Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

För mig är det helt klart värt ett medlemsskap i SIF! Men många som inte är intresserade av avel och tävling har väldigt lite utbyte... Tidningen måste nog vända sig till en bredare publik för att motivera ett medlemskap, vare sig vi går med i SvRF eller är kvar som vi är. Breddar vi tidningen så tror jag vi kommer kunna locka motionsryttarna och ridskoleeleverna.

Men många som inte är intresserade av avel och tävling har väldigt lite utbyte... Tidningen måste nog vända sig till en bredare publik för att motivera ett medlemskap.

Jag tycker att tidningen har blivit bredare, och att Marjolein jobbar bra för att få in något för alla i den. Det har ju varit en hel del artiklar om unghästar, forskning och annat som inte är avels- och tävlingsrelaterat det senaste året. Jag tror att även de som inte är intresserade av avel och tävling kan finna ett nöje i att "släktforska" på sina hästar och titta på bilder av sina hästars släktingar och ta reda på vem som är släkt med vem.

Men så finns det givetvis de som struntar i det också. Men jag håller med om att tidningen kan breddas ytterligare och att man kan vinna på att göra den ännu mer attraktiv eftersom jag tror att den är en stor anledning för många medlemmar att vara med i SIF.

Senast ändrad:

Jag tycker att tidningen har blivit bredare, och att Marjolein jobbar bra för att få in något för alla i den. Det har ju varit en hel del artiklar om unghästar, forskning och annat som inte är avels- och tävlingsrelaterat det senaste året. Jag tror att även de som inte är intresserade av avel och tävling kan finna ett nöje i att "släktforska" på sina hästar och titta på bilder av sina hästars släktingar och ta reda på vem som är släkt med vem.

Men så finns det givetvis de som struntar i det också. Men jag håller med om att tidningen kan breddas ytterligare och att mankan vinna på att göra den ännu mer attraktiv eftersom jag tror att den är en stor anledning för många medlemmar att vara med i SIF.

Tidningen och WF är enda anledningen för mig. Avel och tävling är lägre prio.

de senaste två nummren av Islandshästen har varit toppen bra! Artiklar om olika ämnen som riktar sig till olika typer av medlemmar! Nu måste det fortsätta att utvecklas i den riktningen för att locka tillbaka gamla medlemmar och få nya medlemmar att vilja vara med! Tex alla dom som rider på våra islandshästridskolor! Och SIF måste ge dom som driver ridskolorna något tillbaka för att dom lockar sina elever till att bli medlemmar...

vad vill du läsa i Islandshästen och vad använder du WF till? En vänligt ställd fråga för att förstå var förbundet kan göra för att locka fler medlemmar... Inte för att ifrågasätta!!!!

Jag tycker att det är särskilt intressant med artiklar om träning och hästutbildning av olika slag. Besök på gårdar gillar jag också att läsa om, och intervjuer med olika ryttare om hur de rider och tänker kring hästeriet. Jag tycker också om att läsa artiklar som gräver ned sig i vad olika avelslinjer ger för egenskaper som dyker upp ibland. Hur färger nedärvs, och vad exteriören har för betydelse för ridegenskaper och hållbarhet är också sådant som jag är intresserad av att läsa om. Tävlings- och avelsreferat är också intressant, men jag vill ha en blandning av artiklar.

WF använder jag till att kolla upp resultat från avelsvisningar (gärna live när jag inte är på plats), kolla upp hur det går för avkommor till olika hingstar, och söka efter hästar jag har känt eller känner för att se vad de har för stam, (vart de bor nu) och vad de har för blodslinjer. Och om jag letar häst så är det guld tycker jag att kunna gräva ner sig i stammen via WF och se vad släktingarna är för ena. Jag gillar att försöka hitta samband mellan hästar jag har stött på och tycker om, för att se om de har gemensamma förfäder. Och att fantisera om vilka hingstar jag kan para ihop mitt sto med, och vad det skulle kunna ge för egenskaper. Det har också varit användbart för att kolla upp stammen på min nuvarande häst som jag köpte som ettåring för att försöka få en uppfattning av vad hennes släktingar och syskon har för egenskaper på pappret. (De som är visade)

*KL*
Ja då var infomötet avklarat. Det skulle vara mellan 14:00 och 17:00 men vi höll på till 18:00 och det kändes som om vi kunde hålla på ett par timmar till.
Lite dålig uppslutning med tanke på upptagningsområdet och den avgörande betydelse denna fråga kan ha. Vi var 13 st som kom och av dessa var 9 st medlemmar i Ofeigur inklusive undertecknad.
Närvarande var också representanter från SIF, SvRF och SISU.

Som tidigare nämnts så kommer vi bara att besluta om hur vi går vidare vid riksårsmötet. Sedan blir det nog en omfattande diskussion på ordförandekonferensen i oktober 2011. Därefter är det rimligt att anta att ett beslut kommer att ske på ett extrainsatt årsmöte med bara denna fråga på agendan.

Inflytandet i SvRF sker genom stämman som nästa gång blir nu i maj. Varje lokalförening har en röst per 200 st medlemmar, det innebär att min förening Ofeigur får 2 st röster på stämman.
Sedan är det 19 st distrikt som har 20 röster var och de röstar efter eget tycke utan lokalklubbarnas medgivande om inte lokalföreningarna är väldigt aktiva.
Det innebär att det är 1 800 st röster på SvRF förbundsstämma, där vi i min klubb har 2 st :eek:
Man kan också anta att systemet bygger på att långt ifrån de 1 800 röstberättigade medverkar. Dock kan en representant representera fler röster. Om distriktet skickar en representant så har denna 20 st röster.
Detta förfarande med så många röster på stämman håller på att diskuteras inom SvRF som också ser det som ett problem.

Mer som kom upp från SIFs representant:
Samarbete inte sammanslagning
Diskussioner på tjänstemannanivå har skett.
Det ska inte förändra att SIF är ett suveränt förbund
Den totala årsavgiften för medlemmen blir som idag men fördelat på SIF och SvRF.
Tidningen ska vara kvar som idag.

Vad som inte diskuterades var om det blir en möjlighet att direktansluta till RF (RiksidrottsFörbundet), idag är det RF stadgar 10 kap 2§ 4p:
4. Förbundet får inte bedriva/administrera idrottslig verksamhet som är nära besläktad med
verksamhet inom till RF redan anslutet SF.

..som gör att vi inte ens kan söka medlemskap i RF. Dessa stadgar ska ses över och tas upp på RF stämma i år. Så förutsättningarna kan vara annorlunda i höst.

Rolle
IpL

Några andra frågor som diskuterats som kan ha avgörande betydelse är "oproportinella ekipage" på Ponny vilket islandshästar upp till 148 cm betraktas som enligt de olika lagtexter som hänvisar till hästar upp till 148 cm.

Det som reglerar detta inom SvRF är TR 1, det gemensamma TävlingsReglementet.
Där står bl.a. i inledningen:

Gemensam TR kap 1 mom 110

Ridsportförbundet centralt har möjlighet att bevilja dispens från bestämmelser
och anvisningar i TR. Dispenser ska utfärdas så att arrangörer, ryttare och funktionärer,
som berörs, kan få kännedom om dispensen. Utfärdad dispens skall
medföras. Propositioner som avviker från TR gäller endast om de är godkända av
Ridsportförbundet centralt. I och med att propositioner för tävlingar är införda på
Ridsportförbundets officiella hemsida är de godkända av Ridsportförbundet även
om de skulle avvika från TR:s bestämmelser. Ridsportförbundets TR tillämpas ej vid
internationella tävlingar i Sverige eller andra länder.

Det kan vara bra att komma ihåg. Därefter i TR:
Mom 163 Ponnyer
En ponny är en häst som, vid mätning enligt Ridsportförbundets mätreglemente, har
befunnits ha en mankhöjd på högst 148 cm.

Mom 192 Oproportionerligt ekipage
Ponny: Beträffande avstängning av oproportionerligt ekipage gäller följande:
Om det i anslutning till en tävling blir aktuellt att betrakta en ponnyryttare som
för stor för sin ponny, ska domare, överdomare och tävlingsveterinär, om sådan
finnes, samråda. Är man överens om att så är fallet, meddelas ryttaren tillsammans
med målsman eller ansvarig person, att man funnit honom vara för stor för
sin ponny. Ryttaren informeras om att denna varning kommer att rapporteras till
Ridsportförbundet. Förbundet ska inom en tremånadersperiod fatta beslut i frågan.

Det innebär att våra domare och veterinärer ska anse att det är ett oproportionellt ekipage. Hur stor chans är det?

Vad som gäller på tävlingsplatsen sägs bl.a.

Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel
och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Tungband är ej tillåtet i någon gren.internationella tävlingar i Sverige eller andra länder.

Det är första meningen där som kan ställa till det, om vi nu inte vill ha träns på i alla lägen? Annars är det läge för dispensansökan.

Rolle
IpL

Kl

jag som fritids och motionsryttare känner att jag inte får ut så mkt av ett medlemskap i sif så förnyade inte det. Jag lägger hellre dom pengarna på träning och tillhör nog den stora kategori som sif har svårt att nå.

Hade det varit billigare att vara medlem så hade det varit en annan sak.

Nog är det väl så att "sammanslagningen" bara motiveras av att landslaget skall få pengar. Och det behöver de uppenbarligen med tanke på hur deras budget sprängs varje år... Annat lull som att "ge islandshästen status" och liknande är ju bara flum.

Jag har precis kommit till samma slutsats! Och jag ser ingen vits med att splittra och i min värld förstöra SIF för att ca 25 av de ca 6000 medlemmarna ska få tillgång till bidrag.

Jag har precis kommit till samma slutsats! Och jag ser ingen vits med att splittra och i min värld förstöra SIF för att ca 25 av de ca 6000 medlemmarna ska få tillgång till bidrag.[/QUOTE

Ja verkar inte vara några andra som tjänar på det. Kommer inte att vara med i SIF om det räcker att vara med i SvRF för att få tävla, har en jätteaktiv rid och kör klubb i närheten som ordnar massor med aktiviteter för islandsryttare och andra hästintresserade och där finns ovalbana och ridbana tillgänglig. Är redan medlem där plus i SIF men då räcker det ju med en klubb. Tidningen är inte värd så mycket även om den har blivit lite bättre på senaste tiden.
Känns som att man förlorar sin lojalitet mot SIF om man ändå måste betala till ridsportsförbundet och de ska ta hand om tävlingar, licenser osv.

Knapplån!

Åhh vad intressant tråd denna ger jag åter lite liv i!

Tänkte säga mina åsikter i denna intressanta fråga!

Det är en svår fråga, man får se fördelarna med nackdelarna helt enkelt.

Jag ser bara fördelar än så länge.

Vore ju superroligt om fler raser fick komma och tävla med oss som kan tölta och passa.
Tänk så stora tävlingarna skulle kunna bli då:D

Vi tävlar ju faktiskti i tölt och pass och finns det fler raser som kan så varför inte ha med dom med??
Eller så har man bara indelat efter raser och så en gren som ör öppen för alla töltande raser så går de ju också att lösa det.

Det jag hoppas försvinner vid en ev sammanslagning är att man som idag inte får raka bort hovskägg eller klippa i man och svans..
Vi tävlar ju i gångarttsridning och inte i skönhet så att få klippa och dona med sin häst tycker jag ska vara lika accepterat som det är i hopp och dressyr helt enkelt.
Det är upp till varje hästägare att själv bestämma om man vill eller inte.

Sedan vore det ju roligt om man fick bli medlem i en annan icke islandshästklubb och ändå få tävla islandshäst tävlingar.

För de som har olika raser hemma blir det faslig dyrt att va med i olika klubbar och nu kan man ha en klubb bara.

Islandshästtidningen behöver inte dö ut den kan delas ut till de som betalar en klubbavgift och har en islänning.. Fast å andra sidan för min del gör det inget om tidningen dör ut.
För fy så tråkig tidningen är, blir lika besviken varje gång jag får den läser igenom den på 2 sekunder sedan slängs den.

Så ibland tänker jag skit i tidningen och lägg dessa pengar på att sänka SIF avgiften istället!
Idag har vi datorer man skulle lika gärna kunna ha tidningen på en hemsida istället och ha samma repotage och annonser där som i en tidning.:)
Betydligt miljövänligare om inte.

Sedan vore det ju super om man fick statlig bidrag till att anordna fler tävlingar.. Jag satsar på mindre klubbar och mer tävlingar. Ist för att ha 511 olika klubbar ha bara 50 runtt om i sverige och att dessa 50 verkligen får bra med bidrag så de kan annordna tävlingar minst 1 gång i månaden ist.
Istället som det är nu de flesta klubbarna har 1-3 tävlingar om året:crazy: en klubb och en lätt vår eller höst tävling.

Jag vet klubbar som bildats bara för att vissa ur en klubb inte tycker som alal andra och då bildar en grupp en egen klubb fixar en bana att få va på och så vips är man en klubb.:crazy:

Att vi får ta licens både på häst och ryttare tycker jag bara är bra samt att vi måste göra TR som alla andra, för vissa borde inte få tävla då de inte kan ett skit om tävling. Då är dessa TR super att man får avlägga ett prov att man faktiskt kan häst och vet hur tävlingarna går till INNAN man ger sig ut och tävlar.

Kvantite ist för kvalite eller hur var det:angel:Sedan et bästa av en sammanslagning kommer nu... vi får ett OS!:banana::bump:

Detta är ju bara mina åsikter som sagt vi alla tycker ju olika och förväntar mig inte att alla ska tycka som jag men de är ju de som är så bra med sverige.. att vi får tycka vad vi vill=)

Knapplån!

Åhh vad intressant tråd denna ger jag åter lite liv i!

Tänkte säga mina åsikter i denna intressanta fråga!

Det är en svår fråga, man får se fördelarna med nackdelarna helt enkelt.

Jag ser bara fördelar än så länge.

Vore ju superroligt om fler raser fick komma och tävla med oss som kan tölta och passa.
Tänk så stora tävlingarna skulle kunna bli då:D

Det kanske kommer den dagen vi har tävlingar öppna för alla, men frågan har inte ett dyft med SvRf att göra. Det står dig fritt att ordna öppna gångartstävlingar när helst du önskar.

Det jag hoppas försvinner vid en ev sammanslagning är att man som idag inte får raka bort hovskägg eller klippa i man och svans..
Också här är det ett negativt besked, reglerna som styr här är internationella och inget vi hittat på i Sverige. Det är FIPO som styr och så kommer det att förbli åtminstone inom överskådlig framtid.

Sedan vore det ju roligt om man fick bli medlem i en annan icke islandshästklubb och ändå få tävla islandshäst tävlingar.
Det blir säkert även kul att betala både häst och ryttarlicens såsom i SvRF. De fåtal som tävlar sina hästar i både och vinner kanske på det men för övriga är det tveksamt.

För de som har olika raser hemma blir det faslig dyrt att va med i olika klubbar och nu kan man ha en klubb bara.
För de som vill vara med i både och, tror inte det är så värst många dock.

Sedan vore det ju super om man fick statlig bidrag till att anordna fler tävlingar.. Jag satsar på mindre klubbar och mer tävlingar. Ist för att ha 511 olika klubbar ha bara 50 runtt om i sverige och att dessa 50 verkligen får bra med bidrag så de kan annordna tävlingar minst 1 gång i månaden ist.
Istället som det är nu de flesta klubbarna har 1-3 tävlingar om året:crazy: en klubb och en lätt vår eller höst tävling.
Förutom att man inte får pengar att anordna tävlingar utan tvärt om tävlingar är en inkomstkälla. Färre klubbar låter inte som något som kommer att bidra till fler tävlingar dock, snarare tvärt om.

Jag vet klubbar som bildats bara för att vissa ur en klubb inte tycker som alal andra och då bildar en grupp en egen klubb fixar en bana att få va på och så vips är man en klubb.:crazy:
Det låter som en utmärkt anledning att bilda en ny klubb.

Att vi får ta licens både på häst och ryttare tycker jag bara är bra samt att vi måste göra TR som alla andra, för vissa borde inte få tävla då de inte kan ett skit om tävling. Då är dessa TR super att man får avlägga ett prov att man faktiskt kan häst och vet hur tävlingarna går till INNAN man ger sig ut och tävlar.
Vad fördelen är att betala mer licenspengar är för mig obegriplig, men vad jag vet är grundkravet för att gå med i SvRf att vi får fortsätta att med tävlingar på det vis vi gör nu. Någon form av grönt kort vore dock bra.

Kvantite ist för kvalite eller hur var det:angel:Sedan et bästa av en sammanslagning kommer nu... vi får ett OS!:banana::bump:
OS kommer att anordnas oavsett om SIF går med i SvRf eller inte och chansen att få se en islandshäst där är så gott som obefintlig. Förstår inte kommentaren alls.

Detta är ju bara mina åsikter som sagt vi alla tycker ju olika och förväntar mig inte att alla ska tycka som jag men de är ju de som är så bra med sverige.. att vi får tycka vad vi vill
Det skulle underlätta om åsikterna baserar sig på fakta och inte mest fantasier. Givetvis får du tycka precis vad du vill.

Om du besvärat dig att läsa Islandshästen så hade du vetat att det just nu inte är aktuellt med att gå in under SvRf, det som diskuteras är väl i huvudsak tre alternativ. Det är det första alternativet som är huvudalternativet för stunden om jag inte missuppfattade det hela.

1. Gå med direkt i RF
2. Gå med i ett annat förbund minns inte vilket men inte idrottinriktat
3. Gå med i SvRf.

Självklart får jag ju tycka somjag vill och tacksam för att du låter mig göra de också utan att trycka ner mina åsiker i skithögen:grin:

Att ett OS inte kommer ske är ju bara oss själva att skylla på,, genom att vi INTE sammarbetar med svenska ridsportsförbundet utan är så benägna att vara för oss själva får vi bita i det sura äpplet och ha de som vi har de..
Islandshästsporten kommer alltid ses som en skit gren så länge vi själva är så anti allt nytt!

Tyvärr!!!

Att betala licens gör man en gång i livet å hästen och inte mer sätta anser jag. Ägaren skall ju lösa årligen precis som vi också gör ser inge fel i de.

Att öppna upp för alla raser med tölt menar ju jag inte att lilla pelle i skogen ska starta en liten tävling för skojs skull så klart..Utan jag menar stora klasser. tävlingscuppar, SM, VM osv.

Att man kommer få klippa hovskägget om det blir en sammanslagning är jag tveklöst säker om att de kommer bli..Du vet svenska ridsportsförbundet ser till höstens väl före dumma rasstandader när det gäller tävling:grin:
Behöver en häst rakas där eller där så gör amn de för hästens bästa!

Du är felinformerad angående hästlicensen, numera betalar man per år.

Och jag menar att det är 0 chans att stora klasser typ SM och VM kommer öppna upp för andra raser pga att SIF går med i SvRf. På Islandshäst VM/SM kommer det in lika många av andra raser som på andra rasföreningars evenemang. På småtävlingar är det redan möjligt, jag har blivit slagen av en Shettis i fyrgång. Det är inte omöjligt att det någon gång kommer att anordnas VM för gångartshästar, men lite tveksamt om det går att enas om bedömningsgunder.

Hovskäggs rakande eller inte är förmodligen en för liten fråga för SvRf att bråka om, FIPO kommer att gälla på islandshäst tävlingar i Sverige liksom i andra länder.

Islandshästsporten kommer alltid ses som en skit gren så länge vi själva är så anti allt nytt!!

Vem har sagt att islandssporten är en skitgren? Vem definierar islandssporten då?

Att man kommer få klippa hovskägget om det blir en sammanslagning är jag tveklöst säker om att de kommer bli..

Men detta är ju så tröttsamt, klipp hur mkt du vill! Starta en egen förening och arrangera tölt och fyr- och femgångsklasser öppna för alla raser och klippningar så har du löst problemet!

Ja jag blir oerhört beklämd av att läsa sådant, jag har tvärtemot erfarenhet då det i min omgivning finns oerhört många discipliner som snarare är motsatsen. De vill gärna veta mer, och om vi frågar om hjälp så vill de gärna ställa upp eftersom de är så nyfikna på rasen i sig.

Nu jobbar vi med en tjej som arbetar med klassisk dressyr, hon rider/tränar oerhört mycket för spanska tränare och hon tycker det här är så spännande med en islandshäst. Har aldrig någonsin hört att vi håller på med en skitgren, det verkar snarare var Nielas egen uppfattning.:crazy:

Det är tråkigt, för det är på just detta vis som vi får negativa vibbar av vår sport när man uttrycker sig på ett sånt vis.

Jag har heller inte hört något tal om skitgrenar. Är man så inskränkt att man inte kan respektera andras (eller sin egen) del av ridsporten så säger det mer om den som uttalar sig om "skitgrenarna" än om sporten som sådan. Jag tror att det bara är ett fåtal som så totalt saknar respekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka