Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har precis kommit till samma slutsats! Och jag ser ingen vits med att splittra och i min värld förstöra SIF för att ca 25 av de ca 6000 medlemmarna ska få tillgång till bidrag.
Knapplån!
Det jag hoppas försvinner vid en ev sammanslagning är att man som idag inte får raka bort hovskägg eller klippa i man och svans..
Vi tävlar ju i gångarttsridning och inte i skönhet så att få klippa och dona med sin häst tycker jag ska vara lika accepterat som det är i hopp och dressyr helt enkelt.
Det är upp till varje hästägare att själv bestämma om man vill eller inte.
KL.
Jag, som är en av de personer som Niela har sympati för, har många hästar av sammanlagt nio eller tio olika raser. Däribland fem islandshästar.
Jag är intresserad av tävling inom flera grenar men tycker att det blir onödigt mycket licenser.
Western har fortfarande livstidslicens för hästar och en ryttarlicens på ca 200-250kr årligen.
Jag tycker att Ridsportsförbundet har hög ryttarlicens och det är för mig personligen irriterande att betala årlig licens för flera hästar (jag kunde förstås ha skaffat livstidslicens för ett år sedan åt hela gänget, när det fortfarande gick, men jag fick problem med passutfärdande rasförbund för en av hästarna och tappade sugen).
Så långt jag sett, tycker jag att SIF har för höga avgifter kring tävlandet. Dyra klubbavgifter, relativt dyr ryttarlicens. Jättedyra anmälningsavgifter till tävling.
En likriktning skulle inte skada.
En ryttarlicens och få delta i samtliga discipliner skulle inte skada.
En hästlicens för samtliga discipliner skulle heller inte skada.
Just nu diskuterar WRAS och RF ett sammangående vilket verkar möjligt, trots olikheter i regler om utrustning och rapportering av resultat - eftersom WRAS inte är ett avelsförbund.
Vad jag har förstått, är den stora stötestenen att SIF är ett avelsförbund också.
Vad gäller Nielas tanke kring OS så är det marginellt fel.
Det är FEI som bestämmer vilka grenar som är OS-grenar.
Reining har blivit officiell VM-gren (om än inte OS ännu) tack vare FEI och måste då få sortera under RF vilket är intressant eftersom jag ännu inte funnit den RF-tävling som erbjuder reining som gren.
Ja de punkter som Niela har en poäng i dränks av dumheter som OS (chansen att islandsgrenarna blir OS grenar inom överskådlig tid ligger någonstans mellan 0 och mikroskopisk), klippning av hovskägg, att VM/SM för islandshäst ska vara öppen för alla raser och att islandshästtävlingar i stort är skit.
.
Som det är idag är islandshästvärlden överens om att det är WM respektive SM och NM, men det är inte officiella WM-grenar på samma sätt som det inom westernridning finns ett officiellt reiningWM men inget officiellt WM inom de andra ridgrenarna.
Mitt svar handlar egentligen inte om att spränga gränser utan sannolikheten att ett samgående kommer att spränga några gränser och att ett samgående med ridsportförbundet alls kommer att ändra i reglementet för islandshäst tävlingar. Det som reglerar detta är FIPO och då är vi uppe på internationell nivå inom islandshästvärden. Det samma gäller NM och VM, det är fler länder involverade så hur SIF organiseras i Sverige har knappast någon avgörande betydelse. Vi är visserligen ganska stora inom Islandshästvärden men så viktigt är det knappast. Det är dessutom trassligt att samordna Islandshäst SM med SM i hoppning och dressyr. Det går inte att rida på samma typ av banor.
Kan du utveckla, jag hänger inte med i ditt resonemang här?
Jag menar att ett officiellt internationellt mästerskap som WM och NM och EM är ganska stora jippon med TV-bevakning. EM i handboll, fotboll, dressyr, hästhoppning, simning eller vad som helst.
Officiella mästerskap i sportgrenar som är inom Riksidrottsförbundet, där RF är en av organisationerna.
Helt andra sponsringar från olika företag, helt andra förutsättningar för mediabevakning.
Jag håller för övrigt med om kraven på banorna. Men det är ju lite samma sak för körningen, de behöver stora ytor för sin sport och för maraton krävs mer än en stor körbana. För att inte tala om Fälttävlan och Distans... och de olika grenarna klarar ju att samsas inom samma förbund.
Det är nog heller ingen som på allvar föreslagit att SM i ridsport ska bli ett enda SM där samtliga grenar ingår.
Rätta mig gärna om jag har fel, men inte går väl SM i fälttävlan och dressyr och hoppning på samma anläggning samtidigt?
Låt mig bara flika in från kanten att åsikterna bland WRAS medlemmar är spridda i frågan. Nästan exakt samma diskussioner och frågeställningar finns där som här, själv hör jag till skeptikerna även om jag inte utesluter en positiv utveckling.Just nu diskuterar WRAS och RF ett sammangående vilket verkar möjligt, trots olikheter i regler om utrustning och rapportering av resultat - eftersom WRAS inte är ett avelsförbund.
Just precis, och därmed förstår jag inte på vad sätt medlemskap i SvRf skulle påverka över huvudtaget. Det finns för övrigt samarbete på en del håll såsom utbildningssidan.
På vilket sätt har utbildningssidan samarbete?
Alla islandsutbildningar får man finansiera själv :förutom Hippologutbildningen pga. den tillhör SLU och får bidrag från HNS
Islands ridskolorna har inte tillgång till bidrag eller stöd från kommunen. -som vi skulle kunna få om vi fick med i SvRF
Lok stöd kan man få om man är medlem i SvRF.
Observera kan. Det är nog det boj menar, teori och praktik skiljer sig lite här. Teoretiskt sett så kan man få både stöd och bidrag från både det ena och andra hållet men de är få gånger som man faktiskt får det.