Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Grundkravet för lokalt föreningsbidrag är att ridskolan är föreningsdriven. Det hör till ovanligheterna inom islandshästvärden.

Jag är intresserad av tävling inom flera grenar men tycker att det blir onödigt mycket licenser.

Jag tycker att Ridsportsförbundet har hög ryttarlicens och det är för mig personligen irriterande att betala årlig licens för flera hästar.

Så långt jag sett, tycker jag att SIF har för höga avgifter kring tävlandet. Dyra klubbavgifter, relativt dyr ryttarlicens. Jättedyra anmälningsavgifter till tävling.

En likriktning skulle inte skada.
En ryttarlicens och få delta i samtliga discipliner skulle inte skada.
En hästlicens för samtliga discipliner skulle heller inte skada.

Jag kanske missuppfattar nåt, men du tycker kostnaden för tävling på islandshäst är för dyr, att det krävs onödigt mycket licenser för att tävla, men samtidigt tycker du inte att det skulle skada med en hästlicens? Är det då inte bätte som vi har nu - enbart ryttarlicens och ingen hästlicens? Det blir ju både fler licenser och högre kostnader om det krävs hästlicens också. Samt sjukt tråkigt för oss som ibland tävlar andras hästar, och då kanske bara en gång på ett år, då blir det fruktansvärt dyrt att tävla... Även för de som tävlar sina egna men som bara vill tävla nån gång för skojs skull. Personligen tycker jag ryttarlicensen räcker gott och väl och att licensen för lätt klass är billig är helt rätt, det ska inte behöva vara alltför dyrt att tävla nån enstaka gång för skojs skull. Dock håller jag med om att det är dyra avgifter, men det löser man ju knappast genom att införa fler och dyrare licenser.

Jag kanske missuppfattar nåt, men du tycker kostnaden för tävling på islandshäst är för dyr, att det krävs onödigt mycket licenser för att tävla, men samtidigt tycker du inte att det skulle skada med en hästlicens? Är det då inte bätte som vi har nu - enbart ryttarlicens och ingen hästlicens? Det blir ju både fler licenser och högre kostnader om det krävs hästlicens också. Samt sjukt tråkigt för oss som ibland tävlar andras hästar, och då kanske bara en gång på ett år, då blir det fruktansvärt dyrt att tävla... Även för de som tävlar sina egna men som bara vill tävla nån gång för skojs skull. Personligen tycker jag ryttarlicensen räcker gott och väl och att licensen för lätt klass är billig är helt rätt, det ska inte behöva vara alltför dyrt att tävla nån enstaka gång för skojs skull. Dock håller jag med om att det är dyra avgifter, men det löser man ju knappast genom att införa fler och dyrare licenser.

Ja du missuppfattade vad jag menade.
Jag menade att för oss som är intresserade av att vara med i flera discipliner blir det väldigt många klubbavgifter och licenser: en omgång inom WRAS, en i SIF, en i RF.

För övrigt landar RF inte så mycket högre i total kostnad för att vara med i en gren än SIF och tävlar man mycket så blir det faktiskt billigare i RF: Klubbavgift island ca 500kr, ryttarlicens ca 500kr, startavgift ca 500kr blir ca 1500kr för att vara med i en gren.
I RF klubbavgift ca 250kr, ryttarlicens 750kr, hästlicens 200kr, startavgift ca 100kr blir ca 1300kr för att vara med i en gren. Därefter ytterligare startavgifter ca 100kr för varje start man gör.
WRAS: Ca 250kr klubbavgift, ryttarlicens ca 250kr, hästlicens 200 (eller livstidslicens 500), startavgift ca 100kr/gren blir ca 800kr om man köper hästlicens varje år.

Jag tror dock inte att det är realistiskt med sammangående SIF/RF. Det är fler och starkare stötestenar än i fallet med WRAS. Jag inbillar mig nämligen att SIF knappast skulle kunna hindra hästar av andra raser att delta i sina tävlingar om man vill att de ska få samma status som exempelvis dressyr- eller hopptävlingar inom RF - eftersom alla andra "grenar" är öppna för alla raser som vill vara med. Så är det ju också inom WRAS.
De rasspecifika organisationerna inom western, exempelvis SQHA, som har moderföreningen i USA, är ju inte aktuella för att gå in inom RF paraply.

Så, oavsett de personliga fördelar jag kan se, jag tror inte att det kommer att bli aktuellt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka