Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Det är inte så att administrationskostnaderna är dirket proportionellt till antalet medlemar, ju fler medlemmar dess lägre kostnad per medlem.

Ja fast riktigt så är det ju inte heller, medlemskapet i SvRf är uppdelat i en medlemsavgift till rikssektionen och en till den regionala delen av SvRf sedan tillkommer en avgift för varje medlem i den förening som är ansluten till SvRf.

Just detta med regioner är en av de saker vi hakat upp oss på. Kommer vi att sortera under en region med en massa andra hästsporter och under regionsnivå lokalklubb, eller stallklubb. Är jag begriplig nu? Vad jag undrar är om regionsindelningen står mellan mig i min regionala klubb och Islandshäst-tävlings-delen. Strukturen på organisationerna skiljer sig mycket.... Få se om jag får svar på frågan i nästa nummer av Islandshästen.

Att det blir trassligt samt kan bli ordentliga organisatoriska problem verkar ju uppenbart. Strukturen verkar inte vara till för att främja kommunikation mellan olika intressegrupper utan snarare inom regionerna.

Det verka dessutom som om ridsporten är särbehandlad då alla ska kampera inom samma förbund medan betydligt mindre men närbesläktade sporter får ha sina egna förbund. Dart, freesbee, bowling och boule har egna förbund, liksom judo, brottning, boxning, karate och varpa. Det finns många exemple på närbesläktade grenar som är separata förbund och små grenar som har sina egna. Vid närmre efterforskning känns det som det riktiga förfarande vore om vi kunde jämställas och få ligga direkt under Rikisdottsförbundet om inte annat så av principiella skäl. Varför ska Ridsporten tvingas klumpas samman i samma förbund, det vi har gemensamt med övriga är klart att jämföra med gemensamma närmnar mellan exv brottning och judo.

SIF behöver samma förutsättningar som andra förbund, möjligen kan man behöva separera avel från övriga aktiviteter för att renodla bidragsberättigade delar.

Nu finns det information på SIFs hemsida att ladda hem angående ett eventuellt samarbete SIF-SvRf, och man uppmuntras att kontakta John Ljungqvist, Göran Fernsund eller någon annan i styrelsen om man har ytterligare frågor.

Jättebra! Nu slipper vi kanske fler spekulationer.

Är det bara jag som inte kan öppna pdf filerna?
Att spekulationerna upphör har jag svårt att tro eftersom de som presenterar förslaget är väldigt positiva till samgåendet.

Rolle
IpL

Saxat från Tidningen Ridsport:

Vad är det i det tyska systemet som gör deras hästnäring så framgångsrik? Det var frågor som man hoppades få svar på. Det tyska förbundet samlar både sport och avel vilket ger ett helt annat samarbete mellan avel och tävling än vad vi har. Lauterbach berättade också om det tyska utbildningssystemet där förbundet ansvarar för utbildningarna.

Apropå den pågående debatten...

Rolle
IpL

Jag har inga problem att öppna dom.
Jag har om på mailen så jag kan vidarebefordra till dig om du vill.

/Malin

Är det bara jag som inte kan öppna pdf filerna?
Att spekulationerna upphör har jag svårt att tro eftersom de som presenterar förslaget är väldigt positiva till samgåendet.

Rolle
IpL

Självklart är de positiva, de har ju varit drivande för detta förslag långt innan debatten dök upp. Några åkte runt och missionerade vid olika sammankomster om detta.;)

Tack, men jag mailade SIF i morse och de fixade det med en gång. Ska nu gå igenom materialet.

Tack än en gång
Rolle
IpL

Självklart är de positiva, de har ju varit drivande för detta förslag långt innan debatten dök upp. Några åkte runt och missionerade vid olika sammankomster om detta.;)

Jag tycker inte att det jag läser i dokumenten är propaganda utan ger många svar på saker som vi diskuterat här, och de frågor som inte tagits upp tycker jag att det är läge att skicka till styrelsen för nya svar. I informationsmaterialet kan man läsa förslag på hur samarbetet ska se ut:

Exempelvis ska inte Svenska Islandshästförbundet försvinna, utan finnas kvar.

Den största märkbara förändringen som jag kan läsa mig till är att det kan bli dyrare att lösa tävlingslicens om vi måste följa SvRfs riktlinjer angående det. Jag tolkar det som att det är en önskan från dem att alla grenar har ett liknande system för licenser. Alltså att man löser licens för både ryttare och häst vid tävling på regional nivå. Och att man behöver ta grönt kort för att få tävla.
Licensguiden
Hästlicens krävs inom SvRf för tävlingar på regional nivå och uppåt (eller har jag misstolkat?). Som det ser ut nu löses det på livstid för hästen, men i SIFs papper kan man läs om att det ev. ska ändras till att man istället betalar en avgift på 200kr/ häst och år.
Priser licenser
Det kan bli dyrare för en del att lösa licens alltså om vi inte kan fortsätta att ha våra egna system för licenser.

Just prissättningen kanske är något som vi i SIF kan påverka. Det kanske borde vara grenanpassat tänker jag.

SIF kommer att fortsätta att ansvara för vårt TR och kontakten med FEIF.

SvRF övertar ansvaret att driva och utveckla tävlingsverksamheten för islandshästar inom ramen för sin Tävlingssektion (TS). Islandshästsporten bildar en egen grenkommitté, vars ordförande utses i samråd mellan SIF och SvRF. Ordföranden bemannar kommittén som tillsätts efter godkännande från TS.

Att grenkommittén för islandshästsporten organiseras som de övriga grenkommittéerna som förutom ordförande består av ledamöter med ansvar för Tävlingsreglemente, Domare. Bredd/Utveckling,sponsorfrågor/Arrangemang, därtill ingår en ryttarrepresentant, landslagsledaren samt den tjänsteman på SvRFs sportavdelning som har hand om grenen. (som alltså väljs av SIFs medlemmar som vanligt när styrelsemedlemmar utses, inte SvRf)

Vi får bygga hagar på tävlingsplatsen och tävla Islandshästar som vuxna fast de storleksmässigt är ponnyer

Medlemskapet ska det första medlemskapsåret vara oförändrat i kostnad och sedan sänkas eftersom SIFs administrativa kostnader sjunker om vi tar hjälp av SvRf.

Vår tidning ska vara kvar med 9 nummer /år precis som idag.

TREC kommer att ligga utanför ett avtal med SvRF men målet är att de får en egen förhandling med SvRF.

Aveln och tidningen är helt oberörda av den förändring det skulle innebära att samarbeta med SvRf.

Läste på annat håll att de norska och danska islandshästförbunden har fungerande samarbeten med sina respektive Ridsportförbund och att det har gett dem en mycket bättre ekonomi än SIF. Just det ska jag försöka ta reda på mer om.

Har bara läst igenom en gång än så länge, ska läsa en gång till i lugn och ro. Men det som är genomgående är att det är tyngd på tävlingssidan och avel, fritid och TREC nämns perifert. Vad som presenteras är en önskelista som jag misstänker inte kommer att fyllas helt. Jag har inte hört från något håll att det är en fördel att dela på tävling och avel, bara det motsatta.
Bara för att nämna tidningen, varför ska vi ha en egen tidning när de övriga går under tidningen "Häst och Ryttare"?

Även om önskelistan skulle uppfyllas, till en början i alla fall, så innebär det att risken är att vi kommer att splittras i mindre delar mot dagens organisation.

Som sagt det är en önskelista, inte hur det kommer att bli. Jag ska gå igenom skrivelserna igen, det här var bara en första reflektion.

Rolle
IpL

Men det som är genomgående är att det är tyngd på tävlingssidan och avel, fritid och TREC nämns perifert.
Det är väl där det finns mest frågetecken i och med att vi har ett eget tävlingsreglemente och egna tävlingsgrenar plus egna avelsregler. Antar att det är därför som det skrivs mest om det. För oss fritidsryttare blir förtjänsten exempelvis att det i längden blir billigare att vara med i SIF, och att SvRF har mer resurser för att utveckla kursutbud, utbildningsmaterial och ungdomsverksamhet mot vad SIF självständigt har. När dessa frågor jobbas med av en avlönad person misstänker jag att det kommer att finnas mer TID också vilket verkligen gynnar verksamheten. jag tycker att det var en hel del bra som stod i exempelvis texten om "Workshop ungdomsverksamhet" på sidan 13. Jag tycker att det är jättepositivt om man kan få till mer avsuttna aktiviteter för de utan häst. Både barn och vuxna.

Är det inte positivt att TREC får egna förhandlingar med SvRf? Det är ju inte en ren islandshästgren, och det är väl bra om de också kan få stöd av övriga Ridsportförbundet?
Jag har inte hört från något håll att det är en fördel att dela på tävling och avel, bara det motsatta.
I mina öron låter det inte som att det blir någon större skillnad som gör det svårare att samarbeta? SvRf och SIF sitter redan idag i samma lokaler i Kolbäck, (Ridsportens hus) det kommer att anställas islandshästfolk till SvRf där det tillkommer minst en ny avlönad tjänst för att representera Islandshästarna i SvRf.
Bara för att nämna tidningen, varför ska vi ha en egen tidning när de övriga går under tidningen "Häst och Ryttare"?
Varför skulle vi inte ha det när såvitt jag kan läsa Svenska Islandshästförbundet fortsätter att existera? (jag kan tänka mig att vi kanske återgår till att vara en förening istället för ett förbund, men det är en teknisk fråga jag inte är så insatt i) Men vi kommer förmodligen även att få tidningen Häst och ryttare.

Även om önskelistan skulle uppfyllas, till en början i alla fall, så innebär det att risken är att vi kommer att splittras i mindre delar mot dagens organisation. Som sagt det är en önskelista, inte hur det kommer att bli. Jag ska gå igenom skrivelserna igen, det här var bara en första reflektion.
Vad är det som gör att vi skulle riskera att splittras i mindre delar? jag kanske är väldigt naiv och blåögd, men jag tycker att det låter som om vi skulle få bättre möjligheter att utveckla Islandshästeriet om det fanns fler som arbetade avlönat med Islandshästrelaterade frågor, och om vårt kansli får en mindre arbetsbörda. Om medlemskapet blir billigare kan vi förhoppningsvis få in icke hästägande medlemmar också, som exempelvis ridskoleryttare, och det tror jag är bra och positivt för att utveckla och bevara intresset för Islandshästen i Sverige.

Här kan man se hur det ser ut i Norge och Danmarks respektive Ridsportförbund, och sedan klicka vidare till respektive lands Islandshästförening.

Norska Ridsportförbundet

Danska risportförbundet

Vad får dig att tro att medlemskapet blir billigare? Min erfarenhet är nämligen motsatsen.;) Från 150 kr per år till 600 kr per år, när sedan föreningen gick ur SvRf så kunde vi återta den lägre medlemsavgiften.

Vad får dig att tro att medlemskapet blir billigare? Min erfarenhet är nämligen motsatsen.;) Från 150 kr per år till 600 kr per år, när sedan föreningen gick ur SvRf så kunde vi återta den lägre medlemsavgiften.
Det här.
För att göra det ekonomiskt möjligt att genomföra denna förändring måste det totala uttaget av medlemsavgifter till medlemmarna i de dubbelanslutna föreningarna förbli oförändrat eller lägre. Ett sätt att gå tillväga är att SIF sänker sitt uttag av medlemsavgifter per förening med 100:- per medlem för år 2012. Det skulle innebära att en anslutning till SvRF för lokalföreningen inte kostnadsmässigt märks. Intäktsbortfallet för SIF centralt blir drygt 600 000 kr vid samma medlemsantal som 2010. I takt med att SIF tar hem ytterligare rationaliseringsvinster inom administrationen kan SIF:s uttag av medlemsavgifter sänkas stegvis till en mer rimlig nivå jämfört med dagens.

Här är exempel på kostnaderna:

SvRF uppbär central- och regional medlemsavgift från lokalföreningarna, 68 + 24 kr för 2010. Lokalföreningarna betalar också en avgift till SIF.
I dagsläget ligger avgiften till SIF på 405kr för en seniormedlem, och avgiften till lokalföreningen varierar. SIF räknar enligt infomaterialet med att kunna sänka kostnaden de tar ut.

Ytterligare citat från infomaterialet.

SIFs ekonomi påverkas av att SvRF tar över driften och därmed det ekonomiska ansvaret för sporten,
dvs. tävlingssektionen, landslag och SM. Detta motsvarar ca en årsarbetstid om man följer personalens egen tids deklaration.
Jag hittar inte igen några aktuella ekonomiska rapporter, men har en delårsrapport för perioden januari - september 2008 där man kan se vart pengarna är tänkta att gå och vad saker dittills kostat. Några uttdrag för att visa hur pengarna fördelas inom ett par av de poster som SvRf alltså ska ta över det ekonomiska ansvaret för om vi går ihop:

En mycket stor post var personalkostnad. 2008 var det budgeterat drygt 2,5mkr. Om delar av personalen avlönas av SvRf kommer ju motsvarande årslöner att "försvinna" från SIFs kostnader.

Kostnader för tävlingar och sport inkl. SM och landslag jan-sept 2008 var lite drygt 2miljoner. Därifrån kommer det givetvis intäkter också, men det var inget stort plus i September, och fler poster kan ha tillkommit innan årets slut. Hur det ser ut idag vet jag inte. Om det skärs ner på dessa punkter så blir det ju mycket mindre pengar som behöver håvas in, och medlemsavgiften kan sänkas. Eller?

Observera att detta är kostnader och intäkter som SIF har centralt, lokala intäkter från tävlingar som går till arrangörerna är inte inräknat.

Någon som har årsmöteshandlingar någonstans kanske kan uppdatera med lite nyare siffror?

Det är så tyst, det lär ju vara fler än jag som har någon åsikt om infomaterialet? Vad är fallgroparna, vad behöver vi få mer klarhet i för att kunna ta ställning?

Senast ändrad:

Och jag har iofs svårt att tro att det skulle räcka med en sänkning av 100 kr eftersom jag vet att själva avgiften per medlem till SvRf är högre. Men det återstår ju att se i de fall att beslutet skulle gå igenom. Däremot tror jag att SIF genom denna manöver kommer att tappa väldigt många medlemmar, och jag utgår nu bara utifrån min egen omgivning som klart sagt att de kommer att gå ur och det är synd tycker jag. Så jag tror att det kan vara på samma sätt även på andra håll.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt merparten av melemmarna är smått ointresserade av om vi är med i SvRF, visst finns det folk som kommer och gå ur i protest, kanske oavsett vad beslutet blir, men som förslaget ser ut så kommer det inte bli någon större förändring för den enskilde medlemmen. För de som tävlar innebär ett utträde att sluta tävla, jag betvivlar att de är någon större mängd tävlingsryttare som går ur.

Nej det är så här att fn har SIF rätt många medlemmar som är med i föreningen som just en form av stöd för att de har en islandshäst, dessa människor har i praktiken ingen nytta av föreningen egentligen utan medlemskapet är som sagt enbart till som att främja föreningen som just vår rasförening och som en tillhörighet. Det är många av dessa människor som väljer att kliva av i händelse av att SIF går samman med SvRf. Man tycker helt enkelt att man inte har en tillhörighet längre, det är den förklaring jag har fått.

Och jag har iofs svårt att tro att det skulle räcka med en sänkning av 100 kr eftersom jag vet att själva avgiften per medlem till SvRf är högre. Men det återstår ju att se i de fall att beslutet skulle gå igenom.
Varför skulle SvRf ge SIF felaktig information om vilka avgifter de tänker ta ut?
Eller menar du att det är SIF som inte har läst på ordentligt?

Vad är motiveringen hos de som tänker gå ur SIF om vi går med i SvRf? Och hur resonerar du själv i den frågan? Vad får dig att tro att det blir ett så stort medlemsbortfall?

Tillägg: Såg när jag postade att du svarat på en del av mitt inlägg.

Nu finns det information på SIFs hemsida att ladda hem angående ett eventuellt samarbete SIF-SvRf, och man uppmuntras att kontakta John Ljungqvist, Göran Fernsund eller någon annan i styrelsen om man har ytterligare frågor.

Jättebra! Nu slipper vi kanske fler spekulationer.

Jag hittar det inte??

Balderum: PDF:erna ligger på första sidan under den blå rutan med information om clinicen.

Boj- Vad blir skillnaden för dem anser du om SIF samarbetar med SvRf i vissa frågor? Alltså vad är det som kommer att försämras för dem så att de inte känner att det är värt att vara medlemmar längre? Jag hänger inte riktigt med i argumenten. SIF kommer ju att finnas kvar. Precis som de norska och danska föreningarna finns kvar trots att de samarbetar med sina ridsportförbund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka