Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Frågan kvarstår, varför ska fritidsryttarna vara med? Hur skulle du sälja in att fritidryttarna ska vara med? Jag ställer frågan för att få lite exempel som ev. kan användas ;)

Rolle
IpL

Frågan kvarstår, varför ska fritidsryttarna vara med? Hur skulle du sälja in att fritidryttarna ska vara med? Jag ställer frågan för att få lite exempel som ev. kan användas ;)

Rolle
IpL
Aha, alltså varför ska vi vara med i en islandshästförening överhuvudtaget? Jag tänkte att du menade att det skulle bli ett lägre intresse att vara med just om vi går med i ridsportförbundet. :)

Ja både och, som fritidsansvarig så möts man inte sällan av:
att det är så dyrt att vara med och det mesta görs för tävling och avel och det enda man får är tidningen. (Vi får stora intäkter från tävlingarna runt om i landet vilket inte många kanske inser ;)

Jag misstänker att när/om vi går med under SvRF kommer fritidryttarna ännu längre ifrån organisationen och samhörighetskänslan minskar.
Nu har ju jag många exempel på varför man ska vara med idag, men sedan....

Rolle
IpL

För det första upplever jag att det ibland nästan blir ett självändamål att Islandshästförbundet och lokalföreningarna ska växa. Det diskuteras ofta hur vi ska få fler medlemmar i föreningen och få fler att engagera sig. Men det måste ju vara upp till var och en om man är intresserad av att vara med eller inte. Man kanske är alldeles nöjd med att ha sin häst och rida hemma, och inte är intresserad av "föreningsliv."

Lokalföreningarna kommer väl inte att försvinna med ett sammangående i Ridsportförbundet? Det är väl "bara" själva huvudförbundet, i och med att det tas upp av Ridsportförbundet.

Som jag ser det är fördelarna med att vara med i en islandshästförening att jag träffar andra som är intresserade av islandshästar precis som jag.

Jag får en tidning som handlar om vad som händer i islandshästvärlden (i vissa fall två, om lokalföreningen har någon)

Jag får tillgång till Worldfengur alldeles gratis (jag tror att många fler skulle uppskatta WF om de bara begrep sig på funktionerna. Många är väl intresserade av hur deras hästars förfäder såg ut?)

Jag får tillgång till att gå kurser och andra aktiviteter som ordnas i klubben

Jag tycker att det är socialt och trevligt att vara funktionär på tävlingar och att ordna kurser.

Enbart dessa delar gör att jag tycker att det är värt att vara medlem.

Men jag vill också stötta islandshästsporten och aveln i sverige och har ingenting emot att delar av min medlemsavgift används till det.

Jag känner igen det där med fritid vs tävlingsaktiviteter. Men jag hänger inte riktigt med i resonemangen från de som tycker att tävlandet tar för stor plats. För att det ska till förändringar behöver man själv engagera sig, berätta vad man vill ha för typ av aktiviteter, och gärna hjälpa till att anordna dessa.

Neee... hur skulle det se ut.
Då riskerar ju "Muntra bladet" att försvinna och var ska då Gubbarna G sprida sin positiva anda? Hur skulle det se ut??

[
Jag känner igen det där med fritid vs tävlingsaktiviteter. Men jag hänger inte riktigt med i resonemangen från de som tycker att tävlandet tar för stor plats. För att det ska till förändringar behöver man själv engagera sig, berätta vad man vill ha för typ av aktiviteter, och gärna hjälpa till att anordna dessa.[/QUOTE]

Som fritidsryttare tycker jag det är jättesvårt att komma med i de lokala föreningarna. Det är en kärna av aktiva tävlingsryttare som inte är särskilt intresserade av att välkomna nya idéer eller medlemmar. Jag , min familj samt två vänner har varit medlemmar i två olika föreningar men mött samma motstånd. Numera rider vi våra hästar i skogen, går kurser men kommer inte att betala avgift till någon förening i år.
Är inte så insatt i diskussionsämnet här men tycker som utomstående betraktare att det verkar enklare att som fritidsryttare , vara med i RF än SIF då det geografiskt sett finns på närmare håll, där finns flera medlemmar och lättare att finna likasinnade. Har haft ponnybarn och det var mycket enklare att "vara med" där än i någon av de SIF föreningar jag testat iallafall. Lättare både geografiskt och mänskligt.
Baserat på dessa mina erfarenheter så ja, jag skulle gärna se att islandshästen blev med i den stora hästfamiljen!

Neee... hur skulle det se ut.
Då riskerar ju "Muntra bladet" att försvinna och var ska då Gubbarna G sprida sin positiva anda? Hur skulle det se ut??

Håller med dig här, det där bladet förstod man aldrig något annat av än att det fanns osämja. Inte är det nån tidning jag såg fram emot att få.

Skulle vara trevligt att få fakta om vad som ska hända. Om det nu finns i dagsläget, annars hur ska man kunna uttala sig?

Ja både och, som fritidsansvarig så möts man inte sällan av:
att det är så dyrt att vara med och det mesta görs för tävling och avel och det enda man får är tidningen. (Vi får stora intäkter från tävlingarna runt om i landet vilket inte många kanske inser ;)

Jag misstänker att när/om vi går med under SvRF kommer fritidryttarna ännu längre ifrån organisationen och samhörighetskänslan minskar.
Nu har ju jag många exempel på varför man ska vara med idag, men sedan....

Rolle
IpL

Ni kanske inte har så stor geografisk spridning i Skåne som vi andra har? Vi har här långt till närmaste islandsföreningen och det gör att man inte får någon vardaglig samhörighetskänsla. De som bor nära och tävlar, utgör kärnan och där är det mer än svårt att komma med kan jag lova. Faktiskt var det mycket lättare när barnen red ponny på den närmaste ridklubben (ej island). Där var även kompisars barn med islandshäst aktiva (i hoppning då för det var vad som erbjöds).
Den samhörighetskänslan du pratar om har jag då inte upplevt, har varit totalt sett med i tre islandsföreningar i ca 10 år men som sagt gått ur i år just på grund av detta. Det kan inte bli sämre ur den aspekten anser jag.

[
Det är en kärna av aktiva tävlingsryttare som inte är särskilt intresserade av att välkomna nya idéer eller medlemmar. Jag , min familj samt två vänner har varit medlemmar i två olika föreningar men mött samma motstånd.

Beror det då på Svenska islandshästförbundet, eller beror det på de enskilda människornas inställning? Hur bemöter du själv nya medlemmar i föreningen, och vad gör du för att de ska känna sig välkomna? Föreningen byggs av dess medlemmar. När du går på möten och olika sammankomster, sätter du dig då med de du känner och pratar med dem, eller går du runt och hälsar på dem du inte känner igen?

När jag gått med i nya föreningar har jag oftast sett till att gå på möten och att engagera mig i olika evenemang, som tävlingar, "städdagar" och kurser för att jag vill lära känna folk, och tycker att de allra flesta har bemött mig på ett positivt sätt, men jag har behövt ta många egna initiativ för att lära känna folk.

Har det inte tillåtits att ni arrangerar aktiviteter som inte handlar om tävling, eller handlar det om att ni inte har haft möjlighet att arrangera själva, eller att de som jobbar inom andra områden (tävling) inte har haft ork att även ordna andra aktiviteter? Glöm inte bort att föreningarna är ideella och att de som arbetar i föreningarna är privatpersoner som gör det på sin fritid.

Jag tror att det hänger mycket på vilket intresse man själv har vad man vill engagera sig i att arrangera.

Jag har tävlat en del, och hade förut en "fin" och vältränad häst, (nu har jag en gullig fluffig unghäst under inridning) men jag har alltid sett mig som fritidsryttare i huvudsak. Jag ogillar indelningen fritid och tävling. När jag är på tävling, eller kurs vare sig jag deltar är funktionär eller publik så brukar jag gärna prata med folk jag inte känner för att jag är nyfiken på dem, och att jag tror att det är viktigt att försöka dra in folk i gemenskapen, eller skapa en gemenskap. Särskilt om personen verkar vara där ensam brukar jag gå fram och prata eller sätta mig bredvid på lunchen. Jag struntar fullkomligt i om mina kompisar har tjocka grisepassare eller blanka muskulösa racerhästar, men det vet man ju inte att jag gör förrän man har pratat med mig. :) Jag tror att en del personer går miste om gemenskapen för att man själv inte är tillräckligt öppen och tillmötesgående utan drar förhastade slutsatser om människor man inte känner.

Sedan finns det såklart rötägg! Men det kan vara bra att tänka igenom det jag skrivit.

Senast ändrad:

Heja Lobelia!!
Huvudet på spiken.
Ingen kan ta ställning förrän vi vet villkoren!
Måtte inte en peppad SIF-styrelse skriva på något förrän ALLA i SIF har sett och fått ta del av villkoren.
Jag förstår inte varför vi försöker slå knut på oss själva för att bli "accepterade" i storhästvärlden. Vi har alldeles uten dem blivit en av de största raserna. Enligt många olika källor är vi dessutom i framkant vad gäller ny kunskap både i ridning och hästhållning.
Många i storhästvärlden går i så djupa fåror att de ligger långt efter i utvecklingen. Och de kommer ALDRIG att acceptera oss eller våra hästars kvaliteter.
Cyniskt kanske, men jag tror att de är ute efter våra pengar. Men de vet inte att vi har en organisation som då och då kör vår ekonomi i botten alldeles själva!:devil:
Men med bra villkor kanske det kan bli ett mycket fruktbart samarbete.:)

Jag hoppas verkligen att dom går ihop med SvRF, det har jag velat i minst 5 år. Jag betalar både till SIF & SvRF så för mig blir det förhoppningsvis billigare om dom går ihop.
Varför inte lära sig av dom som varit med längre än oss och ta lärdom istället för att försöka på egen hand?
På ridskolan/ridklubben där jag bor har dom verksamhet som passar både tävlings ryttare och fritids ryttare, har en sammanhållning som inte jag märkt av i min islandshäst klubb.
Sen är tävlings priserna väldigt låga, 50 kr! Om man tävlar med islandshäst är det otroligt dyrt..
Nu kommer ridskolan dessutom bli en förening och få mängder av bidrag från kommunen och säkert andra ställen.

Vad är det man ska ta lärdom av menar du?

I mångt och mycket är SvRf en ganska stor och tungrodd apparat, dessutom inpackat i en rätt konservativ förpackning. Och det vet jag inte om det är så mycket att ta lärdom av. Bidragen används flitigt som ett argument, däremot så är det inte samma flitighet när det gäller sökta bidrag.

Med det är intet sagt att det vore fel att ansluta sig till SvRf, men använd gångbara argument för bidragen är redan testade och det vet vi inte funkar det blir inga bidrag.;)

Bidragen används flitigt som ett argument, däremot så är det inte samma flitighet när det gäller sökta bidrag.

Med det är intet sagt att det vore fel att ansluta sig till SvRf, men använd gångbara argument för bidragen är redan testade och det vet vi inte funkar det blir inga bidrag.;)

Jag förstår inte nu. Så förklara gärna vad du syftar på:
Vilka bidrag är det som du pratar om som inte söks/ är testade, vad är det som inte fungerar, och vilka bidrag blir det inte?

Ha ha vad förvirrat det DÄR lät, men jag hänger inte alls med nu med vad du menar. :)

I mångt och mycket är SvRf en ganska stor och tungrodd apparat, dessutom inpackat i en rätt konservativ förpackning. Och det vet jag inte om det är så mycket att ta lärdom av.

Utveckla gärna det här också lite mer konkret så är du snäll.

Senast ändrad:

Du skriver självklarheter men efter att ha varit meddlem i tre olika islandsföreningar och i en "vanlig" så föredrar jag den vanliga. Mycket beror på att det geografiskt sett oftast finns närmare, lättare att känna folk och att engagera sig men också var det bra mycket lättare att komma till tals som vanlig medlem utan tävlingsambitioner.

Vi är rätt många skogsmullar som inte lyckas engagera oss i islandsföreningarna så lite självrannsakan bland föreningarna kanske vore på sin plats OM man nu vill ha meddlemmar? Som sagt, jag personligen skulle hellre se en aktiv hästklubb nära än en en islandsförening långt bort både geografiskt och emotionellt. En sån förening skulle jag vilja betala för och vara aktiv i, finns helt enkelt ett större urval av männsikor och aktiviteter runt hästarna.

Ungdomsbidrag för ta att ett exempel, de är inte så lätta att få trots att argumentet används flitigt. Jag är med i en förening för islandshäst, sedan har vi en ryttarförening som jag även är medlem i och denna förening var med i SvRf. Årligen betalades medlemsavgiften in, vi gick med just därför att man argumenterade för alla ungdomsbidrag och vi tänkte att det skulle vara kul att fixa något för just ungdomarna. Men under de tre år vi var med så lyckades vi inte få ett enda ansökt bidrag trots att vi föll inom ramen för detta.

Vill man ha ett besked så skickas man runt till allt och alla och ingen verkar veta vem som har hand om vad.

Här är orsaken till vårt utträde, varför betala en massa pengar för absolut ingenting? Jovisst ja, vi fick visst en tidning då det glömde jag.:D;)

Har många gånger funderat över varför vi betalar dyr medlemsavgift till SIF.
Vår klubb får behålla 100:-av avgiften och det är några få eldsjälar som ordnar alla aktiviteter, oftast hemma hos varandra utan någon ekonomisk hjälp från SIF.
Vi är en liten men mycket aktiv klubb och det ordnas helgkurser, hemma hos ritter, träningar, hubertusjakter, föreläsningar m.m. men allt sker i ideell regi. Vi har lockat till oss åtskilliga medlemmar med islandshästen som intresse som inte varit medlemmar i någon klubb men som gått med i SIF för att få vara med på våra aktiviteter. Vad vinner vi på det?
Idén har kommit upp att bilda en förening utanför SIF för tänk vad aktiviteter vi kunnat ordna om vi fått behålla hela medlemsavgiften själva.
Vi har några få medlemmar som tävlar men de flesta medlemmarna skulle nöja sig med klubbtävlingar som vi ordnar själva om vi hade haft ekonomiska förutsättningar att hyra ovalbanan här i närheten, vilket vi inte har eftersom vi inte får behålla mer än en spottstyver av avgiften och den mest går till det administrativa.
Vad jag förstod av artiklarna i Islandshästen så skulle avgift till SvRf tillkomma utöver medlemsavgiften, åtminstone om man skulle lösa tävlingslicens.
Vad vinner vår lilla klubb på att tvångsanslutas till ännu en förening som vi inte får ett skit hjälp ifrån? Har många som tvekar på att gå med i klubben för den dyra medlemsavgiften och då har vi ändå inte höjt avgiften på flera år fast SIF höjer hela tiden. Har en känsla av att det blir ännu svårare sedan, varför inte bara vara med i SvRf i så fall om man nu inte ska tävla.

*kl*

Även jag är rätt skeptisk på detta. Vad vinner vi egentligen, hur stor chans är det för oss att få ekonomiskt stöd, och tillräckligt mycket för att det ska väga upp våra utgifter?

Sen funderar jag på hur det fungerar med åldrar, längder och våra hästar i ponnystorlek... Får vi som är över 18 tävla på dem? Och de under 18, räknas det som att de tävlar ponny och därmed måste ha mätintyg på sina hästar?

Så måste vi ju ha grönt kort, lösa licens varje kalenderår (inte största problemet kanske men) samt att alla hästar som tävlar regionalt och uppåt måste ha hästlicens... Där handlar det om en tusenlapp. Visserligen gäller licensen hela hästens liv, men väldigt många med islandshästar har ju flera, och då även flera olika som tävlas. Och som jag exempelvis, som just nu lånar hästar till tävlingar, tre tävlingar på tre olika hästar det senaste. Inte tusan har jag råd (eller lust) att slänga ut de pengarna för det... Och jag är nog inte ensam, inte ens de med flera hästar de tänkt behålla hela livet tycker de pengarna är jätteroliga att bli av med antar jag.

Funderar även på hur vi kan ha det på våra tävlingar, det finns väl en regel om att alla hästar måste vistas i träns hela tiden på tävlingsplatsen? Vad händer då med våran möjlighet till att ha hästarna i provisoriska hagar exempelvis? Eller gäller enbart regeln när man leder hästen? Och om inte jag minns fel har en anledning tidigare till att vi blivit nekade medlemsskap i SvRF vart att vi inte tillåter alla raser på våra tävlingar. Måste vi det, eller har det ändrats? Eller ska vi räkna med att få töltande travare och amerikanska gångartsraser på våra tävlingar om vi går med..?

Sen tycker jag TR är lite konstigt på vissa ställen... Man är junior t.o.m. 18 år. Senior från det år man fyller 19. Ung ryttare mellan 16 och 21... What? :confused: Vad är man då som 20-åring, senior eller ung ryttare? Även texten "Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar." Kanske lite OT egentligen, men.

"Mom 192 Oproportionerligt ekipage
Ponny: Beträffande avstängning av oproportionerligt ekipage gäller följande:
Om det i anslutning till en tävling blir aktuellt att betrakta en ponnyryttare som
för stor för sin ponny, ska domare, överdomare och tävlingsveterinär, om sådan
finnes, samråda. Är man överens om att så är fallet, meddelas ryttaren tillsammans med målsman eller ansvarig person, att man funnit honom vara för stor för
sin ponny. Ryttaren informeras om att denna varning kommer att rapporteras till
Ridsportförbundet. Förbundet ska inom en tremånadersperiod fatta beslut i frågan.
Kopia av meddelandet som sänts till Ridsportförbundet ska samtidigt sändas till det
distrikt som ryttaren tillhör. Om distriktet så önskar kan distriktsstyrelsen inkomma
med skriftliga synpunkter till Ridsportförbundet. Ridsportförbundet fattar beslut om
avstängning ska ske. Beslutet delges distriktet. Ryttaren ska skriftligen underrättas
om Ridsportförbundets beslut och även upplysas om att överträdelse kan medföra
bestraffning. Först om överträdelse skett ska publicering ske på Ridsportförbundets
hemsida. Gäller även ponnyer som deltar i klasser för stora hästar."

Känns som att den biten kan bli problem?

Som sagt, jag känner också att jag står på ett ben och tvekar. Är det någon som läst avtalsförslaget gällande samgåendet? Lite lättare att diskutera då och många spekulationer behöver inte komma upp.

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka