Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Menar du på allvar att du tror SIF skulle överväga att gå med i SvRF om man inte längre får tävla Islandshästen i ovalbanegrenar om man är vuxen?

Skulle jag inte tro.
Snarare borde inlägget syfta på att det finns en hel del arbete med att utforma ett avtal så att det fungerar med SIFS verksamhet.

men jag har ju då hört att man inte klassar Islandshästar som ponny, utan som stor häst, så då är det inga problem...

detta har jag hört från svrf själva....

Det finns nog många hinder på vägen och en hel del som kan påverkas men att tro att grunden i sporten, att folk faktiskt får tävla skulle äventyras känns uteslutet.

Angående ekonomin så tror jag inte att de enskilda lokalföreningarna kommer att märka mycket alls, däremot så kommer det märkas på förbundsnivå, det kan finnas pengar till administration, större tävlingar som SM, NM, VM och eventuellt kval till dessa, utbildningsinsatser (där det redan finns viss samordning) och eventuellt diverse projekt, om detta sedan är nog och önskvärt.

Nä, det är uteslutet att regler och förutsättningar skulle förändras så att sporten inte skulle kunna utföras som den gör idag?

En viktig fråga är hur mycket SIF får disponera rent ekonomiskt. Hur kommer avtalen med föreningarna se ut vid de stora nationella och internationella tävlingarna. Det är viktigt att det finns intresse och möjlighet för de lokala föreningarna att arrangera större tävlingar, annars finns risk att de kommer att minska.
Kommer det att finnas utrymme för en egen tidning eller kommer SvRF kräva att vi ingår i Häst & Ryttare för att spara pengar. För varje dag så ökar frågetecknen:crazy:

Rolle
IpL

Senast ändrad:

Synd att det inte förklarades mer i tidningen om vad vi kan få ut av medlemskapet. Var med på ordförandekonferensen och tycker att vi har mycket att vinna på att vara med. Självklart är det en del förhandlingar som måste till så att alla ev. frågetecken blir utredda, men om bara viljan finns på båda sidor borde inte det bli några problem.
Innan årsmötet i april så skall det ju bli informationsträffar, kom på dem och ställ frågor! Tror att vi kommer att få svårt att klara oss utan ett samgående. Tänk bara på vad vi kan vinna med att samordna vår medlemshantering.
SIF läggs ju inte ner men blir mindre, men måste ju finnas kvar, framförallt för avelssidan.
En annan fråga som vi behöver ta ställning till är om vi verkligen behöver en egen tidning? Eller skall vi ha den men i ett annat format kanske.....

Som Glimjandi skrev var det mer tankar och funderingar kring att det är mycket som ska fixas och fungera, det är liksom inte "bara" att gå med i SvRF för våran del, eftersom vi är såpass annorlunda när det kommer till regler och så, som exempel. :) Jag har väldigt svårt att tro att SIF skulle gå med om det innebar döden för sporten, så dumma är de förhoppningsvis inte. ;)

Jo jag räknar med eller hoppas det snart kommer information så saken kan diskuteras ordentligt innan riksårsmötet. Det får inte komma något viktigt nytt på mötet som mötet ska ta ställning till på plats. Det borde då bordläggas, vilket bör undvikas.

Vi ska ha årsmöte nu till helgen och vi har denna fråga som en rådgivande diskussion inför riksårsmötet. Det är säkert fler som har årsmöte i dagarna så det är ju bra om det kommer information snart.

Rolle
IpL

Jag träffade en idag som är ganska insatt i frågan...
Jag har blivit mer negativ i frågan sedan jag talade med denna!

Vad är fördelarna med att gå med i SvRF? Den enda ekonomiska hjälpen vi kan räkna med är till ungdomssektionerna...
Är det säkert att vi som vuxna kommer få tävla på ponnisar?
Kommer vi få ha hagar på tävling?
Måste vi låta andra raser tävla på våra tävlingar?
Det finns en massa detaljer som vi inte har svar på, och innan vi har svar så kan vi inte tacka ja till något som vi inte kan ångra!!! Men tackar vi nej nu så kan vi få fler svar i framtiden och då gå med! Ibland är det bra att vara försiktig!!

Jag träffade en idag som är ganska insatt i frågan...
Jag har blivit mer negativ i frågan sedan jag talade med denna!

Vad är fördelarna med att gå med i SvRF? Den enda ekonomiska hjälpen vi kan räkna med är till ungdomssektionerna...
Är det säkert att vi som vuxna kommer få tävla på ponnisar?
Kommer vi få ha hagar på tävling?
Måste vi låta andra raser tävla på våra tävlingar?
Det finns en massa detaljer som vi inte har svar på, och innan vi har svar så kan vi inte tacka ja till något som vi inte kan ångra!!! Men tackar vi nej nu så kan vi få fler svar i framtiden och då gå med! Ibland är det bra att vara försiktig!!

Det är det här jag är rädd för också att svrf ska komma med massa dumma regler som gör att vi inte får ha kvar sporten som vi har den idag och att vi inte har något att säga till om längre utan bara är en liten understående del av svrf.

Det känns jätte tråkigt om den fina föreningen vi har idag bara försvinner

Vad är anledningen att gå med?

Kommer vi verkligen få så mycket sponsring?

Och det här med att islandshästsporten ska bli en erkänd sport, det är den redan vi blir inte mer erkända för att vi står under deras förbund? vad är skillnaden liksom?

Jag tycker SIF är en jätte bra förening som den är och hoppas inte att den ska försvinna bort och tappa makten under svrf.

om det innebär förändringar till det sämre betalar jag hellre de dyra medlemsavgifterna och startavgifterna

Representanten från ridsportförbundet som var med på ordförandekonferensen ifjol sa att det inte är några problem för oss att fortsätta tävla islandshäst som vuxen. För dem räknas en ponny som häst i tävlingssammanhang tills dess att den är slutmätt av godkänd instans. Minns inte exakt ordalydelse.

Distansryttarna har sina hästar i egenbyggda hagar på tävlingar, så de verkar ha fått behålla egna regler kring det. TROR, men kan inte säga säkert att de inte heller har regeln om att lasta ur i träns.

Varför skulle vi enbart få stöd till ungdomsverkasmheten? Om vi går med i Ridsportförbundet kommer Ridsportförbundet att få mer pengar från Riksidrottsförbundet, är det inte upp till var och en av de olika grenarna hur de disponerar sin andel? Och om vi volymmässigt är den tredje största grenen (fast jag undrar hur man räknar då? Är inte fälttävlan en större sport? Man kanske bakar ihop det med hopp och dressyr?) borde vi väl få en del bidrag. Och även om vi enbart får bidrag till ungdomsverksamheten så är ju de bidragen bättre än inga som det ser ut i dagsläget.

Jag säger som sagt fortfarande varken att jag vill eller inte vill att vi går med, men jag försöker bena fram fakta.

Idag säger SvRF att vi får rida på våra ponnysar, men vad säger nästa styrelse? Om opinonen tycker att vi är för stora, vem ska då stå upp för oss i SvRF?
Distansryttarna diskuterar träns frågan i en tråd här på buke...
Hur mycket pengar får dom andra delarna i stöd?

Nej, jag tycker att vi ska stå på egna ben och fortsätta sätta press på Riksidrottsförbundet om att få gå med under dom! Att det redan finns ett ridförbund är löjligt! Det finns inte bara ett bollförbund...

Det här låter mer som skrämsel propaganda, dels går det att gå ur ett förbund om detta skulle uppstå (det går inte att hindra att folk slutar betala medlemsavgift och startar upp på nytt i ett eget förbund) dels är det ungefär lika realistiskt som att förbjuda distansryttare att tävla på sträckor över en mil, och hoppryttare att hoppa över 1:20. Det går säkert också att reglera i samband med stamgåendet på vilket vis förbundet har rätt att lägga sig i själva tävlingarna.

För övrigt så är det fullt tillåtet för vuxna att tävla på ponnyer redan idag i alla grenar, det är bara inte tillåtet att tävla i barnens ponnytävlingar. Det är bara på ponnysidan som som det överhuvudtaget finns regleringar om mankhöjd.

Det finns massor av realistiska problem (svårt att peka ut dem utan ett färdigt förslag) och jag ser det som långt ifrån självklart att vi ska gå med I SvRF.

Jag tror det är viktigt att försöka fundera lite på vad är SvRF. Det är ju precis som SIF ett förbund där alla som är med har rösträtt, via sina anslutna föreningar. Ju fler vi är desto starkare röst kommer vi också att få inom SvRF.
Synd att inte det blev som det sas på ordf. konferensen en möjlighet att via SIFs hemsida ställa frågor om allt det alla undrar över. Men något verkar ju ha gått på tok med den nya hemsidan också som i princip var färdig i höstas men fortfarande inte är publicerad.
Tror att vi har mycket att vinna på att gå med både ungdomar och vuxna. Regler som finns idag ang. lastning mm, får vi väl diskutera - det mesta handlar ju faktiskt om säkerhet. Bra med debatt men jag tror inte vi skall vara så rädda för förändringar. En viktig fråga blir ju vad skall SIF ha för uppgift framöver.

Jag förstår inte varför vi försöker slå knut på oss själva för att bli "accepterade" i storhästvärlden. Vi har alldeles uten dem blivit en av de största raserna. Enligt många olika källor är vi dessutom i framkant vad gäller ny kunskap både i ridning och hästhållning.
Många i storhästvärlden går i så djupa fåror att de ligger långt efter i utvecklingen. Och de kommer ALDRIG att acceptera oss eller våra hästars kvaliteter.

:bow::bow:

Lite märkligt att det inte finns ett ord om det föreslagna samgåendet på SvRF hemsida, eller är det det faktum att jag tog ett glas vin till maten som gör att jag missar det? ;)

Rolle
IpL

Det jag fn funderar över är kostnaden, för när vi var med i SvRf så betalades avgiften på följande sätt. En del skulle till SvRf riks och en del till SvRf regional, på det fick vi betala en summa för varje medlem vilket gjorde att kostnaden blev ca 350-400 kr per medlem och år. Betänker man sedan att medlemmen ska betala en avgift till sin lokalklubb, så drar slantarna iväg. Är det sedan så att man fortfarande ska betala något i SIF så vad är det då för kostnader som vi talar om?

Jag skulle vilja se rena fakta på hur mycket vi kommer tjäna på att gå med i SvRF! Vi har ju klara siffror på vår verksamhet som den ser ut i dag. Och borde då kunna få se siffror på vad SvRf kan bidra med för att förbättra..
just känns det som om vi ska gå med för att "allt kommer bli SÅ bra"!
Nej, jag tycker att vi ska fortsätta kämpa med att få ordning på vårt eget förbund!

Men kommer det då bli så att vi måste ta grönt kort? :(

*KL*

Frågorna tar aldrig slut...

• Hur blir det med vår självbestämmanderätt i en tjänstemannastyrd organisation?
• Vad blir kostnaderna för att tävla framöver, dels för de som tävlar mycket samt de som bara är ute ett fåtal gånger och tävlar. Kommer man att behöva lösa licens (1000 kr) även för de hästar man tävlar med?
• Ekonomisk konsekvensbeskrivning saknas. Kommer budgeten att öka eller minska?
• Är SIFs styrelse enade bakom detta förslag?
• Hur väl förankrat är samgåendet inom SvRF?
• Varför inte köpa de tjänster vi behöver av SvRF?
• Vi har en stark organisation med sport och avel integrerade, hur blir det i SvRF?
• Kommer vi även i fortsättningen vara registerförande för Islandshästar?
• Kommer vi att ha en egen tidning kvar eller ska vi hamna under SvRFs Häst & Ryttare och hur stor plats får vi där? Tidningen är en länk mellan alla oss inom förbundet som ger en samhörighet som är viktig. Särskilt för fritidsryttarna.
• Kommer vi att få del av ekonomiskt stöd för ungdomsverksamheten som förutsätter att man har ett antal ungdomarna på ett ställe/förening? Vi är ju väldigt utspridda.
• Hur kommer FEIF att reagera på ett samgående?

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat