Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Jag har precis kommit till samma slutsats! Och jag ser ingen vits med att splittra och i min värld förstöra SIF för att ca 25 av de ca 6000 medlemmarna ska få tillgång till bidrag.

De få som får bidrag ex. ridskolorna går ju "tillbaka" till alla andra ryttare! eftersom ridskolorna då kan ex. då ta emot fler elever, fler och kanske högre utbildade instruktörer, köpa in bättre skolhästar, anordna mer inom ridskolan som ex. trivselkvällar, och andra aktiviteter, utbildningsmaterial och kanske få en bättre struktur över ridskolorna i landet med ex. märkestagning och någorlunda liknande "utbildnings stege".

Överlag tycker jag att de är få islandshäst ridskolor som är lika "bra" (strukturerade, instruktörer med bra utbildning, mycket aktiviteter och ungdoms verksamhet) som ex. storhäst och ponny ridskolor. Blir en helt annan sak när man har tillgång till bidrag! och mer engagemang från kommunerna.

Just nu är alla islandsridskolor utan bidrag och alla privatägda.

Alltså jag blir rent ut sagt förbannad att du hela jävla tiden ska snacka skit om islandshästar och dess tävlingar och tillhörande tävlingsregler!!
Tyck vad f..n du vill men du behöver inte förpesta varje tråd om det! Jag vill gärna kunna spärra dina inlägg, går det? För jag orkar inte läsa skiten mer..

Och det med rakning, raka du hela hästen varje dag om du så vill, jag tycker det är en bra regel med hovskägg osv. Du har sån konstig inställning till hästar i allmännhet och du är den sista som nånsin skulle få ha mina hästar i din omvårdnad.

Knapplån!

Det jag hoppas försvinner vid en ev sammanslagning är att man som idag inte får raka bort hovskägg eller klippa i man och svans..
Vi tävlar ju i gångarttsridning och inte i skönhet så att få klippa och dona med sin häst tycker jag ska vara lika accepterat som det är i hopp och dressyr helt enkelt.
Det är upp till varje hästägare att själv bestämma om man vill eller inte.

Den regeln finns för att islandshästarna ska se ut som dem gör och det kännetecknar rasen.
Hovskägg kan jag köpa OM hästen har hudåkommor som gör att den behöver bli "naken" just där. -men har man vet. intyg tror jag också att man får klippa? (någon får rätta mig om jag har fel). Annars ska det vara kvar, eftersom det dels fyller en funktion och kännetecknar rasen.

Klippa pälsen får man göra om hästen är i behov av det. Det har man faktiskt ändrat på överlag i alla discipliner. Hästar får inte rakas hur som helst! utan bara om de är i behov av det.

+1 på den.

Jag har hållt på med flertalet olika grenar och hästar genom åren, och det finns många många grenar jag har noll intresse för och inte förstår mig på men aldrig att jag skulle vara så nedvärderande att jag kallar det en skitgren för det.
Jag har faktiskt aldrig stött på att någon inom andra grenar tycker islandshästar/islandshästrelaterade grenar är är en "skitgren" eller något likande nedsättande, även om dom själva precis som jag ibland, inte har något eget intresse för det eller förstår.

Det verkar absolut som att Neila själv tycker att islandshästar och tillhörande tävlingar är en negativ sak i nuläget, eftersom hon själv vill ändra både vad som kännetecknar rasen och någon inbillad syn från andra. Attityden som hon verkar tro att så många andra har ser jag i hennes egna intryck av rasen, tyvärr.

KL
När jag köpte min första islandshäst och flyttade in i ett kollektivstall med halvblod, fjordingar, varmblod, fullblod och nordsvenskar sa stallägaren: Här kommer en riktig häst!! Gu va stolt jag var. Och alla sade att han går ju överallt och ofta bad de mej rida först över broar och andra "besvärliga" platser när vi red ut allihopa tillsammans.

Jag hörde aldrig något illa om islandshästar och sporten i sig. Jag var alltid stolt över att äga en islandshäst. Det är jag fortfarande.

KL.

Jag, som är en av de personer som Niela har sympati för, har många hästar av sammanlagt nio eller tio olika raser. Däribland fem islandshästar.

Jag är intresserad av tävling inom flera grenar men tycker att det blir onödigt mycket licenser.
Western har fortfarande livstidslicens för hästar och en ryttarlicens på ca 200-250kr årligen.
Jag tycker att Ridsportsförbundet har hög ryttarlicens och det är för mig personligen irriterande att betala årlig licens för flera hästar (jag kunde förstås ha skaffat livstidslicens för ett år sedan åt hela gänget, när det fortfarande gick, men jag fick problem med passutfärdande rasförbund för en av hästarna och tappade sugen).

Så långt jag sett, tycker jag att SIF har för höga avgifter kring tävlandet. Dyra klubbavgifter, relativt dyr ryttarlicens. Jättedyra anmälningsavgifter till tävling.

En likriktning skulle inte skada.
En ryttarlicens och få delta i samtliga discipliner skulle inte skada.
En hästlicens för samtliga discipliner skulle heller inte skada.

Just nu diskuterar WRAS och RF ett sammangående vilket verkar möjligt, trots olikheter i regler om utrustning och rapportering av resultat - eftersom WRAS inte är ett avelsförbund.

Vad jag har förstått, är den stora stötestenen att SIF är ett avelsförbund också.

Vad gäller Nielas tanke kring OS så är det marginellt fel.
Det är FEI som bestämmer vilka grenar som är OS-grenar.
Reining har blivit officiell VM-gren (om än inte OS ännu) tack vare FEI och måste då få sortera under RF vilket är intressant eftersom jag ännu inte funnit den RF-tävling som erbjuder reining som gren.

KL.

Jag, som är en av de personer som Niela har sympati för, har många hästar av sammanlagt nio eller tio olika raser. Däribland fem islandshästar.

Jag är intresserad av tävling inom flera grenar men tycker att det blir onödigt mycket licenser.
Western har fortfarande livstidslicens för hästar och en ryttarlicens på ca 200-250kr årligen.
Jag tycker att Ridsportsförbundet har hög ryttarlicens och det är för mig personligen irriterande att betala årlig licens för flera hästar (jag kunde förstås ha skaffat livstidslicens för ett år sedan åt hela gänget, när det fortfarande gick, men jag fick problem med passutfärdande rasförbund för en av hästarna och tappade sugen).

Så långt jag sett, tycker jag att SIF har för höga avgifter kring tävlandet. Dyra klubbavgifter, relativt dyr ryttarlicens. Jättedyra anmälningsavgifter till tävling.

En likriktning skulle inte skada.
En ryttarlicens och få delta i samtliga discipliner skulle inte skada.
En hästlicens för samtliga discipliner skulle heller inte skada.

Just nu diskuterar WRAS och RF ett sammangående vilket verkar möjligt, trots olikheter i regler om utrustning och rapportering av resultat - eftersom WRAS inte är ett avelsförbund.

Vad jag har förstått, är den stora stötestenen att SIF är ett avelsförbund också.

Vad gäller Nielas tanke kring OS så är det marginellt fel.
Det är FEI som bestämmer vilka grenar som är OS-grenar.
Reining har blivit officiell VM-gren (om än inte OS ännu) tack vare FEI och måste då få sortera under RF vilket är intressant eftersom jag ännu inte funnit den RF-tävling som erbjuder reining som gren.

Ja de punkter som Niela har en poäng i dränks av dumheter som OS (chansen att islandsgrenarna blir OS grenar inom överskådlig tid ligger någonstans mellan 0 och mikroskopisk), klippning av hovskägg, att VM/SM för islandshäst ska vara öppen för alla raser och att islandshästtävlingar i stort är skit.

Jag kan personligen inte se någon fördel i att införa hästlicens, det finns inte inom SIF alls och medför mest bara en kostnad, ryttarlicensen ligger om jag mins på samma nivå och att avgiften för tävlingar skulle påverkas för att vi går med i SvRf ser jag som otroligt, men jag håller med om att den är hög. På det hela taget finns det enstaka som du som håller på med diverse grenar som kan dra nytta av det men de stora flertalet ser inte fördelen av att tävla i grenar de inte är intresserade av. På den nivån de som de som tävlar islandshäst i "vanliga" tävlingar deltar dvs diverse klubb och skojtävlingar och det är många tävlingar här man inte behöver något alls för att får delta.

Ja de punkter som Niela har en poäng i dränks av dumheter som OS (chansen att islandsgrenarna blir OS grenar inom överskådlig tid ligger någonstans mellan 0 och mikroskopisk), klippning av hovskägg, att VM/SM för islandshäst ska vara öppen för alla raser och att islandshästtävlingar i stort är skit.

.

Tja, Niela är väl lite väl entusiastisk över att spränga gränser för att det ska uppskattas.
Jag ser ingen vits i att tävla någon annan ras i ett rasspecifikt svenskt mästerskap, däremot tror jag att SM och WM för islandshästar skulle kunna få en annan status om sporten fanns under RF. Som det är idag är islandshästvärlden överens om att det är WM respektive SM och NM, men det är inte officiella WM-grenar på samma sätt som det inom westernridning finns ett officiellt reiningWM men inget officiellt WM inom de andra ridgrenarna.

Så möjligen att det kan bli mer accepterat som en ridsportsgren av samma dignitet som hoppning, dressyr, fälttävlan etc om gångartsridningen också fanns inom RF.

Sen många år tillbaka så har RF velat ha med SIF, de var t om på ett årsmöte och berättade vilka fantastiska saker vi skulle få om vi gick med.

Sanningen är den, SIF eller islandshästar är den andra största rasen i Sverige. Tro fasen det att man vill att SIF ska gå med, mycket extra pengar där att tjäna.

Och nej, några ridskolor eller mindre föreningar får knappast några pengar, vi provade i flera år efter varann men nej då.

I princip kommer det att kosta medlemmarna mer pengar, medan det är få förunnat att få något tillbaka av detta.

Mitt svar handlar egentligen inte om att spränga gränser utan sannolikheten att ett samgående kommer att spränga några gränser och att ett samgående med ridsportförbundet alls kommer att ändra i reglementet för islandshäst tävlingar. Det som reglerar detta är FIPO och då är vi uppe på internationell nivå inom islandshästvärden. Det samma gäller NM och VM, det är fler länder involverade så hur SIF organiseras i Sverige har knappast någon avgörande betydelse. Vi är visserligen ganska stora inom Islandshästvärden men så viktigt är det knappast. Det är dessutom trassligt att samordna Islandshäst SM med SM i hoppning och dressyr. Det går inte att rida på samma typ av banor.

Som det är idag är islandshästvärlden överens om att det är WM respektive SM och NM, men det är inte officiella WM-grenar på samma sätt som det inom westernridning finns ett officiellt reiningWM men inget officiellt WM inom de andra ridgrenarna.

Kan du utveckla, jag hänger inte med i ditt resonemang här?

Mitt svar handlar egentligen inte om att spränga gränser utan sannolikheten att ett samgående kommer att spränga några gränser och att ett samgående med ridsportförbundet alls kommer att ändra i reglementet för islandshäst tävlingar. Det som reglerar detta är FIPO och då är vi uppe på internationell nivå inom islandshästvärden. Det samma gäller NM och VM, det är fler länder involverade så hur SIF organiseras i Sverige har knappast någon avgörande betydelse. Vi är visserligen ganska stora inom Islandshästvärden men så viktigt är det knappast. Det är dessutom trassligt att samordna Islandshäst SM med SM i hoppning och dressyr. Det går inte att rida på samma typ av banor.

Kan du utveckla, jag hänger inte med i ditt resonemang här?

Jag menar att ett officiellt internationellt mästerskap som WM och NM och EM är ganska stora jippon med TV-bevakning. EM i handboll, fotboll, dressyr, hästhoppning, simning eller vad som helst.
Officiella mästerskap i sportgrenar som är inom Riksidrottsförbundet, där RF är en av organisationerna.
Helt andra sponsringar från olika företag, helt andra förutsättningar för mediabevakning.

Jag håller för övrigt med om kraven på banorna. Men det är ju lite samma sak för körningen, de behöver stora ytor för sin sport och för maraton krävs mer än en stor körbana. För att inte tala om Fälttävlan och Distans... och de olika grenarna klarar ju att samsas inom samma förbund.

Det är nog heller ingen som på allvar föreslagit att SM i ridsport ska bli ett enda SM där samtliga grenar ingår.
Rätta mig gärna om jag har fel, men inte går väl SM i fälttävlan och dressyr och hoppning på samma anläggning samtidigt?

Jag menar att ett officiellt internationellt mästerskap som WM och NM och EM är ganska stora jippon med TV-bevakning. EM i handboll, fotboll, dressyr, hästhoppning, simning eller vad som helst.
Officiella mästerskap i sportgrenar som är inom Riksidrottsförbundet, där RF är en av organisationerna.
Helt andra sponsringar från olika företag, helt andra förutsättningar för mediabevakning.

Din logik haltar betänkligt här, det är ointressant hur förhållandena är i Sverige när det gäller internationella event. Det påverkar inte nämnvärt hur det ser ut i Sverige då det handlar om de internationella organisationerna och inte de Svenska.

Nu tar jag ur minnet och har ingen källa så jag kan ha fel:

Vissa länder så är islandshästsporten en del av ridsporten och andra inte. På Island är det för övrigt den enda ridsporten och en stor sport generellt.

Islandshästsporten är förhållandevis ny och det jobbas mycket på att få mer mediabevakning vilket har haft en del framgång.

------------
Jag vet givetvis inte men jag har svårt att tänka mig att bevakningen av internationella Islandshästevenemang över huvudtaget påverkas av om vi är med i Ridsportsförbundet, det är rätt trögt för ridsporten i stort.

Jag håller för övrigt med om kraven på banorna. Men det är ju lite samma sak för körningen, de behöver stora ytor för sin sport och för maraton krävs mer än en stor körbana. För att inte tala om Fälttävlan och Distans... och de olika grenarna klarar ju att samsas inom samma förbund.

Det är nog heller ingen som på allvar föreslagit att SM i ridsport ska bli ett enda SM där samtliga grenar ingår.
Rätta mig gärna om jag har fel, men inte går väl SM i fälttävlan och dressyr och hoppning på samma anläggning samtidigt?

Just precis, och därmed förstår jag inte på vad sätt medlemskap i SvRf skulle påverka över huvudtaget. Det finns för övrigt samarbete på en del håll såsom utbildningssidan.

Låt mig bara flika in från kanten att åsikterna bland WRAS medlemmar är spridda i frågan. Nästan exakt samma diskussioner och frågeställningar finns där som här, själv hör jag till skeptikerna även om jag inte utesluter en positiv utveckling.

Just precis, och därmed förstår jag inte på vad sätt medlemskap i SvRf skulle påverka över huvudtaget. Det finns för övrigt samarbete på en del håll såsom utbildningssidan.

På vilket sätt har utbildningssidan samarbete?

Alla islandsutbildningar får man finansiera själv :förutom Hippologutbildningen pga. den tillhör SLU och får bidrag från HNS

Islands ridskolorna har inte tillgång till bidrag eller stöd från kommunen. -som vi skulle kunna få om vi fick med i SvRF

På vilket sätt har utbildningssidan samarbete?

Alla islandsutbildningar får man finansiera själv :förutom Hippologutbildningen pga. den tillhör SLU och får bidrag från HNS

Islands ridskolorna har inte tillgång till bidrag eller stöd från kommunen. -som vi skulle kunna få om vi fick med i SvRF

Jag vågar nog påstå att bidrag till ev ridskolor kommer att fortsätta lysa med sin frånvaro, det blir inga bidrag enbart för att vi går med i RF. Det har vår förening konstaterat. Även de ridskolor som är med i RF häromkring har provat få bidrag, men inte då.

RF vet var det ska eller vill investera pengar, och det är på nivåer som syns. En lokal ridskola syns inte så mycket.

En ridskola ansluten till kommunen får bidrag, privata ridskolor göre sig icke besvär.

Jag skrev samarbete på en del håll och inte ett ord om finansiering. Inte heller skrev jag att det var samarbete över hela linjen när det gäller utbildning. Utbildningen på Strömsholm är ett exempel på samarbete, några detaljer på exakt hur samarbetet går till har jag inte. Det finns även naturbruks utbildningar med inriktning islandshäst, dessa finansers som alla andra gymnasieutbildningar men de kanske inte hör hit. Det är också ingalunda så att SvRfs utbildningar är gratis för deltagarna.

Det går utmärkt för ridklubbar på ridskolor att gå med i SvRf, det finns minst ett sådant arrangemang. Det gäller bara för ideella föreningar, de flesta Islandshästridskolor är privata och där får man inga bidrag (utan en konstruktion med förening).

PS Jag har inte tagit ställning till om jag anser vi ska gå med SvRf, det behövs ett mer färdigt förslag på exakt vad det kommer att innebära, däremot föredrar jag om vi kan gå in under RF som separat förbund, det finns många förbund som är mycket mindre än SIF som är medlemmar, jag förstår inte varför alla hästinriktningar ska klumpas ihop när det inte gäller för alla, dart, brottning, judo, issegling och boule är exempelvis separata förbund.

Senast ändrad:

Lok stöd kan man få om man är medlem i SvRF.

Observera kan. Det är nog det boj menar, teori och praktik skiljer sig lite här. Teoretiskt sett så kan man få både stöd och bidrag från både det ena och andra hållet men de är få gånger som man faktiskt får det.

Observera kan. Det är nog det boj menar, teori och praktik skiljer sig lite här. Teoretiskt sett så kan man få både stöd och bidrag från både det ena och andra hållet men de är få gånger som man faktiskt får det.

Precis, man kan få men det är ytterst sällan så sker. Tror grannskapets ridskolor inklusive den förening jag är med i kan vittna om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka