Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sent omsider har det kommit platser och tid. I Skåne blir det på Flyinge och Sthlms-området får ta sig till Arlanda.
Galet dålig framförhålning. Det gör att jag blir än mer skeptisk på hur väl underbyggt detta förslag är. Men jag ska försöka ta mig till infoträffarna och se om jag blir klokare.

Men i just dessa fall är det bra att ha konto;-)

Bla detta har skrivits där:
SvRFs 19 distrikt får i stort sett inga bidrag från SvRF. Distrikten får bidrag från Idrottsförbunden och bidragen baseras bla på antalet utbildningstimmar som föreningarna i distriktet har under ett år, antal deltagare och typ av utbildning. Distriktet får sedan göra i stort sett vad som helst med detta bidrag. Distrikten är inte skyldiga att dela ut dessa bidrag till sina föreningar (dvs till tex Stormur, Muninn eller dyl). Det bidrag som SIFs klubbar kan söka är via LOK stöd, dvs för ungdomsverksamhet och det går inte via SVRF utan via kommun/landsting och Idrottsförbunden. LOK stöd kan vi även söka om vi blir medlemmar direkt undet RF. Som förening kan vi även söka bidrag från SISU idrottsutbildarna, direkt, för våra vuxna deltagare som utbildar sig (ej ridning) och det bidraget går direkt till föreningen oavsett om vi går med i SVRF eller RF. Dessa bidrag avser utbildningsverksamhet och skall inte ses som en självklar koppling för att sänka medlemsavgifter eller tävlingskostnader.

Och detta:
Det känns som ett klokt alternativ att vänta och se på vad RF’s nya stadgar kommer att säga. Jag förstår t.ex inte varför vi måste stressa igenom ett samgående med SvRF 2012 när vi har en chans att ansluta till RF redan 2013

Och detta:
Det känns som ett klokt alternativ att vänta och se på vad RF’s nya stadgar kommer att säga. Jag förstår t.ex inte varför vi måste stressa igenom ett samgående med SvRF 2012 när vi har en chans att ansluta till RF redan 2013

Vad menar du med att vi har chans att gå under RF år 2013? Är inte problemet att RF tycker att det räcker med en hästförening?
Jag ser gärna att SIF ansluts till RF men att vi står utanför SvRF som vi gör idag!

Tydligen så har RF en stadga som hindrar oss från att gå med idag, men det finns ett förslag att häva den stadgan nästa år och då har vi en chans att gå med direkt i RF... Men jag har inte fått det bekräftat, måste leta mer på RFs hemsida!

KL

Ju mer jag läser desto mer är jag emot. Nu har fler avgått från SIF:s styrelse och valberedning också.

Det är inte så konstigt, jag tycker att förslaget är överilat och ogenomtänkt och den åsikten delas av många.

Nog är det väl så att "sammanslagningen" bara motiveras av att landslaget skall få pengar. Och det behöver de uppenbarligen med tanke på hur deras budget sprängs varje år... Annat lull som att "ge islandshästen status" och liknande är ju bara flum.

Jadu, vi får se vad som kommer ram på infomötena idag... Ska bli spännande och se vad dom har att presentera!!

Jag ska iväg på infomöte idag. Ska bli intressant att höra vad som kommer fram där.

Någon som vet var på Flyinge det kommer att vara? Aulan?

Rolle
IpL

KL

Jag tycker det som Göran skrev i senaste islandshästen var bra, jag tror inte på att gå med i SVRF

KL

Nu har jag varit på infomöte och det viktigaste som framkom (anser jag) är att vi inte alls ska säga ja eller nej till samarbete med SvRF på riksårsmötet. Däremot ska vi besluta om vi ska fortsätta med diskussionerna och i så fall ta ett beslut på ett extra insatt medlemsmöte i oktober. Ett mycket positivt besked då informationen hittills varit alldeles för dålig och sen och nu finns det mer tid att hinna sätta sig in i det hela.

Mer som framkom om vi kommer att säga ja:
- FIPO kommer att integreras i TRVIII Island tillsammans med gemensamma TR och svenska tillägget till FIPO.
- Licens och hästlicens kommer att införas och gå till SvRF. Hästlicensen kommer att ligga på 200 kr/år.
- Vi kommer att få fortsätta ha hagar på tävlingsplats
- Klubb som anordnar islandshästtävling måste vara ansluten till både SIF och SvRF. Däremot räcker det som ryttare att tillhöra SvRF (men tävla med renrasig islandshäst med pass från SIF)
- Domarlicens på 800 kr/år som går till fortbildning, TR (alltså "nya FIPO") och försäkring
- Bidrag till landslaget (siffror på en halv miljon nämndes)
- Bidrag till ungdomar

Vidare diskuterades en del för och emot, vad vi gör för att inte tappa medlemmar, datasystem, resurser från SvRF:s kansli och tävlingskommité. SvRF vill ha med oss för att få fler medlemmar men också för att kunna föra "hästsveriges" talan på ett bättre sätt om fler grenar är representerade. Det sades även att RF diskuterar att ändra sina stadgar så att SIF kan komma med även utan SvRF, men att detta måste tas på två på varandra följande stämmor, varför det tar minst 4 år innan SIF kan ansöka (de har tydligen bara stämma vartannat år).

Mer framkom, men just nu är jag lite slut i huvudet för att framföra mer. Kritik till att det inte funnits några officiella kanaler att diskutera detta framkom också. Bl.a. denna tråd kom upp, och man undrade varför det inte fanns något överhuvudtaget på SIF:s egna forum, varför info kommit så sent på SIF:s hemsida. Tydligen ska det finnas någon facebook-grupp där det diskuteras också där några styrelsemedlemmar skrivit lite. Jag hittar det dock inte på fejjan.

/Jonaz, som fortfarande inte är helt positiv i frågan

Jag är lite tveksam till det här med att ge i uppdrag och förhandla, ibland blir man liksom fast i att förhandla vilkor med en massa kohandel och glömmer bort frågan "Ska vi överhuvudtaget gå med."

Vilkoren måste bli sådana att det känns rätt att gå med.

Jag blir orolig när man kan tävla i islandshästtävlingar utan att vara med i SIF, det lär ge ett stort tapp av medlemmar och det verkar vara enda inkomstkällan för SIF, SvRF verkar ta llt annat.

Jag blir orolig när man kan tävla i islandshästtävlingar utan att vara med i SIF, det lär ge ett stort tapp av medlemmar och det verkar vara enda inkomstkällan för SIF, SvRF verkar ta llt annat.

Jag håller med om att det är jättekonstigt att man ska kunna tävla islandshäst utan att vara med i SIF. Men jag tror inte det i sig kommer att ge tapp av medlemmar. Jag tror att det är få som kommer att bli medlem i random ridklubb för att kunna tävla någon hundring billigare.

Men en del blir det och det finns troligen en del med dubbelt medlemskap som kanske väljer det billigaste.

Antar att du var på mötet på Arlanda... Trevligt med en bred diskussion!
tur att någon med minne eller bra anteckningar återkopplar vad som sades! jag har glömt det mesta redan, men känner mig mer positiv nu än innan, men inte helt övertygad! Om inte annat så är VET jag mer vad det innebär!!! Synd att inte fler var där!
På Facebbok så kan du söka SIF, och SIF tävlingssektion för att hitta grupperna där detta diskuteras! Men nu hoppas jag att SIFs styrelse tar tag i saken och öppnar en diskution på SIFs egna forum där vi snabbt kan få svar på våra funderingar.

Jag skulle vilja se vad SIF kommer göra för att bli attraktiva att vara medlem i om det "räcker" att vara medlem i en SvRF förening för att få tävla.. Vi har idag alldeles för få anläggningar i SIFs regi (finns det nån) som man som medlem kan ha nytta av. SvRFs föreningar har nästan alla ridbanor och ridhus man som medlem kan utnyttja fär en billig peng och ett medlemskap. En stor fördel för dom i konkurrensen om medlemmarna! Som det ser ut idag så kan jag inte se någon anledning för mig som vanlig ryttare att vara med i en SIF ansluten klubb (och därmed antagligen dyrare) vid ett eventullt samgående, förutom att mitt hjärta känner för SIF... Jag är rädd att detta kommer decimera islandshästklubbarna till ett fåtal som kommer vara belägna på tävlingsbanorna och som kommer leva på att arrangera tävlingar. Och att tävlingstillfällena kommer minska och tävlingskostnaderna kommer att öka pga minskad konkurrens och minskat antal funktionärer eftersom motionsryttarna kommer att vara med en SvRF ansluten klubb nära hemmet!

Senast ändrad:

Jag håller med om att det är jättekonstigt att man ska kunna tävla islandshäst utan att vara med i SIF. Men jag tror inte det i sig kommer att ge tapp av medlemmar. Jag tror att det är få som kommer att bli medlem i random ridklubb för att kunna tävla någon hundring billigare.

Om man tar som exempel där jag bor så kostar det 250 kr att vara med i ortens ridklubb. Medlemsskapet i "min" islandshästklubb kostar över 500 kr samt att hemmabanan med merparten av alla aktiviteter ligger 15 mil bort, enkel resa. Jag skulle förmodligen välja att betala 250 kr istället för 500 kr med tanke på så lite jag har möjlighet att få ut av ett medlemsskap i den "lokala" islandshästklubben. (Restid och bränslekostnader är tungt vägande argument för min del...)

Apropå SIFmedlem eller inte:
Jag tycker att enbart tidning+tillgång till worldfengur är värt 500kr för mig.
Men det är inte den enda anledningen till att jag är med i SIF.

Många påpekar att det blir "en dyr prenumeration" om man bara är intresserad av tidningen. Om man betalar 500kr/år så kostar tidningen ca56kr/nr. Dyrt tycker kanske vissa. Men om man har det minsta intresse av Worldfengur så blir ju tidningen i princip gratis med tanke på att det kostar drygt 600kr/ år att få tillgång till databasen om man inte får det genom SIF. (eller 440kr/halvår)

Är man enbart medlem i Ridsportförbundet så måste man köpa till WF prenumerationen vid sidan av, och det är ju verkligen inte lönsamt, dessutom får man ju inte Islandshästen då, och den tror jag ju att de flesta medlemmar idag har utbyte av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka