J
Johanna_Agge
Sv: Ska skaffa mig en ny häst med är rädd.
helt rätt!
Pockan skrev:Hej!
Antagligen för att många människor (inget påhopp på NÅGON) anser att travare är billiga och "mkt tränade", perfekta nybörjarhästar!! (Läs STOR IRONI). Det är sådant som leder till att travaren får ett hemskt rykte som ridhäst. De travare jag stött på behöver MKT träning för att omskolas till ridhästar, observera att de ofta blir mkt trevliga ridhästar dessutom - om du vet vad du gör.
Jag är själv "dressyr mupp" i botten. Via min man har vi börjat med travare, uppfödning, träning och starthästar. Jag har kvar halvbloden också, vilket gör att jag har en fot i varje läger. Jag måste också erkänna att jag tidigare haft en del fördomar mot travaren som ridhäst! Varför? Jo, för att i de stall jag stått i har det alltid funnits någon/några okunniga som köpt en billig travare som de inte klarar av!
Med detta vill jag inte klanka ner på travaren som ridhäst. Tvärtom! Har som sagt var alltid ridit/tävlat halvblod och morgan. För ca 2 veckor sedan fick vi ett stort travsto som inte klarade av travet av olika anledningar, henne ska jag börja rida in när hon "landat" hos oss. Ska bli super roligt!
MVH / Fia
PS Håller med om att trådskaparen bör köpa en inriden valack däremot! Ston är också bra men en del kan vara lite PMS:iga. Du kanske kan låna en häst eller bli medryttare!
helt rätt!