Sv: Ska vi skämmas..eller?
Tillbaka till pudelns kärna alltså;
För att kunna hjälpa en häst med en beteendestörning till ett drägligare liv måste man alltså försöka luska ut vad som är FEL. Utan den kunskapen blir det ju omöjligt!
En häst som har magbesvär kan du ju släppa ut på dygnet runt-bete och den krubbiter fortfarande, om den fortfarande har magbesvär!
Varför är så många så enkelspåriga?? Ni som har kontakt med krubbitare, ta reda på så mycket fakta ni bara kan, så får ni lättare att fundera ut vad som är galet för just DEN hästen. Och rätt ställe för sådan fakta är någonstans där man kan ta reda på källan till informationen och utvärdera den... (läs: inte på ett anonymt forum men kanske hos t ex SLU)
Men oavsett vad som är fel så hävdar jag bestämt att krubbitarrem är rakt igenom en idiotgrej!!! Hästarna sväljer inte luften, den vänder i halsen, kan alltså inte orsaka några problem för magen. Enda nackdelen är att tänderna slits ned=sätt något mjukt där hästen vill bita!
Remmen hindrar symptomen, men tar inte bort orsaken... Alltså bara ett sätt att stilla sitt eger dåliga samvete och blunda för sanningen.
Beteendestörningar utlöser hormoner som ger hästen en vällustkänsla, det är därför det är lika beroendeframkallande som knark... Men ta inte ifrån hästen den metod som den hittat för att hantera sin situation! (det är en annan sak om den väver, eftersom det skadar benen)
Min senaste krubbitare bet väldigt lite sen jag fått honom och anpassat situationen till det han verkade behöva. Det var lätt att se vilka situationer som utlöste bitandet hos honom, och att sedan undvika att han hamnade i såna situationer. Jag skulle aldrig sätta på en krubbitare någon rem, för mig är det djurplågeri, det gagnar inte hästen på något sätt.
Ni som säger emot, ta gärna del av de senaste forskningsrönen. Jag vet att detta är en känslig potatis, men desto viktigare att alla ser till att uppdatera sina kunskaper på området med jämna mellanrum. Fråga alltid folk NÄR och VAR de lärt sig en viss sak. Saker och ting kan ju ha förändrats..
I de stall där krubbitning är vanligt har man hittat följande gemensamma faktorer:
Lite eller ingen utevistelse
Lite eller ingen kontakt mellan hästarna
För liten stråfodergiva (man tror att högpresterande hästar kan leva på enbart kraftfoder... något som hästens foderspjälkningssystem inte ens är anpassat för att bryta ned. För mkt fett och stärkelse)
Det är väldigt svårt att "bli av med" krubbitning, men om man hittar och tar bort den utlösande orsaken/orsakerna så avtar problemen ofta. Men när hästen blir stressad tar den till den metod den lärt sig ger den "tröst". (t ex när fodringen börjar men den hästen har ännu inte fått mat, utsläppet har börjat men den hästen är kvar inne, det är oroligt i stallet mm mm)