Ska snart föla, stakars häst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marsii
  • Startdatum Startdatum
M

Marsii

Det är jätte synd om min kompis medryttar häst (fd travare) Hon ska ha föl snart (kanske 2 veckor). Men det är jusst så att i det stallet har dom ingen fölbox, inga rast hagar (i princip), Och en (Förlåt) Travar gubbe som vägrar ta hand om fölet när det kommer, Han tror att hon kan fixa allt helt själv i sin lilla box. Han tänker inte ens kolla så hon klarar det. Så självklart blir det min kompis som måste vaka över henne när hon får vaxproppar osv. Sedan tänker han ta fölet och köra in den när den är ½ år.

Tycker inte ni att det är lite synd om hästen??:(

Han kunde ju ha planerat det lite bättre. Tycker ni att det är bättre isåfall att hon fölar ute eftersom det har väldigt små boxar. (Finns 2 rast hagar som är 5 gånger 5 m.? Tacksam för svar.:confused:

Sv: Ska snart föla, stakars häst.

Om allt stämmer som du skriver så är det ett klart fall brott av mot djurskyddslagen.

Man får inte ha ston som fölar i för små boxar. Jag har stora boxar men ingen stor nog för att ha fölande sto i (minsta är 9,5 kvadratmeter och den större ca 1 kvadrat större)

Man får inte enligt lagen! Även om jag har nästan obegränsat med hagar och skulle bott i stallet för att se till att sto och föl hade det bra!

Även om det är svårt, och den sk travargubben, är otrevlig så måste ni vända er till de ansvariga som upprätt håller djurskyddslagen, i er kommun. Och tala om hur förhållandet ligger till med stoet och stall ägaren. Det ligger i ert ansvar.

Usch det låter ju hemskt.

Du måste ju anmäla det, om inte annat så för hästens skull:crazy:

*kl*
Gubbar är inte lätta att handskas med, men i det här fallet måste ni verkligen göra något! Prata med honom först, om inte det går så prata med någon annan som han kanske hellre lyssnar på...

Hjälper inget annat så anmäl! :mad:

Hur stora är boxarna då? är de typ 3 meter per sida eller mer mindre?
Hur stort är stoet?

Vad det gäller utevistelse så är det väl inte lag på att rasthagen behöver vara särskilt stor?

Vad man sedan tycker om det som utomstående är ju sedan en annan sak... Vore ju betydligt trevligare för alla - i synnerhet stoet - om hon fick rejäla ytor att vara på...

Jag tycker att det borde finnas lag på att ha ordentliga hagar. I min vinterhage (som jag tycker är ganska liten för två hästar) kan jag lagligt ha 50 hästar! :eek:

Och en (Förlåt) Travar gubbe som vägrar ta hand om fölet när det kommer, Han tror att hon kan fixa allt helt själv i sin lilla box. Han tänker inte ens kolla så hon klarar det. Så självklart blir det min kompis som måste vaka över henne när hon får vaxproppar osv. Sedan tänker han ta fölet och köra in den när den är ½ år.

:rofl::rofl::rofl:

Ursäkta mig men denna lilla historia emotsäger sig själv!

En pengagirig travgubbe som har låtit betäcka sitt sto med en godkänd hingst -i syfte med att tjäna pengar- tänker alltså inte ens kolla så att stoet klarar det.
Hmm, sen står han där och ska betala ytterligare än det han redan har betalat i språngavgift osv i levande-föl-avgift för ett föl han får föda upp för hand var 3;dje timma!

Dessutom har han delgett er sina underbara tränaregenskaper och säger att fölet ska köras in för vagn vid 6 månaders ålder så att han förlorar hela sitt kapital!

Skulle fölis klara av detta och bli en kanon på banan så har han sabbat sitt framtida kapital genom att riskera att mamman dör så att han inte kan sälja syskon dyrt till hugande spekulanter!

Senast ändrad:

ungefär samma som jag tänkte.. Lite väl stor förlust för den gubben

Där står väl ändå ingenstans att det handlade om en godkänd hingst?
Det kan ju lika väl vara ett resultat av en tjuvbetäckning.

Varför ska han köra in avkomman då?

För att den ska få dra hem ved till gubben till vintern kanske? ;)

Ja du, det är säkert inte alla som kör in för att de ska starta.
Visserligen vet ju varken du eller jag hur det ligger till i detta fallet utan vi kan ju bara anta, så både du och jag kan ju ha rätt tills ts svarat...;)

Absolut är det så att jag inte vet svaret.:p
Jag tycker ju att hela historien verkar lite skum!

Kan inte läsa någonstans att det rör sej om ett godkänt travföl överhuvudtaget. Inte heller att mannen skulle vara tränare.

Kan inte läsa någonstans att det rör sej om ett godkänt travföl överhuvudtaget. Inte heller att mannen skulle vara tränare.

Nej, det kan inte jag heller läsa så vart vill du komma? ;)

Du kanske drar lite förhastade slutsatser i ditt tidigare inlägg...

Ja, det är mycket möjligt.

Men jag har aldrig skrivit att gubben skulle vara en travtränare eller hur?

Då TS skriver travgubbe och fd. travare om hästen samt att avkomman ska köras in vid 6 månaders ålder (:D) så är det ganska logiskt att dra slutsatsen att det är trav det handlar om och inte skogsvård eller hur? ;)

Då kunde TS ha uteslutit benämningen travgubbe och bara skrivit gubbe för att undvika missförstånd! :p

Det är jätte synd om min kompis medryttar häst (fd travare) Hon ska ha föl snart (kanske 2 veckor). Men det är jusst så att i det stallet har dom ingen fölbox, inga rast hagar (i princip), Och en (Förlåt) Travar gubbe som vägrar ta hand om fölet när det kommer, Han tror att hon kan fixa allt helt själv i sin lilla box. Han tänker inte ens kolla så hon klarar det. Så självklart blir det min kompis som måste vaka över henne när hon får vaxproppar osv. Sedan tänker han ta fölet och köra in den när den är ½ år.

Tycker inte ni att det är lite synd om hästen??:(

Han kunde ju ha planerat det lite bättre. Tycker ni att det är bättre isåfall att hon fölar ute eftersom det har väldigt små boxar. (Finns 2 rast hagar som är 5 gånger 5 m.? Tacksam för svar.:confused:

Jag hade inte tvekat en enda sekund på att anmäla till djurskyddsinspektören..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 440
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka