Ska vi ha en hund??

rabalder

Trådstartare
Känner mig i akut behov av råd!
Jag bor med mina två barn, tre hästar, tre katter och en liten hamster på en gård på landet. Dottern som är 14 år har nu tjatat halvt ihjäl sig i ett par år, hon vill ha en hund. Hon läser allt som finns, går ut med grannens labbe/rottis. Hon har nog bestämt sig för utmattningsvarianten och vill knappt prata om annat.
Vi har tidigare haft två egna hundar, en westie och en grand danois. Då var barnen mindre så hela ansvaret för dessa låg ju på mig.

Hur ska vi göra??

Jag jobbar heltid men mestadels kvällar och en bit in på natten och då är ju barnen hemma så det är inte så mycket ensamtid för en hund. Vi har mycket mark att springa på, men också en del vilt runt knuten. Sen har vi våra tre häster som kräver en hel del tid.

Så frågan är, ska vi över huvud taget skaffa hund? Om vi ska det, vilken ras i så fall? Dottern vill ha en golden men jag är tveksam. Har själv trivts bra med båda de raser vi haft tidigare men märkte att det kunde vara väldigt svårt med logistiken med en stor grandis.
Känns som att vi om vi ska ha en hund borde ha en som är lugn och sällskaplig, ingen som man måste cykla tre timmar om dagen med... Men också en tålig hund som kan hänga med i stallet.

Snälla hjälp, alla förslag är välkomna!

Sv: Ska vi ha en hund??

Vill din dotter träna lite tex lydnad/agility eller så och du tror intressat håller i sig så kan nog golden vara ett jättebra val! Lite mindre och mycket underbar första hund för din dotter är ju annars cavalier king charles spaniel, en lättlärd, pigg ,glad och positiv hund, full med fart och arbetsglädje utan att vara alls krävande.

En brasklapp är ju dock att även du måste vara intresserad av att skaffa hund för det kan ju hända att din dotter tröttnar om två år och då har hunden fortfrande nästan hela livet kvar... Ska hunden orka följa med på långa ridturer i hög fart varje dag eller räcker det med en hund som inte sticker, inte fryser, inte vallar hästarna och är allmänt lättsam att ha med i stallet??

Ja jag riskerar ju att få ensam vårdnad om hunden om inte annat när hon ska flytta hemifrån om ett antal år. Men jag tycker ju mycket om hundar och jag har ju viss vana sen tidigare. Men det är ju ett stort ansvar i många år. Förökte förklara för henne att hunden faktiskt i princip och med mycket tur kan leva till hon själv är trettio.
Golden är ju en trevlig hund, tror dessutom att dottern skulle tycka det var jättekul att träna t ex agility så det skulle kanske passa bra. Men en liten westie igen känns också lockande. Min förra var en riktig tuffing på gott och ont. Hon var med i stallet och for runt, men också en liten rymmare.
Jag vill ha en hund som vill vara med på aktiviteter men också kunna ta det lugnt hemma och mysa med barnen. Funderar också på vilket kön som skulle vara bäst? Mina två förra var tikar.
Hunden får gärna orka med att springa åtminstone på lugna ridturer.

Jag har en liten goldentik på snart fem månader.
Jag tycker jättemycket om denna ras men jag tycker man ska vara medveten om att dom, (som andra retrievrar) kan vara väldigt flamsiga och barnsliga då de är valpar, vilket de även är ganska länge.

Sen tror iaf jag att de kräver någon slags aktivering, gärna i form av apportering, spår, lydnad eller sånt. Detta för att de ska vara lyckliga och må bra, annars är risken stor att de stänger av och blir "deprimerade" som man ofta ser.

Annars tycker jag sheltie är en jättebra ras, speciellt till en tjej i 14års åldern, då de är väldigt mjuka och lyhörda hundar (jag var 14 då jag fick min :D)
Trevlig, lättlärd ras. Som gjord för agility!

Jack russel?

Tuff och robust hund som lätt kan följa med på ridturer och är riktiga hejjare på agility.

Sen är inte westies pjåkiga heller, jag har själv en och kommer alltid att ha en westie vid min sida..men man får kolla upp föräldrardjuren ordentligt så att do är sunda och fria från klådor och annat.

webpic_jackrussel.jpg

Tycker strävhåren är sötast :)

Jag log lite åt ditt inlägg,inte elakt menat alltså!

När mina barn var i ålder med din,så fick jag alltid höra.."Varför kan inte vi få tjata om djur,det gör dom ju i andra (normala)familjer"..

Vi hade ett zoo..
hund
häst
katt
kanin
marsvin
ormar
fåglar(ett kort tag,dom var gamla,fick dom när jag bodde hemma..)

Alla djur var införkasffade av mig..

Varför inte? Tror ju någonstans att en golden är lättare än en terrier, men det säger kanske mer om mitt tycker för terriers än något annat. Det värsta med goldens är väl att dom kan vara väldigt lyckliga, kanske lite för lyckliga för min smak, därav har jag andra raser.

Gör din dotter medveten om att en hund måste aktiveras, inte bara få 10-minuters promenader några gånger varje dag. Kanske kan hon ta grannens hund till någon kurs?

Cavalier tycker jag absolut ni ska kolla upp mer, kan knata med på ridtur absolut men kanske inte två timmar i ökad galopp. Och en väldigt go och familjekär hund.

Sheltie är söta, mjuka, lättlärda hundar som är väldigt duktiga på agility, dock finns det mycket problem med rädslor och nervositet innom rasen, vilket gör att man får vara mycket mycket noga med val av kennel och föräldradjur...

Fjorton är ändå inte jätteungt och är hon så engagerad att hon läser om hundar och raser, vill gå kurser och hjälper till med grannens hund i ur och skur så tycker jag visst hon kan få en egen, hon kan ju också ta den med sig när hon flyttar hemifrån.

Ja, jag tycker din dotter ska få sin önskan uppfylld.
Lita på henne. De problem som uppstår om hon tröttnar får ni lösa efterhand.
Är det hennes hund och hennes ansvar bör hon få välja rasen.

Ja, jag tycker din dotter ska få sin önskan uppfylld.
Lita på henne. De problem som uppstår om hon tröttnar får ni lösa efterhand.
Är det hennes hund och hennes ansvar bör hon få välja rasen.

Men det största anvaret har ändå dock föräldrarna!
Tjejen är ju bara 14,och vet inte vad det innebär till 100% att ha hund,det vet en vuxen bättre!

Kanske inte välja fritt, men helt klart få olika alternativ :)

KL

Har hon häst tror jag inte hund ansvaret blir nått svårt. Dock tänker jag mer i de praktiska banorna när de gäller päls (sheltie :eek:)

Känner du att du inte kan ta in en hund i familjen tycker jag förslaget om att kanske få gå kurs med grannens hund var kalas bra! (beror ju dock lite på grannen :angel:)

Det viktigaste är nog bara att ni i familjen är på det klara vems sysslor som är vems o.s.v innan man skaffar hunden :)

Jag hade inte köpt en cavalier king charles om jag ville ha med den på ridturer. Det skulle vara väldigt långsamma skritturer i så fall. Tråkigare hund får man ju leta efter. Har inte träffat en enda som gillar roliga aktiviteter.

Däremot håller jag med MrsScrabtree, Jack Russell Terrier. Eller en Dansk-svensk gårdshund.
JRT är tåliga, gillar att vara aktiva, men kan även slappa i soffa en hel dag om det är det som gäller. När man köper JRT ska man dock kolla upp linjerna så man inte får en utpräglad jakthund, utan att det är sällskapstypen man köper.

Jag gillar släthåriga bäst.
normal_Isabellaapril07-10.jpg

Shit vad har du träffat för dåliga cavvar?? De jag känner är pigga sporthundar med massor av fart som tränas i både spår lydnad och agility med toppen resultat!!
Ang hänga med på ridturer så en timme i skritt och en del trav är nog lugnt om hunden är vuxen och vältränad!! De jag känner rejsar lätt runt i skogen i en timme eller två!!
JRT har jag däremot negativa erfarenheter av, nafsiga, bjäbbiga och svårmotiverade dessutom omöjliga att ha lösa och elaka mot barn katter och andra hundar...

Jag har träffat ett par Eurasier som verkar vara en kanonras för folk som vill ha en rolig hund utan att behöva jobba ihjäl sig. Det verkar dock som många är rätt reserverade mot främmande. En kompis har LP1 på sin, den spårar jättebra(uppflyttad lägre klass) och verkar vara lätttränad och de andra på tävlingslydnadskursen verkar vara himla coola.

Shit vad har du träffat för dåliga cavvar?? De jag känner är pigga sporthundar med massor av fart som tränas i både spår lydnad och agility med toppen resultat!!
Ang hänga med på ridturer så en timme i skritt och en del trav är nog lugnt om hunden är vuxen och vältränad!! De jag känner rejsar lätt runt i skogen i en timme eller två!!
JRT har jag däremot negativa erfarenheter av, nafsiga, bjäbbiga och svårmotiverade dessutom omöjliga att ha lösa och elaka mot barn katter och andra hundar...

hehehe....ja nog ska man ha de i åtanke om man tänker JRT

Instämmer med Ramona. Jag har nog aldrig träffat en tråkigare ras än cavaliern. Det är lite av min "mardrömsras".

Ang dina dpliga erferenheter av jacken tror jag att det beror på ouppfostran.
Jack russeln är inte ensam terrier om att bli odräglig när den är ouppfostrad.

Har hon önskat sig hund i ett par år så verkar ju inte intresset ha mattats direkt, tycker absolut hon ska få ha egen hund. Min dotter är också 14 och hon fick sin första hund när hon var 7. Ansvaret för hundens skötsel, vård och träning låg dock på mig och det var jag väl medveten om. Vi hade fler hundar men detta var hennes egen, en golden för övrigt. Nu är hon 14 och hundintresset bara ökar, är med mig på alla kurser, tävlingar, träningar. Har egen hemsida och blogg, bara om hund. Har nu förutom golden, en kooikerhondje som hon ställer ut och tränar agility med. Jag har inte ångrat att jag gav med mig (var lite skeptisk till rasen golden själv men gillar nu själv rasen). Har din dotter väntat så länge så tycker jag hon är värd att få en hund och golden är ett bra val tycker jag. Se bara upp med ev viltintresset bara, det är ju faktiskt en jakthund.

Kan tillägga att jag fick min första hund när jag fyllde tio. Hade tjatat i HELA mitt liv och tillslut fick jag min westie. :)

Idag är jag 22 och han 12 snart 23 och 13 och han bor fortfarande med mig. Fick följa med när jag flyttade hemifrån.

Instämmer med Ramona. Jag har nog aldrig träffat en tråkigare ras än cavaliern. Det är lite av min "mardrömsras".

Ang dina dpliga erferenheter av jacken tror jag att det beror på ouppfostran.
Jack russeln är inte ensam terrier om att bli odräglig när den är ouppfostrad.

Jag instämmer faktiskt angående cavaliern.
Vad det gäller Jackrussel beror det nog på tre faktorter,
dålig uppfostran och aktivering, bristande insikt i hur rasen ska vara (ettrig är bra betyg för en terrier) och taskig avel.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka