Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?
Självklart är de positiva, de har ju varit drivande för detta förslag långt innan debatten dök upp. Några åkte runt och missionerade vid olika sammankomster om detta.
Jag tycker inte att det jag läser i dokumenten är propaganda utan ger många svar på saker som vi diskuterat här, och de frågor som inte tagits upp tycker jag att det är läge att skicka till styrelsen för nya svar. I informationsmaterialet kan man läsa förslag på hur samarbetet ska se ut:
Exempelvis ska inte Svenska Islandshästförbundet försvinna, utan finnas kvar.
Den största märkbara förändringen som jag kan läsa mig till är att det kan bli dyrare att lösa tävlingslicens om vi måste följa SvRfs riktlinjer angående det. Jag tolkar det som att det är en önskan från dem att alla grenar har ett liknande system för licenser. Alltså att man löser licens för både ryttare och häst vid tävling på regional nivå. Och att man behöver ta grönt kort för att få tävla.
Licensguiden
Hästlicens krävs inom SvRf för tävlingar på regional nivå och uppåt (eller har jag misstolkat?). Som det ser ut nu löses det på livstid för hästen, men i SIFs papper kan man läs om att det ev. ska ändras till att man istället betalar en avgift på 200kr/ häst och år.
Priser licenser
Det kan bli dyrare för en del att lösa licens alltså om vi inte kan fortsätta att ha våra egna system för licenser.
Just prissättningen kanske är något som vi i SIF kan påverka. Det kanske borde vara grenanpassat tänker jag.
SIF kommer att fortsätta att ansvara för vårt TR och kontakten med FEIF.
SvRF övertar ansvaret att driva och utveckla tävlingsverksamheten för islandshästar inom ramen för sin Tävlingssektion (TS). Islandshästsporten bildar en egen grenkommitté, vars ordförande utses i samråd mellan SIF och SvRF. Ordföranden bemannar kommittén som tillsätts efter godkännande från TS.
Att grenkommittén för islandshästsporten organiseras som de övriga grenkommittéerna som förutom ordförande består av ledamöter med ansvar för Tävlingsreglemente, Domare. Bredd/Utveckling,sponsorfrågor/Arrangemang, därtill ingår en ryttarrepresentant, landslagsledaren samt den tjänsteman på SvRFs sportavdelning som har hand om grenen. (som alltså väljs av SIFs medlemmar som vanligt när styrelsemedlemmar utses, inte SvRf)
Vi får bygga hagar på tävlingsplatsen och tävla Islandshästar som vuxna fast de storleksmässigt är ponnyer
Medlemskapet ska det första medlemskapsåret vara oförändrat i kostnad och sedan
sänkas eftersom SIFs administrativa kostnader sjunker om vi tar hjälp av SvRf.
Vår tidning ska vara kvar med 9 nummer /år precis som idag.
TREC kommer att ligga utanför ett avtal med SvRF men målet är att de får en egen förhandling med SvRF.
Aveln och tidningen är helt oberörda av den förändring det skulle innebära att samarbeta med SvRf.
Läste på annat håll att de norska och danska islandshästförbunden har fungerande samarbeten med sina respektive Ridsportförbund och att det har gett dem en mycket bättre ekonomi än SIF. Just det ska jag försöka ta reda på mer om.