Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?
KL
Nu har jag varit på infomöte och det viktigaste som framkom (anser jag) är att vi inte alls ska säga ja eller nej till samarbete med SvRF på riksårsmötet. Däremot ska vi besluta om vi ska fortsätta med diskussionerna och i så fall ta ett beslut på ett extra insatt medlemsmöte i oktober. Ett mycket positivt besked då informationen hittills varit alldeles för dålig och sen och nu finns det mer tid att hinna sätta sig in i det hela.
Mer som framkom om vi kommer att säga ja:
- FIPO kommer att integreras i TRVIII Island tillsammans med gemensamma TR och svenska tillägget till FIPO.
- Licens och hästlicens kommer att införas och gå till SvRF. Hästlicensen kommer att ligga på 200 kr/år.
- Vi kommer att få fortsätta ha hagar på tävlingsplats
- Klubb som anordnar islandshästtävling måste vara ansluten till både SIF och SvRF. Däremot räcker det som ryttare att tillhöra SvRF (men tävla med renrasig islandshäst med pass från SIF)
- Domarlicens på 800 kr/år som går till fortbildning, TR (alltså "nya FIPO") och försäkring
- Bidrag till landslaget (siffror på en halv miljon nämndes)
- Bidrag till ungdomar
Vidare diskuterades en del för och emot, vad vi gör för att inte tappa medlemmar, datasystem, resurser från SvRF:s kansli och tävlingskommité. SvRF vill ha med oss för att få fler medlemmar men också för att kunna föra "hästsveriges" talan på ett bättre sätt om fler grenar är representerade. Det sades även att RF diskuterar att ändra sina stadgar så att SIF kan komma med även utan SvRF, men att detta måste tas på två på varandra följande stämmor, varför det tar minst 4 år innan SIF kan ansöka (de har tydligen bara stämma vartannat år).
Mer framkom, men just nu är jag lite slut i huvudet för att framföra mer. Kritik till att det inte funnits några officiella kanaler att diskutera detta framkom också. Bl.a. denna tråd kom upp, och man undrade varför det inte fanns något överhuvudtaget på SIF:s egna forum, varför info kommit så sent på SIF:s hemsida. Tydligen ska det finnas någon facebook-grupp där det diskuteras också där några styrelsemedlemmar skrivit lite. Jag hittar det dock inte på fejjan.
/Jonaz, som fortfarande inte är helt positiv i frågan