Ska skaffa mig en ny häst med är rädd.

Sv: Ska skaffa mig en ny häst med är rädd.

Pockan skrev:
Hej!
Antagligen för att många människor (inget påhopp på NÅGON) anser att travare är billiga och "mkt tränade", perfekta nybörjarhästar!! (Läs STOR IRONI). Det är sådant som leder till att travaren får ett hemskt rykte som ridhäst. De travare jag stött på behöver MKT träning för att omskolas till ridhästar, observera att de ofta blir mkt trevliga ridhästar dessutom - om du vet vad du gör.
Jag är själv "dressyr mupp" ;) i botten. Via min man har vi börjat med travare, uppfödning, träning och starthästar. Jag har kvar halvbloden också, vilket gör att jag har en fot i varje läger. Jag måste också erkänna att jag tidigare haft en del fördomar mot travaren som ridhäst! Varför? Jo, för att i de stall jag stått i har det alltid funnits någon/några okunniga som köpt en billig travare som de inte klarar av!
Med detta vill jag inte klanka ner på travaren som ridhäst. Tvärtom! Har som sagt var alltid ridit/tävlat halvblod och morgan. För ca 2 veckor sedan fick vi ett stort travsto som inte klarade av travet av olika anledningar, henne ska jag börja rida in när hon "landat" hos oss. Ska bli super roligt!
MVH / Fia

PS Håller med om att trådskaparen bör köpa en inriden valack däremot! Ston är också bra men en del kan vara lite PMS:iga. ;) Du kanske kan låna en häst eller bli medryttare!

:bow: :bow: helt rätt!

Varmblodstjejen skrev:
Hejsan.

Jag har läst era inlägg här som ni har skrivit.
Och på er låter det som jag inte har nån erfarenhet alls, jag hade aldrig skaffat mig häst om jag inte kunnat nåt om hästar. :mad:
Den femåringen som jag sålde av för ett årsen red jag dressyr och så med men den sista tiden jag hade henne så ville hon inte ha mig på ryggen och varför det vet jag inte.
Jag har bara en sån j**la otur med hästar men nu ska det bli ändring på det.
Kollade du inte upp ryggen då?
Passade sadeln? Hade hon ont är det ju inte så konstigt att hon inte vill bli riden

Humelibumlan skrev:
Jag associerar det inte till en het häst över huvudtaget!

Utan en oerfaren person ska ha en äldre UTBILDAD häst, ingen unghäst eller travare (utan utbildning av duktig ryttare inom ridning) för de besitter inte kunskapen att utbilda dem!

Men utbildade travare finns det gott om, här på Buke finns det ju ett gäng som t.o.m. har gått medelsvår dressyr :angel: ;) . Skämt åsido, jag tror att vi menar samma sak men att vi pratar förbi varandra: när jag råder en oerfaren person att köpa en travare, har jag givetvis en ridutbildad travare i tankarna - sådana finns det ändå ganska många av (även om ingen av dem, iallafall av dem jag känner till, har gått medelsvår).

Det primära i tjejens (som startade tråden) fall verkar vara att hon behöver en häst som är lugn, trygg och utbildad - sen om det är en travare eller ett halvblod spelar mindre roll (så länge som hästen ifråga uppfyller de ställda kriterierna). Den sekundära frågan blir vilka ambitioner tjejen har - och då kan det spela roll om hon väljer en travare eller ett halvblod.

Det finns ingen seriös djurmänniska som skulle påstå att en oerfaren person kan utbilda en icke-utbildad travare (så varför skriver du det två gånger till mig, jag har ju aldrig påstått något sådant). Sen att det finns romantiker som tror att de på egen hand kan ta hand om den söta travhästen som blivit så illa behandlad på travet och därför inte lyssnar på vad den oerfarna ägaren vill (obs! Ironi) är ett annat (och mycket allvarligt) problem - men samtidigt är en person med en sådan inställning inte lämplig som hästägare överhuvudtaget.

bengall skrev:
Ta nu inte illa upp, men av dina inlägg tolkar jag att du behöver följande:
- utbildning i hästhantering
- utbildning i hästskötsel
- utbildning i hur man omskolar travare
.

Hoppas att du inte tar illa upp :) , men hur kan du dra sådana slutsatser av hennes inlägg? (särskilt den andra slutsatsen är jag nyfiken på)

Albatross skrev:
Men utbildade travare finns det gott om, här på Buke finns det ju ett gäng som t.o.m. har gått medelsvår dressyr :angel: ;) . Skämt åsido, jag tror att vi menar samma sak men att vi pratar förbi varandra: när jag råder en oerfaren person att köpa en travare, har jag givetvis en ridutbildad travare i tankarna - sådana finns det ändå ganska många av (även om ingen av dem, iallafall av dem jag känner till, har gått medelsvår).

Det primära i tjejens (som startade tråden) fall verkar vara att hon behöver en häst som är lugn, trygg och utbildad - sen om det är en travare eller ett halvblod spelar mindre roll (så länge som hästen ifråga uppfyller de ställda kriterierna). Den sekundära frågan blir vilka ambitioner tjejen har - och då kan det spela roll om hon väljer en travare eller ett halvblod.

Det finns ingen seriös djurmänniska som skulle påstå att en oerfaren person kan utbilda en icke-utbildad travare (så varför skriver du det två gånger till mig, jag har ju aldrig påstått något sådant). Sen att det finns romantiker som tror att de på egen hand kan ta hand om den söta travhästen som blivit så illa behandlad på travet och därför inte lyssnar på vad den oerfarna ägaren vill (obs! Ironi) är ett annat (och mycket allvarligt) problem - men samtidigt är en person med en sådan inställning inte lämplig som hästägare överhuvudtaget.
Rätta mig gärna om jag har fel, men hur många fd. travare finns det som kan fungera som läromästare? :confused:

Det finns massa lugna o trevliga travare till salu för en billig penning, MEN problemet är att köparen sällan besitter kunskapen att utbilda den och då blir det en het stolle... :crazy:

Albatross skrev:
Hoppas att du inte tar illa upp :) , men hur kan du dra sådana slutsatser av hennes inlägg? (särskilt den andra slutsatsen är jag nyfiken på)
Jag tolkade hennes inlägg på precis samma sätt som Bengall... :smirk:

Albatross skrev:
Men att de inte klarat av sin häst har inte berott på att de hade en billig travare, utan på att de hade en häst överhuvudtaget.

Självklart! Men att köpa en travare direkt från banan bara för att man inte har råd med annat är FEL! Dessa hästar behöver så mycket. Jag tror helt klart att det hade varit annorlunda med många (inte alla dock) av dessa tjejer om de köpt en skolad häst. Det ÄR visst skillnad på att köpa en skolad häst eller en ex-travare!
Sedan håller jag med dig om att många av dessa ej skulle haft häst!

MVH / Fia

jo jag hade veterinären ute på henne regelbundet och jag byte sadel allt eftersom

Varför slutade du ta instruktörshjälp och varför köper du unghästar?

Hejsan.

Jag har redan ett stall där det finns fullt av erfarna människor, och jag rider regelbundna lektioner tre gånger i veckan.

Jag ska berätta för er allihop nu hur jag kommer och ska gå till väga
Jag har nu varit och kollat på en 12 åring travare som är både utbildad i dressyr och hoppning.
Jag ska ha denna hästen på foder i tre månader går allt bra så blir det köp.
Men min tankte med denna hästen är att jag ska börja rida lektion i dressyr regelbundet sen eventuellt i under sommaren om det blir köp så åker vi på träningsläger.
Hästen jag har varit och tittat och ridit på är både cool, stabil, grov, och under ridpasset gick allt bra jag red för ägaren som ståd och höll lektion och det gick bra.
:banana:
så den 28 december har jag häst och jag ska hålla er upprättad av vad som händer.
kram Jenny

Humelibumlan skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men hur många fd. travare finns det som kan fungera som läromästare? :confused:

Tja, om man börjar titta på travare som är 15 eller äldre brukar man faktiskt hitta individer som skulle fungera alternativt fungerar som läromästare. De icke-utbildade travare som hamnar hos oerfarna människor är, enligt min erfarenhet, ofta yngre och hinner "slås ut" innan de blir "medelålders". Tyvärr.

Humelibumlan skrev:
Det finns massa lugna o trevliga travare till salu för en billig penning, MEN problemet är att köparen sällan besitter kunskapen att utbilda den och då blir det en het stolle... :crazy:

Det håller jag med om.

Humelibumlan skrev:
Jag tolkade hennes inlägg på precis samma sätt som Bengall... :smirk:

Hm, jag hoppas att ni grundar era tolkningar på vad hon skrev och inte hur hon skrev det.

Pockan skrev:
Självklart! Men att köpa en travare direkt från banan bara för att man inte har råd med annat är FEL! Dessa hästar behöver så mycket. Jag tror helt klart att det hade varit annorlunda med många (inte alla dock) av dessa tjejer om de köpt en skolad häst. Det ÄR visst skillnad på att köpa en skolad häst eller en ex-travare!
Sedan håller jag med dig om att många av dessa ej skulle haft häst!

MVH / Fia

Ja, visst är det skillnad mellan en skolad häst och en travare (jag har inte påstått något annat). Det som jag har försökt få fram i mina tidigare inlägg är att denna skillnad inte behöver spela någon roll, att det för vissa ryttare inte är av betydelse hurvida hästen är travare eller inte. För mig, som är en inbiten skogsmulle, spelade det ingen roll om hästen jag köpte var en travare eller ett halvblod.

Jag köpte en travare för att de, i regel, är billiga. Min ambition med ridningen är att lufsa i skogen och ta en lektion då och då. Till detta behöver jag inget halvblod för 50.000 utan det räcker med en travare för 5.000. Detta betyder INTE att jag inte lägger ut pengar på min häst. Själva hästköpet är ändå den minsta utgiften.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka