Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Ang det första stycket så har ju alla det idag så. Utom just islandshästsägarna.

Ang det andra stycket så har du inte gett mig några detaljer som jag kan komentera tyvärr. Varför skulle det bara vara islandshästar som kan tävla i det? Jag förstår inte det?

Jag har ju redan skrivit det, FIPO är baserad på rasen när man utformat bedömningsgrunden för varje gångart. Te x har man helt andra bedömningsgrunder för te x en TWH i tölten, det vill man inte se hos islandshästen osv.

Jag förstår ärligt talat inte varför ni har fastnat i den regeln överhuvudtaget. Det står ingenstans i TR att en vuxen inte får tävla ponny, det finns ingen som tvingar en att mäta sin häst.

Ska man däremot vara med på ponnytävlingar så måste hästen vara mätt. Men islandshästen är ju precis som araben och distansen inte någon ponny, oavsett vilken storlek hästen har.
Distansen har ju rätt gott om olika regler mot övriga grenar, tex har vi fri bettsling.

Den enda regeln jag ser som skulle kunna innebära problem är just detta med att ekipaget ska se proportionerligt ut, men det är ju ganska lätt att lösa.
Men läs vad jag skriver. Det handlar inte om någon artonårsregel utan det handlar att ta fram ett avtal som även fungerar för SIFs medlemmar och inte bara för SvRF.

Avelsorganisationen vill ju säkert ha en avgift, klubbarna går in under SvRf och då får man alltså först en föreningsavgift.

Och då finns det ingen större anledning för uppfödare att vara med i SvRF. Tävlar man inte så finns det ingen större anledning. Då går det lika bra att enbart vara med i avelsorganisationen vilket man ju måste om man vill kunna registrera sina uppfödningar.

Ja, frågan är ju vilka fördelar vi får om vi går med i SvRF?
Vi har redan idag ett förbund som funkar, om än med lite friktion...

Jag läste vad du skrev, och det inlägget jag svarade på så stod det bara om det, därav svarade jag bara på det.

Ang ditt tidigare svar, visst är det enkelt att bara kasta fram ett påstående utan minsta argument eller fakta att backa upp det med?

Kan du inte göra det ordenkligt så vi får en diskussion istället?

Boj: Frågan är då vilket som är rätt, och till vad? För jag antar att man vill ha olika typer av tölt pga att man använder tölten till olika saker inom de olika raserna, eller? Borde det inte då vara rätt enkelt att helt enkelt bedömma tölten utifrån vilken användning man vill ha den till?

Det är ju rätt självklart för mig med att olika användningsområden vill ha olika kvaliteer på hästarna. Jag vill tex inte ha totilas rörelser på min distanshäst, för på en distanshäst vore det jätte fel. Men det betyder ju inte att hans rörelser är fel igentligen, ellerhur?

Läste jag inte någon annanstans i tråden att man var tvunga att gå ihop med någon? eller misstolkade jag det?

I så fall, vilka andra finns det, och vad har de att erbjuda?

Men tölten kan ju se olika ut beroende på exteriöra förutsättningar, det handlar inte om vad som är mera rätt eller fel. På TWH har man dessutom två olika typer, plesure och show.

Och då finns det ingen större anledning för uppfödare att vara med i SvRF. Tävlar man inte så finns det ingen större anledning. Då går det lika bra att enbart vara med i avelsorganisationen vilket man ju måste om man vill kunna registrera sina uppfödningar.

Nej, jag tror att skulle detta förverkligas så är det många medlemmar som inte kommer att följa med, och efter en tid har många klivit av. Men självklart handlar ju allt om hur det kommer att utformas, men tyvärr så tror jag inte att det kommer att gynna vår ras något nämnvärt.:crazy:

Det enda jag skulle oroa mig över av de funderingarna jag ahr sett här, är att man kanske får delta med alla gångartsraser i sådana tävlingar. Men, det kan jag inte se som något negativt igentligen, må bästa häst vinna, om det sen är en islandshäst eller en häst av annan ras som töltar/passar spelar väl ingen roll? Avelsföreningen kan ju anordna avelsbedömningar där man ändå får poäng på rörelserna och liknande utefter islänsk standard. Och de flesta dommarna lär väl ändå dömma isisarna till fördel eftersom de flesta lär komma från de grenarna.

Jag vill då inte ha några andra raser än islandshästar på våra tävlingar :crazy:

Islandstävlingar är för islandshästar och om andra töltande ekipage vill tävla kan de ta och skaffa sig en egen förening.

Jag skulle inte vilja se töltande araber eller saddlebreds på våra tävlingar, det skulle aldrig bli rättvist det är ungefär som att låta shetlandstravare tävla mot de stora travarna.

Islandshäst är islandshäst och det andra kan hålla sig på sitt håll enligt mig.

Jag svarar på inlägg så på något vis käns det som vi är lika envisa. Jag tycker det är principiellt viktigt, då jag upplever det som icke realistisk skrämsel propaganda. Vad som än händer lär vi få tävla vidare på våra hästar om vi så önskar.

Jag vill heller inte ha några andra raser, om intresse finns så är jag öppen för gångartstävlingar med flera olika hästraser, jag har svårt för att se hur man kan konstruera en rättvis bedömningsgrund.

Nej, vi måste inte gå med i något förbund. Men det finns en vilja att få gå med i riksidrotttsförbundet, och dom vill inte låta oss gå med direkt, utan vi måste gå med i SvRF för att få vara med i RF. RF släpper inte in några fler hästförbund direkt under sig... Hmmm, har för mig att vi han en himla massa bollförbund... Och vad jag vet så är tex handboll och badminton nine speciellt stora sporter... ¨

Jag tycker att vi ska hoppa över SvRF och förhandla direkt med RF!!

Bra poäng, ska hästar bunkas i hop i en hög borde det gälla för alla,

Ja men du vet att det är ju mansdominerande sporter, då kan man ju ha så många olika förbund förstår du väl :cool:

Jag försöker bara bolla lite, det kan vara bra med en outsider som bollar just för att denne inte har några direkta förutfattade meningar om det.

silversvart: Det låter som att man mer eller mindre bara bedömmer gångarternas kvalite, stämmer det? I så fall handlar det mer om en typ av avelsvärdering varje gång man tävlar, eller?

I svrf finns väl idag ingen gångartsgren?

Vad är anledningen till att samma gångart är så olika inom olika raser? Är det att den används till olika saker eller är det att hästarna har väldigt olika exteriör?
Givetvis vet jag att islandshästen har en rätt speciell exteriör, men jag tänker från början, vad tanken är med tölten inom de olika raserna.

Likväl som att trav bedöms och ser mycket olika ut på ex halvblod och islänningar är tölten lika olik. Tittar man ex på TWH som rids i någon form av tölt med huvudrörelser som inte är av denna värld och med en takt som är så långsam och släpande att man nästan tror att hästen är drogad (vilket de väl är i alla fall mekaniskt) och jämför med en islandshäst som rids med kraft och energi och glädje blir det väldigt svårt att ha dessa på samma tävlingar. FIPO är uppbyggt för tävlingar mellan Islandshästar och däri står uttryckligen att bara Islandshästar är välkomna. Och så vill nog de allra flesta som tävlar Islandshäst idag ha det.

Däremot välkomnar jag gärna öppna gångartsklasser i en organisation utanför SIF (här kanske SvRF skulle kunna komma in?) men jag vill inte blanda in FIPO i detta. I Tyskland finns det ju sådana klasser så där bör man väl ha utformat regler som ska funka för mer än en ras. Hur det funkar vet jag dock inte.

I en avelsvärdering bedömer man säkerheten och kvalitén i gångarterna genom en poängbedömning där en ok poäng räknas från 7,5, allt under det anses inte som godkänt. Hästen bedöms även exteriört, och man tittar även på spirit (före detta vilja) samt form under ryttare. Här tillämpas FEIF FIZO

Tävlingsbedömningen är inte detsamma, här bedöms gångarternas kvalitet allt i från takt, tempo och aktion där en godkänd poäng är 5,0 och sedan uppåt.
Här tillämpas FEIF FIPO.

Likväl som att trav bedöms och ser mycket olika ut på ex halvblod och islänningar är tölten lika olik. Tittar man ex på TWH som rids i någon form av tölt med huvudrörelser som inte är av denna värld och med en takt som är så långsam och släpande att man nästan tror att hästen är drogad (vilket de väl är i alla fall mekaniskt) och jämför med en islandshäst som rids med kraft och energi och glädje blir det väldigt svårt att ha dessa på samma tävlingar. FIPO är uppbyggt för tävlingar mellan Islandshästar och däri står uttryckligen att bara Islandshästar är välkomna. Och så vill nog de allra flesta som tävlar Islandshäst idag ha det.

Däremot välkomnar jag gärna öppna gångartsklasser i en organisation utanför SIF (här kanske SvRF skulle kunna komma in?) men jag vill inte blanda in FIPO i detta. I Tyskland finns det ju sådana klasser så där bör man väl ha utformat regler som ska funka för mer än en ras. Hur det funkar vet jag dock inte.

precis vill man ha gångartsklasser för andra raser kan de som har såna hästar fixa det själva, det blir inte rättvist att ha tävlingar med andra raser också.

Man vill ju inte ha in andra raser än fullblod i galoppen eller travhästar i traven det är samma med islandstävlingar det ska vara islandstävlingar och vill folk med andra raser ha gångartstävlingar får de väl ta och skaffa ett eget förbund där såna hästar är välkomna.

Sen är jag lite rasist också, jag tycker inte man ska korsa islandshästar med andra raser och jag tycker att dom ska ha sin egen gren, islandshästar är islandshästar och ska inte blandas med andra varken i sporten eller aveln det blir bara pannkaka :p

Islandshästen är bäst precis så som den är :love:

Jag svarar på inlägg så på något vis käns det som vi är lika envisa. Jag tycker det är principiellt viktigt, då jag upplever det som icke realistisk skrämsel propaganda. Vad som än händer lär vi få tävla vidare på våra hästar om vi så önskar.

Det är inte skrämselpropaganda att anse att avtal ska ses över och anpassas där det behövs. Varför skulle det annars vara förhandlingar?
Sopa inte det behovet under mattan.

Jag läste vad du skrev, och det inlägget jag svarade på så stod det bara om det, därav svarade jag bara på det.

Ang ditt tidigare svar, visst är det enkelt att bara kasta fram ett påstående utan minsta argument eller fakta att backa upp det med?

Kan du inte göra det ordenkligt så vi får en diskussion istället?

?
Nej du har inte läst vad jag har skrivit.
Jag får väl upprepa det ytterligare en gång. Det behövs en anpassning av reglerna eller tillägg för tolkningsdirektiv så att det blir ett tryggt sammangående. Annars blir det mycket svårt att få igenom ett sådant. Varför skulle SIF´s medlemmar "köpa grisen i säcken"?

Jag föreslår att du diskuterar med någon annan om denna "18-års gräns". Jag är inte intresserad av den och håller inte på med någon skrämselpropaganda heller som det också påstås här i tråden.

Är det några som av någon anledning vill ha oklara avtal? Kooomsaa....kooomsaaa lille "SIF"are...PANG...:grin: OBS! ironi - inte konspirationspropaganda

Senast ändrad av en moderator:

För uppfödare kan jag inte se någon fördel alls.
Vet du någon?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka