Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Ja SIF kommer att finnas kvar i egenskap av en "avelssektion", dessa personer känner ingen tillhörighet i detta utan har som sagt varit medlemmar för att stödja rasen och som sagt som en tillhörighet för att man har islandshäst.

Har jag träffat 8 på samma ställe så har jag svårt för att tro på att det är enstaka företeelser eftersom jag vet att SIF har många sådana medlemmar även om inte alla resonerar så lär väl inte dom var de enda som tänker i dessa banor. Jag tror att det är dessa medlemmar som går förlorade.

Från infomaterialet
Övriga delar av SIFs verksamhet är inte berörda av samarbetsavtalet och fortsätter som förut.
Det vill säga tex. Avels- och Medlemssektionerna. Ingenstans har jag kunnat läsa mig till att medlemssektionen hos SIF ska läggas ned. Har du sett det svart på vitt, eller läser du mellan raderna? Det mesta som rör tävling, alltså licenser, SM, landslaget... ska administreras av SvRfs tilltänkta Islandshästkommitté, eller vad det nu kan komma att kallas. Stora delar av verksamheten kommer fortfarande att skötas via SIF.

Känns det inte lite konspiratoriskt att tro att meningen är att avveckla allt annat än sport och avel inom SIF?

Jag tror att många skeptiker kommer att ändra åsikt efter att ha läst den senaste informationen. Men så är jag ju en optimist. Jag vill dock se ett vattentätt avtal innan jag säger ja till ett samarbete. Jag är mindre orolig nu än jag var innan materialet kom ut och jag tycker att det är bra att det undersöks ordentligt vad ett samarbete skulle innebära för oss.

Att SIF som medlem i den internationella organisationen FEIF fortsätter som hittills att ansvara för tävlingsreglementet FIPO i Sverige.

Hur funkar detta med nästa mening?

Att SvRF övertar ansvaret att driva och utveckla tävlingsverksamheten för islandshästar inom ramen för sin Tävlingssektion (TS). Islandshästsporten bildar en egen grenkommitté, vars ordförande utses i samråd mellan SIF och SvRF. Ordföranden bemannar kommittén som tillsätts efter godkännande från TS.

Inga andra som har funderingar efter att ha läst informationen som SIF har lagt ut?

jag har inte haft tid att läsa igenom allt i lugn oh ro...

Jag ska läsa igenom allt i lugn och ro. Har även årsmöteshandlingarna som jag ska gå igenom först.

Vad man kan säga, och som jag nämnt tidigare, så är det som lagts ut en önskelista. Hur mycket av det som står får vi igenom, på kort och lång sikt?

Kostnaden för tidningen är dryga miljonen, hur argumenterar vi för att behålla den i den utsträckning vi har idag. Det beror givetvis på nettokostnaden men hur ser annonseringen ut efter ett samgående?

Rolle
IpL

En reflektion, avels resultat motsvarar tidningens kostnad. Vad händer om aveln lyfts bort och vi har mindre pengar att röra oss med?

Rolle
IpL

En reflektion, avels resultat motsvarar tidningens kostnad. Vad händer om aveln lyfts bort och vi har mindre pengar att röra oss med?

Rolle
IpL

Jag förstår inte riktigt vad du menar att avelsresultaten skulle motsvara tidningens kostnad. Men det är ju inte tal om att ta bort aveln från SIF, så där behöver vi väl inte vara oroliga.
Jag är dock orolig över ekonomin om nu vi medlemmar ska betala till SvRF också, men ändå ska liksom inget försämras. Och man räknar kallt med att inte tappa medlemmar.

Vi hade årsmöte igår med min förening och vi kände att det inte går att komma fram till ett beslut när det saknas så mycket information och att den kommer så sent. Informationsmöten den 12e mars är liksom två veckor innan årsmötet då detta ska beslutas. Och än vet man inte ens var informationsmötena ska vara. Riktigt, riktigt illa. Jag ska dock försöka åka på i alla fall informationsmötet för att kunna bilda en bättre uppfattning och bolla dem med våra reprentanter till riksårsmötet.

Jag tror inte att det kommer att bli ett ja. Informationen har kommit alldeles för sent vilket gör att man inte hinner sätta sig in i det hela. Själv är jag inte orolig att FIPO på något sätt ska försvinna utan det kommer vara vårt tävlingsreglemente vare sig det blir med SIF eller SvRF. Jag är dock orolig över större förändringar i vårt svenska tillägg. Förändringar som jag är orolig blir mer lik "storhäst-tävlingsreglerna" som jag anser vara i många stycken väldigt konservativa. Bara tränsregler vid urlastning är ju ett bra exempel.

Jag är fortfarande skeptisk.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att avelsresultaten skulle motsvara tidningens kostnad. Men det är ju inte tal om att ta bort aveln från SIF, så där behöver vi väl inte vara oroliga.

Vi vet inte hur den ekonomiska strukturen kommer att se ut efter att vi splittras upp. Ska pengar slussas mellan de olika delar det blir? Hur kommer budgeten sättas upp för SIF i SvRF?
Avel skjuter till dryga miljonen till kassan idag, var hamnar det sedan?

Men som du säger, kommer det att finnas en praktiskt möjlighet att ta ett väl grundat beslut om samgående på den korta tid som är kvar?

Rolle
IpL

Men som du säger, kommer det att finnas en praktiskt möjlighet att ta ett väl grundat beslut om samgående på den korta tid som är kvar?

Rolle
IpL

Hela avtalet måste bli tillgängligt för de som önskar, det är det inte vad jag vet är. Det är omöjligt att ta ett välgrundat beslutsunderlag. Det som finns att tillgå som grundar sig på partiska? tolkningar av avtalet, eventuellt filtrerat/selekterat.

*KL*
En av propositionerna lyder:
Förslag
Styrelsen föreslår att den nya styrelsen får i uppdrag att teckna ett samarbetsavtal mellan Svenska
Islandshästförbundet (SIF) och Svenska Ridsportförbundet (SvRF) under förutsättning:

att avtalets löptid är 5 år med start 1 januari 2012. Avtalet har en ömsesidig uppsägningstid av
1 år samt att avtalet förlängs med 3 år i taget
Hur lätt är det att starta om SIF efter det har gått några år?

att SIF som medlem i den internationella organisationen FEIF fortsätter som hittills att ansvara
för tävlingsreglementet FIPO i Sverige.
Det känns ju ganska självklart

att SvRF övertar ansvaret att driva och utveckla tävlingsverksamheten för islandshästar i inom ramen för sin Tävlingssektion (TS).
Vad sker med det svenska tillägget till FIPO, kommer det att anpassas till TR och vad innebär det?

Islandshästsporten bildar en egen grenkommitté, vars
ordförande utses i samråd mellan SIF o SvRF. Ordföranden bemannar kommittén som tillsätts
efter godkännande från TS.
Det innebär att med stor sannolikhet att medlemsinflytandet minskar om vem som ska styra. SvRF och TS får stort inflytande i vår sport.

att grenkommittén för islandshästsporten organiseras som de övriga grenkommittéerna som
förutom ordförande består av ledamöter med ansvar för Tävlingsreglemente, Domare,
Bredd/Utveckling, Sponsorfrågor/ arrangemang. Därtill ingår en ryttarrepresentant,
landslagsledaren samt den tjänsteman på SvRFs sportavdelnings som hantera grenen.
Har inte satt mig in i vad det kan innebära

att SvRF till sin Sportavdelning tillsätter en tjänst med inriktning att hantera islandshästssporten.
På vilka kriterier tillsätts denna tjänsteman

att SvRF tillser att de tävlingsresultat inom islandshästsporten som fortsättningsvis kommer att
registreras i SvRFs Tävlingsdatabas(TDB) blir tillgängliga för SIF och möjliga att överföra
till World Fengur.
Låter självklart

att samma regler för ryttar‐ och hästlicenser tillämpas för islandshästsporten som för övriga
hästsporter i Sverige.
att SIFs lokalföreningar får medlemskap i SvRF vilket innebär tillgång till RF:s centrala administrativa
system för lokalföreningar IdrottOnLine. SIF:s lokalföreningar blir således anslutna till två
riksorganisationer. Smärre förändringar i LF stadgar är sannolikt.
att SvRF uppbär central‐ och regional medlemsavgift från lokalföreningarna.
att SIF får tillgång till medlemsregister (IdrottOnLIne) vad avser de dubbelanslutna
lokalföreningarna.
Idrott on line skulle vi väl kunna köpa in som tjänst avSvRF. Vilka är de ekonomiska konsekvenserna av detta?

Bara en liten reflektion efter att ha skummat igenom årsmöteshandlingarna. Det kan vara intressant att det övergripande organisationsmålet bl.a. är:
Vi är en del av Riksidrottsförbundet (RF).
Medan det i propositionen (3) inte tar upp alternativet med direktanslutning till RF. Är nuvarande styrelse enig?

Rolle
IpL

Såg också att ett av avelssektionens verksamhetsmål är:
Utveckla samarbetet mellan sport och avel

Frågan är om det målet blir lättare eller svårare att uppnå vid en delning på SIF?

Rolle, som funderar vidare medan årsmötet kommer med expressfart :eek:
IpL

Ett tänkbart scenario är att de som är med i avelsföreningen får tillgång då det är inom avel man har störst nytta av det?

Rolle
IpL

Men nu verkar det inte ligga något förslag att skilja avel från resten så just den lösningen verkar inte direkt trolig.

Är det inte just det som är ett av de stora problemen, att avelsektionen inte kan ingå under SvRF just därför SvRF är ett tävlingsförbund. Det är väl det som det minst osäkra, att avel kommer att skiljas ut från dagens SIF?

Rolle
IpL

Är det inte just det som är ett av de stora problemen, att avelsektionen inte kan ingå under SvRF just därför SvRF är ett tävlingsförbund. Det är väl det som det minst osäkra, att avel kommer att skiljas ut från dagens SIF?
Rolle
IpL

Den lösningen som det står om i pdf:en handlar inte om att hela sif "går med i SvRf"så vitt jag kan läsa mig till, utan att vissa delar kommer att skötas genom ett samarbete med dem. Och att SIF kommer att finnas kvar i ungefär samma form som idag.

Från början var förslaget att sära på sport och avel i olika förbund, men så kan jag inte se att det ser ut längre?

Men det är många frågetecken att reda ut.

Jag har aldrig uppfattat det som att SIF har velat dela på tävling och avel utan det har varit ett orubbligt krav från SvRf att avel inte kan ingå. Proppen utrycker den eventuella viljan från vår sida hur vi vill ha det, inte hur det blir i slutändan. Så frågan är om SvRF har ändrat ställning i frågan?

Rolle
IpL

Det pågår en intressant diskution på Facebook i frågan... Under SIFs tävlingssektion

Det konstiga är att ingen diskution finns på SIFs forum. Och att ingen i styrelsen har kommenterat varken här eller på Facebook!

Har inget Facebookkonto, jag raderade det för något år sedan. Känns jätteskönt, lägger denna tid på verkliga livet och hästarna istället ;)

Tror styrelsen ligger lågt till årsmötet, vi vet inte heller hur nya styrelsen ser på saken. Lite märkligt att det på söndag ska vara informationsmöte med representanter från SIF och SvRF men ingen plats ännu var i Skåne...

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka