Ska vi skämmas..eller?

Sv: Ska vi skämmas..eller?

Jag är nog också lyckligt ovetande....travarna har faktiskt nästan inga olater på det viset alls...möjligtvis nån sur märr som slår i väggarna eller nån översexuell hingst som står o gapar....men för övrigt är det ganska lugnt i travstallarna....

Håller med om att de flesta problem går att lösa, bara man förändrar hästens tillvaro!

Jag kände min häst i flera år innan jag köpte henne och anledningen till att jag köpte henne var just att jag såg hur hon började skaffa sig fler och fler olater. Nu när jag låter henne stå i box, ger henne mycket hö m m så är olaterna så gott som borta!

Cilla skrev:
många av de problemen som du beskriver är faktiskt ganska lätta att lösa... hästen ska vara ute så mycket som möjligt, minst från gryning till skymmning. en stor box under natten, men MYCKET hö! när hästen inte sover äter den, eller vilar. finns det inte att sysselsätta munnen med, blir de rastlösa, magen börjar krångla, matsmältningen fungerar inte optimalt när det inte finns saker att bearbeta hela tiden.
hästar är gjorda för att äta hela tiden, klart det blir fel när dom inte får det!!!!

blir hästen tjock får man helt enkelt motionera den mer. en extra skritttur varje dag mår alla friska hästar bra av.

håller ni inte med mig, får ni gärna skriva emot mig!

Men tyvär fungerar det inte alltid :(
En ponny i stallet krubbiter. Han går ute dygnet runt, året runt, motineras och får tänka, fri tillgång på grovfoder, alltid hästkompisar.
Men likväl biter han! Vad göra?
Han kan dessutmo bita på alltid, t.o.m. på grimmskaft :crazy:

Det är lite intressant faktiskt varför just varmblodstravaren inte är benägen att ta till olater, medans halvblod och fullblod har lättare att ta till "överslagsreaktioner". Jag hade en lärare som hade gjort lite undersökningar, bla videofilmat vissa hästar dygner runt osv.
Hon provade även att låte tre individer, varmblod, halvblod och fullblod stå i samma stall och hade samma rutiner, samma motion osv. Fullblodet hade hela tiden närmast till att börjar med "olater", därefter halvblodet, varmblodet under den perioden gjorde inga som helst "olater". Hon ville dock inte pressa dem för långt för det hade inte kännst bra i enbart forskningssyfte. Hon försökte även se om varmblodet gjorde andra saker som den tog ut sin stress på men upptäckte inte någon.
Hon hade dock inte tid och pengar att forsätta studera dessa hästar, men det var intressant tycker jag ialla fall.
Om nu dessa "olater" helt enkelt är ett sätt att få ut stress på, undertiden varmblodet kanske lagrar i kroppen, vad vet jag, så måste man kanske titta över mer saker än bara ute vistelse och tillgång till mat. Hästen kanske står vid"fel" boxgrannar, har inte hittat sin plats i flocken, förstår inte vad som krävs av den osv.

Det där har jag också undrat länge....halvblod korsas det ju gärna in fullblod i...kanske är det det som är boven.....fullblodet alltså...men frågan kvarstår ju ändå...varför får fullblodet lättast dessa olater???

Därför att hästen är understimulerad tror jag.
En bordercollie kan ju tugga i sig ett helt köksbord om den inte får göra nåt..
Berner sennen trivs utmärkt med att ligga och sova...
Travaren får arbeta och halvbloden står inne för att inte lorta ner sig..
Gärna i dåligt ventilerade stall.

travaren måste ha bra stall annars flyttar ägarna sina hästar till annat ställe.
AM

Zeli skrev:
Fast om man har en häst som tidigare utvecklat krubbitning - vad är det då för "hemskt" med att använda en krubbitarrem?

När en häst väl fått de här beteendena så har de dem...

Nog går det att arbeta bort hos en del hästar iaf. Jag fick min häst som 4 1/2 åring och hon visade omgående tendenser till vävning+ att hon gnagde som en bäver på allt synligt trä i boxen. Hon hade tills hon var över 2år gått på lösdrift hos uppfödaren, sen hanterats av uppfödaren och iväg till en fodervärd. Hästen annonserades som "utan olater" men visade alltså störningar direkt jag fick hem henne. Det visade sej oxå att hon inte alls var så hanterad som hade sagts och definitivt inte så gott som inriden som oxå påståtts. (var nyss fyllda 18 och hade ingen direkt erfarenhet av hästköp så, nej, jag kollade inte upp detta särskilt innan, jag skulle ha en häst! Basta!)
Hur mycket hon verkligen hanterats och hur mkt dötid hon haft i box kan jag bara sia om, men eftersom hon utvecklat beteendestörningar på den ganska korta tid, ca 2 år som hon ska ha stått på stall och hanterats innan jag fick henne, så tror jag nog att det var en hel del tid i box utan aktivitet... :mad:

Hos oss fanns det inte möjlighet till lösdrift men hon och de andra hästarna fick gå ut tidigt, vid halv 6 och dom kom in sent, vid 22. Alltid när vi tränat åkte hästarna ut i hagen igen efteråt, även fast det var ju bara en timme kvar till de andra skulle in.. Så lite dötid som möjligt och massor av psykisk stimulans och träning, timslånga promenade o enormt med pyssel. (kommer aldrig nånsin igen ha tid att lägga ner så mycket på en enda individ....)

Efter 5-6 månader hade hon helt slutat väva. Seger! Gnagning av trä tog desto längre tid, flera år faktiskt men idag är det bara några få bitmärken i hennes nya box och det utsläppet på morgonen dröjer som hon kan gnaga till.

Jag tycker oxå det är skrämmande med våran hästhållning, det finns så många jätteduktiga hästmänniskor som tyvärr glömmer det allra viktigaste, att hästen måste ju faktiskt få vara bara häst..

I vårat stall där vi står idag fungerar det mesta väldigt bra, helst skulle jag vilja att min häst fick sitt krafftfoder och sen direkt ut i hagen till grovfodret tidigt på morgonen, men här står 10 olika hästar med 10 olika ägare och ideér, hästarna får olika mycket krafftfoder, någon äter fort, en annan tar 45min på sej att lungt mumsa i sej maten. Så hästarna äter frukost inne, släpps ut vid 8- 8,30, får lunch och em-hö i hagen och tas in vid 20 på kvällen. Till vintern tas de in tidigare mest pga av säkerhetsskäl, vi vill inte leta hästarna i kolmörker, det har blivit ett par tillbud i geggan, galopperande flock och mörker. Vill man ha in sin häst tidigare tar man in den själv och man lämnar aldrig den sista hästen ensam i hagen.

Några tycker jag är knäpp som efter jag har ridit släpper ut min häst igen fastän klockan närmar sej 18 o dom ska in snart, men min häst visar mkt tydligt att hon vill då f-an inte stå inne o tröka.. Utan mat o ingen som fjäskar för henne. Nänä.

Inte många vill stå i vårt stall eftersom stallägaren vill helst ha hästarna i flock, är det något som inte funkar så löser dom det, men så långt det är möjligt ska hästarna gå tillsammans. Hästarna i "stora" flocken ser ut att stormtrivas, har dagliga "rejs" och skadorna är minimala. (stallägaren rider höga klasser i dressyr med sin häst som nog går under kategorin "dyrare häst", och den går i flock om 6 hästar.)

Det borde ju vara tvärtom, här får hästarna tillgång till stor kuperad hage med kompisar hela dagen, till skillnad från ett annat stall i närheten; utevistelse ca2tim/dag ensam i rasthage, ev. med annan häst om möjligt. Där är det fullt. Visserligen tillgång till ridhus där vilket vi inte har inom skrittavstånd..

Man kan verkligen börja fundera på om vi ibland vill våra hästar för väl så det blir fel, och sätter vår egen bekvämlighet för ofta framför hästens...

Du skrev:
Man kan verkligen börja fundera på om vi ibland vill våra hästar för väl så det blir fel, och sätter vår egen bekvämlighet för ofta framför hästens...

Sanna ord som jag hoppas många tar sig en funderare över..
:bow: :bow: :bow:

AM

Det är därför jag inte har inackorderingar. Folk verkar ta dessa störda beteende som nånting normalt och när jag vill släpa ut dessa stackars störda pållar dygnet runt så blir ägarna upprörda, deras stackars älskling kan ju frysa där ute. Har försökt så många gånger med inackordering för det hade varit kul med sällskap men det går inte, det anses tyvärr normalt att en häst bankar konstant i väggen, går runt runt runt i boxen, gnager, beter sig som en idiot, har diare som sprutar ur häcken på den etc.
Det är sorgligt. En friskhäst är en lycklig häst, den står i sin box och äter hö. sover lite, kollar läget etc. Gör den inte det så mår den inte bra av att stå i en box.

Nafayette skrev:
Travaren får arbeta och halvbloden står inne för att inte lorta ner sig..
Gärna i dåligt ventilerade stall.

travaren måste ha bra stall annars flyttar ägarna sina hästar till annat ställe.
AM

Neeeeeeeeeeeeej! Snälla, gör inte det här till ännu en travare/inte travare-tråd :cry: :crazy:

Det är väl inte bara travägarna som byter stall om det dom har inte fungerar? Jag har placerat min häst långt ute på "landet" (tar en timma att åka dit) just för att det är så mycket mer "hästanpassat" där än här inne i stan (där jag skulle haft 5 minuter till stallet ist).

Tror inte att hur mycket man tillåter hästen att leva ett så naturligt liv som möjligt har lika mycket att göra med vilken sorts häst man har, som med vilken sorts person man är som ägare...
(därmed inte sagt att det alltid är ägarens fel att hästarna har såna beteenden som tråden handlar om, eftersom det inte behöver vara den nuvarande ägarens fel eftersom problemen redan kan ha varit där och kan vara väldigt svårt att bota...) Hmmm... hänger ni med? :)

/Mi :cool:

Vad jag menar är att travhästägarna byter omgående stall om hästen börjar trassla med luftrör m.m...
Finns ingen som vill betala 7000 kronor för att ha sin häst i träning om den aldrig kan komma till start p.g.a. dåliga stallar...

AM

Nafayette skrev:
Vad jag menar är att travhästägarna byter omgående stall om hästen börjar trassla med luftrör m.m...
Finns ingen som vill betala 7000 kronor för att ha sin häst i träning om den aldrig kan komma till start p.g.a. dåliga stallar...

AM

7000!!!!! Nu var du allt billig :rofl:

Men frågan kvarstår ändå...varför mestandels full o halvblod??

Ta t ex Jägersro...där finns ju fullblod OCH travare i SAMMA miljö...
Varför får då inte travaren dessa olater?? Krubbitning har jag faktikst sett nån haft, men det är inte en promille av alla hästar jag sett...

Ja, hos en del hästar går det att "bota" de här beteendena, men tyvärr inte hos alla.
Jag håller med dig i det du skriver, och även jag är av den åsikten att hästar mår bäst av att få gå ute så länge som möjligt, att de inte ska lindas in i 15 täcken, benlindor mm om det inte behövs, att de ska motioneras regelbundet - att man helt enkelt måste låta dem vara hästar.

MEN, man ska inte dra alla andra hästägare än sig själv över en kamm. Bara för att en häst har krubbitarrem betyder det inte att hästen inte får gå ut och att den utveklat beteendet hos den nuvarande ägaren - har man en häst som krubbiter, den blir inte bättre trots att den får vara ute, får sällskap den trivs med, stuimulans osv men man ser att man kan förhindra att den krubbiter med remmen - då är man ju dum om man inte använder den.

Att man sen inte ska använda remmen som första alternativ om man ser att man har en häst som håler på att utveckla krubbitning - det borde ju vara en självklarhet (även om det tyvär inte är så i alla lägen).

Det GÅR att bota alla krubbitare! Bara man vill. Ut i en kuperad jättehage med många hästkompisar i några månader så lovar jag att vilken häst som helst blir frisk. Men många, många hästägare tänker för mycket på sig själva i dessa lägen.

Det kan faktiskt bero på att de gillar träslaget på boxen. Jag har sett många hästar som gärna äter upp granplankor.... Man säger ju att hästar avmaskade sig själv genom att äta olika trä/barkslag som vilda.

Jag brukar lägga in lite grenar i hagen för dem att tugga på, även i boxen ibland.

Sweet skrev:
Det GÅR att bota alla krubbitare! Bara man vill. Ut i en kuperad jättehage med många hästkompisar i några månader så lovar jag att vilken häst som helst blir frisk. Men många, många hästägare tänker för mycket på sig själva i dessa lägen.
Nix, du kan få komma och studera ponnyn i stallet.
Han biter friskt, trots att han går ute dygnet runt i stora kuperade hagar, nu är dom 5 i hagen, men han har gått i större och mindre flockar, spelar ingen roll.
Så påstå inte att vi inte VILL bota honom. För det vore ju jätteskönt men tyvär, jag vet inte hur :confused: OCh det är inte för att vi tänker på oss själva istället för hästen :mad:

alisson skrev:
Nix, du kan få komma och studera ponnyn i stallet.
Han biter friskt, trots att han går ute dygnet runt i stora kuperade hagar, nu är dom 5 i hagen, men han har gått i större och mindre flockar, spelar ingen roll.
Så påstå inte att vi inte VILL bota honom. För det vore ju jätteskönt men tyvär, jag vet inte hur :confused: OCh det är inte för att vi tänker på oss själva istället för hästen :mad:

Håller med!
Att bota en inbiten krubbitare är inte bara att släppa den på bete...

Jag har min ute så hon kan promenera som hon vill, de har halm i ladan och i stort sett fri tillgång på grovfoder. Jag tror nämligen att hon skulle kunna hitta på hyss och lära sig dumheter inne för hon behöver stimulera sitt huvud mkt. Typ läsa böcker eller ngt ;)

Skämmas tycker jag nog bara att man behöver göra när man inte har testat alla möjligheter som finns för att få hästen att må bättre.

En del lär sig även detta redan som små, Patsys yngre syster har tendenser till att krubbita ngt som Patsy inte visat alls och båda har växt upp på samma ställe (jag har inte systern men har pratat/mailat mkt med uppfödarna).

Dessutom så slutar inte alla hästar att krubbita bara för att de släpps ut, vi hade en i stallet som bet värre i hagen än i boxen, oavsett vilken hage och vilka kompisar (nu tror jag iofs att hästen hade magsår, beteendet vid fodring tydde på det).

Ja vi borde verkligen skämmas som behandlar våra hästar så...
Jag vill alltid låta hästar vara hästar, har skapat flera konflikter
genom att inte acceptera att hästar står inne dygnet runt...
Jag kommer alltid att förakta (hårda ord men så är det) folk som inte vill ha sin häst ute. De har så uppenbart ingen respekt för hästens
biologi och naturliga beteende. Jag får ont i hjärtat av porslinshästar
som är inne jämt, och ägaren säger "men han VILL gå in efter 4 timmar" och "nä han VILL inte gå ut i detta fula vädret, han längtar till boxen" Vad de missat är att hästar är förlåtande varelser, vanedjur som vänjer sig vid
rutiner, oavsett om dessa rutiner är bra för hästen eller inte.
Gah ett ämne som upprör mej ! Skäms på alla som låser in sina hästar mer än nödvändigt.....

Sweet skrev:

Nej det GÅR inte att bota alla krubbitare. Defenitivt inte bara genom att släppa ut dom i en stor hage med polare - många hästar kan säkert bli både bättre och bra genom det, men inte alla.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat