Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

På konferensen var det SIFs styrelse och representanter från Svrf. Bägge positiva till en sammanslutning. Det var därför jag ville ha lite olika synpunkter som inte är odelat positiva.
Jo det är tänkt att föreningarna ska bli medlemmar i SvRF vilket de välkomnar, det är ju 7000 st på ett bräde ;)
Men hur blir representantskapet då. Idag väljer föreningarna representanter till Riksårsmötet där man kan göra sin röst hörd, hur blir vår röst hörd framöver? En i styrelsen som representerar 7000 st medlemmar och de andra 200 000 st medlemmar?
All hantering med medlemsavgifter och tävlingslicenser och avgifter var ju tänkt att SIF skulle ta hand om så det kan vi fixa själva.

Som helhet är det så mycket som återstår att lösa att det inte går att säga något bestämt i frågan.

Rolle
IpL

Fast nu bakar du ihop alla de andra övriga 200 000 medlemmarna till en bunt? De är ju också uppdelade på olika grenar....det är det här tänket jag inte fattar. Ja vi är 7 000 medlemmar....och det låter lite jämfört med "alla övriga" 200 000 medlemmar....men de övriga 200 000 medlemmarna är ju uppdelade på grenar de med. Så vi islandshästfrälsta är MÅNGA i det här sammanhanget. Du räknar i hop dressyr, körning, voltige, fälttävlan osv...men om man räknar alla grenar var för sig, så är islandsgrenen den tredje största. Vi kan inte gå omkring och tycka synd om oss själva och tro att vi är så små och inte har något att säga, för det stämmer ju inte rent antalsmässigt om man jämför med de olika grenarna. Och vågar andra "mindre" grenar vara med, nog sjutton ska vi kunna våga? :)

Och dessutom, vilket även poängterades på konferensen, så är det inte meningen att de mindre grenarna kommer att ha mindre att säga till om. Det är bla den uppfattningen som är lite tokig, men som många har.

Senast ändrad:

Frågan kvarstår, varför kan vi inte uppnå detta utan att splittras upp och ingå i en mycket större organisation? Det är ju det vi kämpat för i alla år.

Rolle
IpL

Vet du hur bidags systemen fungera? Verka inte så, många av bidragen man kan söker är till lokalföreningar direkt. Och genom ökat bidrag till sif för man även kunna sänka medlemsavgiften.
Jag betala 150 kr för medlemskap till SvRf inkl tidning.

Jo jag vet det, vår förening har just precis gått ur SvRf, det var mycket pengar för ingenting faktiskt. Vi gick med därför att man pushade för ungdomarna, men mycket snack och liten verkstad kan jag säga erfarenhetsmässigt efter 3 år.;)

Sedan är det så att förutom den medlemsavgift du har till SvRf så bör du ju även betala en avgift till din förening så den tillkommer också. Ska du dessutom ha SIF avgiften uppe på allt så vad pratar vi då om för kostnad?

Och för att göra ett förtydligande. jag är inte helt igenom negativ till att gå samman med SvRf, MEN först bör de kostnader redovisas för medlemmarna vad det kommer att kosta årligen. Så länge vi har kvar kravet på eget tävlingreglement och att det är klubbarna som blir medlem i SvRf så kommer vi också att ha avgifter till både ock. Är det då så att även SIF kvarstår så tillkommer avgiften även till dem.

Så fungerar det nu och har man för avsikt att ändra på det så är det ju bra med en redovisning för detta.

Ja, jag tror vi försvinner i mängden och den verksamhet vi har inom sport,avel och fritid kommer att tunnas ut. Kommer vi att ha tidningen "Islandshästen" kvar?
Som sagt, jag är ytterst tveksam....

Rolle
IpL

Ja, risken är stor att tidningen Islandshästen kommer att försvinna om SIF går med i SvRF. Då kommer ju aveln och tävling att skiljas åt; tävlingen hamnar under SvRF och det som är kvar av SIF blir en mindre stamboksförande förening som inte lär ha råd med en tidning i den omfattningen som vi har nu.

Jag tror även att vi kommer att tappa jättemånga medlemmar precis som Rolle säger; nämligen alla de som varken är intresserade av tävling eller avel och inte har lust att betala dubbla medlemsavgifter.

Vi kommer att drunkna som en liten falang av stora SvRF, vi kommer att tappa vår själ som självständigt förbund och allt vi under så många år har kämpat och jobbat för och byggt upp utan statliga bidrag!

Måtte inte årsmötet ta ett ödesdigert och förhastat beslut, måtte alla tänka efter före och verkligen göra en gedigen konsekvensanalys innan vi fattar ett så här viktigt beslut!!!

Ja, risken är stor att tidningen Islandshästen kommer att försvinna om SIF går med i SvRF. Då kommer ju aveln och tävling att skiljas åt; tävlingen hamnar under SvRF och det som är kvar av SIF blir en mindre stamboksförande förening som inte lär ha råd med en tidning i den omfattningen som vi har nu.

Jag tror även att vi kommer att tappa jättemånga medlemmar precis som Rolle säger; nämligen alla de som varken är intresserade av tävling eller avel och inte har lust att betala dubbla medlemsavgifter.

Vi kommer att drunkna som en liten falang av stora SvRF, vi kommer att tappa vår själ som självständigt förbund och allt vi under så många år har kämpat och jobbat för och byggt upp utan statliga bidrag!

Måtte inte årsmötet ta ett ödesdigert och förhastat beslut, måtte alla tänka efter före och verkligen göra en gedigen konsekvensanalys innan vi fattar ett så här viktigt beslut!!!

Ja det är ett viktigt beslut som sjutton som inte ska tas i en handvändning. Men förhastat lär det knappast bli med tanke på att det gått 11 år sedan diskussionerna började.
Och tappar medlemmar det gör SIF stadigt redan:grin: Och det helt på egen hand. Och återigen, vi är inte så små!

Ja det är väl det som är kruxet, de alldeles precis vanliga människorna. Så ja tyvärr tror jag också att medlemsantalet kommer att sjunka dramatiskt, då många antagligen inte anser att ett medlemskap gynnar dem särskilt mycket och kanske dessutom blir kostsam. Frågan är då var islandshästen hamnar på det stora hela, idag med 7000 medlemmar som tredje största ras/disciplin men vad händer om många medlemmar försvinner? Hur mycket har man då att säga till om?

Jo jag minns mycket väl första gången när detta togs upp på ett årsmöte, det presenterades av en person från SvRf. Här tryckte man just på att SIF var en stor förening, vilka möjligheter som fanns bl a mediatäckning vid stora evenemang osv. Det är länge sedan nu, och jag förstår att folk blev betänksamma, det är lättare att förstå när man varit med i någon form tidigare.

Som sagt, förutom föreningsavgiften till föreningen tillkom avgiften till ridsportsförbundet. Detta hade ju iofs kunnat bakats in i ursprungsavgiften, men summan hade ju ändå blivit densamma nämligen större och trots ansökan om bidrag vid några tillfällen så fick vi avslag alla gånger.

Ja det är väl det som är kruxet, de alldeles precis vanliga människorna. Så ja tyvärr tror jag också att medlemsantalet kommer att sjunka dramatiskt, då många antagligen inte anser att ett medlemskap gynnar dem särskilt mycket och kanske dessutom blir kostsam. Frågan är då var islandshästen hamnar på det stora hela, idag med 7000 medlemmar som tredje största ras/disciplin men vad händer om många medlemmar försvinner? Hur mycket har man då att säga till om?

Jo jag minns mycket väl första gången när detta togs upp på ett årsmöte, det presenterades av en person från SvRf. Här tryckte man just på att SIF var en stor förening, vilka möjligheter som fanns bl a mediatäckning vid stora evenemang osv. Det är länge sedan nu, och jag förstår att folk blev betänksamma, det är lättare att förstå när man varit med i någon form tidigare.Som sagt, förutom föreningsavgiften till föreningen tillkom avgiften till ridsportsförbundet. Detta hade ju iofs kunnat bakats in i ursprungsavgiften, men summan hade ju ändå blivit densamma nämligen större och trots ansökan om bidrag vid några tillfällen så fick vi avslag alla gånger.

Visst ÄR det läge att vara betänksam, som jag skrev så är det ju inget beslut som ska tas i all hast. Och jag själv har alltid varit misstänksam, men har då inte i princip vetat vad det skulle innebära. Jag vet absolut inte allt fortfarande, bevisligen, men har fått lite, lite mer kött på benen. Och jag börjar svänga i min ståndpunkt. Och det efterfrågades här vilken inställning folk har till detta. Och jag är mer positiv nu än innan. Sen får vi se, skulle det dyka upp något som verkligen inte låter bra, då kanske jag ändrar tillbaka. Men utifrån det lilla jag vet nu, så är jag positiv.

Jag fetade en mening i ditt inlägg. Just en sådan attiyd/åsikt tycker jag inte riktigt om. För SIF är ju ALLA vi. Oavsett om man varit medlem i ett år eller sedan 1975, för att dra det till sin spets. För som jag ser det, så är SIF ganska bra på att vara en klubb för inbördes beundran. Samma "gamla vanliga" människor som varit med från starten. Det är visserligen lite kul och jag förringar verkligen INTE det otroliga jobb som gjorts sedan starten, vi hade ju inte varit där vi är nu utan alla dessa otroliga eldsjälar. Men vi får inte glömma bort framtiden heller. Och alla nya hungriga människor som också har rätt att, och vill, påverka förbundets framtid. Men nu blev det kanske lite OT.

/Sara- som varit medlem i stort sett hela tiden sedan 90-talet.

Nu menade jag om man tidigare varit medlem i SvRf, vilket jag alltså har varit genom en hästförening, så ser man nog vilka fördelar man inte fick ta del av. Är det tydligt nog.;)

Har också varit medlem i en hiskelig massa år, och deltagit samt arrangerat x antal årsmöten så jag tror mig ha varit med en bit där med för att ha lite orsak till min åsikt.;)

Nu är det så att SIF har vuxit på senare år från 2000 och framåt, och det är inte alltigenom människor med tävlingsambition enbart. Tvärtom så handlar det mångt och mycket om den vanliga människan som velat stödja SIF enkom för att de har en islandshäst och det är dessa människor som jag tror kommer att dra tillbaka sitt medlemskap. Hela vår familj är ju medlemmar, och beroende på kostnad så kommer det säkert bli så att medlemskapet nu kommer att ske efter behovet.

Först vill jag säga att jag tycker att Sara har många bra synpunkter.

Jag är kluven i frågan, jag tror att det finns mycket att vinna på att gå med, men samtidigt behöver många andra frågor lösas innan vi kan göra det.

Jag tror hursomhelst inte att vi kan fortsätta att ha ett förbund så stort som SIF och förvänta oss att vi kan driva runt det mer eller mindre ideellt. Kanske kan det hjälpa oss att få bort en hel del av arbetsbördan genom att gå med i SvRf? Och kanske kan vi få in mer pengar till vår gren om vi är etablerade som en "erkänd" ridsportgren. Working Equitation är en gren som alldeles nyss tillkommit under Ridsportförbundets vingar. Det har funnits med "på prov" i två år. Kanske att vi kan prova något liknande. Att gå ihop på prov, men ha möjlighet att gå ur om det inte fungerar som vi vill. Läs om Working Equitation+ SvRF här.

Det finns ett liknande historiskt sammangående som jag inte har tänkt på förrän idag. Och det är när Internationella snowboardförbundet (ISF) integrerades med Internationella Skidförbundet (FIS). Det fick en hel del konsekvenser för Snowboarden, på både gott och ont. Det är en så lång historia att jag inte orkar dra det nu. Kanske någon annanstans snart. :-) Men det blev vändpunkten som gjorde att Snowboard accepterades som en "sport" och inte bara en rörelse. Där var det också mycket diskussioner kring att snowboard kommer att förlora sin själ om vi går med, och att "snowboard riskerar att bli ännu en skidgren."

Proffsen hade T-shirs som det stod "Something smells FIShy" på och jag själv hade klistermärken på min utrustning (jag har kvar ett på min hjälm vid närmare eftertanke) som det står "Ride for Your SOUL, ISF" på. Det är lite samma känslor som blossar upp nu, (om man tillexempel läser Göranx2´s inlägg i senaste Islandshästen) samtidigt som jag tror att det är dags för någon form av förändring för SIF. Vi kanske skulle må bra av att hamna under SvRfs vingar?

Men jag är å tredje sidan inte helt insatt i hur ekonomin ser ut i SIF och hur organisationen skulle finansieras om vi var självständiga vs om vi inte var det. Det är ju oroande att Göran Montan som arbetat för att vi ska gå med i Ridsportförbundet har ändrat åsikt. Vad vet han som inte jag vet. Jag tror att jag ska ta och fråga. :-)

Jag tror att ett problem som finns nu i SIF är att förbundet har blivit lite för stort för att så mycket ska skötas ideellt som det gör idag. Det innebär mycket jobb och ansvar att sitta i styrelsen, och det är höga krav på dem som jobbar i sektionerna. Vilket gör att många tvekar inför att ta på sig några uppdrag. Och flera har till och med avgått delvis på grund av det. (Baserat på vad jag läst i Islandshästen)

Många lokalföreningar har samma problem, det finns ett utbrett missnöje, som ofta handlar om att det bara satsas på tävlingsryttare och de som vill rida kurs. Jag vet inte riktigt vad för aktiviteter som de personer som beklagar sig är ute efter, för det är sällan det framkommer. För att det ska hända något behöver man själv engagera sig. Inte bara vänta på att något ska hända. De som är intresserade av att arrangera tävlingar jobbar med det,och de som är intresserade av kurser jobbar med det. Oftast finns det ingen mer tid och ork att göra mer än så. Det behövs fler personer som engagerar sig.

Jag tror inte att just ett samgående med SvRf nödvändigtvis är en lösning på just de problemen. Men det är några av de bekymmer som finns i förbundet och lokalföreningarna idag som behöver lösas. En konkret sak som jag ska försöka unedrsöka är hur pengarna fördelas idag inom Ridsportförbundet. Delas de ut procentuellt efter hur stora de olika grenarna är, eller hur går det till egentligen?

De grenar som idag omfattas av SvRf är Hoppning, Dressyr, Fälttävlan, Distans, Voltige, Ridning för funktionshindrade, Körning och Working Equitation.

KL
Jag har läst i Islandshästen och blir inte ett dugg klokare...
Problemet i just mitt område är att vi är få och mkt utspridda Islandshästägare här och bla pga av avstånd svårt att hålla igång de Islandshästföreningar som finns här (sen jag flyttade hit -06 har två st "dött", undrar om jag ska ta det personligt:confused:).
Kanske skulle det var en fördel för oss att kunna vara en sektion i kommunens ryttareförening? eller kanske skulle det bli ännu "värre" och ännu mindre intresse för Islandshästar, vem vet?

Skulle också vara intressant att veta vilka hästgrenar som inte är med i SvRF (förutom oss då). Jag tänker närmast på Westernridningen, några fler ni kommer på?

*KL*
Nä det är alldeles för allmänt hållet för att ha en bestämd åsikt i frågan. En fråga som jag tror har den största betydelsen för en stor del av SIFs medlemmar är, vad finns det för anledning att som "Fritidsryttare som aldrig tävlar" vara med i fortsättningen. I den här gruppen finns många som ställer upp som funktionärer på våra tävlingar. Med tanke på dagens svåra situation men att få tag på funktionäerer, hur blir det i fortsättningen?

Om jag verkar negativ till sammanslagningen beror det på att jag spelar lite "Djävulens advokat" för att få argument att gå med....:devil:

Rolle
IpL

KL
Egentligen kan man inte uttala sig alls förrän man har hela förslaget, det kan nog bli allt från en dyr katastrof till en nytändning. Vi behöver veta vilkoren för att ens kunna överväga att ta ställning.

En del tror att det blir billigare medlemskap och andra dyrare t.ex, faktum är att vi inte vet utan bara spekulerar.

Det tror inte jag heller, men jag tror det är viktigt att diskutera innan man ställs inför beslutet ;)
Framför allt ställs det frågor som kanske inte kommit fram annars?
Men det är ju så att personer som drivit frågan länge att vi ska gå med (GH och GM) är skeptiska till hur förslaget till avtalet är utformat i dag. Det får en till att fundera.

Rolle
IpL

vad finns det för anledning att som "Fritidsryttare som aldrig tävlar" vara med i fortsättningen. I den här gruppen finns många som ställer upp som funktionärer på våra tävlingar. Med tanke på dagens svåra situation men att få tag på funktionäerer, hur blir det i fortsättningen?

Kan du förtydliga lite varför det skulle bli mindre intressant att vara med för oss fritidsryttare efter en sammanslagning? Jag hänger inte med.

den här länken kan man hitta dokument för att sätta sig in i hur SvRf jobbar, vad de har för mål och hur deras organisation ser ut idag.

Såvitt jag kan läsa mig till var avgiften för deras föreningar till Ridsportförbundet 63kr 2009-2010 och att en liten höjning ska införas i år.

Här är deras argument för att vara medlem i Ridsportförbundet. (som ryttare i allmänhet)

Jag vet inte om Reining är med som gren under Ridsportförbundet, det finns inte med på hemsidan i scrollistan iallafall där man väljer vilken gren man vill läsa mer om.

Att Ridsportförbundet har "vaknat" och engagerar sig extra i oss just nu kan ha att göra med deras pågående organisationsutredning.

Kan du förtydliga lite varför det skulle bli mindre intressant att vara med för oss fritidsryttare efter en sammanslagning? Jag hänger inte med.

den här länken kan man hitta dokument för att sätta sig in i hur SvRf jobbar, vad de har för mål och hur deras organisation ser ut idag.

Såvitt jag kan läsa mig till var avgiften för deras föreningar till Ridsportförbundet 63kr 2009-2010 och att en liten höjning ska införas i år.

Här är deras argument för att vara medlem i Ridsportförbundet. (som ryttare i allmänhet)

Jag vet inte om Reining är med som gren under Ridsportförbundet, det finns inte med på hemsidan i scrollistan iallafall där man väljer vilken gren man vill läsa mer om.

Att Ridsportförbundet har "vaknat" och engagerar sig extra i oss just nu kan ha att göra med deras pågående organisationsutredning.

Åh jag och mitt fiskhjärneminne ibland...jag kommer inte ihåg exakt, för det var något som bara nämndes i förbifarten..... det stämmer att western inte är med ännu, där har det också pågått diskussioner, men anledningen att de inte är med har något att göra med deras egen indelning av grenar, där reiningen är mycket större än de andra westerngrenarna...eller nåt sånt, jag vet faktiskt inte :o

Här hittade jag en gammal tråd kring Reining vs Ridsportförbundet. Men notera att det är en TRE år gammal tråd. I dagsläget är förutsättningarna kanske inte desamma. Det finns säkert fler trådar, men nu måste jag pausa och luncha hästarna innan de serverar sig själva. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka