridningen med. I boxen har de alltid så mycket hö att det inte är rensat när jag kommer på morgonen. Äter de upp ökar jag höt ännu mer. Täcke har de på sig, men det är för att jag rider och inte vill släppa ut en svettig, långhårig häst i kylan. Men fina vinterdagar när solen lyser fram kan de få busa en stund utan täcke ändå.
Jag är nöjd med hur de har det. De har inga störningar i beteendet utan är sunda och behagliga att hantera. Varken hispiga eller stressade.

Givetvis finns det ju avarter.
Jag kan ju bara prata om de jag sett.

Usch och fy för sådan hästhållning du har sett!:cry:

Och på ett så stort ställe som solvalla. Där borde dom ha hyffsad hästhantring trodde jag.

Hej!
Fullblod är ju smartare och verkar ha starkare naturliga instinkter.
Har jobbat med travare, galoppörer, och halvblod bl a , och det är en väsentlig skillnad att gå in i respektive stall.
Travarna liknade jag vid lite eftersatta tonåringar, alltså ingen bryr sig om vad jag tycker ändå, så jag säjer inte så mycket / Det är bäst att vara lugn för människorna fattar inte så mycket.
Om man hanterade fullblod som man hanterar travare skulle det knappt finnas några kuskar kvar, de skulle vara ihjälsparkade. Ett fullblod går inte med på vad som helst och om den kan säja ifrån så gör den.
Halvbloden gav en känsla av halvstora barn (som ju också kan vara kloka och intelligenta).
Fullbloden i galoppstallen var som ganska självständiga äldre tonåringar. Tuffa, vet vad dom vill. Ex "Stör inte dumma människa ser du inte att jag äter. " Eller "Nu vill jag inte bli kliad längre vill du vara vänlig och avlägsna dig..(annars kan jag inte svara för följderna).
Det här är bara en jämförelse och naturligtvis är det olika var man är.Det här var på Jägersro i Malmö. Och jag vet att det finns smarta och kännande trav och galopptränare därute. Så det är lite grovhugget, men stämmer ganska bra enligt mina erfarenheter.
Hd/Lena

Ärligt talat så tror jag dig inte :D
Kan du pma mig namnet på den tränaren ???

Har faktiskt ALDRIG sett sånt i ett travstall...däremot så får ju hästarna nästan hela BALAR med hö istället....

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat