Ska vi ha dom kvar??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 684
K

koftena

Vi har två underbara hanhundar, ena 2,5år o den andra 10månader. Allt fungera perfekt med dom utom en sak. Såfort vi tittar bort när dom är lösa så har dom stuckit iväg o det märks inte. Dom är oaktiverade men vi försöker så gott vi kan, vi är inte oerfarna hundförare, dock är det mkt jakt i dessa två o vi kanske skulle låtit bli att köpa nya hundar efter våra gamla.
Vi har tre hästar, ett hus att renovera o jobbar heltid. För att inte förstöra huset när vi jobbar sitter dom i hundgård men är alltid inne eller ute i stallet eller så när vi är hemma. Vi försöker aktivera dom så mkt vi orkar tillex. med konster o lite sånt.
Igår dock ifrågasatte jag hur vida vi ska göra ordentligt, fick ett samtal från polisen. Dom hade blivit upphittade ca 5km hemifrån, påväg hem, o dom hade läst av deras chip o fick på så sätt tag i oss. Detta är inte första gången dom rymmer långt. Dock första gången på detta sätt. Vi visste att dom hade stuckit men ville avvakta lite med att anmäla dom försvunna pga att dom är chippade o ibland "bara" drar upp i skogen.
Kom inte o säg att dom är ouppfostrade för det är dom inte, dom är oaktiverade. Fick beröm från hundföraren på polisen hur lydiga dom var så det är INTE problemet. Utan det jag vill få lite nya synvinklar på är om vi ska ha dom kvar o i sånt fall förslag på enkla tips som man kan göra när det är mörkt/man är trött för aktivera dom eller ska vi sälja dom alt. sälja lilla o avliva stora då han har begynnande kraftig artros.:crazy:
Hjälp oss o se detta i ett nytt perspektiv för vi ger snart upp!!!

Sv: Ska vi ha dom kvar??

Jag förstår nog inte riktigt problemet, men om det är som jag tror så får ni ta er i kragen och gå en kurs. Finns aktiveringskurser där man får tips på vad man kan göra för att aktivera dem.

Annars kan ni ju söka här på forumet, finns en hel del trådar om hur man aktiverar dem.

Sen är det ju också den lilla detaljen med att inte släppa dem lösa när de inte lyder...

Det handlar inte om att dom inte är lydiga, att släppa dom lösa visst det är klart man inte ska det om dom inte lyssnar. Men vi bor mitt ute i skogen o det går så bra i flera veckor o dom går ingenstans sen drar dom igen.
Kurser är inte hundarna i behov av för lydnaden.
Min fundering är om vi verkligen ska ha dom kvar?? Dom lever ett ganska oaktivt liv som andra hundar skulle nöja sig med men inte vår lilla hund. Det är väldigt mkt bordercollie i honom.

Tycker de verkar lite rörigt!
Först att så kan dom inte vara lösa för att dom rymmer,ni anmäller inte dom försvunna för att dom brukar springa upp i skogen ? sen får ni beröm för att dom är lydiga?

En underaktiverad hund mår aldrig bra utan att aktiveras och så klart de kan va svårt att få in de när man har 3 hästar + heltids jobb vet själv hur det är för mig.
Jag hade nog sätt till och få den/dom omplacerade.
För den som är 10 månader har gott om tid på sig att hinna ettablera sig i ett annat hem och om lägget är som det är för den äldre så är beslutet ang den kanske de bästa för att förhindra lidande.:confused:

Vad är de för typ av ras på hundar? eftersom du påpekar just jakten?

Jag formulerade lite konstigt där, det jag menar är för just grundlydnaden (utom detta att dom drar iväg) finns inget behov för kurser då vi aldrig har nått problem för övrigt.
Anledningen till ATT dom drar iväg är för att dom är oaktiverade o då hittar dom på egna lösningar o uppgifter på detta då det är två smarta raser vi har. Såkallade "tänkande hundar"

Hägna in trädgården ordentligt så att de kan leka och rasa av sig utan att de drar iväg. I vilka lägen drar de? Man kan ju inte ha hundar lösa som man vet inte klarar av att stanna hemma. Risken att de ska bli överkörda är ju stor när de drar iväg så långt.

Om du hägnar in trädgården så aktiverar de sig mycket själva, jag skulle inte kunna aktivera min hund på det sättet som han aktiverar sig själv, jag ser min aktivering som ett kompliment till hans egna.

Dom lever ett ganska oaktivt liv
Något man bör fundera på innan man skaffar en hund är dels ras val men även om man verkligen har tid och ork med en hund.
För är hunden bara 10 månader och nu har allt deta jobb nu så borde man väl vetat deta för 10 månader sedan?

En hund bör väl aktiveras mer än att hänga runt i trädgården?

Problemet med (hus hundar) är att dom gärna blir trädgårds hundar hänger där om dagarna och får max 1 kiss runda utanför staketet om dagen.
Därför tror jag katten ta mig att hundar i lägenhet har de bättre vissa gånger!

Alltså jag är inte så bra på att formulera, att vi inte anmälde dom var för att dom har sprungit över skogen (rätt liten bit) till grannen några ggr o då brukar dom ringa.Därför AVVAKTADE vi med att anmäla dom försvunna.
Att vi fick beröm av hundföraren var för att dom lyssnade direkt inne på stationen INTE för att dom rymt o var lydiga därför.

Den ena är en Curly, fågel hund. Det är inte han som drar utan "lillebro" han hänger bara på. Den lilla är det bla Bordercollie i men det som slår över är Jaktlabradoren i honom.

Jo tanken är om vi ska lämna iväg lilla på foderm vill inte sälja i nuläget men att lämna iväg på livstid om allt fungerar o ha kvar stora tills dess att han inte kan vara kvar pga artrosen. Han har inte ont i nuläget.

Klart vi visste om läget när vi köpte den lilla, anledningen till att vi köpte en till hund var just att den stora sitter i hundgård, STOR hundgård, när vi arbetar o jag ville inte att han skulle sitta där själv. Dom leker o brottas o har sig i trädgården hela dagarna i ändå så dom är alldeles slut, det lilla drar iväg när han får upp vittring på råddjur, men då han vet att han inte får så väntar han tills vi gör nått. Exvis kastar ut hö åt hästarna vilket tar 2min. Men på dom två minuterna är dom långt borta redan..Finns aldrig nån logik i NÄR dom kommer dra iväg..:crazy:

Hängna in trädgården är absolut ett alternativ. MEN kommer "liten" nånsin nöja sig med ett stillsamt liv.
Vi valde just honom då den stora är av den lugna typen o den lilla är 50% curly. Det vi inte tänkte på att att bordercollie kunde slå igenom. O det har den gjort. Han är trevägskorsning.

Jag förstår inte riktigt.

Sticker dom iväg när dom är lösa ? Då får man väl se till att dom inte är lösa samt aktivera dom mer .

Hoppas du inte skyller på raserna utan bara förklarar vad som finns i dom ;)

Vi valde just honom då den stora är av den lugna typen o den lilla är 50% curly. Det vi inte tänkte på att att bordercollie kunde slå igenom. O det har den gjort. Han är trevägskorsning.

Oh my. Nej, varför skulle en BC och jaktlabbekorsning nöja sig med ett stillsamt liv? Ni skulle köpt den ras ni ville ha istället för att hoppas att vissa delar ska slå igenom.

Tipset ni fick i första inlägget rörde inte lydnadskurser utan aktiveringskurser, något som husse och matte snabbt borde ta sig iväg till, och på vägen hem svänger ni förbi brädgården och skaffar ett staket.

Nej jag skyller INTE på raserna, det är underbara raser dock är det det som slår igenom på den lilla. Den aktiva bordern o jaktlusten i labben.
Det jag försöker få synpunkter om är OM den lilla nånsin kommer nöja sig med sitt stillsamma liv. Den stora har nöjt sig med det o gillar livet utmärkt men när lillebror drar iväg så är det klart att man hänger på.
Aktivera dom mer än vi gör kommer inte fungera i längden, det är därför jag skriver denna tråd, det stora behöver inte lika mkt aktivering som den lilla.

En hund bör väl aktiveras mer än att hänga runt i trädgården?

Problemet med (hus hundar) är att dom gärna blir trädgårds hundar hänger där om dagarna och får max 1 kiss runda utanför staketet om dagen.
Därför tror jag katten ta mig att hundar i lägenhet har de bättre vissa gånger!

Ja jag har tyvärr även om jag är hemma, inte tid att aktivera min hund 15 timmar/dygn och är därför glad att han kan aktivera sig själv i trädgården;) Han skulle inte uppskatta att ha mej med hela tiden, jag kan inte springa lika fort som honom och han anpassar sig då hela tiden efter mej istället för att få rasa av sig. Jag vet att min hund inte hade mått bra i lägenhet och vad du tror får ju stå för dej.

Det är faktiskt så att endel hundar tycker att en stor trädgård räcker alldelse utomordentligt för att springa och leka i, vara lös hela tiden och hitta på bus hela dagarna. Jag anser att det är ett mycket bättre liv än att sitta i en lägenhet den största tiden av dygnet. Jag vet ju bara vilken skillnad det blev på min tyvärr numera änglahund när vi flyttade ifrån lägenhet och han kunde vara ute den största tiden av dygnet istället för tvärtom.

Det ena utesluter inte det andra, min änglahund var med överallt tills han inte ville åka bil längre, då slapp han. Min lille hund är med vart jag än åker och får sitt behov av social samvaro och träning ändå, fast han tillbringar många timmar varje dag med egna upptåg i trädgården.

Om ni inte kan aktivera dem tillfredställande och de sticker ut själva och hittar på egen aktivering tycker jag att ni antingen får ändra ert sätt eller försöka omplacera dem till en ägare som kommer att stimulera dem i den mängd de behöver. Risken är ju annars att hundarna börjar hitta på ännu mer saker i skogen - jaga och skada vilda djur osv och då kan ni få anmälningar på er.

Det är för det första synd om hundarna att leva ett liv där de inte är tillräckligt stimulerade och för det andra är det faktiskt inte är lagligt att ha hundar lösa i skogen utan uppsikt oavsett hur långt in i skogen man bor.

Så nej - om ni inte kan ta hand om hundarna bör ni inte ha dem kvar!

KL

Fast TS hund är ju uppenbart understimulerad - vilket även TS säger själv. Det finns såklart hundar som kräver mindre mängd aktivering och det är ju en sak som man förhoppningsvis kollar upp när man väljer hundras. Så man får en hund som passar ens liv. Om man inte gör det får man liksom TS en understimulerad hund som letar äventyr i skogen eller stimulerar sig själv på andra sätt.

Nej jag skyller INTE på raserna, det är underbara raser dock är det det som slår igenom på den lilla. Den aktiva bordern o jaktlusten i labben.
Det jag försöker få synpunkter om är OM den lilla nånsin kommer nöja sig med sitt stillsamma liv. Den stora har nöjt sig med det o gillar livet utmärkt men när lillebror drar iväg så är det klart att man hänger på.
Aktivera dom mer än vi gör kommer inte fungera i längden, det är därför jag skriver denna tråd, det stora behöver inte lika mkt aktivering som den lilla.

Jag är inte säker på om jag förstår vad du menar med stillsamma liv? Om hunden inte trivs med det liv han har så får man ju ordna så att han får det livet han behöver för att må bra. Med de raserna så kommer han nog aldrig bli en soffpotatis. Min änglahund var spets, stövare, gråhund, bordercollie och golden, han var aktiv och sprang och lekte fram till samma dag han blev sjuk. Trots att han inte längre ville äta ville han ändå ut, han skulle aldrig klarat ett liv i stillhet. Han blev 12,5 år och hans första tid bodde vi i lägenhet och trots att han var med mej på jobbet varje dag (jag jobbade på en ridskola då) och sprang och lekte med min kollegas hund hela dagarna så behövde han ju ändå en mental stimulans ändå.
En hund behöver kunna vara nöjd och avslappnad med sitt liv hela tiden, inte bara precis efter en aktivering.
Jag tror du är inne på rätt spår att omplacera hunden till någon som har tid och ork att ge hunden de aktiviteter den behöver för att må bra.

Helt ot, men en hund lämnas inte på foder som hästar, efter x antal kullar/parningar tar fodervärden över ägandeskapet, fodervärdsskap på hund är alltså bara aktuellt för avelsdjur.

Senast ändrad:

Om den äldre hunden hade varit nöjd med sitt "stillsamma liv" hade den inte hängt med eftersom den troligtvis är högre i rang än den som är 10 mån. Om den äldre hade varit nöjd hade den troligtvis gått omkring på tomten och lillparveln hade hängt efter sin flockledare.

Men det är ju väldigt svårt för hundarna att veta var "tomten" tar slut om det inte finns staket. De vet ju liksom inte var de "osynliga staketen" vi har börjar och slutar.

Jag visste inte att man inte kunde lämna hunden på foder. Har aldrig lämnat iväg nån av mina hundar förr.
Jag förstår att det är många som tycker jag ska ändra mitt sätt att ha hund, det kan jag till viss del ja men inte helt för såhär ser vårt liv ut. o som jag skriver tidigare så trivs den stora med ett stillsammare liv.
Det är den lilla det handlar om o vi har börjat leta efter ett nytt aktivt hem åt honom medans han är ung o lätt att placera om.
O som någon annan skrev att det inte är lagligt att ha dom springande lösa i skogen, DET vet jag. Varför tror ni jag frågar om råd för?? Jag förstår ju helt klart att detta inte fungerar i längden. Det här är inte våra första hundar. Dock den först med border i.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 655
Senast: Philosophia
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 155
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka