Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?
worldfengur är toppen, tycker alla rasföreningar borde ha ett eget worldfengur
worldfengur är toppen, tycker alla rasföreningar borde ha ett eget worldfengur
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men många som inte är intresserade av avel och tävling har väldigt lite utbyte... Tidningen måste nog vända sig till en bredare publik för att motivera ett medlemskap.
Jag tycker att tidningen har blivit bredare, och att Marjolein jobbar bra för att få in något för alla i den. Det har ju varit en hel del artiklar om unghästar, forskning och annat som inte är avels- och tävlingsrelaterat det senaste året. Jag tror att även de som inte är intresserade av avel och tävling kan finna ett nöje i att "släktforska" på sina hästar och titta på bilder av sina hästars släktingar och ta reda på vem som är släkt med vem.
Men så finns det givetvis de som struntar i det också. Men jag håller med om att tidningen kan breddas ytterligare och att mankan vinna på att göra den ännu mer attraktiv eftersom jag tror att den är en stor anledning för många medlemmar att vara med i SIF.
Nog är det väl så att "sammanslagningen" bara motiveras av att landslaget skall få pengar. Och det behöver de uppenbarligen med tanke på hur deras budget sprängs varje år... Annat lull som att "ge islandshästen status" och liknande är ju bara flum.
Jag har precis kommit till samma slutsats! Och jag ser ingen vits med att splittra och i min värld förstöra SIF för att ca 25 av de ca 6000 medlemmarna ska få tillgång till bidrag.[/QUOTE
Ja verkar inte vara några andra som tjänar på det. Kommer inte att vara med i SIF om det räcker att vara med i SvRF för att få tävla, har en jätteaktiv rid och kör klubb i närheten som ordnar massor med aktiviteter för islandsryttare och andra hästintresserade och där finns ovalbana och ridbana tillgänglig. Är redan medlem där plus i SIF men då räcker det ju med en klubb. Tidningen är inte värd så mycket även om den har blivit lite bättre på senaste tiden.
Känns som att man förlorar sin lojalitet mot SIF om man ändå måste betala till ridsportsförbundet och de ska ta hand om tävlingar, licenser osv.
Knapplån!
Åhh vad intressant tråd denna ger jag åter lite liv i!
Tänkte säga mina åsikter i denna intressanta fråga!
Det är en svår fråga, man får se fördelarna med nackdelarna helt enkelt.
Jag ser bara fördelar än så länge.
Vore ju superroligt om fler raser fick komma och tävla med oss som kan tölta och passa.
Tänk så stora tävlingarna skulle kunna bli då
Också här är det ett negativt besked, reglerna som styr här är internationella och inget vi hittat på i Sverige. Det är FIPO som styr och så kommer det att förbli åtminstone inom överskådlig framtid.Det jag hoppas försvinner vid en ev sammanslagning är att man som idag inte får raka bort hovskägg eller klippa i man och svans..
Det blir säkert även kul att betala både häst och ryttarlicens såsom i SvRF. De fåtal som tävlar sina hästar i både och vinner kanske på det men för övriga är det tveksamt.Sedan vore det ju roligt om man fick bli medlem i en annan icke islandshästklubb och ändå få tävla islandshäst tävlingar.
För de som vill vara med i både och, tror inte det är så värst många dock.För de som har olika raser hemma blir det faslig dyrt att va med i olika klubbar och nu kan man ha en klubb bara.
Förutom att man inte får pengar att anordna tävlingar utan tvärt om tävlingar är en inkomstkälla. Färre klubbar låter inte som något som kommer att bidra till fler tävlingar dock, snarare tvärt om.Sedan vore det ju super om man fick statlig bidrag till att anordna fler tävlingar.. Jag satsar på mindre klubbar och mer tävlingar. Ist för att ha 511 olika klubbar ha bara 50 runtt om i sverige och att dessa 50 verkligen får bra med bidrag så de kan annordna tävlingar minst 1 gång i månaden ist.
Istället som det är nu de flesta klubbarna har 1-3 tävlingar om året en klubb och en lätt vår eller höst tävling.
Det låter som en utmärkt anledning att bilda en ny klubb.Jag vet klubbar som bildats bara för att vissa ur en klubb inte tycker som alal andra och då bildar en grupp en egen klubb fixar en bana att få va på och så vips är man en klubb.
Vad fördelen är att betala mer licenspengar är för mig obegriplig, men vad jag vet är grundkravet för att gå med i SvRf att vi får fortsätta att med tävlingar på det vis vi gör nu. Någon form av grönt kort vore dock bra.Att vi får ta licens både på häst och ryttare tycker jag bara är bra samt att vi måste göra TR som alla andra, för vissa borde inte få tävla då de inte kan ett skit om tävling. Då är dessa TR super att man får avlägga ett prov att man faktiskt kan häst och vet hur tävlingarna går till INNAN man ger sig ut och tävlar.
OS kommer att anordnas oavsett om SIF går med i SvRf eller inte och chansen att få se en islandshäst där är så gott som obefintlig. Förstår inte kommentaren alls.Kvantite ist för kvalite eller hur var detSedan et bästa av en sammanslagning kommer nu... vi får ett OS!
Det skulle underlätta om åsikterna baserar sig på fakta och inte mest fantasier. Givetvis får du tycka precis vad du vill.Detta är ju bara mina åsikter som sagt vi alla tycker ju olika och förväntar mig inte att alla ska tycka som jag men de är ju de som är så bra med sverige.. att vi får tycka vad vi vill
Islandshästsporten kommer alltid ses som en skit gren så länge vi själva är så anti allt nytt!!
Att man kommer få klippa hovskägget om det blir en sammanslagning är jag tveklöst säker om att de kommer bli..