Ska vi ha dom kvar??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 684
Sv: Ska vi ha dom kvar??

Det ÄR den lilla som drar iväg. Varför har det annars hänt att den stora är kvar på gården medans den lilla är o driver råddjur??

Ok, men då kanske ni ska försöka omplacera den lilla eller i alla fall sätta upp ett staket så att den inte kan jaga själv. Min moster har tre taxar som hon jagar med och hon har ett högt staket för även om de inte är understimulerade så sticker de direkt om de får korn på vilt runt knutarna.

Vad har ni gjort för att lära hunden var tomten tar slut?

Vi har bara åkrar runt om så det finns inga synliga gränser. Det vi har gjort är att säga ifrån såfort dom gått över till åkern o "fyat" när dom är på åkern o direkt när dom kommit in på tomten igen får dom beröm. Det har fungerat klockrent på den stora ändå tills den lilla dom till världen. Allting handlar om att den lilla behöver mer stimulans det ärjag helt säker på för dom har ett stillsamt liv. Men som sagt så tycker den stora att det är helt ok. Men den lilla hittar på sattyg.

Bestämt o bestämt men ja jag satt ut den igår för detta går inte i längden så dyker ett bra hem upp så får han flytta. :cry:

Nej jag skyller INTE på raserna, det är underbara raser dock är det det som slår igenom på den lilla. Den aktiva bordern o jaktlusten i labben.
Det jag försöker få synpunkter om är OM den lilla nånsin kommer nöja sig med sitt stillsamma liv. Den stora har nöjt sig med det o gillar livet utmärkt men när lillebror drar iväg så är det klart att man hänger på.
Aktivera dom mer än vi gör kommer inte fungera i längden, det är därför jag skriver denna tråd, det stora behöver inte lika mkt aktivering som den lilla.

Du har ju redan svarat på din egen fråga. Kommer BC-korsningen att nöja sig med ett stillsamt liv? Svar Nej.
Kommer ni att ha möjlighet att göra något åt det? Svar: Nej.

Allvarligt så tycker jag att du ska försöka omplacera båda, en hund är värd ett innehållsrikt liv och mental stimulans.

Det fixar dom INTE själva i en hundgård..

Något som du och din sambo inte har tid att ge och då är det väl bäst om båda får nya hem.

Min åsikt och jag tycker inte ni ska ha hund alls..

Jag tycker bara din fråga har två möjliga svar

Antingen får du se till att ge dem ett så pass aktivt liv att BÅDA hundarna trivs.

Eller så får du göra dig av med dem.

Tycker inte att det är speciellt logiskt att gå och vänta på att hundarna skall nöja sig med ett oaktivt liv. Hundarna kommer inte hux flux ändra sig och stanna kvar på gården för att det är det ni människor tycker att dem skall göra.

Med andra ord är de bara ni själva som kan göra att hundarna trivs alternativt ansvara för att hundarna kommer till någon som kan ge det dem behöver.

och vem vill ha sådana hundar, som inte kan vara inne utan att riva hela huset och sticker så fort dom är lösa??? Vill inte Du ha dom så avliva, där dom eventuellt hamnar kan dom få ett liv värre än döden, för vem fan vill ha såna??

och vem vill ha sådana hundar, som inte kan vara inne utan att riva hela huset och sticker så fort dom är lösa??? Vill inte Du ha dom så avliva, där dom eventuellt hamnar kan dom få ett liv värre än döden, för vem fan vill ha såna??

Va?? Så som jag förstått det är de understimulerade inte galna.
Och varför i hela friden svär du och låter sådär?

Jag tycker inte att man avlivar en friskt 10 månaders hund hur ofta den än rymmer.
Bara för att man omplacerar en hund så behöver den inte få ett helvete för de.
Jag tycker de är värre att avliva en hund på 10 månader som är så pass understimmulerad så att den tar minsta lilla chans för att komma ut och utforska världen på egen hand.
Ge den en chans!!!

Någon med fast hand om mycket erfarenhet av hund.

...En som blir så förbannad över att människor alltid ska styra över djurens öde!!!

Jag tycker inte ens dessa hundar "rymmer" i rätt bemärkelse. Rymmer gör man om man medvetet och ihärdigt kämpar sig ut, och ignorerar rop osv. Här går de bara omkring, och i ett obevakat ögonblick går de för långt, kanske följer ett spår eller nåt, och vips syns inte huset mer. Det skulle nog många hundar göra utan att vara problemhundar för det.

Försvinner då..hur som de är verkligen ingen annledning att avliva en hund för de!!
Hade jag haft tid så hade jag mer än gärna tagit emot en BC korsning, men med planer på större familj framöver så får jag hålla mig till 3!

Mmm, men nu är det så att som påpekats många gånger förr här inne (GNIST KOM TILLBAKA!!!) så finns det inte fodervärdskap som hos häst inom hund. Det har man enbart inom avel för att man inte kan ha alla avelsdjur hemma. Då tar uppfödaren de kullar som är avtalat och sen övergår hunden till fodervärden, kostnadsfritt oftast.

Var har jag skrivit att dom river huset? Detta är två UNDERBARA hundar som inte blir tillräckligt stimulerade. Det är inga galna problemhundar utan två fina familjehundar. Avliva dom är en absolut sista utväg o jag är väl inte så dum så att jag lämnar dom till vem som helst!! Jag kommer vara extremt kräsen om vem som får dom!!:mad: Vi har kanske till o med hittat ett hem till den på 10månader. En underbar familj som vi sålde en häst till för några år sedan.:laugh: Vi ska iaf träffas o se om deras tik o denna verkar fungera o sen tycker dom om honom så får dom ha honom på prov sålänge det krävs.

Nu såg jag vad du syftade på, mitt första inlägg skrev jag att dom sitter i hundgården för att inte förstöra huset när vi inte är hemma. Men snälla vilket ostimulerad hund kan inte hitta nått att förstöra i ett hus om dom är ensamma några timmar??!! Vi har ett delsvis nyrenoverat hus som vi inte rikserar o dessutom vill vi inte att dom börjar lära sig att bita eller förstöra. Dom förstör i nuläget inget men väldigt lätt för dom att börja om det vill sig illa...

Jag tycker faktiskt att ni bör omplacera den äldre också, tyvärr.

Men bara för att han nöjer sig med ett stillsamt liv och inte ställer till ofog betyder inte det att han trivs med att ha så lite att göra..

Hundar är värde ett mer innehållsriktliv och kan inte ni ge hundarna det så gör ni bäst i att placera om dom i hem där dom får ett bättre liv.

Som skrivet redan så finns inga färdiga kontrakt för att lämna ut en hund på foder ( så som det finns för häst ).

Det enda som finns vänder sig till SKK-anslutna som vill behålla avelsrätten till kullar på hunden.

Man kan givetvis försöka snickra ihop ett eget kontrakt, men hur hållbart det är rent juridiskt vill jag inte spekulera i.

Nej jag tycker att ni ska försöka hitta bra hem och sälja hundarna dit, det är den absolut bästa lösningen för alla parter.

Senast ändrad:

Den lilla kommer flytta på Onsdag om allt går bra. Trisst men är en väldig lättnad då han kommer till ett bra hem.
Nej den stora kommer inte omplaceras då han inte har jaktinstinkt som den lilla. Han kommer få följa med på ridturerna igen som han gjorde innan vi köpte den lilla o därmed få både motion o stimulans i bra dos. Han är även med min syster på hennes jobb då han måste simtränas flera ggr/vecka o hon jobbar på det rehabcentret som han tränas på. Detta kommer innebära ett spännande liv för honom då det är mkt folk, mkt hundar o många intryck. Så han kommer inte tillbringa sitt liv i hundgården om det var det du trodde. det gör dom inte nu heller enbart när vi inte är hemma. Däremot behöver den lilla mer stimulans är så, så det räcker inte ändå.

Okej.

Dina inlägg hittills har inte belyst ridturer, flera simturer i veckan m.m i aktivitetsväg så därför skrev jag som jag skrev.

Men jag tycker fortfarande att ni ska SÄLJA hunden och inte försöka snickra ihop något eget foderavtal. Lättast för alla inblandande parter.

Lycka till..

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 655
Senast: Philosophia
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 155
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka