Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Tror jag för länge sedan skapade en tråd om detta, men nu har frågan aktualiserats igen :angel:

Det äldsta barnet går i en (kommunal) skola, och de ska nu har någon slags dag där de får välja på olika aktiviteter av mer friluftskaraktär. En aktivitet var bad/bowling och denna kostar naturligtvis pengar + att barnen ska ha matsäck med sig (ytterligare kostnad). Till saken hör att Skolverket vid inspektion i vår kommun bland annat anmärkte just på att vissa skolor tog betalt vid olika aktiviteter.

Vad skulle ni ha gjort, betalat och sett glada ut eller något annat? (Det handlar inte om att vi inte har råd, för det har vi...)
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Hola,
Enligt lag får de inte göra så. Man kan anmäla. Eller varför inte ringa till rektor och påtala att det inte är lagligt och att de får göra en aktivitet för att få in pengar istället.

Min dotters klass, går i sjunde klass, är i dilemat att de vill ha pengar för att göra saker. Slutade med att barnen fick "brainstorma" och kom på att de skulle ha loppis. Alla barn har jobbat som sjutton och på söndag äger den rum.
Loppis med korv (snälla föräldrar som hade korvkontakter) och ponnyridning (fixar snälla jag och min dotter).

För min del är det en principsak att inte betala, även om jag kunde. Nyttigare då att ungarna får jobba lite. För min egen del är det ju "jobbigare" att ställa upp med hästar. Men eftersom även läraren (och skolan som står för lokal) får lägga sitt strå till stacken så tänker de sig för innan de bestämmer aktiviteter.

mvh Eva
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag är för mig att när jag gick i skolan och framför allt i högstadiet så kostade det pengar.
I låg och mellan stadiet brukade skolan bjuda på festis och renklämma. + att man hade med sig mera hemmifrån.(Jag gick ut mia 88 el 89)

så det låter väll lite normalt för att vara våran komun el grannk.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag tog kontakt med rektorn och den aktivitet som kostar pengar kommer inte att finnas kvar som alternativ. Ja, jag är en elak människa :devil:
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Enligt den nya lagen får man ha aktiviteter som kostar pengar OM man också har ett kostnadsfritt alternativ att välaj på. Sen är det upp till varje skola om dom tycker det är lämpligt
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Fast är detta en ny lag eller en lag över huvud taget? Som jag förstått det är det rekommendationer från Skolverket men jag är inte helt säker.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Skollagen:
4 § Utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för
eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker,
skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en
tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka
inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Visst kan skolorna fåerbjuda olkia alternativ där det kostar lite om det finns gratis alternativ.
Då kan vi ju välja, att det sedan pratas om att det blir orättvist om någon t.ex. får åka slalom men någon annan inte p.g.a. kostnaden så var det så förr också och jag tror inte att det gjort någon skada.
Jag måste ju prioritera som vuxen varje dag vad jag väljer att lägga mina pengar på. Vi vuxna måste ta ansvar för våra barn och våra handlingar, där kan vi förklara hur vi prioriterar.
De flesta av oss måste offra det ena för att få det andra.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Det är ju mer en principfråga, förstår jag. Och principer är viktiga.

Själv är jag nog lite mesig, och skulle utan vidare betala, om det bara gäller småsummor. Sponsrar gärna, bara utflykten e d blir av.

Om det gäller större utgifter, som t ex vid klassresor, så får det INTE kosta! Hur kul är det för elever, som pga föräldrarnas ekonomi inte kan komma med... :crazy:

Jag såg en diskussion för en tid sedan om att skolan bröt mot reglerna, när de begärde att barnens böcker skulle kläs. Då var ju skolan inte avgiftsfri... Har det inte gått lite för långt i petigheten då...?
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Min son som går i 5:an skall ha en klassresa i vår, och vi har samlat in ungefär hälften redan. Vi körde loppis i helgen och och sålde kaffe och bullar på valdagen vid vallokalen. Dessa två aktiviteter har givit massor, inte bara det ekonomiska, det har varit riktigt kul att ungarna har haft riktigt kul och det har skapat sammanhållning ! (jag är annars extremt skeptiskt mot loppisar och sånt, men har fått backa...). Vårt mål är att samla in hela summan. Det kommer vi att lyckas med.

Förra året så åkte mina niondeklassare på skidresa med klassen, det var mindre kul för min plånbok. Det gick på totalt 6 tusen som jag fick ta ur egen ficka. INTE kul.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Oj, det var mycket! :eek: (Tvillingar?)

Min stora dotter går i 8:an i en ovanligt trivsam klass, så det kommer väl snart nå´t förslag på klassresa. Kul att höra hur andra löser det.

Hoppas bara att det inte blir skidresa... det kan inte vara naturligt för oss Skåningar... :D Dottern kan alltså inte åka skidor - vi har ju aldrig någon snö, ju... :angel:
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Nu har jag ringt skolverket. Skolaktiviteter (speciellt i grundskolan) ska INTE KOSTA PENGAR - även om skolan erbjuder gratis alternativ.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Betalat och sett glad ut (och faktiskt varit glad också, det är väl kul om de får gå och simma?). Vill man inte betala kan man ju välja någon annan aktivitet?

Vill minnas att det var så det var när jag gick i skolan också, och det var aktivitetsdag - en del saker var gratis, en del fick man betala för, beroende på vad man ville göra.

Att man har med sig matsäck är väl inte så konstigt, så har det väl alltid varit? Kan inte komma ihåg någon friluftsdag där skolan fixat maten.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Fast jag tycker ändå att det är synd att det inte ska få finnas alternativ som kostar pengar, när det finns andra helt gratis aktiviteter som man också kan välja.

För vår egen del var vi jätteglada över att våra ungar kunde åka med skolan och åka slalom på vintern. När jag pluggade hade vi ont om pengar och då kunde iallafall våra barn komma iväg till slalombacken för en förhållandevis billig peng jämfört med om hela familjen skulle åka iväg. Skulle den här märkliga rättvisegrejen med att inget alls skulle få kosta ha funnit då så skulle våra barn ha drabbats och snällt få stanna hemma medan de som har föräldrar med mycket pengar kom iväg på fjällsemestrar.

Självklart ska vanlig, grundläggande undervisning vara gratis, men när det handlar om detta, som snarare är lite "gulkdkant" och som vi vet att skolorna ändå inte har råd att bjuda helt och hållet på, så ser jag inte varför allt ska vara så kadaverrättvist. Det kan ju, som i vårt fall, ändå leda till en orättvisa.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Förra året så åkte mina niondeklassare på skidresa med klassen, det var mindre kul för min plånbok. Det gick på totalt 6 tusen som jag fick ta ur egen ficka. INTE kul.

Oj, det var dyrare än min dotters språkresa på två veckor till Frankrike!
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

*delvis knapplån*
Skulle jag enbart se till mina barns bästa så skulle jag väl se glad ut och betala - jag har råd. Men jag tänker faktiskt på de barn där varje hundralapp spelar roll, så knäpp är jag (antagligen för att jag arbetat i sådana områden där ekonomin varit knapp för många familjer). Dessutom så var detta en punkt som Skolverket påpekade vid den senaste inspektionen, skolan hade för många aktiviteter som kostade pengar...

Man kan nog inte jämföra med hur det var när vi själva gick i skolan, skolan var då statligt styrd och hade en annan skollag att följa.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Det finns faktiskt barn som nästan aldrig får med sig matsäck hemifrån (av olika anledningar)...
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Fast jag tycker inte att definitiva rättvisan infinner sig bara för att alla får avstå.
De som har mycket pengar behöver ju aldrig avstå - de kan göra allt det där som kostar på egen hand på fritiden.

För oss - medan jag pluggade- som kunde avvara några hundralappar för att vårt barn skulle få åka buss med skolan till Kungsberget och åka skidor en gång om året, så skulle det betyda att det inte blev någon skidresa alls för vårt barn. Några hundralappar fanns inom budgetramen, men inte några tusenlappar. Tvingas alla avstå då blir det säkert många barn i den gråzonen som mina befann sig i, inte i jättefattiga familjer men definitivt inte i välbärgade, som får avstå från upplevelser som skulle berika dem.

Jag skulle förstå förbudet om det handlade om att skolan snålade med pengar de hade kunna få fram, men nu handlar det om att det inte blir något alls för någon. Ser inte att det är mer rättvist än tidigare.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag vet att du arbetar inom skolan, du tycker inte att avgiftsbelagda aktiviteter strider mot skolans värdegrund? Det finns en bra rapport på Skolverkets hemsida, den är värd att läsa...
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Det finns faktiskt barn som nästan aldrig får med sig matsäck hemifrån (av olika anledningar)...
Då kan inte anledningen vara att man inte har råd, det måste vara att föräldrarna skiter eller glömmer att se till så barnet har med sig. En macka och en flaska kranvatten (som mina nästan alltid har med sig) kan inte vara så betungande för matkassan.
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 203
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 063
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Grettir
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 769
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp