Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Rolle- Jättebra att du kommer på frågor, jag är sämre på att komma på frågor, men bättre på research. :-)

Jag tror inte att Klätterförbundet har något annat förbund över sig, jag drar den slutsatsen endast från artikeln i SvD som visade vart pengarna går, där var Skidsporten inbakad i en klumpsumma och Ridsporten i en annan, så om klätterförbundet varit under ett annat förbund borde det inte ha stått separat (orkar inte söka fram svaret nu).

Vad är det som säger att vi inte ska ha kvar tidningen? Den informationen har jag missat.

Oj vad mycket som går till hoppning! Vart hittar du den infon? Jag vill läsa mer om det så att jag kan sätta mig in i frågan bättre.

Ingen aning om hur pengarna fördelas, men det kanske man kan få reda på om man ringer till SvrFs kansli?

Den som orkar och har tid kan ju googla runt efter information om huruvida andra grenar som är med i Ridsportförbundet, tex.körning, voltige Gymkhana och Working Equitation om de har några egna tidningar och hur de finansieras.

Islandshästen (tidningen) ges idag ut av SIF, och om SIF försvinner så kommer Islandshästen i den form den har idag med all sannolikhet att försvinna, vem ska finansiera och driva den vidare?
Jag vet att körningen inte har någon tidning som är ens i närheten av vår! Ett pappersark med rena medlemsfakta några gånger per år är vad dom har...
Om jag inte tävlar, varför ska jag då gå med i en islandshästförening om jag lika gärna kan gå med i ponnyklubben som mina barns kompisar är med i? Då kommer vi att tappa medlemmar i islandshästdelen och minska vår andel i SvRF! Desto mindre antal medlemmar som kommer från våra lokalklubbar, desto mindre stöd får vi och desto mindre aktiviteter annat än tävling kommer vi kunna ordna... Och spiralen är i gång!

Som sagt, jag skulle vilja se rena siffror på hur pengarna fördelas idag och hur dom förväntas delas ut om vi går med.

Fast jag har länge undrat varför man ska vara medlem i SIF om man inte tävlar och framförallt om man inte har egen häst. Det bli inte mycket skilland.

Angående tidningen så måste vi nog se till vad det blir förslag, det kan mycket väl bli exakt samma personer som står bakom och samma ekonomi. Problemet är att vi just nu inte vet något.

Nej, det finns inte mycket till anledning att vara med i SIF annat än att få tidningen... Nu har vi ju iallfall trail, och fler roliga tävlingsformer är på G, har jag hört...
Man kan ju gå med i SvRF ansluten förening redan nu, men många väljer SIF iallafall, det måste ju betyda nåt?

Hur blir det med avelsdelen, kommer avel och sport komma ännu längre från varann?
Hur ställer sig FEIF till att vi med i ett annat förbund?

Varför vill du vara med i SIF? Tävlar du? Om inte, vad ger medlemskapet dig som du inte skulle få av en annan förening?
Menar inte att ifrågasätta, utan vill veta vad som motiverar folk till att vara med i SIF istället för en annan lokalförening...

Oja, jag förstår hur du menar. För mej var det från start helt självklart gå med i SIF, redan innan jag köpte min första islandshäst. För att förkovra mej, lära mej mer om rasen, se vilka företag/säljare det fanns då (det är över 20 år sedan ;) ). Jag har tagit några föl och tävlat på små klubbtävlingar, jag tror jag är en ganska "normalmedlem", ställt upp o jobbat på SM, ungdomsträningar och VM.

Jag har gjort och gör det för jag älskar rasen och de människor som brinner för islandshästen.

Det är inte fråga för enskild medlem vilket förbund man går in i utan vilken förening. Sedan är frågan vilket förbund föreningen ska vara anslutet till.
Då kommer vi till frågan i tråden, ska vi tillhöra SIF eller SvRF, var kan vi göra vår röst hörd bäst och under vilket förbund kan vi utveckla Islandshästen och dess sport på bästa sätt? På vilket sätt kan SvRF tillgodose våra behov bättre?
Det är i föreningarna det mesta händer, kommer det att bli lättare eller svårare med SvRF?

Rolle som tänker vidare...
IpL

Jag kan tycka att frågan svarar sig själv...
*var kan vi göra vår röst hörd bäst och under vilket förbund kan vi utveckla Islandshästen och dess sport på bästa sätt?*
Borde ju vara betydligt enklare att se vår ras och sports bästa om man har ett förbund som bara har detta för ögonen...

Nej, det är väl tvärtom, att det oftast är ponnyer som används i gymkhana? Av praktiska skäl, som större vändbarhet och lägre mankhöjd när man ska svinga sig upp i farten, eller plocka något från marken. På den officiella sidan för gymkhana finns endast ponnyer uppradade i resultaten. (Det står Ryttare/ Ponny i listorna)

Rent spontant känns det helt osannolikt att ett samgående skulle ske om det skulle innebära att islandshästsporten endast skulle få utövas av "proportionerliga ekipage" med "storhästvärldens mått mätt". Är det inte så att ett ultimatum från SIFs sida är att vi får bestämma över vår egen sport och att FEIFs regler ska gälla?

Ursäkta mig, jag som är förvirrad. Tänkte voltige jag... Men jag tror väl att det gäller gymkhana med, du ska ha rätt ålder och längd för din ponnys storlek.

I så fall kan nog ingen gå med någonstans, det finns kryphål överallt i alla sammanhang.

Det känns bara så absurt att diskutera en för mig ickefråga skulle SvRF få för sig att förbjuda vuxna att rida hästar av ponnystorlek så tappar de massor av medlemmar, inte bara de som rider Islandshäst. Visst skulle det kunna hända, men det är nog samma sannolikhet som att relevant förbund förbjuder spel med puck i ishockey (med motivering skaderisk) och förespråkar boll och på så sätt starkt försvårar spel på internationell nivå samt förändrar spelet radikalt.

Jag tycker det har tagits upp många relevanta frågor, för mig är huvudfrågan "Under vilken organisationsform får vi bäst ekonomi/administrativ organisation/samarbete med övriga hästvärden/medlemsutveckling med bibehållen frihet att bedriva och utveckla Islandhästsporten."

Svaret för mig är inte helt självklart, det bästa vore om vi kunde få bilda vårt eget förbund med samma ekonomiska grundförutsättningar som andra förbund men just det verkar uteslutet. Vi står nu inför valet att vara självständiga och säga nej till statliga bidrag eller gå upp i ett förbund och mer eller mindre förlora friheten. Jag undrar hur stort priset är att gå upp i SvRF och vad vi får för det priset, jag har bara hört mer eller mindre vilda spekulationer, det är dags att redovisa ett mer detaljerat diskussionsunderlag för att kunna ta ställning. Tyvärr verkar SIF hålla tyst som graven om närmre detaljer, och som Rolle säger att om tidigare starka förespråkare blir tveksamma då blir jag det per automatik.

Senast ändrad:

Nej de kan inte förbjuda vuxna att rida häst av ponny storlek, däremot kan de införa regler som gör att vuxna inte kan tävla hästar av ponny storlek och det finns ju redan.;)

Jag har blivit tveksam mot tidigare positiv, men det beror mest på att jag har sett hur det fungerar till en viss del och det känns inte intressant just nu.

*KL*
Vi ska kanske dela upp SIF ännu mer så att fritidsryttarna kan få del av bidragen. Jag tänker på nya lagen:

Lagrådsremissens lagförslag
Förslag till lag om överlämnande av vissa förvaltningsuppgifter
till den ideella föreningen Svenskt Friluftsliv
Härigenom föreskrivs följande.
1 § Svenskt Friluftsliv prövar frågor om fördelning av statsbidrag till
friluftsorganisationer.
2 § Regeringen får meddela föreskrifter om grunderna för fördelning av
statsbidrag och om handläggningen av ärenden som avses i denna lag.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.
Prop. 2009/10:238

Förteckning över remissinstanserna för promemorian
Fördelning av statsbidrag till friluftsorganisationer där bl.a. SIF ingick.

Då kan ju de föreningar som uteslutande eller delvis bara är fritidsinriktade söka bidragen via Svenskat Friluftsliv?

Enade vi stå, söndrade vi..........

Vad jag egentligen letade efter var en verifiering av vad jag hörda av en av våra rikstadsmän. Att det gått ut riktlinjer från riksdagen för Riksidrottsförbundet att de ska hitta en tillhörighet för Dartspelarna, Brädåkarna och SIF. Det skulle ju förklara det plötsliga intresset från SvRF att ansluta oss :cool:

Rolle
IpL

Vist kan de förbjuda vuxan att rida ponnyer innom SvRF arrangemang, man kan förbjuda folk att hoppa och göra galoppombyten också...

Kom bara och tänka på varför vi säger "Fritidsryttare" som i vissas mun är lite nedlåtande. Är det inte så att om man inte tävlar så idrottar man väl ändå?
Det skulle kanske heta att man ägnar sig åt hästidrott, man är "Hästidrottare" eller "Hästsportare" utan att nödvändigtvis tävla.
Vet hur många Hästidrottare som helst som jobbar hårt och mycket med sina hästar utan att tävla.

Bara en tanke.....

Rolle
IpL

Precis, att tävla häst i ponny storlek.

Jag tror däremot inte att det är intressant för SvRf att förbjuda sin största kassako.;):angel:

Man kan ju klart konstatera att SIF är besvärligt och faller utanför ramarna, tävling avel, fritid och friluftsliv i en organisation.

Treck kanske kan sälla sig till orienterarna?.....

Precis, att tävla häst i ponny storlek.

Jag tror däremot inte att det är intressant för SvRf att förbjuda sin största kassako.;):angel:

Jag kan inte se någon poäng med att förbjuda något som kan dra in pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka